Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu Pracownik pomocniczy mechanikaWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu Pracownik pomocniczy mechanika
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie pracownik pomocniczy mechanika. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MEC.06. Montaż i obsługa prostych elementów maszyn i urządzeń wyodrębnionej w zawodzie pracownik pomocniczy mechanika 932916.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEC.06. Montaż i obsługa prostych elementów maszyn i urządzeń:
wykonywania prac pomocniczych związanych z montażem i demontażem, obsługą i naprawą prostych elementów maszyn i urządzeń, które są odłączone od źródła energii;
wykonywania prac pomocniczych związanych z utrzymaniem w należytym stanie stanowiska pracy, narzędzi pracy, maszyn i urządzeń mechanicznych;
wykonywania prac porządkowych na terenie zakładu mechanicznego.
Efekty kształcenia
MEC.06.2. Podstawy wykonywania prac pomocniczych mechanika
Uczeń:
1) wykonuje szkice i rysunki techniczne
2) posługuje się dokumentami dotyczącymi wykonywania prostych prac mechanicznych
3) dobiera materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne oraz uszczelniające do prac pomocniczych
4) charakteryzuje elementy prostych maszyn i urządzeń w zakresie niezbędnym do wykonania prac pomocniczych mechanika
5) wykonuje pomiary warsztatowe w zakresie wykonywanych prac pomocniczych
7) wykonuje pod nadzorem połączenia mechaniczne
8) wykonuje pod nadzorem proste konserwacje maszyn i urządzeń
9) stosuje metody kontroli jakości wykonywania prac pomocniczych
10) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
MEC.06.3. Montaż i demontaż prostych elementów maszyn i urządzeń
Uczeń:
1) posługuje się dokumentacją techniczną prostych maszyn i urządzeń
2) rozróżnia proste metody montażu i demontażu prostych maszyn i urządzeń
3) dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do rodzaju prac pomocniczych montażu i demontażu prostych maszyn i urządzeń
4) przygotowuje części prostych maszyn i urządzeń do prac pomocniczych montażu i demontażu
5) ustawia części maszyn, zespołów i mechanizmów w przyrządach i uchwytach w zakresie niezbędnym do wykonania prac pomocniczych
6) łączy proste części maszyn w zakresie niezbędnym do wykonania prac pomocniczych
7) montuje proste układy hydrauliczne i pneumatyczne maszyn i urządzeń w zakresie niezbędnym do wykonania prac pomocniczych
8) montuje zespoły i mechanizmy prostych maszyn i urządzeń w zakresie niezbędnym do wykonania prac pomocniczych mechanika
MEC.06.4. Obsługa prostych elementów maszyn i urządzeń
Uczeń:
1) posługuje się podstawowymi dokumentami dotyczącymi obsługiwania prostych maszyn i urządzeń
2) dobiera narzędzia, przyrządy, urządzenia i materiały do rodzaju prac związanych z obsługiwaniem prostych elementów maszyn i urządzeń
3) przygotowuje maszyny i urządzenia do wykonania obsługi prostych elementów maszyn i urządzeń
4) wykonuje obsługę prostych maszyn i urządzeń
5) wykonuje obsługę codzienną prostych maszyn i urządzeń w zakresie niezbędnym do wykonania prac pomocniczych
6) wykonuje prace pomocnicze związane z obsługą klientów
MEC.06.5. Naprawa i konserwacja prostych elementów maszyn i urządzeń
Uczeń:
1) posługuje się dokumentami dotyczącymi konserwacji prostych elementów maszyn i urządzeń w zakresie niezbędnym do wykonania prac pomocniczych
2) przygotowuje proste maszyny i urządzenia do wykonania konserwacji
3) wykonuje prace pomocnicze związane z konserwacją prostych podzespołów, zespołów części maszyn i urządzeń, które są odłączone od źródła energii
4) wykonuje prace pomocnicze związane z naprawą prostych podzespołów, zespołów części maszyn i urządzeń, które są odłączone od źródła energii,
5) wykonuje prace pomocnicze w zespole podczas przeglądów i napraw bieżących prostych maszyn i urządzeń
6) wykonuje w zespole konserwację prostych maszyn i urządzeń
7) wykonuje w zespole prace naprawcze prostych maszyn i urządzeń
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Montaż i obsługa prostych elementów maszyn i urządzeń” składa się z pięciu materiałów multimedialnych.
Film edukacyjny
Podstawy wykonywania prac pomocniczych mechanika
Film edukacyjnyPodstawy wykonywania prac pomocniczych mechanika
Atlas interaktywny
Montaż i demontaż prostych elementów maszyn i urządzeń
Atlas interaktywnyMontaż i demontaż prostych elementów maszyn i urządzeń
Film instruktażowy - tutorial
Obsługa prostych elementów maszyn i urządzeń
Film instruktażowy - tutorialObsługa prostych elementów maszyn i urządzeń
Atlas interaktywny
Naprawa i konserwacja prostych elementów maszyn i urządzeń
Atlas interaktywnyNaprawa i konserwacja prostych elementów maszyn i urządzeń
Film edukacyjny
Charakterystyka zawodu pomocniczego mechanika
Film edukacyjnyCharakterystyka zawodu pomocniczego mechanika
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Podstawy wykonywania prac pomocniczych mechanika
Film edukacyjny
- Montaż i demontaż prostych elementów maszyn i urządzeń
Atlas interaktywny
- Obsługa prostych elementów maszyn i urządzeń
Film instruktażowy - tutorial
- Naprawa i konserwacja prostych elementów maszyn i urządzeń
Atlas interaktywny
- Charakterystyka zawodu pomocniczego mechanika
Film edukacyjny
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu pracownik pomocniczy mechanika
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z montażem i obsługą prostych maszyn i urządzeń w pracy pracownika pomocniczego mechanika.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny „Podstawy wykonywania prac pomocniczych mechanika”
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące podstaw wykonywania prac pomocniczych mechanika.
Klasa zostaje podzielona na kilka 4 – osobowych grup.
Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla uczącego się zawodu krótką charakterystykę najważniejszych prac pomocniczych mechanika.
Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą informację. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejne prace. Arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna charakterystyka.
W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, co wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.
Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.
Kiedy tekst jest gotowy, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów. Na tym etapie grupy, jak i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.
Po omówieniu tekstów nauczyciel pyta uczniów, który etap tworzenia charakterystyki wydał im się najtrudniejszy i prosi o uzasadnienie wyboru.
Grupy poproszone zostają o przedstawienie swoich opinii.
Atlas interaktywny „Montaż i demontaż prostych elementów maszyn i urządzeń”
Uczniowie dzieleni są na grupy. Każda grupa otrzymuje pulę grafik przedstawiających różne elementy maszyn i urządzeń.
Zadaniem uczniów jest uporządkowanie grafik do różnych zespołów lub podzespołów maszyn.
Po tym działaniu uczniowie dopisują na kartkach i umieszczają poniżej poprawne nazwy do grafik.
Teraz nauczyciel, używając atlasu interaktywnego, sprawdza poprawność przydzielonych grafik do grup i ich opisów.
Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych informacji.
Uczniowie tworzą notatki z zajęć.
Film instruktażowy - tutorial „Obsługa prostych elementów maszyn i urządzeń”
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film instruktażowy – tutorial i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące obsługi prostych elementów maszyn i urządzeń.
Klasa zostaje podzielona na kilka 4 – osobowych grup.
Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla uczącego się zawodu krótką charakterystykę obsługi wybranej maszyny lub urządzenia.
Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą informację. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejne kroki. Arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna instrukcja obsługi wybranego urządzenia lub maszyny.
W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, co wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.
Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.
Kiedy tekst jest gotowy, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów. Na tym etapie grupy, jak i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.
Po omówieniu tekstów nauczyciel pyta uczniów, który etap tworzenia charakterystyki wydał im się najtrudniejszy i prosi o uzasadnienie wyboru.
Grupy poproszone zostają o przedstawienie swoich opinii.
Atlas interaktywny „Naprawa i konserwacja prostych elementów maszyn i urządzeń”
Klasa zostaje podzielona na 9 grup.
Nauczyciel rozdaje uczniom na kartkach nazwy procesów opisanych w atlasie.
Każda z grup ma przejrzeć atlas interaktywny, znaleźć proces, jaki jej dotyczy i przygotować jego skrótowy opis.
Na znak nauczyciela następuje zmiana – grupa pierwsza przekazuje swoją kartę z zapisanymi informacjami grupie drugiej, grupa druga – trzeciej, a grupa trzecia – pierwszej itd.
Uczniowie z kolejnych grup mają za zadanie dodać coś od siebie do każdego z procesów, opierając się na informacjach podanych w atlasie.
W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, co wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli coś sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.
Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zadaniem miała dynamiczny charakter.
Kiedy tekst jest gotowy, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów. Na tym etapie członkowie grup oraz nauczyciel mogą komentować zapisane informacje.
Po omówieniu tekstów nauczyciel pyta uczniów, który proces wydaje się im najtrudniejszy i wyjaśnia, jeśli proces ten budzi wątpliwości.
Nauczyciel podsumowuje zajęcia, wskazując na elementy, które zostały ujęte prawidłowo lub niewłaściwie przez grupy.
Film edukacyjny „Charakterystyka zawodu pomocniczego mechanika”
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące charakterystyki zawodu pomocniczego mechanika.
Klasa zostaje podzielona na kilka 4 – osobowych grup.
Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla uczącego się zawodu krótką charakterystykę zawodu.
Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą informację. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejne cechy zawodu. Arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna charakterystyka.
W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, co wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.
Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.
Kiedy tekst jest gotowy, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów. Na tym etapie grupy, jak i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.
Interaktywne materiały sprawdzające
Materiały te należy używać w zależności od omawianego fragmentu tematu jako jego uzupełnienie lub przerywnik. Nauczyciel może wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny „Podstawy wykonywania prac pomocniczych mechanika”
Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film edukacyjny, który przedstawia podstawy wykonywania prac pomocniczych mechanika.
Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.
Uczniowie otrzymują pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.: Jakie są przykładowe narzędzia pomiarowe? W jaki sposób kontroluje się jakość wykonywanych prac pomocniczych?
Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek, przedstawiających niektóre prace wykonywane przez pomocnika mechanika.
Zadaniem uczniów jest samodzielne stworzenie krótkiej charakterystyki wybranego zadania zawodowego.
Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.
Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek.
Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.
Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Atlas interaktywny „Montaż i demontaż prostych elementów maszyn i urządzeń”
Uczniowie otrzymują pulę grafik z zakresu tematu. Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie poprawnych nazw do grafik bez podglądania ich opisów.
Kolejny krok to sprawdzenie poprawnie przyporządkowanych nazw.
Jeśli nazwa została przyporządkowana niepoprawnie, uczeń ma za zadanie ułożyć na oddzielnej kartce (karta z pytaniami) 3 pytania testowe (pytanie i cztery odpowiedzi, z czego jedna jest poprawna) dotyczące montażu lub demontażu wybranych elementów maszyny lub urządzenia. Uczeń zna poprawną odpowiedź, ale nie zaznacza jej na kartce z pytaniami.
Uczniowie wymieniają się kartką z pytaniami. Teraz mają odpowiedzieć na otrzymane od kolegi pytania i oddać do sprawdzenia autorowi pytań.
Autor pytań sprawdza odpowiedzi i udziela informacji zwrotnej.
Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza w sytuacjach nierozstrzygniętych, kiedy istnieje różnica zdań pomiędzy autorem pytania a uczniem na nie odpowiadającym co do poprawności odpowiedzi. Sytuację omawia na forum klasy.
Nauczyciel prosi o przeczytanie wszystkich pytań i poprawnych odpowiedzi na nie, powstałych z analizy atlasu interaktywnego.
Film instruktażowy - tutorial „Obsługa prostych elementów maszyn i urządzeń”
Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film instruktażowy, który przedstawia obsługę prostych elementów maszyn i urządzeń.
Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.
Uczniowie otrzymują pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.: Jakie są obowiązki głównego mechanika zakładu? Czym jest obsługa sezonowa?
Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek, przedstawiających niektóre elementy maszyn i urządzeń.
Zadaniem uczniów jest samodzielne stworzenie krótkiej charakterystyki wybranego elementu.
Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.
Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek.
Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.
Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Atlas interaktywny „Naprawa i konserwacja prostych elementów maszyn i urządzeń”
Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji atlas interaktywny, który przedstawia naprawę i konserwację prostych elementów maszyn i urządzeń.
Uczniowie podczas oglądania atlasu sporządzają własne notatki.
Uczniowie otrzymują pytania przygotowane wcześniej przez nauczyciela, np.: Czym jest naprawa główna? Jakie zasady bezpieczeństwa powinny być zachowane podczas naprawy głównej?
Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek, przedstawiających usterki niektórych elementów maszyn i urządzeń.
Zadaniem uczniów jest samodzielne stworzenie krótkiej charakterystyki wybranej usterki.
Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.
Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują informacje z karteczek.
Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.
Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Film edukacyjny „Charakterystyka zawodu pomocniczego mechanika”
Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film instruktażowy, który przedstawia charakterystykę zawodu pomocniczego mechanika.
Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.
Uczniowie otrzymują pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.: Jakie predyspozycje zawodowe powinien mieć pomocnik mechanika? Jakie zadania zawodowe może wykonywać osoba z niepełnosprawnością?
Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek, przedstawiających cechy zawodu pomocniczego mechanika.
Zadaniem uczniów jest samodzielne stworzenie krótkiej charakterystyki tego zawodu.
Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.
Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek.
Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.
Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.
Praca uczniów poza zajęciami
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: filmami edukacyjnymi, atlasami interaktywnymi i filmem instruktażowym - tutorialem. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.
Równocześnie przekazuje uczniom zestaw przygotowanych przez siebie pytań. Odpowiedzi na te pytania zawarte są w udostępnionych materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę na temat montażu i obsługi prostych elementów maszyn i urządzeń.
Pytania te obejmują również zagadnienia, które w postaci zadań uczniowie znajdą w interaktywnych materiałach sprawdzających. Pytania muszą być jednak przeformułowane, aby nie powtarzały się.
Odpowiedzi na pytania uczeń przesyła do nauczyciela np.: e mailem i przychodzi na lekcję przygotowany, gotowy do dalszych działań polegających na zastosowaniu zdobytej wiedzy w praktyce.
Podczas lekcji
Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.
Teraz uczeń zaczyna realizację zadania praktycznego.
Nauczyciel daje mu zadanie: Opisz obsługę wybranej maszyny lub urządzenia.
Po zakończeniu planowania uczeń przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.
Ostatnim etapem pracy jest analiza polegająca na zadawaniu pytań i uzyskaniu odpowiedzi; pytania mogą brzmieć: Co sprawiło ci trudności?, Co wykonałeś bez problemu? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: naprawa łożysk ślizgowych, naprawa łożysk tocznych.
Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie jej nauczycielowi.
Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.
Podczas lekcji
Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.
Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.
W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.
Na podstawie wykonanych prac grupy są odpowiednio oceniane.
Uczniowie notują pozyskane informacje.
Ostatnim etapem jest przeprowadzenie analizy za pomocą pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności?, Co grupy wykonały bez problemu? Na co grupa zwróciłaby uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteście zadowoleni z efektów swojej pracy?
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielaniu szczegółowych odpowiedzi lub w przypadku uczniów zdolnych - pozostawienie więcej swobody.
Ważnym aspektem pracy z materiałem będzie także przydzielanie zadań do pracy w małych grupach (parach), w których jedna osoba radzi sobie z opanowaniem materiału dobrze, ale dodatkowa rolą tego ucznia będzie wsparcie osoby, która potrzebuje dodatkowych wyjaśnień. W szczególnych przypadkach może taka osoba potrzebować wsparcia nauczyciela wspierającego, a jego zadania samodzielne mogą obejmować proste polecenia.
Odtwarzanie każdego e materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania uczenia się.
Nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:
Więcej informacji o pracy z uczniami ze SPE znajduje się w „Przewodniku metodycznym dla nauczycieli kształcenia zawodowego Praca z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, uczniem niesłyszącym i słabosłyszącym, uczniem niewidomym i słabowidzącym z wykorzystaniem e‑materiałów do kształcenia zawodowego”autorstwa Elżbiety Bednarz - eksperta zespołu projektu „Tworzenie e‑materiałów do kształcenia zawodowego” realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści