Eksploatacja maszyn, urządzeń i instalacji przeróbczych
Obsługa maszyn i urządzeń do przeróbki mechanicznej kopalin – Operator maszyn i urządzeń przeróbczych , Technik przeróbki kopalin stałych
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęćWykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęć
Wykorzystanie e‑materiału poza zajęciamiWykorzystanie e‑materiału poza zajęciami
Wykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi sięWykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach operator maszyn i urządzeń przeróbczych i technik przeróbki kopalin stałych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:
GIW.05. Obsługa maszyn i urządzeń do przeróbki mechanicznej kopalin wyodrębnionych w zawodzie Operator maszyn i urządzeń przeróbczych 811205 i Technik przeróbki kopalin stałych 311706.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji GIW.05. Obsługa maszyn i urządzeń do przeróbki mechanicznej kopalin:
prowadzenie procesu klasyfikacji i rozdrabniania kopalin stałych,
prowadzenie procesu wzbogacania kopalin stałych,
prowadzenie procesów oczyszczania wód obiegowych, zagęszczania i odwadniania mułów oraz suszenia i przeróbki osadów.
Efekty kształcenia
GIW.05.3. Użytkowanie maszyn i urządzeń przeróbczych
Uczeń:
3) obsługuje maszyny i urządzenia do klasyfikacji i rozdrabniania kopalin stałych,
6) obsługuje maszyny i urządzenia do wzbogacania kopalin stałych,
11) charakteryzuje zasady eksploatacji instalacji przeróbczych,
12) charakteryzuje cele i zadania ciągłego utrzymania w ruchu maszyn i urządzeń zakładu przeróbczego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. W e‑materiale znajdują się następujące zasoby:Film instruktażowy (tutorial)
Zasady dokonywania przeglądów i prac utrzymaniowych maszyn i urządzeń stosowanych w zakładach przeróbczych
Film instruktażowy (tutorial)Zasady dokonywania przeglądów i prac utrzymaniowych maszyn i urządzeń stosowanych w zakładach przeróbczych
prezentuje wykonywanie przeglądu maszyn i urządzeń stosowanych do klasyfikacji i rozdrabniania, wzbogacania kopalin stałych, oczyszczania wód obiegowych, zagęszczania i odwadniania mułów lub suszenia i przeróbki osadów.Gra wcielanie się w rolę
Prawidłowa konserwacja i regulacja maszyn i urządzeń zakładu przeróbczego
Gra wcielanie się w rolęPrawidłowa konserwacja i regulacja maszyn i urządzeń zakładu przeróbczego
jest to gra pozwalająca usystematyzować wiadomości z zakresu konserwacji oraz regulacji urządzeń.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę zasobów wiedzy, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz jego poszczególnych elementów.
- Wprowadzenie
Zasady dokonywania przeglądów i prac utrzymaniowych maszyn i urządzeń stosowanych w zakładach przeróbczychFilm instruktażowy (Tutorial)
Prawidłowa konserwacja i regulacja maszyn i urządzeń zakładu przeróbczegoGra wcielanie się w rolę
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęć
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film instruktażowy (tutorial) – Zasady dokonywania przeglądów i prac utrzymaniowych maszyn i urządzeń stosowanych w zakładach przeróbczych
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film instruktażowy (tutorial).
Następnie dzieli zespół klasowy na trzy grupy. Każda z grup otrzymuje kartkę z zadaniem, które ma wykonać (np. prawidłowa konserwacja wzbogacalnika typu DISA, wzbogacanie węgla koksowniczego, zasada działania osadzarki beztłokowej).
Po odtworzeniu filmu każda grupa na podstawie swoich notatek wykonuje przydzielone zadanie.
Po upływie dziesięciu minut grupy wymieniają się kartkami (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) i uzupełniają dane treści.
Następnie notatki trafiają do nauczyciela, który koryguje ewentualne błędy.
Pod koniec lekcji nauczyciel przedstawia prawidłowe informacje na temat zarządzania jakością, omawiając najczęściej pojawiające się błędy.
Gra wcielanie się w rolę – Prawidłowa konserwacja i regulacja maszyn i urządzeń zakładu przeróbczego
Wykorzystanie gry wcielanie się w rolę jest dobrym sposobem na przeprowadzenie lekcji powtórzeniowej.
Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformę Microsoft Teams i zostają podzieleni przez nauczyciela na kilka zespołów.
Każda z grup otrzymuje dostęp do gry pt.
Prawidłowa konserwacja i regulacja maszyn i urządzeń zakładu przeróbczego
.Nauczyciel przedstawia zasady gry, która polega na odpowiedzi na pytania, za które otrzymuje się punkty oraz odznaki. Wygra ta grupa uczniów, która uzyska największą ilość punktów. Czas gry to maksymalnie 15 minut.
Po upływie 15 minut grupy dzielą się rezultatami swojej pracy.
Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.
Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.
Aby zmotywować uczniów do udziału we wspólnym rozwiązywaniu zadań, nauczyciel może zaproponować ocenianie poprawnych odpowiedzi.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na wykonanie zadań.
Uczniowie mogą korzystać z pomocy dydaktycznych.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań, nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań, nauczyciel wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają odpowiedzi na pytania.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film instruktażowy (tutorial) – Zasady dokonywania przeglądów i prac utrzymaniowych maszyn i urządzeń stosowanych w zakładach przeróbczych
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film instruktażowy (tutorial).
Po odtworzeniu filmu prosi, aby każdy uczeń sporządził notatki na temat zasad dokonywania przeglądów i prac utrzymaniowych maszyn i urządzeń stosowanych w zakładach przeróbczych.
Po sporządzeniu notatek nauczyciel wyrywkowo pyta uczniów o tematy poruszane w trakcie filmu (podstawowe pojęcia, zasady działania poszczególnych maszyn i urządzeń oraz jak wygląda ich obsługa w praktyce).
Pod koniec lekcji nauczyciel przedstawia prawidłowe informacje dotyczące tematów poruszanych w filmie, omawiając najczęściej pojawiające się błędy w notatkach uczniów.
Gra wcielanie się w rolę – Prawidłowa konserwacja i regulacja maszyn i urządzeń zakładu przeróbczego
Wykorzystanie gry wcielanie się w rolę jest doskonałym sposobem
na przeprowadzenie lekcji powtórzeniowej.Na początku zajęć nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie najważniejszych zagadnień związanych z tematyką gry.
Po omówieniu zagadnień nauczyciel prosi uczniów o samodzielne przejście gry.
Nauczyciel przedstawia zasady gry, która polega na odpowiedzi na pytania,
za które otrzymuje się punkty oraz odznaki.Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych
na platformę Microsoft Teams i uzyskują dostęp do gry.Po upływie 15 minut uczniowie dzielą się rezultatami.
Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.
Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań, nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań, nauczyciel wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają odpowiedzi na pytania.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału poza zajęciami
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałami: filmem instruktażowym (tutorialem) –
Zasady dokonywania przeglądów i prac utrzymaniowych maszyn i urządzeń stosowanych w zakładach przeróbczych
oraz grą wcielanie się w rolę –Prawidłowa konserwacja i regulacja maszyn i urządzeń zakładu przeróbczego
. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.Równocześnie przekazuje zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na te pytania zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, zawierających wiedzę niezbędną do obsługi maszyn i urządzeń do wzbogacania kopalin stałych.
Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.
Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np. e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany do dalszych działań, takich jak zastosowanie wiedzy w praktyce.
Podczas lekcji
Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.
Następnie uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.
Nauczyciel daje mu zadanie: Zaplanuj proces wzbogacania węgla koksowego w pełnym etapie uziarnienia.
Uczeń planuje proces wzbogacania, opisując kolejne etapy swojego działania.
Po zakończeniu przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.
Ostatnim etapem jest analiza wykonanego zadania za pomocą pytań, np.:
Co sprawiło ci trudności?
,Co wykonałeś bez problemu?
,Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
.
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: wzbogacalnik zawiesinowy typu DISA, osadzarka beztłokowa, maszyna flotacyjna.
Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji, a następnie przesłanie ich nauczycielowi.
Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.
Podczas lekcji
Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez członków grupy.
Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.
W przypadku pytań – nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.
Grupy są odpowiednio oceniane na podstawie wykonanych prac.
Uczniowie notują pozyskane informacje.
Ostatnim etapem jest analiza wykonanego zadania za pomocą pytań, np.:
Co sprawiło grupie trudności?
,Co grupy wykonały bez problemu?
,Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem?
,Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym oraz indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór sposobów przyswajania wiedzy przez ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia.
Podczas zajęć można wykorzystać relacje rówieśnicze pomiędzy uczniami, które są zdecydowanie bliższe niż relacja nauczyciel – uczeń, gdyż uczniowie są w przybliżonym wieku, a co za tym idzie, mają podobne zainteresowania, tok rozumowania i postrzeganie otaczającego ich świata. Dzięki relacji rówieśniczej uczniowie mogą w prostszy sposób dotrzeć do siebie nawzajem, jak również uczyć się od siebie.
Uczniowie z mniejszą wiedzą, ale wspierani przez uczniów zdolnych, będą szybciej przyswajali informacje. Z kolei uczniowie zdolni, ucząc innych, będą powtarzali i utrwalali zdobytą wiedzę oraz rozwiązywali problemy związane ze sposobami objaśniania materiału uczniom, którzy sobie z tym nie radzą.
Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Różnorodność materiałów pozwala realizować zasadę nigdy tak samo
, w której ten sam zakres materiału może być prezentowany na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces, rozwijając nie tylko wiedzę, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do popełniania błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wzmacnia to naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat eksploatacji maszyn, urządzeń i instalacji przeróbczych.
Zróżnicowane formy multimedialne umożliwiają różne sposoby odbioru informacji
oraz zapewniają różne kanały percepcji i metody przyswajania wiedzy.
Niesie to za sobą możliwość dostosowania najlepszego multimedium do potrzeb każdego ucznia oraz znosi bariery społeczne i komunikacyjne, a także zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.
Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści