E-materiały do kształcenia zawodowego

Rodzaje wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich

DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich - koszykarz‑plecionkarz 731702

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści
s

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarzWskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarz

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

1

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: koszykarz‑plecionkarz 731702. 

Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.  E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich. 

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich:

1) przygotowywania surowców i materiałów do wykonania wyrobów plecionkarskich;

2) organizowania prac związanych z wykonywaniem wyrobów plecionkarskich;

3) wykonuje wyroby koszykarsko‑plecionkarskie;

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

DRM.01.3. Technologia wykonywania wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich. W ramach jednostki efektów kształcenia uczeń:

  • 5) wykonuje wyroby koszykarsko‑plecionkarskie,

  • 7) charakteryzuje rodzaje splotów koszykarsko- plecionkarskich,

  • 12) charakteryzuje rodzaje wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich,

  • 13) charakteryzuje sposoby uszlachetniania wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, 

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii 

  • kompetencje cyfrowe, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się, 

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

2

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką, m.in. poprzez słowa  kluczowe. Elementy struktury różnią się obudową dydaktyczną i merytoryczną, niemniej  jednak w każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonania wyrobów szkieletowych dla kwalifikacji DRM.01. wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich. 

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: opisu e‑materiału, źródeł multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe. 

1. Opis e‑materiału

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne  zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału. 

2. Źródła multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. 

E‑materiał Wykonanie wyrobów szkieletowych składa się z dwóch źródeł multimedialnych:

Film prezentuje wyroby koszykarsko‑plecionkarskie. Zawarte w nim treści dotyczą m.in. etapów wyplatania wiklinowych koszy, różnych rodzajów wyrobów, a także charakterystyki podstawowych typów koszy.

Galeria zdjęć prezentuje grafiki ukazujące różne typy splotów, m.in. obręby jednostronny i dwustronny, szyjkę czy płozę. Każdej grafice towarzyszy krótki opis i nagranie audio.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD12TDxuRlInteraktywne materiały sprawdzające - Dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu podziału wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDimnfAvyRSłownik pojęć do e‑materiału - Zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami. 

  • Przewodnik dla nauczycielaDqpxFtBIrPrzewodnik dla nauczyciela - Zawiera wskazówki w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracyv dydaktycznej. 

  • Przewodnik dla uczącego sięDXLRoID9hPrzewodnik dla uczącego się - To wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej  nauki. 

  • Netografia i bibliografiaD2HnFIzBbNetografia i bibliografia - Stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał. 

  • Instrukcja użytkowaniaD15w3SAx6Instrukcja użytkowania - Objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarz. 

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu koszykarz‑plecionkarz

3

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z informacjami na temat wykonania wyrobów szkieletowych. 

Film edukacyjny Nauczyciel prezentuje film edukacyjny. Uczniowie w parach, grupach lub całą klasą (burza mózgów), korzystając z pomocy nauczyciela i wskazówek określają czynności zawodowe związane z rozpoznawaniem i charakterystyką rodzajów wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich z uwzględniające podział na: 

Interaktywne materiały sprawdzające

To świetna alternatywa dla zwykłych sprawdzianów; dzięki multimedialnemu charakterowi są przystępniejsze, a ich wypełnianie powinno być bardziej interesujące dla uczniów. 

Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na  lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Film edukacyjny stanowi interesujące źródło  umożliwiające samokształcenie. 

Indywidualna praca z uczniem

Indywidualna praca z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do  rozwijania słabszych stron. Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować np. stopień trudności interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór poziomu dostosowanego dla danego ucznia. Ze zdolnym uczniem szybciej przejdziemy do trudniejszych zagadnień czy sprawdzianów, natomiast z uczniem mniej zdolnym poszczególne elementy e‑materiału powinny być omawiane wolniej i bardziej szczegółowo, zaś interaktywne materiały sprawdzające wykorzystywane od najłatwiejszego do najtrudniejszego. W pracy ze zdolnym uczniem możemy również dać mu więcej czasu na pracę indywidualną, której efekty będziemy jedynie weryfikować. 

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

4

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści