Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania e‑materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki (kod cyfrowy zawodu 311515): eksploatacja systemów mechatronicznych w rolnictwie, w tym użytkowanie oraz obsługiwanie urządzeń i systemów elektronicznych oraz nawigacji satelitarnych stosowanych w pojazdach, maszynach i urządzeniach rolniczych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących stosowania zmiennej dawki nawozów azotowych w czasie rzeczywistym w różnych konfiguracjach sprzętowych. Stosowanie nawozów azotowych w uprawie roślin jest jednym z czynników warunkujących prowadzenie nowoczesnej produkcji rolniczej zgodnej z założeniami rolnictwa zrównoważonego.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia i kryteria ich weryfikacji dla kwalifikacji ROL.08. Eksploatacja systemów mechatronicznych w rolnictwie
E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji:
ROL.08.4. Stosowanie urządzeń i systemów agrotronicznych
Osoba ucząca się:
ROL.08.4.2) określa możliwości zastosowania systemów elektronicznych i nawigacji satelitarnej w rolnictwie,
ROL.08.4.3) określa korzyści wynikające z prowadzenia rolnictwa precyzyjnego,
ROL.08.4.4) opisuje urządzenia wspomagające automatyczną pracę pojazdów, maszyn i urządzeń stosowanych w rolnictwie,
ROL.08.4.5) dobiera systemy elektroniczne oraz urządzenia wspomagające automatyzację prac w produkcji roślinnej i zwierzęcej,
ROL.08.4.9) dobiera i wprowadza parametry pracy urządzeń elektronicznych stosowanych w pojazdach, maszynach i urządzeniach rolniczych, wykorzystując system do zarządzania gospodarstwem rolnym,
ROL.08.4.11) synchronizuje pracę zespołów pojazdów i maszyn rolniczych wyposażonych w systemy elektronicznego sterowania,
ROL.08.4.12) planuje optymalne wykorzystanie sprzętu technicznego z zastosowaniem systemów elektronicznych i nawigacji satelitarnej,
ROL.08.4.13) posługuje się dokumentacją techniczną sprzętu technicznego wyposażonego w układy sterujące,
ROL.08.4.15) określa instytucje, organizacje i przedsiębiorstwa upowszechniające innowacyjne rozwiązania agrotroniczne
ROL.08.5. Obsługiwanie urządzeń i systemów agrotronicznych
Osoba ucząca się:
ROL.08.5.1) obsługuje panele komputerowe w pojazdach, maszynach i urządzeniach rolniczych,
ROL.08.5.2) obsługuje systemy sterujące pracą pojazdów, maszyn i urządzeń rolniczych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
E‑book Techniki nawożenia azotemE‑book Techniki nawożenia azotem
Praca z e‑bookiem wspomaga zdobycie następujących umiejętności:
charakteryzowanie zasad stosowania nawożenia azotowego roślin uprawowych w systemie rolnictwa zrównoważonego, które ma na celu promowanie zrównoważonego systemu gospodarowania (polegającego na racjonalnym wykorzystaniu zasobów przyrody, ograniczeniu negatywnego wpływu rolnictwa na środowisko, zapobieganiu ubytkowi substancji organicznej w glebie);
omawianie rozwiązań technicznych uwzględniających systemy i urządzenia agrotroniczne umożliwiające precyzyjne dawkowanie nawozu;
analizowanie różnych technologii nawożenia – na podstawie tzw. map glebowych oraz danych zebranych podczas pogłównego nawożenia łanu.
Film instruktażowy‑tutorial Precyzyjne dawkowanie nawozu azotowegoFilm instruktażowy‑tutorial Precyzyjne dawkowanie nawozu azotowego
Praca z filmem instruktażowym wspomaga zdobycie następujących umiejętności:
charakteryzowanie zasad działania systemów i urządzeń sterujących zmienną dawką nawozów azotowych;
wymienianie wyposażenia zestawów do nawożenia na podstawie tzw. map glebowych (sporządzonych na podstawie prób gleby wykonanych z pozycjonowaniem GPS) oraz urządzeń analizujących dane podczas pogłównego nawożenia łanu;
analiza danych pochodzących z urządzeń wykorzystywanych we wspomnianych dwóch konfiguracjach.
Plansza / schemat / grafika interaktywna Budowy i działania urządzeń oraz systemów sterowaniaPlansza / schemat / grafika interaktywna Budowy i działania urządzeń oraz systemów sterowania
Praca z planszą interaktywną wspomaga zdobycie następujących umiejętności:
opisywanie budowy, zasad działania i przeznaczenia urządzeń agrotronicznych stosowanych w nawożeniu zmienna dawką zaotem;
charakteryzowanie systemów sterowania zmienną dawką nawozu w czasie rzeczywistym.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy z zaskresu stosowania zmiennej dawki nawozów azotowych w czasie rzeczywistym.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej stosowania zmiennej dawki nawozów azotowych w czasie rzeczywistym.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
e‑book Techniki nawożenia azotem z ćwiczeniami 1, 2 oraz 5–8;
film instruktażowy‑tutorial Precyzyjne dawkowanie nawozu azotowego z ćwiczeniem 4;
plansza interaktywna Budowy i działania urządzeń oraz systemów sterowania z ćwiczeniami 3 i 9.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę o najnowszych technologiach wykorzystywanych w rolnictwie oraz sposobach minimalizowania szkód w środowisku naturalnym. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
1. E‑book Techniki nawożenia azotem
Praca indywidualna, praca w grupach
Nauczyciel krótko przedstawia temat lekcji i wprowadza w niego uczniów. Następnie prosi ich, aby zapoznali się z e‑bookiem i wynotowali z niego najważniejsze informacje, w szczególności te dotyczące sposobów zapobiegania negatywnym skutkom nawożenia roślin.
Uczniowie dzielą się na 3–5 grup. Każda grupa ma za zadanie opracować plakat lub infografikę, na których przedstawią nowo zdobyte wiadomości oraz własne pomysły na ww. temat.
Praca może podlegać ocenie – wówczas nauczyciel bierze pod uwagę stopień wyczerpania treści oraz kreatywność wykonania plakatu/infografiki.
2. Film instruktażowy (tutorial) Precyzyjne dawkowanie nawozu azotowego
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel wyświetla uczniom film instruktażowy. Uczniowie przyglądają się czynnościom zawodowym, związanym z obsługą urządzeń i systemów agrotronicznych. Poznają najnowsze technologie i zasady ich działania. W trakcie filmu uczniowie notują informacje.
Po filmie nauczyciel zadaje pytania kontrolne, np.: Do czego służy mapa glebowo‑rolnicza? Jak przebiegają próby gleby z pozycjonowaniem GPS? Jaki sprzęt jest potrzebny do efektywnego nawożenia azotem?
Jeśli uczniowie mają kłopot z udzieleniem odpowiedzi, nauczyciel naprowadza ich na właściwe tory myślenia.
3. Plansza interaktywna Budowa i działanie urządzeń oraz systemów sterowania zmienną dawką nawozu w czasie rzeczywistym
Praca w parach
Uczniowie zapoznają się z multimedium w parach. Nauczyciel może dać uczniom swobodę w użytkowaniu zasobu lub polecić im wykonanie konkretnych czynności.
Po tym etapie pracy nauczyciel może poprosić uczniów o wykonanie odnośnego ćwiczenia interaktywnego.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
1. E‑book Techniki nawożenia azotem
Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Uczniowie w domach zapoznają się z treścią e‑booka i sporządzają listę najważniejszych informacji.
Na lekcji nauczyciel zadaje pytania związane z zagadnieniami opisanymi w zasobie, a wybrani/chętni uczniowie odpowiadają na nie, przy czym mogą posiłkować się przygotowanymi notatkami.
2. Film instruktażowy (tutorial) Precyzyjne dawkowanie nawozu azotowego
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel prosi, aby uczniowie w domach wyszukali w sieci przykłady map glebowo‑rolniczych i wysłali mu linki do nich.
Na zajęciach nauczyciel wyświetla kolejno znalezione przez uczniów mapy i omawia pierwsze z nich pod kątem zawartych informacji, zwracając uwagę na funkcje poszczególnych elementów. W charakterystyce następnych map pomagają mu uczniowie. Ostatnią partię przykładów powinni objaśnić oni sami przy niewielkim wsparciu nauczyciela.
3. Plansza interaktywna Budowa i działanie urządzeń oraz systemów sterowania zmienną dawką nawozu w czasie rzeczywistym
Praca indywidualna
Uczniowie w domach zapoznają się z multimedium. Warto, aby w pełni wykorzystali możliwości, jakie daje zasób.
Na lekcji nauczyciel prosi uczniów, aby podzielili się swoimi wrażeniami i obserwacjami.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Każdy materiał można odtworzyć w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje treści dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to uczniom dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, jak również umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu i wizualizacji;
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych do multimediów;
uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, a także formułować jasne, krótkie polecenia;
przy podziale klasy na grupy należy postarać się o to, by zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;
podczas pracy w grupach uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów i pomagać uczniom z trudnościami w nauce;
podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w trakcie pracy w grupach;
należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań; uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści