Pojazdy do transportu koni
ROL.06. Organizacja chowu i hodowli koni – technik hodowca koni 314203
ROL.07. Szkolenie i użytkowanie koni – technik hodowca koni 314203
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania e‑materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik hodowca koni (kod cyfrowy zawodu 314203): wykonywania czynności związanych z transportem koni. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących dobierania typów pojazdów do transportu koni.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia dla kwalifikacji ROL.06.Organizacja chowu i hodowli koni oraz ROL.07. Szkolenie i użytkowanie koni
E‑materiał wspiera osiąganie efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji z jednostek efektów kształcenia:
ROL.07.4. Użytkowanie i transport koni
Osoba ucząca się:
ROL.07.4.11) dobiera typy pojazdów do transportu koni:
ROL.07.4.11) 1) wymienia typy pojazdów do transportu koni;
ROL.07.4.11) 2) rozpoznaje typy pojazdów do transportu koni;
ROL.07.4.11) 3) opisuje wyposażenie pojazdu do transportu koni;
ROL.07.4.11) 4) charakteryzuje zasady transportu koni.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Film instruktażowy Wyposażenie pojazdu do transportu koniFilm instruktażowy Wyposażenie pojazdu do transportu koni
Praca z filmem instrukażowym wspomaga zdobycie następujących umiejętności:
charakteryzowanie poszczególnych elementów wyposażenia pojazdu (bezpieczne rampy do wprowadzania koni, przegrody, mocowania uwiązów, kamery) do transportu koni;
omówienie zasad działania poszczególnych elementów pojazdu do przewozu koni.
Galeria zdjęć Typy pojazdów do transportu koniGaleria zdjęć Typy pojazdów do transportu koni
Praca z galerią zdjęć wspomaga zdobycie następujących umiejętności:
omówienie pojazdów do transportu koni: samochodów do 3,5 tony, samochodów powyżej 3,5 tony, przyczep oraz opisanie wnętrza tych pojazdów.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy z zakresu pojazdów do transportu koni.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej pojazdów do transportu koni.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
film instruktażowy Wyposażenie pojazdu do transportu koni z ćwiczeniami 1‑6,
galeria zdjęć Typy pojazdów do transportu koni z ćwiczeniami 7‑10.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą transportu koni, wyposażenie samochodów przeznaczonych do transportu tych zwierząt, a także niezbędnych dokumentów i uprawnień. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
1. Film instruktażowy – tutorial
Praca w grupach
Przed emisją filmu uczniowie dzielą się na pięć grup. Nauczyciel informuje zespoły, że podczas oglądania filmu powinny zwrócić uwagę szczególnie na te informacje, które pozwolą im odpowiedzieć na przydzielone pytanie:
gr. I – Jak wyposażony jest samochód do 3,5 tony przeznaczony do przewozu koni?
gr. II – W jaki sposób konie są wprowadzane do pojazdu i z niego wyprowadzane, w jaki sposób są zabezpieczane w czasie drogi i jak podróżują?
gr. III – Jakie uprawnienia powinien mieć kierowca przewożący konie i jakie są jego obowiązki?
gr. IV – Jak wyposażone są przyczepy przeznaczone do przewozu koni?
gr. V – W jaki sposób koń powinien być przygotowany do podróży i jak odbywa się jego załadunek (kolejne czynności)?
Po wyznaczonym czasie przedstawiciele grup udzielają odpowiedzi na pytania. Nauczyciel czuwa nad poprawnością przekazywanych informacji i ewentualnie je uzupełnia.
2. Galeria zdjęć
Praca w parach
Uczniowie zapoznają się z materiałem ilustracyjnym i wykonują notatki. Następnie na sygnał nauczyciela rozwiązują na czas zadania z dołączonych do multimedium interaktywnych materiałów sprawdzających. Trzy pierwsze pary, które prawidłowo wykonają ćwiczenia, mogą być nagrodzone oceną za aktywność. Na zakończenie uczniowie wspólnie omawiają odpowiedzi i z pomocą nauczyciela wyjaśniają wątpliwości.
3. Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
1. Film instruktażowy – tutorial
Praca w grupach
Przed zajęciami uczniowie podzieleni są na pięć grup. Zadaniem każdego zespołu jest zapoznanie się z treścią filmu i przygotowanie 5–6 pytań dotyczących przydzielonego zagadnienia wraz z odpowiedziami:
gr. I – wyposażenie samochodu do 3,5 tony przeznaczonego do przewozu koni;
gr. II – wprowadzanie koni do pojazdu i ich wyprowadzanie, zabezpieczenie koni i sposób podróżowania;
gr. III – uprawnienia kierowcy przewożącego konie i jego obowiązki;
gr. IV – wyposażenie przyczep przeznaczonych do przewozu koni;
gr. V – przygotowanie konia do podróży i załadunek zwierzęcia.
Na zajęciach pytania zostają umieszczone w urnie do losowania, a zespoły zmieniają skład w taki sposób, aby w każdej nowej grupie była przynajmniej jedna osoba z każdej grupy przygotowującej pytania.
Rozpoczyna się klasowy quiz. Zespoły odpowiadają na zasadzie kto pierwszy, ten lepszy. Jeśli grupa odpowie poprawnie, otrzymuje 2 pkt, jeśli nie – pytanie może przejąć inny zespół i za poprawną odpowiedź otrzymuje 1 pkt. Wygrywa grupa, która uzyska najwięcej punktów. Gra trwa do wyczerpania limitu czasu lub puli pytań.
2. Galeria zdjęć
Praca w grupie
Lekcja odwrócona – prezentacja. Grupa chętnych/wybranych uczniów na podstawie materiałów z galerii przygotowuje porównanie różnych pojazdów służących do przewozu koni, a także przedstawia informacje dotyczące wymaganej dokumentacji i uprawnień. Uczniowie powinni przygotować też pytania pobudzające do aktywnego słuchania.
Na zajęciach po zakończeniu wystąpienia prelegenci odpowiadają na pytania pozostałych uczniów oraz wyjaśniają ewentualne wątpliwości.
3. Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
1. Film instruktażowy
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;
uczniowie słabowidzący mogą posłużyć się audiodeskrypcją;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd. lub jedna sekwencja + zadanie), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
podczas prezentowania rezultatów pracy podczas zajęć należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach;
uczniowie mający problemy z wystąpieniami na forum klasy mogą wejść w skład komisji liczącej punkty podczas gry; będą skupieni na wypowiedziach innych osób, aby przyznać odpowiednią punktację;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą zebrać przygotowane do gry pytania, a następnie je losować, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu;
przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy).
2. Galeria zdjęć
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;
uczniom zdolnym można powierzyć przygotowanie na podstawie galerii interaktywnej miniwykładu na temat środków do transportu koni; mogą oni wykorzystać materiały ilustracyjne zawarte w multimedium, by w klarowny sposób wyjaśnić swoim rówieśnikom róznice między poszczególnymi typami przyczep i pojazdów;
uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone obowiązki i należy im zapewnić warunki do pracy z ograniczeniem niepotrzebnych dodatkowych bodźców słuchowych lub wzrokowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

