Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Izolacje wodochronne

BUD.06. Wykonywanie izolacji budowlanych - Monter izolacji budowlanych 712401

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter izolacji budowlanychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter izolacji budowlanych

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: monter izolacji budowlanych 712401. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.06. Wykonywanie izolacji budowlanych.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BUD.06. Wykonywanie izolacji budowlanych: wykonywanie i naprawa izolacji wodochronnych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

BUD.06.2. Podstawy budownictwa

Uczeń:

4) rozróżnia wyroby budowlane, określa ich zastosowanie i zasady składowania, 11) przestrzega zasad sporządzania rysunków budowlanych.

BUD.06.3. Wykonywanie i naprawa izolacji wodochronnych

Uczeń:

1) charakteryzuje izolacje wodochronne,
2) charakteryzuje przyczyny i skutki zawilgocenia obiektów budowlanych,
3) posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami wykonania izolacji wodochronnych,
4) dobiera narzędzia i sprzęt do wykonywania izolacji wodochronnych,
5) dobiera materiały do wykonywania izolacji wodochronnych,
6) wykonuje roboty murarskie, tynkarskie i blacharskie związane z wykonywaniem izolacji wodochronnych,
7) przygotowuje podłoża pod izolacje wodochronne,
8) wykonuje roboty związane z wykonywaniem izolacji wodochronnych,
9) wykonuje roboty związane z naprawą izolacji wodochronnych,
10) ocenia jakość robót związanych z wykonywaniem i naprawą izolacji wodochronnych,
11) sporządza przedmiar i obmiar robót związanych z wykonaniem i naprawą izolacji wodochronnych oraz sporządza ich rozliczenie.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑zasobu

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonywania izolacji budowlanych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia, ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Materiał Izolacje wodochronne składa się z czterech materiałów multimedialnych:

Ciekawa fabuła i świetny scenariusz, z którego uczeń dowie się, czym zajmuje się monter izolacji budowlanych, jakie powinien mieć kompetencje i kwalifikacje, a także zobaczy go przy pracy, czyli np. podczas izolacji wodochronnych fundamentów.

To profesjonalnie wykonane grafiki, które pokazują podział izolacji wodochronnych ze względu na stopień obciążenia wodą, ich rodzaje stosowane w budynku, a także materiały do wykonania izolacji wodochronnych.

Przedstawia fotografie elementów budynku narażonych na zawilgocenie, uszkodzenia budynków spowodowane wodami powodziowymi, uszkodzenia fizyczne, chemiczne, biologiczne, a także izolacje wodochronne.

Dzięki niej uczeń zobaczy, jak przygotowuje się podłoża pod izolacje wodochronne w budynku, wykonuje roboty murarskie, tynkarskie, blacharskie, a także – finalnie – izolacje wodochronne w budynku.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDHeNTdppeInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu wykonania i napraw izolacji wodochronnych w budynku.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDfGyaiITFSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDVvXr1Y6Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDODzx27IiPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDAE4m3JSvNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDoK8pzbjInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter izolacji budowlanych

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter izolacji budowlanych

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z podstawowymi zasadami wykonywania i napraw izolacji wodochronnych w budynku. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Film instruktażowy (tutorial)

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie oglądają krótki film, związany z wykonaniem i naprawą izolacji wodochronnych. Nauczyciel, opierając się na strategii „Wymień, pytaj, notuj, zapamiętaj”, wybiera z materiału jedno słowo, które pojawia się w filmie, jest – według niego – kluczowe, i zapisuje je na tablicy. Uczniowie w ciągu trzech minut powinni wypisać na kartkach jak najwięcej innych słów, które pojawiają się w filmie, i są z zapisanym przez nauczyciela skorelowane. Nauczyciel wypisuje je na tablicy. Zaczyna od uczniów mniej aktywnych, aby zachęcić ich do pracy i mieć pewność, że aktywizuje cały zespół klasowy. Każdy z uczniów podaje jedno słowo. Kiedy wszystkie zostaną już zapisane, uczniowie proszeni są o ich wyjaśnienie, zdefiniowanie, a także ich kwestionowanie (być może pojawią się słowa, które są dość odległe od tematu). Nauczyciel zachęca do dyskusji dotyczącej zasadności wyboru.

Po zakończonej dyskusji nauczyciel wyświetla raz jeszcze film. Uczniowie sprawdzają, czy zapisane na tablicy słowa rzeczywiście się w nim pojawiają.

Praca w grupach

Nauczyciel prosi uczniów o dobranie sobie partnerów do ćwiczenia. Proponowana tu strategia „Zakorzeniania myśli – trzyminutowej przerwy” polega na umiejętnym zadawaniu pytań, wyciąganiu wniosków i słuchania kolegi/koleżanki. Uczniowie oglądają fragment filmu. Następuje trzyminutowa przerwa, podczas której jedna osoba z pary (A) podsumowuje punkty kluczowe, druga zaś (B) zgłasza swoje uwagi, zadaje pytanie, na które (A) odpowiada. Nauczyciel wznawia emisję; podczas kolejnej przerwy uczniowie zamieniają się rolami.

Atlas interaktywny

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z atlasem zawierającym informacje na temat podziału izolacji wodochronnych ze względu na stopień obciążenia wodą, ich rodzajów stosowanych w budynku, a także materiałów do wykonania izolacji wodochronnych. Uczniowie poproszeni są o napisanie scenariusza programu zawierającego: opis zdarzenia, wykonywanych czynności, miejsca, czasu, charakterystykę postaci – montera izolacji budowlanych i innych (np. klientów), a następnie przeprowadzenie inscenizacji. Uczniowie mogą losować role bądź decydować o ich wyborze. Uczniowie nieuczestniczący bezpośrednio w programie są obserwatorami, którzy sporządzają notatki.

Galeria zdjęć

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z materiałem, który przedstawia elementy budynku narażone na zawilgocenie, uszkodzenia budynków spowodowane wodami powodziowymi, uszkodzenia fizyczne, chemiczne, biologiczne, a także izolacje wodochronne.

Wariant 1: Każdy z uczniów losuje – z puli przygotowanej przez nauczyciela – jedno hasło korespondujące z galerią. Po przeczytaniu tegoż, jeden uczeń wychodzi na środek sali i przedstawia zagadkę za pomocą gestów, rysunków, bez użycia głosu. Klasa odgaduje, co uczeń próbował pokazać, a następnie jego miejsce zajmuje kolejny.

Wariant 2: Każdy z uczniów losuje – z puli przygotowanej przez nauczyciela – jedno hasło korespondujące z galerią. Nie czyta go jednak, a przytwierdza do czoła. Wychodzi na środek sali, a klasa próbuje - za pomocą synonimów, gestów etc. - naprowadzić ucznia na właściwy trop. Kiedy zagadka zostaje rozwiązana (uczeń odgaduje, jaka fraza widnieje na kartce), jego miejsce zajmuje kolega.

Grafika interaktywna

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z mapą przedstawiającą izolację wodochronną w budynku. Uczniowie są poproszeni o robienie notatek – definicji owych elementów pojawiających się w mapie; będą one prezentowane na forum klasowym. Każdy z uczniów otrzymuje trzy mandaty, które uprawniają go do trzykrotnego zabrania głosu podczas zajęć. Może to być prezentacja, głos w dyskusji, sprzeciw. Jedna wypowiedź - dotycząca poruszonego w mapie aspektu - nie powinna trwać dłużej niż minutę. Opcjonalnie można wyznaczyć protokolanta, który będzie spisywał wnioski.

Metoda ta pozwala uaktywnić pasywnych uczniów i jednocześnie zdyscyplinować tych, którzy mają tendencje do zbyt długich wypowiedzi.

Praca indywidualna

Po zapoznaniu się z wizualizacją nauczyciel prosi uczniów o stworzenie autorskiego teleturnieju wykorzystującego pytania i tezy zawarte w multimedium. Uczniowie prezentują swoje propozycje, weryfikują pomysły. Wybierany jest najciekawszy teleturniej, w którym – w miarę możliwości – uczniowie biorą udział.

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Film instruktażowy, atlas interaktywny, galeria zdjęć oraz mapa interaktywna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po obejrzeniu filmu uczeń może samodzielnie przygotować notatki, np. w formie fiszek bądź mapy myśli.

Po zapoznaniu się z atlasem interaktywnym uczeń może przygotować dzienniczek uczenia się.

Po zapoznaniu się z galerią zdjęć uczeń może napisać list do siebie, w którym zawrze refleksje na temat tego multimedium.

Po obejrzeniu mapy interaktywnej uczeń może napisać recenzję materiału.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Film instruktażowy

Film zawiera podpisy, z których mogą skorzystać wszyscy uczniowie, także słabosłyszący;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą odtwarzać film kilkukrotnie, pauzować; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować autorskie scenariusze realizujące tematy poruszane w filmie;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Atlas interaktywny

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą, na podstawie atlasu, tworzyć mapę myśli; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zawrzeć swoje refleksje w dzienniczkach nauczania (wskazując, co wynieśli z korzystania z multimedium, co jest dla nich trudne etc.).

Galeria zdjęć

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć własną, uproszczoną galerię, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję ekspertów i moderatorów dyskusji;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować samodzielnie bądź w niewielkich grupach mapę myśli.

Grafika interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zrobić kolaż (kompozycję artystyczną z fragmentów różnych przedmiotów) korespondujący z mapą;

uczniowie zdolni mogą napisać krótki e‑book na podstawie wiadomości zamieszczonych w mapie;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą znaleźć w internecie materiały korespondujące z mapą, a wyniki przedstawić w niewielkich grupach.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści