Instalacje hydrauliki siłowej
ELM.01. Montaż, uruchamianie i obsługiwanie układów automatyki przemysłowej – Automatyk 731107 i Technik automatyk 311909
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu automatyk i technik automatykWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu automatyk i technik automatyk
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie automatyk 731107 i technik automatyk 311909. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: montowanie układów automatyki przemysłowej.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia
ELM.01.3. Montaż układów automatyki przemysłowej:
Uczeń:
1. rozróżnia elementy i urządzenia automatyki przemysłowej na podstawie wyglądu i oznaczeń
3. określa funkcje i zastosowanie elementów i urządzeń automatyki przemysłowej
6. dobiera kable i przewody elektryczne, pneumatyczne i hydrauliczne do wykonania instalacji
8. wykonuje połączenia elementów i urządzeń automatyki przemysłowej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Zasady wykonywania instalacji hydrauliki siłowej”„Zasady wykonywania instalacji hydrauliki siłowej” to film edukacyjny, który prezentuje obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do montażu hydraulicznych układów automatyki przemysłowej. Zasób „Elementy układów hydrauliki siłowej”„Elementy układów hydrauliki siłowej” to wizualizacja 3D przedstawiająca elementy hydrauliczne instalacji automatyki przemysłowej tj. siłowniki i napędy hydrauliczne, układy elektrohydrauliczne, połączenia, rozdzielacze, pompy i agregaty hydrauliczne, reduktory, amortyzatory hydrauliczne z wykorzystaniem rysunku aksonometrycznego (3D). Zasób „Instalacje i elementy układów hydrauliki siłowej”„Instalacje i elementy układów hydrauliki siłowej” to animacja 3D przedstawiająca elementy hydrauliczne instalacji automatyki przemysłowej tj. przewody, zawory, siłowniki i napędy hydrauliczne, układy elektrohydrauliczne, połączenia, rozdzielacze, pompy i agregaty hydrauliczne, reduktory, amortyzatory hydrauliczne z wykorzystaniem rysunku aksonometrycznego (3D). Zasób „Elementy instalacji hydrauliki siłowej”„Elementy instalacji hydrauliki siłowej” to galeria zdjęć zawierająca pojedyncze narzędzia, elementy: przewody, zawory, siłowniki i napędy hydrauliczne, układy elektrohydrauliczne, połączenia, rozdzielacze, pompy i agregaty hydrauliczne, reduktory.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Zasady wykonywania instalacji hydrauliki siłowejFilm edukacyjny
Elementy układów hydrauliki siłowejWizualizacja 3D
Instalacje i elementy układów hydrauliki siłowejAnimacja 3D
Elementy instalacji hydrauliki siłowejGaleria zdjęć
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć do e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu automatyk i technik automatyk
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji z dziedziny elektroniki.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Film edukacyjny „Zasady wykonywania instalacji hydrauliki siłowej”
Praca w grupach
Zajęcia rozpoczynają się od rozmowy kierowanej, której celem jest weryfikacja, czy uczniowie obejrzeli materiał filmowy, oraz usystematyzowanie zdobytej wiedzy. Nauczyciel podczas rozmowy może zadawać uczniom pytania pomocnicze.
Następnie uczniowie prezentują przygotowane przez siebie instrukcje, omawiają je na forum klasy. Po prezentacji klasa może opracować wspólnie jedną najbardziej przydatną i przejrzystą instrukcję.
Wizualizacja 3D „Elementy układów hydrauliki siłowej”
Praca indywidualna
Uczniowie pracują indywidualnie. Każdy uczeń przygotowuje sześć pytań quizowych na podstawie treści zawartych w wizualizacji. Następnie uczniowie łączą się w pary i wybierają spośród swoich 12 propozycji sześć najlepszych pytań. W dalszej kolejności łączą się w czwórki, ósemki itd., aż cała klasa wybierze sześć najlepszych pytań metodą kuli śniegowej. Uczniowie, których pytania zostały wybrane, otrzymują pozytywne oceny za aktywność.
Animacja 3D „Instalacje i elementy układów hydrauliki siłowej”
Praca indywidualna i w grupach
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Mogą one odnosić się do poszczególnych elementów hydraulicznych instalacji automatyki przemysłowej tj. przewody, zawory, siłowniki i napędy hydrauliczne, układy elektrohydrauliczne, połączenia, rozdzielacze, pompy i agregaty hydrauliczne, reduktory, amortyzatory hydrauliczne z wykorzystaniem rysunku aksonometryczneg itd. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie uczniowie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają sobie wzajemnie pytania sformułowane podczas pracy z animacją i odpowiadają na nie.
Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami, które pytania były dla nich trudne, na które nie udało im się odpowiedzieć. Zespół klasowy wspólnie formułuje na nie odpowiedzi.
Galeria zdjęć „Elementy instalacji hydrauliki siłowej”
Praca w parach
Uczniowie, pracując w parach, analizują przykładowe elementy i urządzenia hydrauliki siłowej. Starają się także zapamiętać wszystkie nadzędzia, które będą potrzebne do pracy. Następnie wybrane pary omawiają elementy składowe wraz z potrzebnymi narzędziami na forum klasy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują przekazywane informacje i w razie potrzeby uzupełniają je.
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi naprowadza ucznia pytaniami na właściwy tor myślenia.
Praca uczniów przed zajęciam
Praca indywidualna
Przed planowanymi zajęciami uczniowie zapoznają się z filmem instruktażowym w e‑materiale: Instalacje hydrauliki siłowej. Ich zadaniem jest opracowanie instrukcji obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do montażu hydraulicznych układów automatyki przemysłowej. Uczniowie przynoszą opracowane przez siebie instrukcje na zajęcia.
Praca uczniów poza zajęciami
Film edukacyjny „Zasady wykonywania instalacji hydrauliki siłowej”
Praca indywidualna
Uczniowie na podstawie multimedium wykonują notatki metodą sketchnotingu. Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Następnie umieszczają efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie PDF. Notatki można wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać na zajęciach jako podsumowanie omawianego materiału.
Wizualizacja 3D „Elementy układów hydrauliki siłowej”
Praca w parach
Po zapoznaniu się z informacjami z wizuacji, pary wybierają po jednym modelu instalacji i przygotowują ich charakterystykę metodą sketchnotingu (prezentowanie informacji w formie wizualnej, z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli). Następnie zapisują je w formacie pdf lub jpg i udostępniają pozostałym uczniom na platformie ZPE. Notatki mogą służyć jako pomoc w przygotowaniu się do lekcji powtórkowej.
Animacja 3D „Instalacje i elementy układów hydrauliki siłowej”
Praca w parach i grupach
Lekcja odwrócona. Przed zajęciami uczniowie dobierają się w pary. Zadaniem każdej z nich jest zapoznanie się ze wszystkimi informacjami zawartymi w multimedium oraz przygotowanie trzech pytań wraz z odpowiedziami.
Na początku zajęć pary przekazują listę pytań i odpowiedzi nauczycielowi, a odrębne kartki z pytaniami wrzucają do urny. Pytania są weryfikowane pod kątem powtórzeń. Uczniowie wspólnie ustalają reguły gry, np.:
obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”;
zespoły nie odpowiadają na przygotowane przez siebie pytania;
grupa, która poprawnie odpowie na pytanie, otrzymuje 2 punkty;
przejęcie pytania i udzielenie poprawnej odpowiedzi przez inny zespół – 1 punkt;
limit czasu na udzielenie odpowiedzi: 1 minuta.
Uczniowie zostają podzieleni na grupy z zastrzeżeniem, że w jednej grupie nie mogą być osoby z tej samej pary. Rozpoczyna się gra i trwa aż do wyczerpania puli pytań lub ustalonego czasu. Wygrywa drużyna, która zdobędzie najwięcej punktów.
Galeria zdjęć „Elementy instalacji hydrauliki siłowej”
Praca indywidualna
Nauczyciel może zastosować metodę lekcji odwróconej i zalecić uczniom zapoznanie się z materiałami multimedialnymi przed zajęciami, tak aby podczas lekcji wykonywać zadania bez straty czasu na opanowywanie potrzebnej wiedzy.
Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania/uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów, np.:
osoby słabowidzące powinny mieć możliwość odsłuchania treści materiału podczas lekcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem i animacją stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
podczas rozmowy należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach;
przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);
uczniowie z dysleksją, uczestnicząc w pracach nad leksykonem lub grą, powinni mieć możliwość wykonania zadań polegających np. na przygotowaniu zdjęć lub planszy do gry, a nie na pisaniu długich tekstów;
uczniowie z zaburzeniami koncentracji powinni mieć pracę dzieloną na etapy, podobnie uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;
uczniowie, którzy szybciej opanują materiał, mogą podczas przygotowywania gry planszowej pełnić funkcję konsultantów i pomagać osobom z trudnościami np. w konstruowaniu pytań o wyższym poziomie trudności;
jeśli zadaniem uczniów w pracy jest stworzenie pytań, a następnie wzajemne odpytywanie się, należy zwrócić uwagę na uczniów, którzy mają trudności z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami i komunikacją; można wówczas takim osobom przedstawić inną formę zadania – utworzenie na platformie ZPE pięciu pytań jednokrotnego wyboru, na które pozostali uczniowie będą odpowiadać.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści