E-materiały do kształcenia zawodowego

Montaż gniazd abonenckich

INF.05 Montaż i eksploatacja instalacji wewnątrzbudynkowych telewizji satelitarnej, kablowej i naziemnej – Technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej 311412

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznejWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie – zgodnie z podstawą programową – celów kształcenia w zawodzie technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej 311412. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: montowanie i uruchamianie instalacji telewizji satelitarnej, kablowej i naziemnej.

  • Pomoc w procesie nauczania i samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia

INF.05.3. Montaż i uruchamianie instalacji telewizji satelitarnej, kablowej i naziemnej

Uczeń:

  1. wykonuje montaż kabli, urządzeń i elementów instalacji telewizji satelitarnej, telewizji sieci kablowej, telewizji naziemnej;

  2. kontroluje poprawność montażu i uruchamia urządzenia instalacji telewizji satelitarnej, kablowej i naziemnej.

R1ZaioF3W5MXS
notatki (Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Montaż gniazda abonenckego RTV”D91oWKKjq„Montaż gniazda abonenckego RTV” to film instruktażowy (tutorial) – przedstawia krok po kroku, jak zamontować takie gniazdo i jakie środki ostrożności musisz zachować. Zasób „Budowa kabla koncentrycznego”D1C6pOT91„Budowa kabla koncentrycznego” to wizualizacja 3D, dzięki której dowiesz się, z jakich elementów jest zbudowany kabel koncentryczny oraz do czego jest wykorzystywany. Zasób „Budowa gniazda abonenckiego”DqHa22kgN„Budowa gniazda abonenckiego” to również wizualizacja 3D, przedstawiająca tego typu gniazda oraz jak się je montuje. Zasób „Narzędzia i elementy montażowe do montażu gniazd”D8e6GQSuP„Narzędzia i elementy montażowe do montażu gniazd” to kolejna wizualizacja 3D dotycząca niezbędnych narzędzi do montażu gniazda. Zasób „Gniazda abonenckie instalacji RTV–SAT i Data”DVdq7pikT„Gniazda abonenckie instalacji RTV–SAT i Data” to galeria zdjęć, która pokazuje wszystkie typy gniazd abonenckich. Ostatni zasób „Dobór narzędzi i materiałów do montażu gniazd abonenckich RTV”D19KnzI9K„Dobór narzędzi i materiałów do montażu gniazd abonenckich RTV” to ćwiczenie służące do projektowania przez dobieranie, które umożliwia zaprojektowanie doboru narzędzi, kabli oraz gniazd abonenckich poprzez dobór gotowych elementów lub parametrów eksploatacyjnych w wymiarze 3D.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDAfDunc5uInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDCAUZ3l7XSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDRsoSIyi9Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD11nuAIQQPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1CiQVNyPNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDsAeXtkx0Instrukcja użytkowania objaśniają działanie e‑zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

R9F5SZ1Bg94j3
notatki (Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji z instalacji wewnątrzbudynkowych telewizji satelitarnej, kablowej i naziemnej.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Film instruktażowy „Montaż gniazda abonenckego RTV”

Praca indywidualna

Uczniowie pracują indywidualnie. Oglądają film o montażu gniazda abonenckiego RTV. Każdy uczeń przygotowuje notatkę graficzną na podstawie obejrzanego materiału, na przykład metodą sketchnotingu. Po upływie wyznaczonego czasu chętni uczniowie prezentują efekty swojej pracy na forum klasy, omawiając je. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej, a następnie prowadzi rozmowę kierowaną w celu podsumowania tej części lekcji. Pyta uczniów o zalety i ewentualne wady przedstawionych w filmie instruktażowym rozwiązań.

Wizualizacje 3D „Budowa kabla koncentrycznego”

Praca indywidualna i całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z zawartością wizualizacji 3D i przygotowują po dwa pytania do ogólnoklasowego quizu na temat budowy kabla koncentrycznego. Propozycje są zbierane do urny i weryfikowane przez chętną/wybraną osobę w celu usunięcia powtarzających się pytań. Ustalane są reguły gry:

  • obowiązuje zasada: kto pierwszy, ten lepszy;

  • za każdą poprawną odpowiedź uczestnik otrzymuje 2 punkty;

  • za poprawienie osoby, która udzieliła błędnej odpowiedzi, uczestnik otrzymuje 1 punkt;

  • punktację zliczają trzy osoby wybrane do komisji skrutacyjnej.

Rozpoczyna się quiz: chętna/wybrana osoba lub nauczyciel odczytuje pytania, a uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi. Gra kończy się po wyznaczonym czasie lub po wyczerpaniu puli pytań. Osoby, które otrzymały największą liczbę punktów, mogą zostać nagrodzone ocenami za aktywność.

Wizualizacje 3D „Budowa gniazda abonenckiego”

Praca w grupach, praca indywidualna

Nauczyciel przynosi kilka rodzajów gniazd abonenckich. Następnie dzieli zespół klasowy na czteroosobowe grupy. Każda z nich powinna mieć przez 5 minut swobodny dostęp do każdego rodzaju gniazda. Po wyznaczonym czasie zespoły mogą się zmieniać. Zadaniem grup będzie przygotowanie mapy myśli dotyczącej szczegółowej budowy konkretnego, wybranego przez daną grupę gniazda. Pomysły i zapiski mają być intuicyjne. Po ich ukończeniu nauczyciel odsyła uczniów do wizualizacji 3D. Uczniowie w ramach swojej grupy porównują mapy myśli z informacjami zawartymi w multimedium. Mają pięć minut na uzupełnienie treści bądź zmianę nieprawidłowych na właściwe. Po ustalonym czasie grupy prezentują efekty swojej pracy. Relacjonują swój tok myślenia wokół budowy danego gniazda przed zapoznaniem się z wizualizacją, a także zaznaczają, o czym początkowo zapomnieli lub co błędnie nazwali/określili, na co nie zwrócili uwagi etc. Pozostali uczniowie po zakończonych prezentacjach zadają prezentującym pytania. Nauczyciel w razie konieczności uzupełnia wiadomości i udziela uczniom informacji zwrotnej.

Wizualizacje 3D „Narzędzia i elementy montażowe do montażu gniazd”

Praca indywidualna i w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi się rozpoczynać od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary. Uczniowie w parach zadają sobie nawzajem pytania sformułowane podczas pracy z wizualizacją 3D i na nie odpowiadają.

Galeria zdjęć „Gniazda abonenckie instalacji RTV‑SAT i Data”

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy. Uczniowie zapoznają się z galerią zdjęć Gniazda abonenckie instalacji RTV‑SAT i Data. Ich zadaniem jest przygotowanie plakatu poświęconego różnicom między tego typu rodzajami gniazd. Uczniowie oglądają zdjęcia, porównują parametry, selekcjonują informacje i ustalają ich wagę, rozmieszczając je na plakacie. Przed zajęciami warto poprosić uczniów o przygotowanie zdjęć gniazd, które mają zainstalowane u siebie w domu. W przypadku braku różnorodności, nauczyciel awaryjnie drukuje dołączone w multimedium zdjęcia. Służy to temu, by uczniowie mieli stały wgląd, nawet w trakcie zajęć, do materiałów ilustrujących różnice pomiędzy tymi gniazdami. Ważne, żeby uprzedzić uczniów o pracy plastycznej, aby przynieśli ze sobą również przybory takie jak: nożyczki, kolorowy papier, flamastry, kartki z bloku technicznego odpowiedniego rozmiaru. Plakaty powinny zostać wyeksponowane np. w sali klasowej, na korytarzu lub w bibliotece szkolnej po to, aby inne klasy mogły się zapoznać z ich treścią.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Dobór narzędzi i materiałów do montażu gniazd abonenckich RTV”

Praca w grupach

Prezentacja multimedialna. Uczniowie pracują w trzyosobowych grupach. Zapoznają się z treścią programu ćwiczeniowego: na jego podstawie oraz korzystając z materiałów dodatkowych, przygotowują prezentację multimedialną dotyczącą montażu gniazda abonenckiego RTV. Muszą pamiętać o doborze odpowiednich narzędzi, bezpieczeństwie, a także o kolejności wykonywanych kroków. Efekty swojej pracy pokazują kolegom i koleżankom z klasy – prezentacje są oceniane według następujących kryteriów:

  • poprawność merytoryczna;

  • trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;

  • estetyka wykonania.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może je wykorzystać także w pracy w parach lub wprowadzić elementy oceny koleżeńskiej (np. po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki). Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

Materiały umożliwią też pracę uczniów poza zajęciami, w trakcie przygotowań do zajęć lekcyjnych, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

Film instruktażowy „Montaż gniazda abonenckego RTV”

Praca w parach

Po zapoznaniu się z informacjami z filmu, pary wybierają jeden krok podczas montowania gniazda abonenckiego RTV i przygotowują jego dokładne omówienie metodą sketchnotingu (prezentowanie informacji w formie wizualnej, z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli). Następnie zapisują je w formacie pdf lub jpg i udostępniają pozostałym uczniom na platformie ZPE. Każda para opisuje inny krok tak, aby na koniec mogła powstać jedna wspólna notatka dotycząca montażu gniazda abonenckiego RTV. Notatki mogą służyć jako pomoc w przygotowaniu się do lekcji powtórkowej.

Wizualizacje 3D „Budowa kabla koncentrycznego”

Praca indywidualna

Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie mogą rozwiązać dołączone ćwiczenia, aby sprawdzić stopień opanowania wiadomości.

Wizualizacje 3D „Budowa gniazda abonenckiego”

Praca indywidualna lub w parach

Na podstawie wizualizacji 3D uczniowie mogą, w parach lub indywidualnie, przygotować katalog modeli i rodzajów gniazd abonenckich wraz z ich budową. Katalog może przyjąć formę odręczną lub cyfrową (można do tego wykorzystać dostępne na platformie zpe.gov.pl narzędzia takie jak mapy myśli z możliwością dodawania ilustracji). Ważne, aby uczniowie prawidłowo potrafili wskazać, jak dane gniazdo abonenckie jest zbudowane, z jakich elementów, a także mogą zawrzeć informacje o ich montażu.

Wizualizacje 3D „Narzędzia i elementy montażowe do montażu gniazd”

Praca w parach

Na podstawie zamieszczonej wizualizacji i dołączonych do niej opisów uczniowie przygotowują mapy myśli na temat narzędzi i elementów montażowych, służących do instalacji gniazd. Mapy mogą udostępnić na platformie ZPE, a następnie wykorzystać je do lekcji powtórzeniowej.

Galeria zdjęć „Gniazda abonenckie instalacji RTV‑SAT i Data”

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z galerią zdjęć samodzielnie w domu. Nauczyciel na poprzednich zajęciach powinien zwrócić uwagę, aby wnikliwe przyjrzeli się różnicom pomiędzy poszczególnymi typami gniazd. Na zajęciach rozwiązują zadanie dołączone do multimedium i sprawdzają, ile zapamiętali podczas analizy w domu.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie „Dobór narzędzi i materiałów do montażu gniazd abonenckich RTV”

Praca indywidualna

Uczniowie samodzielnie, w różnych dostępnych sobie źródłach, zdobywają informacje na temat montażu i potrzebnych do tego narzędzi gniazd abonenckich RTV. Następnie uzupełniają formularz w programie ćwiczeniowym. Po ustalonym czasie ochotnicy prezentują na forum klasy swoje propozycje. Każdą z nich nauczyciel ocenia pod kątem rzetelności merytorycznej, realności i potencjalnej rentowności.

Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmów i programu ćwiczeniowego;

  • wizualizacja 3D pozwala na poznawanie materiału, a także powtarzanie go w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego ucznia;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania;

  • uczniowie mający problemy z wystąpieniami na forum klasy mogą wejść w skład komisji liczącej punkty; będą skupieni na wypowiedziach innych osób, aby przyznać odpowiednią liczbę punktów, ale nie będą zmuszeni do samodzielnego wystąpienia;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą zebrać przygotowane do quizu pytania, a następnie je losować, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu;

  • podczas pracy uczniów w grupach należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się należy zapewnić więcej czasu na wykonanie zadań, należy również pamiętać o udzielaniu im wsparcia i pozytywnej motywacji;

  • uczniowie z dysleksją nie powinni być obarczani zadaniami polegającymi na zapisywaniu długich fragmentów tekstu, należy im raczej wyznaczyć zadania polegające na rysowaniu (np. sketchnoting), researchu lub porządkowaniu dokumentacji.

R10ft9qCi6PjX
notatki (Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Rb9INE7vrMRSC
notatki (Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści