E-materiały do kształcenia zawodowego

Montaż i obsługa prostych elementów maszyn i urządzeń

MEC.06. Montaż i obsługa prostych elementów maszyn i urządzeń - Pracownik pomocniczy mechanika 932916

bg‑turquoise

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie pracownik pomocniczy mechanika. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MEC.06. Montaż i obsługa prostych elementów maszyn i urządzeń wyodrębnionej w zawodzie pracownik pomocniczy mechanika 932916.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEC.06. Montaż i obsługa prostych elementów maszyn i urządzeń:

  • wykonywania prac pomocniczych związanych z montażem i demontażem, obsługą i naprawą prostych elementów maszyn i urządzeń, które są odłączone od źródła energii;

  • wykonywania prac pomocniczych związanych z utrzymaniem w należytym stanie stanowiska pracy, narzędzi pracy, maszyn i urządzeń mechanicznych;

  • wykonywania prac porządkowych na terenie zakładu mechanicznego.

Efekty kształcenia

MEC.06.2. Podstawy wykonywania prac pomocniczych mechanika

Uczeń:

1) wykonuje szkice i rysunki techniczne

2) posługuje się dokumentami dotyczącymi wykonywania prostych prac mechanicznych

3) dobiera materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne oraz uszczelniające do prac pomocniczych

4) charakteryzuje elementy prostych maszyn i urządzeń w zakresie niezbędnym do wykonania prac pomocniczych mechanika

5) wykonuje pomiary warsztatowe w zakresie wykonywanych prac pomocniczych

7) wykonuje pod nadzorem połączenia mechaniczne

8) wykonuje pod nadzorem proste konserwacje maszyn i urządzeń

9) stosuje metody kontroli jakości wykonywania prac pomocniczych

10) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych

MEC.06.3. Montaż i demontaż prostych elementów maszyn i urządzeń

Uczeń:

1) posługuje się dokumentacją techniczną prostych maszyn i urządzeń

2) rozróżnia proste metody montażu i demontażu prostych maszyn i urządzeń

3) dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do rodzaju prac pomocniczych montażu i demontażu prostych maszyn i urządzeń

4) przygotowuje części prostych maszyn i urządzeń do prac pomocniczych montażu i demontażu

5) ustawia części maszyn, zespołów i mechanizmów w przyrządach i uchwytach w zakresie niezbędnym do wykonania prac pomocniczych

6) łączy proste części maszyn w zakresie niezbędnym do wykonania prac pomocniczych

7) montuje proste układy hydrauliczne i pneumatyczne maszyn i urządzeń w zakresie niezbędnym do wykonania prac pomocniczych

8) montuje zespoły i mechanizmy prostych maszyn i urządzeń w zakresie niezbędnym do wykonania prac pomocniczych mechanika

MEC.06.4. Obsługa prostych elementów maszyn i urządzeń

Uczeń:

1) posługuje się podstawowymi dokumentami dotyczącymi obsługiwania prostych maszyn i urządzeń

2) dobiera narzędzia, przyrządy, urządzenia i materiały do rodzaju prac związanych z obsługiwaniem prostych elementów maszyn i urządzeń

3) przygotowuje maszyny i urządzenia do wykonania obsługi prostych elementów maszyn i urządzeń

4) wykonuje obsługę prostych maszyn i urządzeń

5) wykonuje obsługę codzienną prostych maszyn i urządzeń w zakresie niezbędnym do wykonania prac pomocniczych

6) wykonuje prace pomocnicze związane z obsługą klientów

MEC.06.5. Naprawa i konserwacja prostych elementów maszyn i urządzeń

Uczeń:

1) posługuje się dokumentami dotyczącymi konserwacji prostych elementów maszyn i urządzeń w zakresie niezbędnym do wykonania prac pomocniczych

2) przygotowuje proste maszyny i urządzenia do wykonania konserwacji

3) wykonuje prace pomocnicze związane z konserwacją prostych podzespołów, zespołów części maszyn i urządzeń, które są odłączone od źródła energii

4) wykonuje prace pomocnicze związane z naprawą prostych podzespołów, zespołów części maszyn i urządzeń, które są odłączone od źródła energii,

5) wykonuje prace pomocnicze w zespole podczas przeglądów i napraw bieżących prostych maszyn i urządzeń

6) wykonuje w zespole konserwację prostych maszyn i urządzeń

7) wykonuje w zespole prace naprawcze prostych maszyn i urządzeń

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. WprowadzenieDpGXTJ8juWprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Montaż i obsługa prostych elementów maszyn i urządzeń” składa się z pięciu materiałów multimedialnych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD19yu2YiRInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD12lPoqVQSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDTLUH4YbgPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDrLjlytncPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD6NFbzaRZNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD14uWyO8GInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu pracownik pomocniczy mechanika

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z montażem i obsługą prostych maszyn i urządzeń w pracy pracownika pomocniczego mechanika.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny „Podstawy wykonywania prac pomocniczych mechanika”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące podstaw wykonywania prac pomocniczych mechanika.

  • Klasa zostaje podzielona na kilka 4 – osobowych grup.

  • Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla uczącego się zawodu krótką charakterystykę najważniejszych prac pomocniczych mechanika.

  • Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą informację. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejne prace. Arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna charakterystyka.

  • W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, co wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.

  • Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.

  • Kiedy tekst jest gotowy, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów. Na tym etapie grupy, jak i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.

  • Po omówieniu tekstów nauczyciel pyta uczniów, który etap tworzenia charakterystyki wydał im się najtrudniejszy i prosi o uzasadnienie wyboru.

  • Grupy poproszone zostają o przedstawienie swoich opinii.

Atlas interaktywny „Montaż i demontaż prostych elementów maszyn i urządzeń”
  • Uczniowie dzieleni są na grupy. Każda grupa otrzymuje pulę grafik przedstawiających różne elementy maszyn i urządzeń.

  • Zadaniem uczniów jest uporządkowanie grafik do różnych zespołów lub podzespołów maszyn.

  • Po tym działaniu uczniowie dopisują na kartkach i umieszczają poniżej poprawne nazwy do grafik.

  • Teraz nauczyciel, używając atlasu interaktywnego, sprawdza poprawność przydzielonych grafik do grup i ich opisów.

  • Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych informacji.

  • Uczniowie tworzą notatki z zajęć.

Film instruktażowy - tutorial „Obsługa prostych elementów maszyn i urządzeń”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film instruktażowy – tutorial i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące obsługi prostych elementów maszyn i urządzeń.

  • Klasa zostaje podzielona na kilka 4 – osobowych grup.

  • Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla uczącego się zawodu krótką charakterystykę obsługi wybranej maszyny lub urządzenia.

  • Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą informację. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejne kroki. Arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna instrukcja obsługi wybranego urządzenia lub maszyny.

  • W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, co wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.

  • Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.

  • Kiedy tekst jest gotowy, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów. Na tym etapie grupy, jak i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.

  • Po omówieniu tekstów nauczyciel pyta uczniów, który etap tworzenia charakterystyki wydał im się najtrudniejszy i prosi o uzasadnienie wyboru.

  • Grupy poproszone zostają o przedstawienie swoich opinii.

Atlas interaktywny „Naprawa i konserwacja prostych elementów maszyn i urządzeń”
  • Klasa zostaje podzielona na 9 grup.

  • Nauczyciel rozdaje uczniom na kartkach nazwy procesów opisanych w atlasie.

  • Każda z grup ma przejrzeć atlas interaktywny, znaleźć proces, jaki jej dotyczy i przygotować jego skrótowy opis.

  • Na znak nauczyciela następuje zmiana – grupa pierwsza przekazuje swoją kartę z zapisanymi informacjami grupie drugiej, grupa druga – trzeciej, a grupa trzecia – pierwszej itd.

  • Uczniowie z kolejnych grup mają za zadanie dodać coś od siebie do każdego z procesów, opierając się na informacjach podanych w atlasie.

  • W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, co wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli coś sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.

  • Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zadaniem miała dynamiczny charakter.

  • Kiedy tekst jest gotowy, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów. Na tym etapie członkowie grup oraz nauczyciel mogą komentować zapisane informacje.

  • Po omówieniu tekstów nauczyciel pyta uczniów, który proces wydaje się im najtrudniejszy i wyjaśnia, jeśli proces ten budzi wątpliwości.

  • Nauczyciel podsumowuje zajęcia, wskazując na elementy, które zostały ujęte prawidłowo lub niewłaściwie przez grupy.

Film edukacyjny „Charakterystyka zawodu pomocniczego mechanika”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące charakterystyki zawodu pomocniczego mechanika.

  • Klasa zostaje podzielona na kilka 4 – osobowych grup.

  • Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla uczącego się zawodu krótką charakterystykę zawodu.

  • Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą informację. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejne cechy zawodu. Arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna charakterystyka.

  • W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, co wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.

  • Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.

  • Kiedy tekst jest gotowy, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów. Na tym etapie grupy, jak i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.

Interaktywne materiały sprawdzające

Materiały te należy używać w zależności od omawianego fragmentu tematu jako jego uzupełnienie lub przerywnik. Nauczyciel może wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny „Podstawy wykonywania prac pomocniczych mechanika”
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film edukacyjny, który przedstawia podstawy wykonywania prac pomocniczych mechanika.

  • Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.

  • Uczniowie otrzymują pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.: Jakie są przykładowe narzędzia pomiarowe? W jaki sposób kontroluje się jakość wykonywanych prac pomocniczych?

  • Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek, przedstawiających niektóre prace wykonywane przez pomocnika mechanika.

  • Zadaniem uczniów jest samodzielne stworzenie krótkiej charakterystyki wybranego zadania zawodowego.

  • Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.

  • Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek.

  • Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.

  • Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

Atlas interaktywny „Montaż i demontaż prostych elementów maszyn i urządzeń”
  • Uczniowie otrzymują pulę grafik z zakresu tematu. Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie poprawnych nazw do grafik bez podglądania ich opisów.

  • Kolejny krok to sprawdzenie poprawnie przyporządkowanych nazw.

  • Jeśli nazwa została przyporządkowana niepoprawnie, uczeń ma za zadanie ułożyć na oddzielnej kartce (karta z pytaniami) 3 pytania testowe (pytanie i cztery odpowiedzi, z czego jedna jest poprawna) dotyczące montażu lub demontażu wybranych elementów maszyny lub urządzenia. Uczeń zna poprawną odpowiedź, ale nie zaznacza jej na kartce z pytaniami.

  • Uczniowie wymieniają się kartką z pytaniami. Teraz mają odpowiedzieć na otrzymane od kolegi pytania i oddać do sprawdzenia autorowi pytań.

  • Autor pytań sprawdza odpowiedzi i udziela informacji zwrotnej.

  • Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza w sytuacjach nierozstrzygniętych, kiedy istnieje różnica zdań pomiędzy autorem pytania a uczniem na nie odpowiadającym co do poprawności odpowiedzi. Sytuację omawia na forum klasy.

  • Nauczyciel prosi o przeczytanie wszystkich pytań i poprawnych odpowiedzi na nie, powstałych z analizy atlasu interaktywnego.

Film instruktażowy - tutorial „Obsługa prostych elementów maszyn i urządzeń”
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film instruktażowy, który przedstawia obsługę prostych elementów maszyn i urządzeń.

  • Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.

  • Uczniowie otrzymują pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.: Jakie są obowiązki głównego mechanika zakładu? Czym jest obsługa sezonowa?

  • Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek, przedstawiających niektóre elementy maszyn i urządzeń.

  • Zadaniem uczniów jest samodzielne stworzenie krótkiej charakterystyki wybranego elementu.

  • Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.

  • Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek.

  • Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.

  • Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

Atlas interaktywny „Naprawa i konserwacja prostych elementów maszyn i urządzeń”
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji atlas interaktywny, który przedstawia naprawę i konserwację prostych elementów maszyn i urządzeń.

  • Uczniowie podczas oglądania atlasu sporządzają własne notatki.

  • Uczniowie otrzymują pytania przygotowane wcześniej przez nauczyciela, np.: Czym jest naprawa główna? Jakie zasady bezpieczeństwa powinny być zachowane podczas naprawy głównej?

  • Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek, przedstawiających usterki niektórych elementów maszyn i urządzeń.

  • Zadaniem uczniów jest samodzielne stworzenie krótkiej charakterystyki wybranej usterki.

  • Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.

  • Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują informacje z karteczek.

  • Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.

  • Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

Film edukacyjny „Charakterystyka zawodu pomocniczego mechanika”
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film instruktażowy, który przedstawia charakterystykę zawodu pomocniczego mechanika.

  • Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.

  • Uczniowie otrzymują pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.: Jakie predyspozycje zawodowe powinien mieć pomocnik mechanika? Jakie zadania zawodowe może wykonywać osoba z niepełnosprawnością?

  • Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek, przedstawiających cechy zawodu pomocniczego mechanika.

  • Zadaniem uczniów jest samodzielne stworzenie krótkiej charakterystyki tego zawodu.

  • Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.

  • Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek.

  • Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.

  • Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Praca uczniów poza zajęciami

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: filmami edukacyjnymi, atlasami interaktywnymi i filmem instruktażowym - tutorialem. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.

  • Równocześnie przekazuje uczniom zestaw przygotowanych przez siebie pytań. Odpowiedzi na te pytania zawarte są w udostępnionych materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę na temat montażu i obsługi prostych elementów maszyn i urządzeń.

  • Pytania te obejmują również zagadnienia, które w postaci zadań uczniowie znajdą w interaktywnych materiałach sprawdzających. Pytania muszą być jednak przeformułowane, aby nie powtarzały się.

  • Odpowiedzi na pytania uczeń przesyła do nauczyciela np.: e mailem i przychodzi na lekcję przygotowany, gotowy do dalszych działań polegających na zastosowaniu zdobytej wiedzy w praktyce.

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zaczyna realizację zadania praktycznego.

  • Nauczyciel daje mu zadanie: Opisz obsługę wybranej maszyny lub urządzenia.

  • Po zakończeniu planowania uczeń przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.

  • Ostatnim etapem pracy jest analiza polegająca na zadawaniu pytań i uzyskaniu odpowiedzi; pytania mogą brzmieć: Co sprawiło ci trudności?, Co wykonałeś bez problemu? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: naprawa łożysk ślizgowych, naprawa łożysk tocznych.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie jej nauczycielowi.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest przeprowadzenie analizy za pomocą pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności?, Co grupy wykonały bez problemu? Na co grupa zwróciłaby uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteście zadowoleni z efektów swojej pracy?

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielaniu szczegółowych odpowiedzi lub w przypadku uczniów zdolnych - pozostawienie więcej swobody.

Ważnym aspektem pracy z materiałem będzie także przydzielanie zadań do pracy w małych grupach (parach), w których jedna osoba radzi sobie z opanowaniem materiału dobrze, ale dodatkowa rolą tego ucznia będzie wsparcie osoby, która potrzebuje dodatkowych wyjaśnień. W szczególnych przypadkach może taka osoba potrzebować wsparcia nauczyciela wspierającego, a jego zadania samodzielne mogą obejmować proste polecenia.

Odtwarzanie każdego e materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania uczenia się.

Nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:

Więcej informacji o pracy z uczniami ze SPE znajduje się w „Przewodniku metodycznym dla nauczycieli kształcenia zawodowego Praca z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, uczniem niesłyszącym i słabosłyszącym, uczniem niewidomym i słabowidzącym z wykorzystaniem e‑materiałów do kształcenia zawodowego”autorstwa Elżbiety Bednarz - eksperta zespołu projektu „Tworzenie e‑materiałów do kształcenia zawodowego” realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RQ0Htqh6FbQrn
(Uzupełnij).