E-materiały do kształcenia zawodowego

Rodzaje zbrojenia w elementach budowlanych

BUD.01. Wykonywanie robót zbrojarskich i betoniarskich - betoniarz‑zbrojarz 711402 i technik budownictwa 311204

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu betoniarz‑zbrojarzWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu betoniarz‑zbrojarz

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: betoniarz‑zbrojarz 711402 oraz technik budownictwa 311204. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.01. Wykonywanie robót zbrojarskich i betoniarskich.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BUD.01. Wykonywanie robót zbrojarskich i betoniarskich: przygotowywanie i montaż zbrojenia oraz układanie zbrojenia w deskowaniu lub formie.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

BUD.01.2. Podstawy budownictwa

Uczeń:

  • 1) charakteryzuje rodzaje i elementy obiektów budowlanych;

  • 4) rozróżnia wyroby budowlane, określa ich zastosowanie i zasady składowania;

  • 11) przestrzega zasad sporządzania rysunków budowlanych.

BUD.01.3. Przygotowanie i montaż siatek i szkieletów zbrojenia

Uczeń:

  • 1) posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi przygotowania prętów zbrojeniowych i ich montażu w siatki i szkielety zbrojenia;

  • 4) dobiera stal zbrojeniową, materiały pomocnicze, narzędzia i sprzęt do wykonywania robót zbrojarskich;

  • 5) wykonuje czynności związane z czyszczeniem i prostowaniem prętów zbrojeniowych;

  • 6) wykonuje cięcie i gięcie prętów zbrojeniowych;

  • 7) wykonuje czynności związane z łączeniem prętów zbrojeniowych w siatki i szkielety zbrojenia.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonywania robót zbrojarskich i betoniarskich.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Materiał Rodzaje zbrojenia w elementach budowlanych składa się z trzech materiałów multimedialnych:

Przedstawia rodzaje elementów konstrukcyjnych w budynku, zbrojenie fundamentów, zbrojenie belki, zbrojenie słupa, zbrojenie stropu, zbrojenie schodów.

Zawiera zdjęcia przedstawiające rodzaje stali zbrojeniowej oraz zbrojenie w elementach budowlanych.

Wspiera rozwijanie umiejętności i zdobywanie wiedzy z zakresu wykonywania robót zbrojarskich.

3. Obudowa dydaktyczna
  • Interaktywne materiały sprawdzająceD14zMkJd8Interaktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu rodzajów gatunków i klas stali zbrojeniowej oraz ich właściwości i zastosowania w elementach obiektów budowlanych.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuD12ZzCyv2Słownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDcnSLyfaaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD7REEsAprPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDJ3JLpn1iNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDEA9WJsBVInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu betoniarz‑zbrojarz

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu betoniarz‑zbrojarz

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z zasadami wykonywania robót zbrojarskich i betoniarskich. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Atlas interaktywny

Praca indywidualna

Nauczyciel przedstawia atlas na lekcji. Omawia jego treść wraz z przykładami. Następnie prosi uczniów, aby opracowali po dwa pytania z trzema odpowiedziami do wyboru. Uczniowie zapisują je na kartkach. Po kliku minutach nauczyciel zbiera kartki, a następnie odczytuje w losowej kolejności pytania uczniów na głos. Zadaniem uczniów jest zgłaszanie się do udzielenia odpowiedzi. Nauczyciel najpierw czyta samo pytanie, odpowiedzi napisane przez uczniów mogą stanowić podpowiedź, gdy żaden z uczniów się nie zgłosi. Najbardziej aktywnych uczniów warto nagrodzić plusami.

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel prezentuje uczniom atlas. Uczniowie mają nie wykonywać notatek. Następnie na szarym papierze albo tablicy nauczyciel prosi uczniów, aby narysowali schemat danego zbrojenia. Wybiera jednego chętnego ucznia do rysowania. Reszta klasy ma za zadanie pomagać rysującemu i podpowiadać mu, gdzie powinien być jaki element i jak go podpisać. Warto na koniec lekcji nagrodzić aktywnych uczniów plusami albo zwolnieniem z kartkówki.

Galeria zdjęć

Praca w grupach

Uczniowie zostają podzieleni na kilka grup. Każdej z grup przydzielony zostaje jeden punkt tematyczny z galerii. Zadaniem uczniów w grupie jest takie opracowanie materiału, aby umożliwić reszcie klasy zapoznanie się z danym punktem. Forma może być dowolna, można uczniom zasugerować np. plakat, swego rodzaju test, mapę myśli. Pod koniec lekcji każda grupa prezentuje swój punkt, a nauczyciel dopowiada w razie potrzeby konkretne informacje.

Gra edukacyjna

Praca indywidualna

Uczniowie zostają poproszeni o indywidualne zagranie w grę. Konieczna jest do tego sala lekcyjna z komputerem na każdym stanowisku ucznia. Zadaniem uczniów jest przejście gry. Najszybsi uczniowie mogą zostać nagrodzeni plusami. Nauczyciel w razie potrzeby pomaga uczniom z zadaniami sprawiającymi kłopoty.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Materiały multimedialne stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po zapoznaniu się z atlasem interaktywnymgalerią zdjęć uczniowie mogą zostać zachęceni do wykonania indywidualnych notatek wizualnych, które zawierałyby informacje ocenione przez uczniów jako istotne. Notatka powinna zawierać miejsce dla pojęć trudnych, które na lekcji nauczyciel powinien zebrać i wyjaśnić całej klasie dla utrwalenia informacji. Po przejściu przez wszystkie etapy gry edukacyjnej uczniowie mogą napisać alternatywny scenariusz z zakresu wykonywania robót zbrojarskich.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Atlas interaktywny

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą, na podstawie atlasu, tworzyć mapę myśli; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zawrzeć swoje refleksje w dzienniczkach nauczania (wskazując, co wynieśli z korzystania z multimedium, co jest dla nich trudne etc.).

Galeria zdjęć

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą odtwarzać galerię wielokrotnie, pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować scenariusz filmu oparty na galerii;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Gra edukacyjna

Uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczeń z dysleksją, uczeń słabosłyszący) należy wyznaczyć większy limit czasu na wykonanie misji.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści