Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Sprzęt do realizacji prac fotograficznych

AUD.02.2 Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu - Fotograf 343101, Technik fotografii i multimediów 343105

1

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów fotograf, technik fotografii i multimediówWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów fotograf, technik fotografii i multimediów

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodach fotograf (symbol cyfrowy zawodu 343101) oraz technik fotografii i multimediów (symbol cyfrowy zawodu 343105) dla kwalifikacji: AUD.02 Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu.

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji AUD.02 Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu:

  • przygotowanie planu zdjęciowego,

  • rejestrowanie obrazu,

  • obróbka i publikowanie obrazu. 

Wspiera osiąganie wybranego kształcenia z jednostki efektów kształcenia: AUD.02.2. Podstawy fotografii

5) charakteryzuje sprzęt i urządzenia stosowane podczas rejestracji obrazu;

AUD.02.3. Rejestracja obrazu

3) stosuje sprzęt do realizacji prac fotograficznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:

Prezentuje budowę cyfrowego aparatu fotograficznego - lustrzanki.

Celem jest zaprezentowanie sprzętu do realizacji prac fotograficznych, zasad jego działania, jego stosowania oraz warunków pracy fotografa, w tym pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska.

Opisuje sprzęt i urządzenia wykorzystywane do realizacji prac fotograficznych (do rejestracji, kopiowania, cyfrowej obróbki i publikacji obrazu itp.) wraz z materiałem ilustracyjnym.

Przedstawia zagadnienia z zakresu konserwacji akcesoriów i sprzętu fotograficznego wraz z najczęściej popełnianymi błędami.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDlnWQCduHInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu sprzętu do realizacji prac fotograficznych;

  • Słownik pojęćD9pS1fyRDSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale;

  • Przewodnik dla nauczycielaDq4mvWeZYPrzewodnik dla nauczyciela obejmuje sugestie dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej;

  • Przewodnik dla uczącego sięDxXExJlofPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki;

  • Netografia i bibliografiaDTIiq8qPBNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał oraz umożliwia zapoznanie się z literaturą przedmiotu;

  • Instrukcja użytkowaniaDgI74xoaWInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów fotograf, technik fotografii i multimediów

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Ułatwi uczniom zapamiętanie różnych czynności pokazanych w materiałach multimedialnych, które związane są podstawami pracy w zakładzie fotograficznym, w szczególności ze sprzętem do realizacji prac fotograficznych. Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Wizualizacja w 3D – Wizualizacja modelu cyfrowego aparatu fotograficznego w 3D

Praca indywidualna i w grupach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z materiałem Wizualizacja modelu cyfrowego aparatu fotograficznego w 3D. W tym czasie nauczyciel przygotowuje kartki z pytaniami dotyczącymi budowy, specyfikacji, opisu i zasad działania cyfrowego aparatu fotograficznego. Następnie nauczyciel prosi uczniów, by dobrali się w pary.

Nauczyciel informuje, że zadaniem par będzie rozwiązanie quizu na temat zagadnień związanych z materiałem Wizualizacja modelu cyfrowego aparatu fotograficznego w 3D. i rozdaje parom kartki z pytaniami. Uczniowie mogą korzystać z e‑materiału, a także z wszelkich zasobów internetowych.

Przykładowa lista pytań:

  • Co to jest SDHC?

  • Do czego służy autofocus?

  • Jakie wyróżniamy parametry ekspozycji?

  • Co umożliwia podgląd obrazu w aparacie?

  • Do czego służy przesłona?

Pięć par, które najszybciej poprawnie odpowie na wszystkie pytania, zostanie nagrodzonych pozytywną oceną z aktywności.

Nauczyciel może też zaproponować uczniom przeprowadzenie lekcji w inny sposób:

  • uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących ich treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”;

  • następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z materiałem multimedialnym Wizualizacja modelu cyfrowego aparatu fotograficznego w 3D.

2. E‑book – Sprzęt i urządzenia stosowane w pracach fotograficznych

Praca w grupie

Metoda jigsaw. Przed zapoznaniem się z materiałem z e‑booka uczniowie odliczają do pięciu. Następnie łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Nauczyciel wyznacza zadania poszczególnym grupom. Każda grupa ma za zadanie opracować informacje na temat przypisanych zagadnień i przygotować notatki, które mogą sporządzać w różnych formach, na przykład w formie graficznej. Uczniowie mogą korzystać z zasobów internetowych i z e‑booka.

  • gr. 1 – aparaty fotograficzne i ich rodzaj;

  • gr. 2 – obiektywy fotograficzne;

  • gr. 3 – statywy;

  • gr. 4 – filtry fotograficzne i konwertery;

  • gr. 5 – sprzęt oświetleniowy i urządzenia do pomiaru światła.

Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem.

3. Film instruktażowy – Jak zadbać o sprzęt fotograficzny

Praca całego zespołu klasowego

Przed emisją filmu nauczyciel przedstawia uczniom pytania, które pomogą im uporządkować informacje i sporządzić notatki przydatne do dyskusji:

  • jakie są najczęściej popełniane błędy podczas konserwacji sprzętu fotograficznego?

  • dlaczego ważna jest konserwacja sprzętu?

  • jakich narzędzi używamy do konserwacji?

  • co należy zrobić, by sprawdzić, czy matryca aparatu jest zakurzona?

  • do czego potrzebne są filtry UV?

Po obejrzeniu filmu instruktażowego nauczyciel inicjuje dyskusję. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty i spostrzeżenia. Wypowiedzi uczniów są zapisywane. Dzięki temu będą oni mieli możliwość przedstawienia swoich poglądów, wymiany spostrzeżeń i w sposób kreatywny pozyskają nową wiedzę oraz znajdą rozwiązania konkretnych problemów.

4. Wycieczka wirtualna – Zwiedzamy zakład fotograficzny

Praca indywidualna uczniów w trakcie zajęć

Uczniowie samodzielnie zapoznają się z poszczególnymi elementami zakładu fotograficznego oraz z jego wyposażeniem podczas wirtualnej wycieczki – Zwiedzamy zakład fotograficzny.

Na podstawie tego, co zapamiętali z wirtualnej wycieczki, projektują swój własny zakład fotograficzny. Następnie wraz z całą klasą jeszcze raz oglądają wirtualną wycieczkę. Podczas drugiego etapu pracy uczniowie zapisują na kartkach błędy, które popełnili, projektując własny zakład. W ten sposób mogą dokładnie zapoznać się ze sprzętem potrzebnym do realizacji prac fotograficznych, co usystematyzuje im informacje na ten temat.

Praca uczniów poza zajęciami

Multimedia zawarte w e‑materiale umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami, w trakcie przygotowań do zajęć lekcyjnych, zarówno teoretycznych jak i praktycznych.

1. Wizualizacja w 3D – Wizualizacja modelu cyfrowego aparatu fotograficznego w 3D

Praca indywidualna

Uczeń wybiera wraz z nauczycielem konkretne zagadnienie:

  • budowa aparatu;

  • działanie aparatu.

Na podstawie informacji oraz obrazów zawartych w wizualizacji 3D, opracowuje samodzielnie projekt mający za zadanie skonfrontowanie parametrów i możliwości przedstawionego w wizualizacji aparatu z innym, wybranym przez siebie modelem. Praca nad projektem dzieli się na cztery etapy:

  • zaplanowanie projektu;

  • wykonanie projektu;

  • przedstawienie projektu, np. w trakcie zajęć lekcyjnych;

  • ocena projektu lub dyskusja nad poruszonymi zagadnieniami.

Podczas prezentacji projektu w trakcie zajęć uczniowie uczestniczą w dyskusji, postulując swoje przemyślenia.

2. E‑book – Sprzęt i urządzenia stosowane w pracach fotograficznych

Praca indywidualna

Uczniowie wybierają tematy dla siebie, mogą to być między innymi:

  • sprzęt i urządzenia stosowane do rejestracji obrazu;

  • obiektywy fotograficzne;

  • statywy;

  • filtry fotograficzne;

  • konwertery, sprzęt oświetleniowy i modyfikatory oświetlenia;

  • sprzęt i urządzenia stosowane do cyfrowej obróbki i publikacji obrazu.

Na podstawie e‑booka uczniowie mogą przygotować quiz wiedzy i zamieścić go w internecie. Powszechnie dostępne narzędzia online pozwalają na opublikowanie quizu, śledzenie wyników i ewaluację testów. Opublikowane testy można wykorzystywać podczas zajęć grupowych.

3. Film instruktażowy – Jak zadbać o sprzęt fotograficzny

Praca w parach

Uczniowie dobierają się w pary, a ich zadaniem jest przygotowanie szczegółowej instrukcji dotyczącej dbania o sprzęt fotograficzny. Pary mogą to zrobić w formie instrukcji, tabel lub wizualizacji. Uczniowie powinni korzystać zarówno z zasobów e‑materiału, jak i całego Internetu. Efekty swojej pracy uczniowie umieszczają na ZPE, tak by można było je zweryfikować.

4. Wycieczka wirtualna – Zwiedzamy zakład fotograficzny

Na podstawie informacji umieszczonych w wirtualnej wycieczce uczeń ma w formie analizy SWOT przedstawić słabe i mocne strony zaprezentowanego zakładu fotograficznego. Wyniki swojej analizy uczeń prezentuje podczas zajęć grupowych.

Interaktywne materiały sprawdzające

Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:

  • testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;

  • zadania dobierania w pary;

  • zadania z lukami;

  • krzyżówki;

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu;

  • uzupełnianie podpisów obrazka;

  • zadania typu prawda czy fałsz.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Film instruktażowy

  • Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmów;

  • uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą sporządzić notatkę w formie graficznej (np. metodą sketchnotingu);

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą zbierać pytania grup do urny, a także losować pytania dla poszczególnych zespołów, co pozwoli im rozładować napięcie, a jednocześnie będą mieli konkretne zadanie do wykonania, co pomoże im skupić uwagę;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji.

Wirtualna wycieczka

W trakcie pracy nad projektami należy zwrócić uwagę, aby odpowiednio wykorzystać indywidualne uzdolnienia uczniów, np. plastyczne, językowe, organizacyjne:

  • uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów grup i pomagać uczniom słabszym;

  • uczniowie z trudnościami w uczeniu się mogą zamiast analizy SWOT wykonać opis przedstawionego w zasobie zakładu fotograficznego.

E‑book – Sprzęt i urządzenia stosowane w pracach fotograficznych

Przy opracowywaniu dokumentacji należy zadbać, by zespoły były zróżnicowane, zarówno pod kątem poziomu kompetencji, jak i możliwości poznawczych i stylów uczenia się, indywidualnych predyspozycji i zainteresowań uczniów.

  • Podczas pracy metodą jigsaw i przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z dysleksją mogą przygotować materiał ilustracyjny;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.

Przydatne linki do stron internetowych:

Przydatna bibliografia:

  • Borski M. Bariery w otoczeniu osób z niepełnosprawnościami. Zagadnienia wybrane, Wyższa Szkoła Humanitas, 2017.

  • Jurkiewicz P., Rola B., Model pracy z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim, w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, Wyd. Naczelnik Wydziału Potrzeb Edukacyjnych, Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2010.

  • Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2014.

  • Smith D. D., Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki, T.1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: Wydawnictwo APS, 2009.

  • Zabłocki K.J., Upośledzenie umysłowe. Wybrane zagadnienia edukacji i terapii, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock 2003.

  • Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Wyd. akademickie Żak, Warszawa 2008.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:
  • Windows 10 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:
  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści