E-materiały do kształcenia zawodowego

Przygotowanie zestawów do produkcji wyrobów ceramicznych

CES.01. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu ceramicznego - Technik ceramik 311944, Operator urządzeń przemysłu ceramicznego 818115

Przewodnik dla nauczyciela

Wprowadzenie

Drodzy Nauczyciele!

„Nowoczesne kształcenie stawia nauczyciela w roli mentora. Odejście nauczyciela od roli „dostarczyciela” wiedzy, który przy tablicy prowadzi wykład (a głównym zadaniem uczniów jest słuchanie i notowanie najważniejszych informacji) pozwala na rozbudzenie kreatywności uczących się i postawienie ich w roli poszukiwaczy wiedzy” (Koncepcja e‑materiałów do kształcenia zawodowego).

Celem Przewodnika dla nauczyciela jest przedstawienie e‑materiału „Przygotowanie zestawów do produkcji wyrobów ceramicznych” dla kształcenia zawodowego zawartego na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej, z którego nauczyciel i uczeń mogą korzystać podczas zajęć kształcenia zawodowego, a także podczas pracy poza zajęciami (uczniowie mogą sięgać do e‑materiałów w ramach pracy domowej lub z własnej inicjatywy, np. przygotowując się do lekcji, do egzaminów).

Nauczycielu, mamy nadzieję, że e‑materiały pozwolą Ci zwiększyć efektywność nauczania. Przewodnik zbudowany jest z następujących elementów:

8

Spis treści

1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne3.1. Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej
5.1. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole podczas zajęć5.1. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole podczas zajęć
5.2. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej i w grupach poza zajęciami5.2. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej i w grupach poza zajęciami
5.3. Indywidualizowania pracy z uczniem/uczniami podczas zajęć i poza nimi5.3. Indywidualizowania pracy z uczniem/uczniami podczas zajęć i poza nimi
5.4. Organizowania pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych5.4. Organizowania pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału

1

1. Ogólna koncepcja e‑materiału

E‑materiał „Przygotowanie zestawów do produkcji wyrobów ceramicznych” wspiera osiąganie efektów kształcenia z wybranych jednostek efektów kształcenia określonych dla kwalifikacji CES.01. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu ceramicznego:
CES.01.2. Przygotowywanie zestawów surowcowych w procesie produkcyjnym wyodrębnionych w zawodach szkolnictwa branżowego operator urządzeń przemysłu ceramicznego 818115 oraz technik ceramik 311944.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CES.01. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu ceramicznego:
- przygotowywanie surowców i półproduktów do produkcji wyrobów ceramicznych,
- wytwarzanie półproduktów i wyrobów ceramicznych,
- użytkowanie maszyn i urządzeń w przemyśle ceramicznym,
- regulowanie i utrzymywanie parametrów procesów produkcyjnych,
w zawodach: operator urządzeń przemysłu ceramicznego 818115, technik ceramik 311944.

Celem e‑materiału jest przedstawienie w sposób obrazowy i zrozumiały, przygotowywanie i wytwarzanie surowców i półproduktów do produkcji wyrobów. To przemysł, w którym większość prac wykonują nowoczesne maszyny, automatyczne linie produkcyjne, zautomatyzowane procesy załadunku, rozładunku i transportu międzyoperacyjnego. Przemysł ceramiczny to między innymi produkcja ceramiki: stołowej, sanitarnej, budowlanej, ogniotrwałej, technicznej, szlachetnej, elektrotechnicznej i elektronicznej.

E‑materiał ma stanowić pomoc w procesie nauczania/uczenia się w ww. zawodach oraz wspierać osiąganie wybranych efektów kształcenia poprzez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego, rozwój kompetencji komunikacyjno – cyfrowych, lepsze dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się, a tym samym przyczynić się do poprawy efektywności pracy dydaktyczno – wychowawczej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Struktura e‑materiału

3.1

3.1. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych.
E‑materiał „Przygotowanie zestawów do produkcji wyrobów ceramicznych” składa się z dwóch materiałów multimedialnych:

Film instruktażowy (Tutorial)DgdfSuv8aFilm instruktażowy (Tutorial): Przygotowanie zestawów surowców do produkcji wyrobów ceramicznych,
Plansze interaktywneD193zqMxdPlansze interaktywne: Technologia wykonywania robót – w zakresie przygotowania mas, szkliw i past do zdobienia półproduktów ceramicznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3.2

3.2. Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDUQQKciaaInteraktywne materiały sprawdzające - pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu prawidłowego przygotowania zestawów surowców zgodnie z ich przeznaczeniem i recepturami do mas i szkliw ceramicznych.
Słownik pojęć dla e‑materiałuDWGvNi0pMSłownik pojęć dla e‑materiału - zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaDTkfnwn4IPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału dla kształcenia zawodowego zawartego na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Przewodnik zawiera opis materiałów multimedialnych, które mają pomóc nauczycielowi w procesie kształcenia – czyli organizowania procesu nabywania przez uczniów wiedzy i umiejętności, ich sprawdzania jako elementu końcowego tego procesu lub diagnozującego – jaką wiedzę i umiejętności uczniowie już posiadają, aby potem indywidualizować proces kształcenia.
Przewodnik dla uczącego sięD1vS6H1SiPrzewodnik dla uczącego się - zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaDUsToUBrFNetografia i bibliografia - stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między jego elementami

W e‑materiale nauczyciel ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:

Film instruktażowy (Tutorial)DgdfSuv8aFilm instruktażowy (Tutorial): Przygotowanie zestawów surowców do produkcji wyrobów ceramicznych – prezentuje informacje w zakresie: przygotowywania surowców do przemiału masy ceramicznej zgodnie z odpowiednią recepturą, urządzenia wykorzystywane w procesie przemiału mas ceramicznych, kontrolę parametrów masy lejnej i granulatu, wykonywanie przeglądów maszyn i urządzeń.
Nauczyciel korzystający z danego materiału multimedialnego ma gotowy film do wykorzystania w swojej pracy dydaktycznej.

Efekty kształcenia oraz kryteria weryfikacji właściwe dla materiału multimedialnego:
CES.01.2. Przygotowywanie zestawów surowcowych w procesie produkcyjnym
CES.01.2.3. dobiera surowce stosowane w zestawach do produkcji wyrobów ceramicznych
CES.01.2.3.1) wskazuje surowce do przygotowania mas ceramicznych
CES.01.2.4. ocenia makroskopowo surowce wykorzystywane do produkcji wyrobów ceramicznych
CES.01.2.4.2) dokonuje oceny makroskopowej surowców według określonych kryteriów
CES.01.2.6. charakteryzuje metody rozdrabniania surowców ceramicznych
CES.01.2.6.3) określa urządzenia rozdrabniające surowce ceramiczne
CES.01.2.6.4) dobiera urządzenie do rozdrabniania surowców ceramicznych
CES.01.2.7. przygotowuje surowce zgodnie z ich przeznaczeniem w przemyśle ceramicznym i recepturami
CES.01.2.7.2) dobiera surowce do przygotowania masy ceramicznej na podstawie receptury.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- identyfikacja surowców, przyjęcie na magazyn, ocena makroskopowa jakości dostarczonego surowca do przygotowywania zestawu do przemiału masy ceramicznej,
- wyjaśnienie załadunku urządzeń dozujących, takich jak wagozasilacze, surowcami ceramicznymi i innymi dodatkami,
- opisywanie obsługi stosowanych młynów do przemiału masy ceramicznej,
- opisywanie obsługi urządzeń transportu bliskiego: wózki, ładowarki, wciągniki elektryczne,
- oznaczanie parametrów przemiału masy lejnej,
- określenie czynności operatora przed rozpoczęciem pracy, w trakcie wykonywania pracy związanej z przygotowaniem zestawu masy ceramicznej, po zakończeniu pracy.

Plansze interaktywneD193zqMxdPlansze interaktywne: Technologia wykonywania robót – w zakresie przygotowania mas, szkliw i past do zdobienia półproduktów ceramicznych – prezentuje informacje w zakresie przygotowania mas, szkliw i past do zdobienia półproduktów ceramicznych.
Nauczyciel korzystający z danego materiału multimedialnego ma gotowy zbiór plansz do wykorzystania w swojej pracy dydaktycznej. Nauczyciel może zaproponować uczniom pracę indywidualną lub w grupach ćwiczeniowych, praca uczniów powinna otrzymać informację zwrotną celem sprawdzenia wykonanych ćwiczeń.

Efekty kształcenia oraz kryteria weryfikacji właściwe dla materiału multimedialnego:
CES.01.2. Przygotowywanie zestawów surowcowych w procesie produkcyjnym
CES.01.2.3. dobiera surowce stosowane w zestawach do produkcji wyrobów ceramicznych
CES.01.2.3.1) wskazuje surowce do przygotowania mas ceramicznych
CES.01.2.3.2) wskazuje surowce do przygotowania szkliw ceramicznych
CES.01.2.7. przygotowuje surowce zgodnie z ich przeznaczeniem w przemyśle ceramicznym i recepturami
CES.01.2.7.5) dobiera surowce do przygotowania szkliw ceramicznych na podstawie receptury
CES.01.2.7.7) rozróżnia zdobienia półproduktów ceramicznych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- opisywanie magazynu surowców oraz przerobowni mas ceramicznych,
- opisywanie przygotowywania zestawów, zasyp oraz przemiał szkliw ceramicznych,
- opisywanie przygotowania past/farb do zdobienia wyrobów ceramicznych przy wykorzystaniu walcarki,
- wyjaśnienie procesów technologicznych przygotowania mas ceramicznych (przygotowanie surowców, zestawu masy ceramicznej),
- wyjaśnienie procesów technologicznych przygotowania zdobienia półproduktów ceramicznych szkliwami,
- wyjaśnienie procesów technologicznych zdobienia półproduktów ceramicznych poprzez ich dekorowanie z wykorzystaniem past i farb ceramicznych,
- opisywanie urządzeń stosowanych w procesach technologicznych: młyny do przemiału masy ceramicznej, młyny do przemiału szkliw, urządzenie służące do przygotowania past ceramicznych (walcarka), drukarki do zdobienia.

Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału. Jest to nowoczesna pomoc dydaktyczna wspomagająca proces uczenia się/nauczania. Przedstawione elementy składowe e‑materiału stanowią całość obrazującą informacje w zakresie przygotowywania surowców do przemiału masy ceramicznej oraz zdobienia półproduktów ceramicznych.
Wszystkie materiały multimedialne w ramach e‑materiału są ze sobą powiązane, tzn. obejmują kolejne czynności operatora urządzeń ceramicznych wykonywane w ramach realizacji zadań zawodowych, poprzez kolejne etapy procesu technologicznego. Opisane czynności operatora występujące w Filmie instruktażowym przekładają się w Planszach interaktywnych na lepsze zrozumienie technologii wykonywania robót – w zakresie przygotowania mas, szkliw i past do zdobienia półproduktów ceramicznych.
Wiedza i umiejętności nabyte podczas Filmu instruktażowego będą bardzo przydatne w poznawaniu urządzeń wykorzystywanych w omawianych procesach technologicznych w Planszach interaktywnych. Wszystkie materiały sprawdzające odnoszą się do Filmu instruktażowego i Plansz interaktywnych. Kontrolują one wiedzę i umiejętności nabyte podczas wyżej wymienionej aktywności.
Uczący się po zapoznaniu się z danymi materiałami multimedialnymi ma możliwość wykonania ćwiczeń w formie Interaktywnych materiałów sprawdzających w myśl metody dydaktycznej – utrwalanie nabytej wiedzy, a następnie dokonania samooceny i kontroli własnej wiedzy. W Interaktywnych materiałach sprawdzających znajduje się test ćwiczeniowy stanowiący podsumowującą całość pracy z e‑materiałem oraz ćwiczenia powiązane z danymi materiałami. Obudowa dydaktyczna w formie Słownika pojęć, Netografii i bibliografii warunkuje proces samokształcenia uczącego się.
E‑materiał pełni rolę pomocy dydaktycznej dla uczących się zawodów: operator urządzeń przemysłu ceramicznego i technik ceramik. Służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać uczącym się treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.
E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, nauczyciela oraz pracodawców zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej, oraz pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej

5.1

5.1. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole podczas zajęć

- praca indywidualna uczniów – przykładem pracy indywidualnej uczniów może stać się, mapa myśli dla wyznaczonego przez nauczyciela tematu: „Opracowanie czynności wykonywanych przez operatora urządzeń przemysłu ceramicznego podczas przygotowywania zestawu i przemiału masy ceramicznej” na podstawie Filmu instruktażowego. Uczniowie samodzielnie mogą zapoznać się z warunkami i czynnościami wykonywanej pracy operatora, a potem przygotują opis wyznaczony przez nauczyciela, np.: Jakie czynności wykonuje operator urządzeń przemysłu ceramicznego: przed rozpoczęciem pracy, w trakcie wykonywania pracy, po zakończeniu pracy. Mapa myśli powinna dawać użytkownikowi możliwość tworzenia własnych notatek w formie graficznej – diagramu do ilustrowania relacji pomiędzy składowymi, samodzielnego tworzenia mapy myśli poprzez budowanie wielopoziomowych relacji i wzajemnych zależności między myślami – wnioskami – podsumowaniami, zgodnie z zasadami tworzenia mapy pojęć. Uczniowie mogą sami wybierać sposób prezentacji zagadnienia, a następnie zapisać, wydrukować oraz oddać do sprawdzenia nauczycielowi.

- praca uczniów w grupach – nauczyciel na zajęciach dzieli uczniów na grupy. Podstawą pracy grupowej uczniów mogą stać się Plansze interaktywne dotyczące technologii wykonywania robót. Poszczególne grupy zapoznają się z określonym zagadnieniem (partią materiału). Pracują we własnym tempie, przeglądają materiał, a następnie wykonują ćwiczenie w przydzielonej grupie. Uczniowie w grupach dyskutują między sobą, wymieniają poglądy, rozmawiają, jak ma wyglądać ich zdaniem wykonanie ćwiczenia zadanego przez nauczyciela. Każda grupa wykonuje schemat/mapę myśli dotyczący innego zagadnienia, np.

Ćwiczenie: Zapoznajcie się z Planszami interaktywnymi: w zakresie technologii przygotowania mas, szkliw i past do zdobienia półproduktów ceramicznych — przygotujcie schemat/mapę myśli: 

Wróć do fragmentu Plansz interaktywnych ukazujących obrazki i schematy technologii wykonywania robót, aby przypomnieć sobie treści niezbędne do rozwiązania zadania.

Grupa 1.

Przedstaw proces technologiczny przygotowania mas ceramicznych.

Grupa 2.

Przedstaw proces technologiczny zdobienia półproduktów ceramicznych szkliwami.

Każda z grup pracuje zgodnie z zasadami pracy grupowej, a na koniec prezentują prace stanowiące jedną całość poznanych procesów technologicznych oraz zostaje oceniona. Nauczyciel może zaproponować, aby poszczególne grupy samodzielnie wybierały sposób prezentacji ćwiczenia, co będzie stanowić ciekawą alternatywę. Po wystąpieniu grup powinno nastąpić podsumowanie pracy grupowej dotyczące zdobytych wiadomości i umiejętności oraz prezentacji efektów pracy grupowej. Warto z uczniami omówić, jakie nowe doświadczenia zdobyli oraz jakie wyniki pracy otrzymali. Nauczyciel może zastosować również arkusz ewaluacji zajęć w formie krótkiej ankiety.

- praca z całym zespołem klasowym – nauczyciel na zajęciach z całym zespołem klasowym po obejrzeniu Filmu instruktażowego określa tematykę zajęć – dzisiaj opanujesz wiedzę dotyczącą przygotowania zestawów surowców do produkcji wyrobów ceramicznych. Formułuje cele lekcji, które chce osiągnąć: opanowanie istotnych informacji na temat urządzeń wykorzystywanych w procesie przemiału mas ceramicznych, aktywne przyswajanie wiedzy podczas lekcji, praktyczne zastosowanie zdobytych wiadomości. Ustala pytania prowadzące ucznia po danym obszarze wiedzy. Na wstępie przedstawia pytania do materiału multimedialnego, a każdy z uczniów dokonuje zapisu odpowiedzi na pytania w zeszycie przedmiotowym.

Etapy pracy:
Informacje – grupa lub uczeń powinien mieć jasno określoną drogę postępowania (właściwego zaplanowania wykonania zadania). Pytania prowadzące z Filmu instruktażowego np.:
- Czy należy planować kolejność wykonywanych zadań zawodowych?
- Kto przygotowuje recepturę dotyczącą przygotowania zestawów surowcowych do produkcji płytek ceramicznych?
- Jaki jest udział procentowy surowców ceramicznych w przykładowej recepturze przygotowania zestawów surowcowych do produkcji płytek ceramicznych?
- Jakie zadanie spełnia w procesie produkcyjnym system bezpieczeństwa?
- Jakie kontrole są przeprowadzane na etapie przygotowania mas i szkliw ceramicznych?
- Gdzie są umieszczone separatory do metali znajdujących się w surowcach ceramicznych?
- Na czym polega separacja metali na przenośnikach taśmowych?

Pytania skupiają uwagę uczniów na prezentowanych treściach, dzięki czemu uczeń dodatkowo rozwija umiejętność wyszukiwania potrzebnych informacji. Wtedy bardziej skupiamy się na uczeniu niż na sprawdzaniu wiedzy. Nauczyciel w drugiej fazie sprawdza wraz z zespołem klasowym poprawność udzielonych odpowiedzi, jednocześnie dokonując już planowania i wykonania przydzielonych zadań grupowych.

Planowanie – pytania prowadzące po danym obszarze wiedzy, powinny kierować grupę lub ucznia do właściwego zaplanowania działania. W tym celu nauczyciel dzieli klasę na grupy, które wykonują przydzielone zadanie, np.
Zadanie: Narysujcie schemat/mapę myśli - Czynności, jakie powinien wykonać operator urządzeń przemysłu ceramicznego podczas przygotowywania zestawu surowców i przemiału masy ceramicznej.

Czas pracy ok. 30 min.

Wróć do fragmentu Filmu instruktażowego dotyczący przygotowania zestawów surowców do produkcji wyrobów ceramicznych (od 0:05’ do 2:10’), aby przypomnieć sobie treści niezbędne do rozwiązania zadania.

Grupa 1.

- Jakie czynności wykonuje operator urządzeń przemysłu ceramicznego przed rozpoczęciem pracy?

Wróć do fragmentu Filmu instruktażowego dotyczący przygotowania zestawów surowców do produkcji wyrobów ceramicznych (od 2:11’ do 6:59’), aby przypomnieć sobie treści niezbędne do rozwiązania zadania.

Grupa 2.

- Jakie czynności wykonuje operator urządzeń przemysłu ceramicznego w trakcie wykonywania pracy oraz po zakończeniu pracy?

Na tym etapie uczeń ma już niezbędne wiadomości na temat procedury czyszczenia plam z badanych płytek ceramicznych, może przystąpić do kolejnego kroku.

Ustalenia – w tym etapie uczeń/zespół powinien porozmawiać z nauczycielem i przedstawić mu swoje dotychczasowe działania. Nauczyciel zweryfikuje pracę ucznia i ewentualnie skoryguje błędy. Następnie przydziela zadania, np. uzasadnijcie opisowo swój wybór – jaki jest udział procentowy surowców ceramicznych w przykładowej recepturze dotyczącej przygotowania zestawów surowcowych do produkcji płytek ceramicznych? Opiszcie jakie zadania spełnia system bezpieczeństwa oraz seperatory magnetyczne w transporcie przenośnikowym. Tak przygotowane schematy pozostawcie do oceny.

Realizacja – etap, w którym uczeń/zespół w sposób przemyślany i zaplanowany zgodnie ze swoim wyborem, opracowuje schemat czynności jakie powinien wykonać operator urządzeń przemysłu ceramicznego (podane wcześniej). W tej fazie nauczyciel również powinien zwracać uwagę na prawidłowość pracy ucznia/zespołu.

Sprawdzanie – uczeń/zespół powinien samodzielnie sprawdzić poprawność wykonanego zadania. Można to ułatwić poprzez odpowiednio sformułowane pytania np.:
- Czy należy zapoznać się z odpowiednią recepturą, przygotowaną wcześniej przez Dział Technologiczny?
- Czy w przykładowej recepturze dotyczącej przygotowania zestawów surowcowych do produkcji płytek ceramicznych: znajduje się gliny 60‑80% oraz skalenia 20‑25%?
- Czy separacja metali na przenośnikach taśmowych jest jednym z podstawowych sposobów oczyszczania produktów sypkich z niepożądanych zanieczyszczeń ferromagnetycznych, czyli metali?
- Czy do obowiązków operatora urządzeń przemysłu ceramicznego, przed rozpoczęciem zasypu młyna i przemiałem przygotowanych surowców, należy między innymi sprawdzenie prawidłowego działania urządzeń i ich czyszczeniem z odseparowanych metali znajdujących się w surowcach?

Analiza – to ostatni etap pracy grupy lub ucznia. Teraz warto się zastanowić czy zadanie zostało dobrze wykonane. Należy zasugerować, aby odpowiedzieć sobie na pytania:
- Czy po raz drugi rozwiązałby zadanie tak samo?
- Czy wprowadziłby jakieś zmiany?
- Czy miał wystarczające wiadomości i umiejętności?
- Z jakiej literatury korzystał?
- Kto udzielał dodatkowych wskazówek?

Sposoby oceny pracy ucznia z tekstem przewodnim.
Można to zrobić w następujący sposób:
- ocenić umiejętności zawodowe w oparciu o arkusz obserwacji tych umiejętności,
- ocenić jakość efektu wykonania zadania – wytworu pracy ucznia (rozwiązanie problemu, czy właściwie zostało zaplanowane zadanie),
- ocenić poszczególne etapy działalności ucznia (zbieranie informacji, zaplanowanie pracy, ustalenia końcowe, sprawdzenie poprawności zadania, analiza pracy).

Nauczyciel wraz z zespołem klasowym dokonuje analizy końcowej. Uczniowie wskazują, które etapy rozwiązania zadania sprawiły im trudności, np. co było dla mnie najtrudniejsze? Nauczyciel powinien podsumować całe zadanie, wskazać, jakie umiejętności były ćwiczone: opanowanie istotnych informacji na temat procedury przygotowania zestawów surowcowych do produkcji płytek, aktywne przyswajanie wiedzy podczas lekcji, praktyczne zastosowanie zdobytych wiadomości. Zwrócić uwagę, jakie wystąpiły nieprawidłowości i jak ich unikać na przyszłość. Na koniec uczniowie mogą zapisać swoje prace np. na dysku w chmurze. Wskazana praca z całym zespołem klasowym może stanowić podsumowanie obejrzanego Filmu instruktażowego.

W fazie rekapitulacji proponuje się zadawanie uczącym się pytań w formie zdań niedokończonych: Przypomniałem sobie, że…; Łatwe było dla mnie…; Nauczyłam/łem się dzisiaj…; Trudność sprawiało mi…
(na podstawie https://www.profesor.pl/publikacja,7814,Artykuly,Metoda-tekstu-przewodniego)

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5.2

5.2. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej i w grupach poza zajęciami (np. z wykorzystaniem metody lekcji odwróconej)

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom).
Przykładem takiej pracy może być wykorzystanie Plansz interaktywnych. Istota lekcji odwróconej polega na zapoznaniu się przez uczniów z omawianym multimedium, np. przygotowanymi przez nauczyciela słowami kluczowymi i nagranymi materiałami, dodatkowo materiałami z Internetu – przed zajęciami. Natomiast podczas lekcji wiedzę tę powinni porządkować, poszerzać, wykorzystywać w praktyce, do rozwiązywania problemów np. w pracy grupowej. Nauczyciel w sposób zaplanowany inicjuje proces nauki, wprowadzając temat i formułując cele. Następnie udostępnia uczącym się materiały i zadania do samodzielnego wykonania. Nauczyciel zmienia swój sposób działania, przenosząc nacisk na procesy poznawcze zachodzące u uczniów.
Metodę odwróconej lekcji można stosować do pojedynczych zajęć dydaktycznych, jak i do większych partii materiału. Przygotowanie indywidualne w domu do lekcji odwróconej na podstawie Plansz interaktywnych może polegać na następujących działaniach: Po wprowadzeniu na lekcji tematu, swój wykład „Technologia wykonywania robót – w zakresie przygotowania mas, szkliw i past do zdobienia półproduktów ceramicznych” nauczyciel może nagrać na video i dołączyć uczniom do materiałów. W lekcji odwróconej chodzi o to, by uczeń sam decydował, kiedy zapozna się z materiałami. Ważną praktyką jest tu zainteresowanie uczniów tematem, zainspirowanie ich tak, by po materiały w domu sięgali z chęcią i zaciekawieniem. Można to zrobić np. poprzez zadanie ciekawego pytania kluczowego albo atrakcyjne przedstawienie celu zajęć (zwłaszcza w odniesieniu do ich doświadczeń, kontekstu). Pierwszym etapem rozpoczynającym proces przygotowania masy ceramicznej jest magazynowanie, przygotowywanie zestawów, zasyp oraz przemiał surowców ceramicznych. Naszym celem będzie poznanie wybranych urządzeń ceramicznych wykorzystywanych w prezentowanych procesach technologicznych.
Uczniowie otrzymują pracę domową: „Zapoznajcie się z urządzeniami do sporządzania mas ceramicznych i przemiału szkliw”. (wykorzystają praktyczną wiedzę, której teoretyczne założenia usłyszeli na nagraniu wykładu). W wybrany przez siebie ciekawy sposób przygotujcie charakterystyki poznanych urządzeń ceramicznych z wykorzystaniem różnorodnych metod (co umożliwi wam przygotowanie materiałów do grupowego opracowania charakterystyki podczas zajęć). Przed przekazaniem materiału można zaproponować uczniom, by z nich przygotowali dowolnie opracowane notatki (np. tworzenie fiszek). Z materiałem teoretycznym uczniowie zapoznają się w domu (wiedza i rozumienie). Na lekcję przychodzą przygotowani, a w szkole wykonają praktyczne zadania i ćwiczenia utrwalające i sprawdzające (zastosowanie, analiza i synteza).
Co, gdy uczeń nie zapozna się z materiałami? W takim przypadku zaleca się przesunąć odpowiedzialność na stronę ucznia, np. może usiąść z boku podczas zajęć i nadrobić zaległość – niestety, najprawdopodobniej w ten sposób straci element praktyczny. Proponuje się dać też czas, by za pomocą tutoringu rówieśniczego – uczniowie, którzy zapoznali się z materiałami, przedstawili je (streścili) tym, którzy tego nie zrobili. Na początku lekcji dobrze jest wyjaśnić wszelkie wątpliwości, odpowiedzieć na pytanie uczniów np. z czym mieli problem? – to także jest istotą flipped classroom. Podczas lekcji w klasie nauczyciel inicjuje pracę w parach, grupach. Uczący się tworzą daną charakterystykę w ciekawej formie interaktywnej zaproponowanej przez siebie lub uzgodnionej z nauczycielem, z wykorzystaniem np. tablicy multimedialnej. Trzeba pamiętać, że uczniowie muszą mieć cały czas możliwość korzystania z materiałów, z których się przygotowywali (a więc ważny jest stały dostęp do Internetu).

Ćwiczenia:

Wróć do Plansz interaktywnych, dotyczących technologii wykonywania robót – w zakresie przygotowania mas, szkliw i past do zdobienia półproduktów ceramicznych, aby przypomnieć sobie treści niezbędne do rozwiązania zadania.

Grupa 1:

-Poznaliście już, jak wygląda młyn kulowy do pracy ciągłej (modułowy) do przemiału masy ceramicznej.
-Opracujcie charakterystykę tego urządzenia.
-Czas na wykonanie zadania w grupie 15 minut.
-Przedstawcie swoją pracę na forum klasy.

Grupa 2:

-Poznaliście już, jak wygląda młyn kulowy do przemiału szkliw.
-Opracujcie charakterystykę tego urządzenia.
-Czas na wykonanie zadania w grupie 15 minut.
-Przedstawcie swoją pracę na forum klasy.

Praca uczniów w zespole powinna zostać podsumowana oraz oceniona. Uczniowie mają możliwość korzystania z tablicy interaktywnej do przeanalizowania rozwiązania. Po opracowaniu ćwiczeń nauczyciel zaprasza do dyskusji na temat charakterystyki wybranych urządzeń ceramicznych na podstawie przygotowanego materiału. Uczniowie zadają sobie pytania nawzajem dotyczące opracowanych prezentacji. Nauczyciel weryfikuje wiedzę uczących się, np. zapraszając, aby chętne osoby nazwały i opisały wybrane urządzenia ceramiczne stosowane do sporządzania mas ceramicznych i przemiału szkliw.

Posługując się zdjęciami z Plansz interaktywnych, można także poprosić, aby uczniowie wzajemnie się uzupełniali i poprawiali – w razie potrzeby nauczyciel podaje dodatkowe wiadomości i uzupełnia ich wiedzę. Na zakończenie nauczyciel z zespołem klasowym dokonuje podsumowania. Dobrą praktyką jest przygotowanie uczniom „wyciągu” z zajęć albo zestawu słów kluczowych (z którymi mogą zapoznać się w domu lub na początku zajęć w zależności od decyzji nauczyciela), by na koniec mieli poczucie spójności i porządku. Można też zaproponować opracowanie listy słów kluczowych całym zespołem klasowym jako podsumowanie zajęć, np. słowa kluczowe: przerobownia mas ceramicznych, zestaw do przemiału masy ceramicznej, nadziarno, fazy mielenia masy ceramicznej, kruszarki, przesiewacze wibracyjne, homogenizacja masy, młynownia szkliw, zestaw do przemiału szkliw ceramicznych, mielenie szkliw, młyn kulowy do pracy ciągłej (modułowy), młyn kulowy do pracy okresowej, właściwości szkliwa, homogenizacja zawiesiny szkliwa ceramicznego, przygotowanie past/farb do zdobienia wyrobów ceramicznych (walcarka), techniki druku, drukarki do zdobienia.

Uczniowie mieli możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Problem niezrozumienia materiału lekcyjnego spada do minimum, a uczniowie przygotowani do zajęć zyskują pewność siebie niezbędną do aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach. Wykonana przez uczących się praca umożliwi im ugruntowanie umiejętności do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym. Warto skupić się zarówno na tym, co uczniowie oceniają pozytywnie, jak i tym, co w ich odczuciu było negatywne.
Na takie podsumowanie nigdy nie powinno zabraknąć czasu.

Zadajemy uczniom pytania poprzez prezentację multimedialną:
 - Co było dla mnie najtrudniejsze?
 - Co pomagało w pracy?
 - Co przeszkadzało w pracy?
 - Czego się nauczyłam(łem) podczas tej metody?
 - Czy prezentowanie przed grupą mojej koncepcji dało mi satysfakcję?

Można uczniom przydzielić punkty za pracę i zaangażowanie w lekcję. (na podstawie https://www.wszpwn.com.pl/wydarzenie/metoda-odwroconej-klasy-nowy-sposob-na-lekcje,417.html).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5.3

5.3. Indywidualizowanie pracy z uczniem/uczniami podczas zajęć i poza nimi

Praca uczniów na lekcjiw trakcie zajęć, powinna być tak zorganizowana przez nauczyciela, aby zapewnić każdemu uczniowi warunki sprzyjające maksymalnemu rozwojowi osobowości.
Dlatego należy uwzględnić prowadzenie lekcji na tzw. kilku poziomach nauczania, m.in.:
 - stosowanie metod polisensorycznego, czyli wielozmysłowego uczenia się z wykorzystaniem materiałów multimedialnych,
 - pracę uczniów w grupach warunkowaną np. poprzez podział uczniów z różnymi uzdolnieniami, umiejętnościach i wiadomościami – tak, aby mogli oni wymienić się swoimi spostrzeżeniami, pomagać sobie, uczyć się od siebie, wymienić opinie czy uwagi na temat realizowanego ćwiczenia. Walorem takiej pracy jest wykorzystanie możliwości uczniów zdolniejszych do wyjaśniania niezrozumiałych zagadnień kolegom, którzy wymagają dodatkowych wyjaśnień. Na początku tak prowadzonych zajęć uczniowie słabi są bierni, często tylko przysłuchują się wypowiedziom swoich kolegów w zespole, stopniowo rozpoczynają własną aktywność i wykorzystują swój potencjał. Wszyscy uczniowie nabierają wiary we własne możliwości, często w ten sposób mogą uzupełnić brakujące wiadomości,
 - pracę uczniów w swoim własnym rytmie i na odpowiednim dla siebie poziomie z określaniem limitu czasu na daną pracę, z zastosowaniem kart pracy (o różnym stopniu trudności, sposobach czy formach wykonania) do danej lekcji, które umożliwią każdemu uczniowi przerabianie kolejnych partii materiału,
 - stosowanie wszelkich możliwych form kontroli wiedzy i umiejętności,
 - ocenianie postępów ucznia z uwzględnieniem możliwości, wysiłku i wkładu pracy na zajęciach.

Innym przykładem indywidualizacji procesu dydaktycznego uczniów stosowanym na zajęciach jest przydzielanie im zróżnicowanych zadań/prac — uczniom, (tym, którzy mają trudności z opanowaniem materiału oraz tym, którzy szybko przyswoili materiał i mogą go poszerzać, wykorzystywać w praktyce, do rozwiązywania problemów). Można też wykorzystać metodę tutoringu rówieśniczego, który pozwala na naukę według własnego planu, we własnym tempie, w komfortowych warunkach i bezpiecznych relacjach. Uczniowie mają możliwość dostosowania wielu elementów sytuacji edukacyjnej do siebie. 

Proponuje się następujące zasady:
Określenie celów nauczania. Należy określić zamierzone cele nauczania, zarówno w odniesieniu do tutorów (uczniów), jak i tutee (podopiecznych uczniów). Nauczyciel wprowadza uczniów w omawianą tematykę materiału multimedialnego np. Filmu instruktażowego, skupiając się na urządzeniach, wykorzystywanych w procesie przemiału mas ceramicznych. Zapoznaje uczniów z efektami kształcenia – przygotowania zestawów surowców do produkcji wyrobów ceramicznych. Celami lekcji będzie: poznanie wybranych urządzeń wykorzystywanych w procesie przemiału mas ceramicznych, zachęcanie do aktywnej współpracy i jej doskonalenie w grupie według określonych zasad. Uczniowie spróbują wyznaczać sobie sami „mikro cele”.

Podział ról. Na podstawie informacji o uczniach oraz ich indywidualnych potrzeb należy ustalić dokładne zasady współpracy w grupie. Na potrzeby tego zadania uczniowie zostają podzieleni na dwie, 4 - osobowe grupy, w których będą wykonywać swoje ćwiczenia. Dobór uczniów pracujących w jednym zespole jest niezwykle ważny. W każdej z grup powinni znaleźć się uczniowie wykazujący zdolności do sprawnego przygotowania ćwiczenia/zadania, którzy mają większe doświadczenie, wiedzę i poziom kompetencji oraz tacy, którzy mogą doświadczać trudności w omawianym zakresie. Taka propozycja zapewni uczącym się zadowalające efekty i da możliwość wszystkim grupom równą i sprawiedliwą rywalizację. Tutorzy będą pomagać tutee w przygotowaniu zadania oraz w utrwalaniu nabytej wiedzy i umiejętności. Uczniowie razem będą pochylać się nad celem swoich działań, nad materiałami, nad zadaniami – ci, którzy są bieglejsi, mogą tłumaczyć wykonanie zadania uczniom mniej biegłym. Ale wszyscy pracują razem nad zagadnieniem np. podziału surowców naturalnych ze względu na ich właściwości chemiczne i mineralogiczne, stosowane w przemyśle ceramicznym. Ta metoda zakłada równość, jedyna różnica dotyczy stopnia opanowania materiału. Warto zwracać również uwagę na interakcje pomiędzy uczniami – wzajemną akceptację, szacunek, rozumienie siebie wzajemnie. Aby ta strategia działała – powinna towarzyszyć jej atmosfera bezpieczeństwa, współpracy, relacyjności. Każdy z członków danego zespołu powinien mieć przypisaną rolę uwzględniającą jego umiejętności. Tutor otrzymuje od nauczyciela odpowiedzi do zadań/pytań prowadzących. Kiedy zespół ukończy ich rozwiązywanie, tutor sprawdza efekty pracy. Taki podział ról z jednej strony umożliwia utrwalenie i doskonalenie materiału przez tutorów, z drugiej natomiast zachęca do zaangażowania i kreatywności w nauce tutee. Metoda tutoringu rówieśniczego sama z siebie nie kształtuje umiejętności współpracy – ona jedynie otwiera przestrzeń do kształtowania takich umiejętności, to znaczy, że np. podczas wspólnej pracy może dojść do konfliktów i zadrażnień – stąd niezwykle istotna jest rola uważnego nauczyciela, który takie konflikty powinien moderować.

Przejrzysta metoda. Grupy, wykonują przydzielone zadanie, np. przygotujcie prezentację multimedialną dotyczącą wybranych urządzeń wykorzystywanych w procesie przemiału mas ceramicznych, korzystając z Filmu instruktażowego. Należy upewnić się, że ustalone zasady i procedury są przejrzyste i zrozumiałe zarówno dla tutora, jak i tutee.
Wszystkie grupy oglądają Film instruktażowy i rozpoczynają zajęcia, opracowując plan pracy i przygotowując swoje zadania (prezentacja multimedialna) z pomocą pytań prowadzących. Tutorzy czuwają nad poprawnością wykonywanych zadań/pytań, które można tak zróżnicować, aby każdy z uczniów miał możliwość zmierzenia się z problemem bez niepotrzebnego stresu czy zniechęcenia.

Ćwiczenie

Wróć do Filmu instruktażowy dotyczący przygotowania zestawów surowców do produkcji wyrobów ceramicznych (min…………), aby przypomnieć sobie treści niezbędne do rozwiązania zadania.

Grupa 1.
- Do czego służy ładowarka łyżkowa?
- Do czego służy wagozasilacz?

Wróć do Filmu instruktażowy dotyczący przygotowania zestawów surowców do produkcji wyrobów ceramicznych (min…………), aby przypomnieć sobie treści niezbędne do rozwiązania zadania.

Grupa 2.
- Do czego służy młyn kulowy przemysłowy?
- Do czego służą elektrowciągi?

Nauczyciel nie ingeruje w wybory uczniów, przyjmuje rolę obserwatora wspierającego przebieg zajęć.

Wsparcie tutorów (uczniów) – może polegać na swoistej superwizji z nauczycielem przed zajęciami i po zajęciach - omówienie pracy, a potem podsumowanie działań lub podzielenie się z całym zespołem klasowym, omawiając wspólnie napotykane trudności oraz poszukując najbardziej efektywnych form oddziaływań. Uczniowscy tutorzy mogą mieć nieco więcej wiedzy przedmiotowej albo większą biegłość w wykonywaniu zadań z danego zagadnienia. (na podstawie http://poradniapp-slupca.pl/tutoring-rowiesniczy/).

Podsumowanie lekcji – po ukończonej lekcji przeprowadzone zostaje podsumowanie wyznaczonych celów i efektów pracy. Nauczyciel może wyświetlić na tablicy interaktywnej pytania podane na początku lekcji. Uczniowie udzielają odpowiedzi poprzez przygotowane prezentacje multimedialne. Nauczyciel wspólnie z grupami analizuje ich refleksje na temat przeprowadzonych zajęć. Warto skupić się zarówno na tym, co uczniowie oceniają pozytywnie, jak i tym, co w ich odczuciu było negatywne. Na takie podsumowanie nigdy nie powinno zabraknąć czasu.
Można uczniom przydzielić punkty za pracę i zaangażowanie w lekcję.

Wskazówki dla nauczycieli dotyczące pracy z uczniami zaangażowanymi w proces tutoringu rówieśniczego:
- pozwól uczniom samodzielnie opracować plan pracy – umożliwi to wykształcenie poczucia sprawstwa i kompetencji wśród zaangażowanych w pracę uczniów,
- naucz swoich uczniów sygnalizowania trudności, zwracania się o pomoc, pracuj nad tym, by nie obawiali się zadawania pytania Tobie i kolegom,
- pamiętaj, by chwalić efekty pracy i w akceptowalny sposób informować o porażkach, np. „Doceniam to, jak bardzo się starasz, jednak to zadanie rozwiązałabym inaczej”,
- umożliwiaj uczniom w trakcie zajęć wymianę wiedzy i doświadczeń – dzięki temu wzbudzisz w nich ciekawość świata (uczniowie wiedzą bardzo dużo, często więcej, niż nam się wydaje),
- dyskretnie nadzoruj tutoring rówieśniczy, aby uczniowie w obu rolach (tutora i tutee) czuli się bezpiecznie, mieli poczucie autonomii i kompetencji,
- nie ingeruj przedwcześnie w kontakt tutorski między uczniami, aby tutor mógł sam znaleźć sposób na wsparcie rówieśnika,
- umożliwiaj wszystkim uczniom podejmowanie roli tutora, jak i tutee, aby mogli się przekonać, w jakichś obszarach są fachowcami, czy nawet ekspertami,
- zachęcaj uczniów (zarówno tutora, jak i tutee) do gromadzenia swoich prac, co umożliwi późniejsze analizy i ocenę efektywności,
- staraj się motywować uczniów do korzystania z niekonwencjonalnych metod nauczania – sugeruj tworzenie fiszek, rysunków, korzystanie z aplikacji,
- zachęcaj uczniów do samodzielnej ewaluacji (np. poprzez stworzenie do tego specjalnych kart ewaluacyjnych) – tak, by w parze lub grupie podzielili się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami. (na podstawie http://poradniapp-slupca.pl/tutoring-rowiesniczy/).

Wskazówki dla uczących się na temat tutoringu rówieśniczego.
Uczniów należy wprowadzić do tej metody, poświęcić czas na to, by omówić z nimi proponowaną tabelę, by mogli zrozumieć sens takiej formy pracy. I przede wszystkim – że jest to forma pracy na lekcji, a nie towarzyskiego przerywnika podczas zajęć.

R15MngDbHByRY

Indeks górny (na podstawie: https://szkoladobrejrelacji.pl/tutoring-to-za-malo-czyli-do-czego-zainspirowala-nas-tutoringowa-rewolucja/) Indeks górny koniec

Praca uczących się poza zajęciami, z wykorzystaniem materiałów multimedialnych daje możliwość utrwalania i poszerzania wiadomości poprzez przydzielenie zróżnicowanych ćwiczeń: obowiązkowych, dodatkowych dla chętnych oraz ćwiczeń zaproponowanych przez samych uczących się. Ćwiczenia proponowane przez nauczyciela z wykorzystaniem materiałów multimedialnych powinny mieć zróżnicowaną formę pod względem stopnia trudności, sposobu i formy wykonania np. podaniem przez nauczyciela dodatkowej instrukcji (wskazówek merytorycznych, technicznych) do wykonania danego ćwiczenia. Przykładem pracy indywidualnej dla uczniów poza zajęciami, może być np.:

- Ćwiczenie obowiązkowe: Po przeanalizowaniu Filmu instruktażowego masz możliwość poszerzenia informacji na temat porównywania wyników oceny makroskopowej różnych surowców ceramicznych. Możesz wykonać zdjęcia, opracować prezentację multimedialną lub stworzyć swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo).

- Ćwiczenie dodatkowe dla chętnych: Odpowiedz na pytanie, na czym polega dobieranie surowców do przygotowania masy ceramicznej na podstawie receptury z Plansz interaktywnych. Możesz wykonać zdjęcia lub stworzyć swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo).

- Ćwiczenie zaproponowane przez samych uczących się: Uczniowie sami wybierają sposób prezentacji wyznaczonego przez siebie tematu na podstawie Plansz interaktywnych. Swoje opracowania z ćwiczeń oddają do sprawdzenia nauczycielowi.

Film instruktażowy oraz Plansze interaktywne pozwalają na poznawanie materiału, a także powtarzanie w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Zawierają wiadomości z zakresu: przygotowania zestawów surowców do produkcji wyrobów ceramicznych i technologii wykonywania robót – w zakresie przygotowania mas, szkliw i past do zdobienia półproduktów ceramicznych na poziomie podstawowym. Multimedia mogą być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się. Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się poszukał w innych źródłach informacji na temat, który w Filmie instruktażowym, czy Planszach interaktywnych jest podany bardzo ogólnie. Ponadto warto zauważyć, że w wyżej wymienionych e‑materiałach nie ma kompletnej wiedzy na temat zdobienia półproduktów i wyrobów ceramicznych. Tę wiedzę, uczącym się bądź potrzebującym pomocy nauczyciel prezentuje sam, natomiast poszukujących, zainteresowanych zachęca do indywidualnej samodzielnej pracy, aby potem zweryfikować efekty kształcenia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5.4

5.4. Organizowanie pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Dbając o indywidualizację procesu nauczania, należy pamiętać o konieczności dostosowania wymagań dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wszystkich uczniów obowiązują treści podstawy programowej, dlatego też proces indywidualizacji może odbywać się tylko na poziomach: doboru metod nauczania i oceniania. Nauczyciel, pracując z młodzieżą o SPE może opracować wskazówki do pracy wynikające z trudności w uczeniu się, które będą odnosiły się do:
 - pracy na zajęciach, np. dostosowanie wymagania do możliwości ucznia, stosowanie wyjaśnień do ćwiczeń i zadań, prowadzenie zajęć z wykorzystaniem różnych technik i metod pracy, dostosowanie tempa pracy ucznia, stosowanie częstych pochwał i zachęt, stwarzanie warunków do wielokrotnego powtarzania i utrwalania materiału oraz oceniania, np. nie omawiać na forum klasy błędów popełnionych przez ucznia, przy ustalaniu oceny należy brać pod uwagę różne czynniki, stosować korzystną dla ucznia ocenę opisową, pokazującą mocne i słabe strony jego pracy. Indywidualizacja pracy z uczniem o SPE wymaga od nauczyciela dostosowania: warunków, środków, metod i form kształcenia do potrzeb i możliwości ucznia.  Przykładem pracy dla uczniów o SPE mogą być ćwiczenia, które różnicują poziomy trudności, a uczniowie zdolniejsi powinni pomagać uczniom słabszym lub tworzyć jeden obszar zdobywanych wiadomości i umiejętności.

Ćwiczenie 1: Na podstawie Plansz interaktywnych – w grupie podpiszcie nazwy urządzeń stosowanych do przemiału masy ceramicznej z wykorzystaniem fotografii (3D).

Ćwiczenie 2: Na podstawie Plansz interaktywnych – w zespole opracujcie charakterystykę pracy urządzenia stosowanego do przemiału masy ceramicznej. Wyjaśnijcie pracę tego urządzenia na forum.

Nauczyciel w toku wykonania ćwiczenia będzie wspierał zespół uczniów o SPE lub wyznaczy innego odpowiedzialnego ucznia, tzw. lidera grupy.
Grupy są odpowiedzialne za swoją pracę, a wszystkie wykonane ćwiczenia będą tworzyć jedną całość pracy uczniowskiej, całego zespołu klasowego.
Mając na uwadze redukcję rywalizacji o stopień i indywidualizacje (szczególnie w przypadku uczącego się o SPE), dobrym rozwiązaniem są techniki oceniania kształtującego np. poprzez przekazywanie informacji zwrotnej dotyczącej oceny realizacji zadania, np. wyjaśnienia pracy urządzenia stosowanego do przemiału masy ceramicznej:
- „jeśli rozwiązałeś to zadanie, to znaczy, że możesz być bardzo zadowolony z siebie – opanowałeś wiedzę z zakresu pracy urządzenia stosowanego do przemiału masy ceramicznej”,
- „jeśli miałeś trudności z wykonaniem tego zadania, wróć do Słownika i spróbuj jeszcze raz wykonać to zadanie” – dobrać nazwę urządzenia stosowanego do przemiału masy ceramicznej.

Nauczyciel może zapisywać swoje własne propozycje ćwiczeń po realizacji określonych materiałów multimedialnych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

6. Opis materiałów sprawdzających

W e‑materiale nauczyciel ma możliwość skorzystania z ćwiczeń powiązanych z danym materiałem, stanowiących rodzaj materiałów sprawdzających dla uczącego się:
Film instruktażowy (Tutorial)DgdfSuv8aFilm instruktażowy (Tutorial): Przygotowanie zestawów surowców do produkcji wyrobów ceramicznych – zawiera przykładowe pięć ćwiczeń, których celem jest utrwalenie wiadomości z zastosowania urządzeń wykorzystywanych w procesie przemiału mas ceramicznych.
Plansze interaktywneD193zqMxdPlansze interaktywne: Technologia wykonywania robót – w zakresie przygotowania mas, szkliw i past do zdobienia półproduktów ceramicznych – zawiera przykładowe dwa ćwiczenia, których celem jest utrwalenie wiadomości z zakresu procesu zdobienia półproduktów ceramicznych poprzez ich dekorowanie z wykorzystaniem past i tuszy ceramicznych.
Interaktywne materiały sprawdzająceDUQQKciaaInteraktywne materiały sprawdzające – stanowią test ćwiczeniowy składający się z 10 zadań zamkniętych. Test utrwalający wiedzę uczniów w zakresie zagadnień e‑materiału przygotowuje do rozwiązywania zadań na pisemnym/teoretycznym egzaminie zawodowym. Dodatkowo w interaktywnych materiałach sprawdzających zostały zawarte ćwiczenia systematyzujące oraz weryfikujące poznaną wiedzę dla uczącego się.
Zagadnienia sprawdzające z e‑materiału wspierają osiąganie wybranych efektów kształcenia oraz spełniają kryteria weryfikacji właściwe dla omawianych multimediów:
CES.01.2. Przygotowywanie zestawów surowcowych w procesie produkcyjnym
CES.01.2.3. dobiera surowce stosowane w zestawach do produkcji wyrobów ceramicznych
CES.01.2.3.1) wskazuje surowce do przygotowania mas ceramicznych
CES.01.2.3.2) wskazuje surowce do przygotowania szkliw ceramicznych
CES.01.2.4. ocenia makroskopowo surowce wykorzystywane do produkcji wyrobów ceramicznych
CES.01.2.4.2) dokonuje oceny makroskopowej surowców według określonych kryteriów
CES.01.2.6. charakteryzuje metody rozdrabniania surowców ceramicznych
CES.01.2.6.3) określa urządzenia rozdrabniające surowce ceramiczne
CES.01.2.6.4) dobiera urządzenie do rozdrabniania surowców ceramicznych
CES.01.2.7. przygotowuje surowce zgodnie z ich przeznaczeniem w przemyśle ceramicznym i recepturami
CES.01.2.7.2) dobiera surowce do przygotowania masy ceramicznej na podstawie receptury
CES.01.2.7.5) dobiera surowce do przygotowania szkliw ceramicznych na podstawie receptury
CES.01.2.7.7) rozróżnia zdobienia półproduktów ceramicznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z przewodnika

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści