E-materiały do kształcenia zawodowego

Montaż, naprawa i konserwacja mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych oraz precyzyjnych narzędzi pomiarowych

MEP.01. Montaż i naprawa maszyn i urządzeń precyzyjnych - Mechanik precyzyjny 731103

bg‑blue

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie mechanik precyzyjny. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MEP.01. Montaż i naprawa maszyn i urządzeń precyzyjnych wyodrębnionej w zawodzie Mechanik precyzyjny 731103.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEP.01. Montaż i naprawa maszyn i urządzeń precyzyjnych:

  • montowania mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych, przyrządów pomiarowych oraz elementów urządzeń pneumatycznych, hydraulicznych i elektrycznych;

  • naprawiania mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych, przyrządów pomiarowych oraz elementów urządzeń pneumatycznych, hydraulicznych i elektrycznych;

  • konserwowania mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych, przyrządów pomiarowych oraz elementów urządzeń pneumatycznych, hydraulicznych i elektrycznych.

Efekty kształcenia

MEP.01.3. Montaż, naprawa i konserwacja mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych

Uczeń:

1) określa mechanizmy maszyn i urządzeń precyzyjnych,

2) stosuje dokumentację techniczną podczas montażu, naprawy i konserwacji mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych,

3) stosuje zasady montażu i demontażu mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych,

4) stosuje zasady naprawy oraz regulacji mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych,

5) stosuje zasady konserwacji mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych,

6) stosuje zasady uruchamiania maszyn i urządzeń precyzyjnych,

7) stosuje systemy komputerowe wspomagające wykonywanie prac z zakresu montażu, naprawy i konserwacji mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych.

MEP.01.4. Montaż, naprawa i konserwacja przyrządów pomiarowych

Uczeń:

1) określa mechanizmy precyzyjne przyrządów pomiarowych oraz ich parametry,

2) stosuje dokumentację techniczną podczas montażu, naprawy i konserwacji przyrządów pomiarowych,

3) stosuje zasady montażu i demontażu przyrządów pomiarowych,

4) stosuje zasady naprawy przyrządów pomiarowych,

5) stosuje zasady konserwacji przyrządów pomiarowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Montaż, naprawa i konserwacja mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych oraz precyzyjnych narzędzi pomiarowych” składa się z cztrech materiałów multimedialnych.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDQvmD7jlQInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1GKB4snVSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDvzIYF1ubPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDOD6VfztrPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDpNDJoitjNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDJsTrXT5CInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu Mechanik precyzyjny

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z montażem, naprawą i konserwacją mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych oraz precyzyjnych narzędzi pomiarowych.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Animacja 3D Mechanizmy maszyn i urządzeń precyzyjnych oraz narzędzi pomiarowych
  • Nauczyciel wprowadza zagadnienie mechanizmów maszyn i urządzeń.

  • Nauczyciel prezentuje animację 3D dotyczącą różnych typów mechanizmów oraz omawia jej poszczególne elementy.

  • Uczniowie uważnie przypatrują się animacji i notują, według nich, najważniejsze informacje.

  • Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na temat rodzajów mechanizmów oraz narzędzi pomiarowych.

  • Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w pary.

  • Uczniowie zasiadają w dwóch kręgach twarzą do partnera z pary.

  • Na sygnał nauczyciela uczeń w kręgu wewnętrznym referuje swojemu koledze, w ciągu 2‑3 minut, o czym się dowiedział, przeglądając animację 3D Mechanizmy maszyn i urządzeń precyzyjnych oraz narzędzi pomiarowych.

  • Uczeń nie może w tym czasie używać własnych notatek.

  • Drugi uczeń (krąg zewnętrzny) uzupełnia swoje notatki, słuchając wypowiedzi kolegi. W przypadku zauważenia nieścisłości, dopytuje lub wskazuje błąd.

  • Po ustalonym czasie nauczyciel prosi uczniów z zewnętrznego kręgu o przesunięcie się o dwa krzesła w prawo.

  • Teraz uczniowie z zewnętrznego kręgu referują, czego dowiedzieli się, przeglądając animację 3D, a uczniowie z kręgu wewnętrznego uzupełniają własne notatki.

  • Nauczyciel przeprowadza kilka rund (3‑5). Jeśli zauważa, że uczniowie już nie notują podczas wypowiedzi kolegów, kończy proces.

  • Podsumowując działanie, nauczyciel dopytuje uczniów o dokładność notatek. Prosi o odczytanie 2‑3 z nich.

  • Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.

Film edukacyjny Zakłady mechaniki precyzyjnej produkujące części maszyn i urządzeń precyzyjnych
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film edukacyjny, w którym przedstawiono zakład mechaniki precyzyjnej.

  • Zadaniem uczniów podczas oglądania filmu jest sporządzanie notatek i zapamiętywanie jak największej liczby informacji.

  • Po obejrzeniu filmu klasa zostaje podzielona na 4 - osobowe grupy, które otrzymują duże arkusze papieru i flamastry.

  • Na środku arkuszy zostało zapisane hasło: Jakie urządzenia mogą występować w zakładach mechaniki precyzyjnej?

  • Zadaniem każdej grupy jest sporządzenie mapy myśli poprzez dopisanie do hasła z arkusza odpowiednich informacji.

  • Po 20 minutowej pracy grupy prezentują efekty swojej pracy, a nauczyciel wspólnie z innymi grupami uzupełniają mapy myśli kolegów.

  • Następnie grupy ponownie otrzymują arkusze papieru i tym razem ich zadanie polega na narysowaniu komiksu ilustrującego funkcjonowanie jednej wylosowanej przez grupy maszyny.

  • W tym zadaniu nie chodzi o wykonanie nienagannych artystycznie rysunków, lecz o zilustrowanie tego, jak wygląda praca maszyny oraz o dobrą zabawę. Tutaj nauczyciel nie ingeruje w pracę grup.

  • Pod koniec lekcji grupy prezentują swoje komiksy i uzasadniają swoje propozycje.

Sekwencje filmowe Montaż, naprawa i konserwacja mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych oraz precyzyjnych narzędzi pomiarowych o wysokiej klasie dokładności wykonania
  • Nauczyciel prezentuje uczniom wszystkie sekwencje filmowe.

  • Uczniowie uważnie oglądają filmy i notują, według nich, najważniejsze informacje.

  • Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na temat zawodu mechanik precyzyjny, montażu części maszyn i urządzeń zgodnie z dokumentacją oraz naprwy i konserwacji maszyn i urządzeń precyzyjnych.

  • Nauczyciel dzieli klasę na pół i prosi o dobranie się w pary.

  • Uczniowie zasiadają w dwóch kręgach twarzą do partnera z pary.

  • Na sygnał nauczyciela uczeń w kręgu wewnętrznym referuje swojemu koledze, w ciągu 2‑3 minut, czego dowiedział się, przeglądając e‑materiał. Nie może w tym czasie używać własnych notatek.

  • Drugi uczeń (krąg zewnętrzny) uzupełnia swoje notatki, słuchając wypowiedzi kolegi. W przypadku zauważenia nieścisłości, dopytuje lub wskazuje błąd.

  • Po ustalonym czasie nauczyciel prosi uczniów z zewnętrznego kręgu o przesunięcie się o dwa krzesła w prawo.

  • Teraz uczniowie z zewnętrznego kręgu referują, czego dowiedzieli się, przeglądając sekwencje filmowe Montaż, naprawa i konserwacja mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych oraz precyzyjnych narzędzi pomiarowych o wysokiej klasie dokładności wykonania, a uczniowie z kręgu wewnętrznego uzupełniają własne notatki.

  • Nauczyciel przeprowadza kilka rund (3‑5). Jeśli zauważa, że uczniowie już nie notują podczas wypowiedzi kolegów - kończy proces.

  • Podsumowując działanie nauczyciel dopytuje o dokładność notatek. Prosi o odczytanie 2‑3 z nich.

  • Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.

Film edukacyjny Zasady uruchamiania maszyn i urządzeń precyzyjnych
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na zajęciach film edukacyjny przedstawiający zasady uruchamiania maszyn i urządzeń precyzyjnych.

  • Zadaniem uczniów jest uważne oglądanie e‑materiału i sporządzanie notatek.

  • Po obejrzeniu filmu nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup, rozdaje im kartki i długopisy. Zadaniem każdej z grup jest ułożenie sześciu pytań, które posłużą do stworzenia gry edukacyjnej przypominającej grę „5 sekund”. Tematem gry mają być etapy przygotowywania maszyny do uruchomienia. Pytania powinny być proste, ułożone w sposób wymuszający udzielenie tylko jednej, właściwej odpowiedzi.

  • Po zakończeniu pracy grupy oddają kartki z pytaniami nauczycielowi, który je segreguje, aby pytania się nie powtarzały, i umieszcza je w kapeluszu lub innym naczyniu.

  • Grupy mają możliwość zagrania w grę. Przedstawiciel każdej grupy losuje pytania, a zadaniem uczniów jest odpowiedzenie na nie w ciągu pięciu sekund. Nauczyciel koryguje ewentualne błędne odpowiedzi.

  • Członkowie grupy, która udzieli największej liczby prawidłowych odpowiedzi, mogą zostać nagrodzeni przez nauczyciela ocenami lub pochwałami.

Interaktywne materiały sprawdzające

Materiały te należy używać w zależności od omawianego fragmentu tematu jako jego uzupełnienie lub przerywnik. Nauczyciel może wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Animacja 3D Mechanizmy maszyn i urządzeń precyzyjnych oraz narzędzi pomiarowych
  • Uczniowie dobierają się w pary i zapoznają z animacją Mechanizmy maszyn i urządzeń precyzyjnych oraz narzędzi pomiarowych. Następnie wybierają odpowiednie narzędzie, opisują, podają symbol graficzny oraz wymieniają i prezentują zastosowanie. Nauczyciel wybiera cztery pary, które zaprezentują na forum klasy wybrane mechanizmy bądź narzędzia.

  • Nauczyciel analizuje prace wszystkich par w późniejszym czasie.

Film edukacyjny Zakłady mechaniki precyzyjnej produkujące maszyny i urządzenia precyzyjne m.in. narzędzia pomiarowe
  • Nauczyciel wyświetla uczniom multimedium w sekcji Zakłady mechaniki precyzyjnej produkujące maszyny i urządzenia precyzyjne, m.in. narzędzia pomiarowe i opowiada uczniom o zakładzie, zwracając uwagę na szczegółowe elementy. Uczniowie analizują treść multimedium.

  • Nauczyciel rozdaje kartki, na których uczniowie w kolejnym kroku zapiszą pytania odnoszące się 5 wybranych narzędzi przedstawionych na obiekcie. Następnie chętny uczeń zbiera kartki i odczytuje pytania. Osobą z prawidłową odpowiedzią zapisany jest punkt. Trudne pytania przeznaczone są dla nauczyciela.

Sekwencje filmowe Montaż, naprawa i konserwacja mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych oraz precyzyjnych narzędzi pomiarowych o wysokiej klasie dokładności wykonania
  • Uczniowie zapoznają się z sekwencjami filmowymi pod nazwą Montaż, naprawa i konserwacja mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych oraz precyzyjnych narzędzi pomiarowych o wysokiej klasie dokładności wykonania i zapoznają się z podstawowymi informacjami dla zawodu Mechanik precyzyjny 731103 w celu wstępnego przygotowania do lekcji. Dwie chętne osoby wykonują plakat przedstawiający skrótowe informacje o treści sekwencji.

  • W fazie wstępnej lekcji uczniowie przedstawiają zdobytą przed lekcją wiedzę. W tym celu nauczyciel rysuje ma tablicy mapę pojęć, na której uczniowie będą wypisywali nowo zdobyte hasła w kategoriach: zadania zawodowe, czynności zawodowe. Nauczyciel stawia odpowiednie pytania aby ułatwić uczniom pracę.

  • W fazie podsumowującej zgłoszeni przed lekcją uczniowie przedstawiają plakat. Pozostali uczniowie uzupełniają go zdobytą w trakcie lekcji wiedzą. Nauczyciel analizuje pracę uczniów.

Film edukacyjny Zasady uruchamiania maszyn i urządzeń precyzyjnych
  • Uczniowie zapoznają się z filmem Zasady uruchamiania maszyn i urządzeń precyzyjnych i wykonują notatki. Następnie nauczyciel zadaje pytanie: Czego dotyczył obejrzany film?. Uczniowie przedstawiją swoje pomysły.

  • Uczniowie tworzą cztery grupy i wykonują prezentację: Radzenie sobie z czynnościami zawodowymi, w której przedstawią własne pomysły czynności zawodowych. Prace mogą mieć dowolny sposób przedstawienia. Wszystkie grupy przedstawiają na forum efekty i utrwalają wiadomości.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Wskazane jest, aby uczniowie przyswoili sobie informacje z animacji 3D oraz obejrzeli filmy edukacyjne i sekwencje filmowe. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.

Nowe technologie pozwalają na wykorzystanie różnych źródeł informacji, dają możliwość pracy w grupach i dzielenia się wiedzą – konsultacje między uczniami oraz tutoring rówieśniczy, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych. Należy zatem:

  • zapewnić dostępność repozytorium interaktywnych testów dających uczniowi lub słuchaczowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy, uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej – stanowi to doskonałą formę nauki;

  • umożliwić ćwiczenie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie.

Przed właściwą pracą z materiałami na lekcji nauczyciel zadaje uczniom zadania dotyczące dwóch materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Przed rozpoczęciem zajęć nauczyciel nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: animacją 3D Mechanizmy maszyn i urządzeń precyzyjnych oraz narzędzi pomiarowych, filmem edukacyjnym Zakłady mechaniki precyzyjnej produkujące części maszyn i urządzeń precyzyjnych, sekwencjami filmowymi Montaż, naprawa i konserwacja mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych oraz precyzyjnych narzędzi pomiarowych o wysokiej klasie dokładności wykonania, filmem edukacyjnym Zasady uruchamiania maszyn i urządzeń precyzyjnych. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych uczniom łatwiej będzie posługiwać się słownictwem specjalistycznym.

  • Nauczyciel przekazuje również uczniom zestaw pytań, które dla nich przygotował. Odpowiedzi na nie zawarte są w udostępnionych materiałach, które przybliżają uczniom wiedzę niezbędną do wykonywania zawodu mechanik precyzyjny.

  • Pytania te obejmują zagadnienia przygotowane w postaci zadań, zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.

  • Uczeń przesyła nauczycielowi, np. mailem, opracowany materiał z odpowiedziami na pytania i przychodzi na lekcję przygotowany, gotowy do dalszych działań zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza przesłane przez ucznia odpowiedzi na pytania.

  • Teraz uczeń rozpoczyna realizację zadania praktycznego, zleconego przez nauczyciela.

  • Polecenie do zadania wygląda w sposób następujący: Do Twojego zakładu mechaniki precyzyjnej klient przyniósł do konserwacji maszynę opartą o układ elektropneumatyczny. Resztę danych wymyśl sam. Zaplanuj również proces konserwacji urządzenia.

  • Uczeń planuje proces konserwacji, opisując kolejne etapy swojego działania.

  • Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.

  • Ostatnim etapem pracy jest przeprowadzenie analizy na podstawie bazy pytań, np.: „Co sprawiło Ci trudność?”, „Co wykonałeś bez problemu?”, „Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując się do konserwacji maszyny następnym razem?”, „Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?”.

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: Mechanizmy maszyn i urządzeń precyzyjnych oraz narzędzi pomiarowych, Zakłady mechaniki precyzyjnej produkujące części maszyn i urządzeń precyzyjnych, Zasady uruchamiania maszyn i urządzeń precyzyjnych.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie ich nauczycielowi.

  • Przed lekcją nauczyciel sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Na zajęciach grupy przedstawiają i omawiają swoje prezentacje.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • Jeśli uczniowie mają pytania – nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem pracy jest przeprowadzenie analizy na podstawie bazy pytań, np.: „Co sprawiło grupie trudności?”, „Co grupy wykonały bez problemu?”, „Na co zwrócilibyście uwagę, przygotowując prezentację następnym razem?”, „Czy jesteście zadowoleni z efektów własnej pracy?”.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał od dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielaniu szczegółowych odpowiedzi lub w przypadku uczniów zdolnych - pozostawienie więcej swobody.

Ważnym aspektem pracy z materiałem będzie także przydzielanie zadań do pracy w małych grupach (parach), w których jedna osoba radzi sobie z opanowaniem materiału dobrze, ale dodatkowa rolą tego ucznia będzie wsparcie osoby, która potrzebuje dodatkowych wyjaśnień. W szczególnych przypadkach może taka osoba potrzebować wsparcia nauczyciela wspierającego, a jego zadania samodzielne mogą obejmować proste polecenia.

Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania uczenia się.

Nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Rw3zyEXrQvnhV
(Uzupełnij).