Kamień jako wyrób budowlany
BUD.04. Wykonywanie robót kamieniarskich - 711301 Kamieniarz
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu kamieniarzWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu kamieniarz
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: kamieniarz 711301. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.04. Wykonywanie robót kamieniarskich.
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BUD.04. Wykonywanie robót kamieniarskich:
a) wykonywanie kamiennych elementów budowlanych i detali architektonicznych,
b) wykonywanie montażu kamiennych elementów budowlanych i detali architektonicznych,
c) wykonywanie obiektów małej architektury z materiałów kamieniarskich,
d) wykonywanie renowacji i konserwacji elementów budowlanych i detali architektonicznych wykonanych z kamienia.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:
BUD.04.3. Wykonywanie kamiennych elementów budowlanych, detali architektonicznych i obiektów małej architektury.
Uczeń:
4) charakteryzuje materiały, narzędzia i sprzęt do ręcznej oraz mechanicznej obróbki kamienia,
6) przecina bloki kamienne,
7) wykonuje obróbkę materiałów kamiennych,
12) ocenia jakość wykonanych kamiennych elementów budowlanych, detali architektonicznych i obiektów małej architektury,
13) wykonuje przedmiar i obmiar oraz sporządza kosztorys wykonania kamiennych elementów budowlanych, detali architektonicznych i obiektów małej architektury.
BUD.04.4. Wykonywanie montażu i renowacji wyrobów kamieniarskich.
Uczeń:
8) impregnuje wyroby kamieniarskie,
10) ocenia jakość montażu i renowacji wyrobów kamieniarskich
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy na temat kamienia jako wyrobu budowlanego.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.
2. Materiały multimedialne
To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Materiał Kamień jako wyrób budowlany składa się z pięciu materiałów multimedialnych:
E‑book – Wyroby budowlane z kamienia naturalnegoE‑book – Wyroby budowlane z kamienia naturalnego
To książka zawierająca definicje i systematykę wyrobów budowlanych z kamienia naturalnego. Przedstawia rodzaje wyrobów budowlanych z kamienia naturalnego oraz wymagania jakościowe względem tych wyrobów.
Film edukacyjny – Nawierzchnie brukowe i układy brukarskieFilm edukacyjny – Nawierzchnie brukowe i układy brukarskie
Interesująca fabuła, z której uczeń dowie się, czym zajmuje się kamieniarz, jakie powinien mieć kompetencje i kwalifikacje. Uczeń pozna zadania oraz czynności zawodowe kamieniarza, a także zobaczy wykonywanie układów brukarskich.
Wizualizacja – Elewacja wentylowana (3D)Wizualizacja – Elewacja wentylowana (3D)
Przedstawia konstrukcję elewacji wentylowanej z kamienia naturalnego. Dzięki niej uczeń pozna rozwiązania techniczne zastosowane w tym systemie elewacyjnym i zobaczy jego poszczególne warstwy.
Galeria zdjęć – Możliwości zastosowania kamienia w budownictwieGaleria zdjęć – Możliwości zastosowania kamienia w budownictwie
To zdjęcia, które przedstawiają pojedyncze wyroby brukarskie: kostki, płyty, krawężniki, okładziny poziome, pionowe, kamień wymiarowy, płyty modułowe, materiały stosowane w produkcji wyrobów budowlanych z kamienia, stanowiska pracy kamieniarza oraz wyroby budowlane z kamienia w trakcie montażu, a także w trakcie produkcji.
Animacja – Pomiar odporności na poślizg wahadłem angielskimAnimacja – Pomiar odporności na poślizg wahadłem angielskim
Prezentuje przeprowadzenie badania odporności na poślizg za pomocą wahadła angielskiego. Uczeń zobaczy, jak wygląda to urządzenie pomiarowe oraz dowie się, w jaki sposób należy przeprowadzić badanie przy jego użyciu.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu wykonywania robót kamieniarskich.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącegoPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu kamieniarz
1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Przedstawia uczniom wyroby budowlane wykonane z kamienia naturalnego z zachowaniem współczesnej wiedzy technicznej, inżynierskiej i branżowej. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
E‑book
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel wybiera fragment tekstu, który może sprawiać uczniom trudność (fragment ten może być wskazany przez uczniów). Jeden z uczniów czyta tekst, reszta wskazuje niezrozumiałe słowa bądź mało transparentne frazy, zdania. Nauczyciel zapisuje je, umieszczając obok pytajnik. Cały zespół klasowy zastanawia się, jakich parafraz można użyć, jak zdeszyfrować trudne pojęcia, aby nie sprawiały one problemów (burza mózgów). Kiedy słowo/zdanie jest już zrozumiałe, miejsce pytajnika zastępuje wykrzyknik. Nauczyciel powinien zadbać o to, aby on sam był ostatnim ogniwem w interpretacji – uczniowie powinni, w miarę możliwości, samodzielnie dochodzić do zrozumienia tekstu.
Metoda ta rozwija w uczniach umiejętność mówienia tego, co jest dla nich trudne, i samodzielnego rozumienia tekstu. Uczniowie są zachęcani do parafrazowania, szukania przykładów, desygnatów, tłumaczenia innym uczniom zawiłości e‑booka.
Film edukacyjny
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z filmem. Nauczyciel prosi uczniów o podanie cech, jakimi powinien charakteryzować się brukarz, i wypisuje je na tablicy. Zadaniem uczniów jest uzasadnienie, w jakich sytuacjach dana cecha jest przydatna brukarzowi, np. „umiejętność pracy fizycznej” – „brukarz podnosi i przenosi ciężkie kamienie, kopie i wyrównuje teren”. Swoje propozycje uczniowie zapisują na tablicy. Po zakończonym zadaniu uczniowie, budując pełne zdania, tworzą charakterystykę zawodu brukarza.
Wizualizacja
Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zostają poproszeni o zapoznanie się w domu z wizualizacją, a następnie przygotowanie i przyniesienie na zajęcia fotografii, które korespondują z materiałem, czyli z elewacją wentylowaną z kamienia naturalnego; mogą to być ilustracje wycięte z gazet i czasopism. Podczas zajęć uczniowie tworzą jeden klasowy fotoreportaż ze zrealizowanego projektu (nauczyciel wyjaśnia, czym jest fotoreportaż), opatrując zdjęcia stosownym komentarzem.
Praca w grupach
Uczniowie, po zapoznaniu się z wizualizacją, zostają podzieleni na sześcioosobowe grupy. W czasie sześciu minut grupa formułuje pytanie korespondujące z materiałem, odpowiada na nie, wysuwa wnioski. Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele grup prezentują efekty pracy swoim koleżankom i kolegom.
Metoda ta, zwana „Rojem pszczół” (z powodu gwaru, który powstaje w grupach), rozwija umiejętność skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia oraz przygotowuje do wystąpień publicznych.
Galeria zdjęć
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel wyświetla galerię (Możliwości zastosowania kamienia w budownictwie). Następnie proponuje uczniom zabawę w „Jeden z dziesięciu”. Dziesięcioro uczniów wciela się w rolę graczy. Pozostali uczniowie naradzają się i przygotowują pulę pytań wraz z odpowiedziami dotyczącymi zagadnień i problemów, które zostały przedstawione w galerii. Pytania nie mogą się powtarzać, powinny być też poprawnie sformułowane (nad ich zasadnością i poprawnością czuwa nauczyciel). Uczestnicy mają prawo do jednej błędnej odpowiedzi, druga oznacza koniec zabawy.
Praca w grupach
Uczniowie, po zapoznaniu się z galerią, są poproszeni o podzielenie się na grupy. Nauczyciel rozdaje każdej grupie „Alfabetyczne Lotto” – tabelę z literami alfabetu zamieszczonymi w pojedynczych kolumnach. Zadaniem uczniów będzie wypełnienie w określonym czasie jak największej liczby pól, przy czym pojawiające się tam nazwy powinny korespondować z galerią. Po zakończonej grze uczniowie przedstawiają swoje wyniki na forum klasy.
Animacja
Praca w grupach
Uczniowie oglądają animację. Nauczyciel prosi uczniów o podyktowanie najważniejszych pojęć i słów, które pojawiły się w materiale. Wspierany przez uczniów, nauczyciel rozrysowuje owe pojęcia na tablicy, włączając w schemat strzałki, okręgi, obrazki – tworząc „Mapę myśli”.
Pojęciem analizowanym będzie wahadło angielskie. Nauczyciel, przed zajęciami, analizuje pojęcie i tworzy listę jego cech, atrybutów – to narzędzie pomiarowe stosowane do terenowych badań szorstkości nawierzchni i posadzek oraz badań laboratoryjnych polerowalności skał i kruszyw.
Nauczyciel prosi uczniów o utworzenie niewielkich grup i dyskusję w ich obrębie: które z pojęć, omawianych w animacji czynności, były znane, a które nie, jakie związki występują pomiędzy pojęciami/czynnościami.
Nauczyciel prosi uczniów, aby pracowali w parach, wcielając się w role: eksperta i nowicjusza. Ekspert omawia „Mapę myśli”, nowicjusz wskazuje elementy niezrozumiałe. Uczniowie mogą w każdej chwili zamienić się rolami.
Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć oraz e‑booka, dzięki którym będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Film edukacyjny, wizualizacja, galeria zdjęć oraz animacja stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.
Po obejrzeniu filmu uczeń może samodzielnie przygotować notatki np. w formie fiszek bądź mapy myśli.
Po zapoznaniu się z galerią zdjęć uczeń może przygotować autorski projekt.
Po przeczytaniu e‑booka uczeń może stworzyć słownik z trudnymi pojęciami oraz ich wyjaśnieniem.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
E‑book
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szukać w dostępnych źródłach informacji o doborze i montażu źródła ciepła w budownictwie jednorodzinnym; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą napisać własny e‑book;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą robić notatki w formie pamiętnika.
Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.
Film i animacja
Film i animacja zawierają podpisy, z których mogą skorzystać wszyscy uczniowie, także słabosłyszący;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą odtwarzać film i animację kilkukrotnie, pauzować go; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą zaproponować autorskie scenariusze realizujące tematy poruszane w filmie i animacji;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.
Wizualizacja 3D
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć własną, uproszczoną wizualizację, co pomoże im skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję ekspertów i moderatorów dyskusji;
uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować samodzielnie bądź notatki w formie fiszek.
Galeria zdjęć
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć własną, uproszczoną galerię, co pomoże im skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję ekspertów i moderatorów dyskusji;
uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować samodzielnie bądź w niewielkich grupach mapę myśli.
Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści