Renowacja wyrobów tapicerowanych
DRM.05. Wykonywanie wyrobów tapicerowanych - Tapicer 753402
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu tapicerWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu tapicer
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: tapicer 753402. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do wykonywania części zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji: DRM.05. Wykonywanie wyrobów tapicerowanych. Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji - DRM.05. Wykonywanie wyrobów tapicerowanych – wykonywanie napraw i renowacji wyrobów tapicerowanych.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:
DRM.05.5. Wykonywanie napraw i renowacji wyrobów tapicerowanych.
Uczeń:
DRM.05.5 4) dobiera materiały do naprawy i renowacji wyrobów tapicerowanych,
DRM.05.5 6) wykonuje naprawę i renowację wyrobów tapicerowanych,
DRM.05.5 7) ocenia jakość wykonania napraw i renowacji wyrobów,
DRM.05.5 8) określa koszty wykonania napraw i renowacji wyrobów.
Pozwala nabywać:
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią uczniowi przyswojenie wiedzy z zakresu renowacji wyrobów tapicerowanych.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.
2. Materiały multimedialne
To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Materiał Renowacja wyrobów tapicerowanych składa się z trzech materiałów multimedialnych:
Film instruktażowy (tutorial) – Etapy renowacji mebli tapicerowanychFilm instruktażowy (tutorial) – Etapy renowacji mebli tapicerowanych
Dzięki filmowi uczeń dowie się, kim jest tapicer, na czym polega jego praca, a także zapozna się z tajnikami renowacji mebli tapicerowanych.
Galeria zdjęć – Meble tapicerowane przed i po renowacjiGaleria zdjęć – Meble tapicerowane przed i po renowacji
Zdjęcia te zobrazują uczniowi różnice pomiędzy meblami, które wymagają renowacji, a tymi, które już przeszły ten proces.
Plansza interaktywna – Renowacja mebli tapicerowanychPlansza interaktywna – Renowacja mebli tapicerowanych
Dzięki niej uczeń zobaczy, w jaki sposób przygotowuje się meble do renowacji, a także jakie stosuje się techniki renowacji oraz konserwacji.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwolą sprawdzić uczniowi poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu renowacji mebli tapicerowanych.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu tapicer
1.Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom na zapoznanie się z podstawowymi materiałami wykorzystywanymi podczas renowacji mebli tapicerowanych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Film instruktażowy
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie, po obejrzeniu filmu, dzielą się na grupy. Zadaniem grup będzie przeprowadzenie analizy SWOT dotyczącej renowacji. Uczniowie, wchodząc w rolę tapicera, powinni zdefiniować silne i słabe strony renowacji mebli, a następnie znaleźć możliwości rozwoju oraz zagrożeń, jakie mogą wystąpić na rynku tapicerskim (np. konkurencja). Po zakończonym zadaniu grupy konfrontują swoje pomysły.
Praca indywidualna
Uczniowie oglądają – w zaciszu domowym – film i przygotowują wywiad z kilkoma osobami różniącymi się wiekiem, wykształceniem, pochodzeniem. Czy lepiej kupić nowy mebel czy odnowić stary? – pytanie to może stać się punktem wyjścia do wywiadu i analizy, którą uczniowie przedstawiają podczas zajęć.
Galeria zdjęć
Praca indywidualna
Uczniowie, po zapoznaniu się z galerią, robią tzw. fotoekspresje, czyli zbierają fotografie, ilustracje, reprodukcje malarskie przedstawiające meble – zarówno przed, jak i po renowacji. Podczas zajęć przedstawiają wyniki swoich poszukiwań. Uczniowie wybierają najbardziej interesujące zdjęcie (reprodukcję), uzasadniając swój wybór.
Plansza interaktywna
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z planszą przedstawiającą techniki renowacji i konserwacji. Uczniowie są poproszeni o robienie notatek – definicji owych elementów pojawiających się w mapie; będą one prezentowane na forum klasowym. Każdy z uczniów otrzymuje trzy mandaty, które uprawniają go do trzykrotnego zabrania głosu podczas zajęć. Może to być prezentacja, głos w dyskusji, sprzeciw. Jedna wypowiedź - dotycząca poruszonego w mapie aspektu - nie powinna trwać dłużej niż minutę. Opcjonalnie można wyznaczyć protokolanta, który będzie spisywał wnioski.
Metoda ta pozwala uaktywnić pasywnych uczniów i jednocześnie zdyscyplinować tych, którzy mają tendencje do zbyt długich wypowiedzi.
Praca indywidualna
Po zapoznaniu się z planszą nauczyciel prosi uczniów o stworzenie krzyżówki zawierającej wszystkie hasła znajdujące się w prezentowanym materiale. Dodatkowo punktowane będę krzyżówki z hasłem głównym (związanym z tematem). Uczniowie prezentują swoje propozycje, weryfikują pomysły.
Interaktywne materiały sprawdzające
To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Film instruktażowy (tutorial), galeria oraz plansza interaktywna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.
Po obejrzeniu filmu uczeń może samodzielnie przygotować notatki np. w formie mapy myśli.
Po zapoznaniu się z galerią zdjęć uczeń może przygotować notatki w formie fiszek.
Po zapoznaniu się z mapą interaktywną uczeń może zrobić research dotyczący renowacji i konserwacji.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Film instruktażowy (tutorial)
Film zawiera podpisy, z których mogą skorzystać wszyscy uczniowie, także słabosłyszący;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą odtwarzać film kilkukrotnie, pauzować; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą zaproponować autorskie scenariusze realizujące tematy poruszane w filmie;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.
Galeria zdjęć
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć własną, uproszczoną galerię, co pomoże im skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję ekspertów i moderatorów dyskusji;
uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować samodzielnie bądź w niewielkich grupach mapę myśli.
Plansza interaktywna
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć mapę myśli, odtwarzając zawarte na niej informacje;
uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zawrzeć swoje refleksje w dzienniczkach nauczania (wskazując, co wynieśli z korzystania z multimedium, co jest dla nich trudne etc.).
Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści