Zagrożenia technologiczne w zakładach górniczych
Organizacja i prowadzenie eksploatacji podziemnej złóż – Technik górnictwa podziemnego
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik górnictwa podziemnegoWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik górnictwa podziemnego
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie Technik górnictwa podziemnego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:
Organizacja i prowadzenie eksploatacji podziemnej złóż wyodrębnionej w zawodzie Technik górnictwa podziemnego.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji:
GIW.09. Organizacja i prowadzenie eksploatacji podziemnej złóż:
wykonywania czynności związanych z organizacją i prowadzeniem robót górniczych;
wykonywania czynności związanych z organizowaniem profilaktyki i usuwaniem zagrożeń w podziemnych zakładach górniczych.
Efekty kształcenia
GIW.09.3. Organizowanie i prowadzenie robót górniczych.
Uczeń:
4) planuje organizację pracy ściany,
6) charakteryzuje organizację robót górniczych,
9) sporządza karty oceny ryzyka dla stanowisk pracy.
GIW.09.4. Organizowanie profilaktyki i usuwanie zagrożeń w podziemnych zakładach górniczych.
Uczeń:
1) charakteryzuje zagrożenia naturalne i technologiczne w podziemnych zakładach górniczych,
3) charakteryzuje profilaktykę zagrożeń w podziemnych zakładach górniczych,
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał Film edukacyjnyRyzyko zawodowe w górnictwie
Film edukacyjnyRyzyko zawodowe w górnictwie
omawia wykonywanie czynności związanych z oceną ryzyka na stanowiskach pracy oraz prezentuje przyczyy występowania ryzyka zawodowego, omawia dokumentację związaną z bezpieczeństwem pracy pracowników. Zasób InfografikaRodzaje zagrożeń technologicznych w zakładzie górniczym
InfografikaRodzaje zagrożeń technologicznych w zakładzie górniczym
omawia rodzaje zagrożeń technologicznych w zakładzie górniczym na schematach i rysunkach.Materiał Film instruktażowy - tutorialPrawidłowa obsługa i konserwacja przenośników taśmowych i zgrzebłowych
Film instruktażowy - tutorialPrawidłowa obsługa i konserwacja przenośników taśmowych i zgrzebłowych
charakteryzuje obsługę, metody konserwacji i naprawy przenośników tasmowych o zgrzebłowych oraz .Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Ryzyko zawodowe w górnictwieFilm edukacyjny
Rodzaje zagrożeń technologicznych w zakładzie górniczymInfografika
Prawidłowa obsługa i konserwacja przenośników taśmowych i zgrzebłowychFilm instruktażowy - tutorial
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik górnictwa otworowego
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z zagrożeniami technologicznymi w zakładach górniczych.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów.
Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Film edukacyjny – Ryzyko zawodowe w górnictwie
Przed obejrzeniem filmu nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy wirtualnej listę pytań do filmu. Mają one na celu zwrócenie uwagi na kluczowe zagadnienia i skupienie uwagi uczniów na prezentowanym materiale. W czasie trwania filmu uczniowie sporządzają notatki.
Pytania:
Jakie są przyczyny występowania ryzyka zawodowego?
Jaka jest dokumentacja związana z bezpieczeństwem pracy pracowników?
Jak należy wypełniać taką dokumentację?
Po odtworzeniu filmu uczniowie odpowiadają na zadane pytania.
Film zostaje odtworzony ponownie. Tym razem nauczyciel zatrzymuje film co jakiś czas i omawia poszczególne zagadnienia dotyczące ryzyka zawodowego w górnictwie. Notuje on przyczyny ryzyka oraz rodzaje dokumentacji związanej z bezpieczeństwem pracowników.
Uczniowie dzielą się na grupy. Każda z grup na podstawie wcześniejszych notatek i wykładu nauczyciela charakteryzuje ryzyko zawodowe w górnictwie.
Infografika – Rodzaje zagrożeń technologicznych w zakładzie górniczym
Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom na tablicy interaktywnej infografikę prezentującą rodzaje zagrożeń technologicznych w zakładzie górniczym; klika liczby, aby zaprezentować każdy punkt. Uczniowie mają możliwość przeanalizowania punktów na schemacie i zapoznania się z podziałem zagrożeń technologicznych.
Pytania:
Jakie są rodzaje zagrożeń technologicznych w zakładzie górniczym?
Czym charakteryzuje się każde z zagrożeń technologicznych?
Jak można się ustrzec przed tymi zagrożeniami?
Uczniowie dzielą się na grupy, każda z grup ma za zadanie przeanalizować infografikę i odpowiedzieć na pytania. Nauczyciel weryfikuje poprawność prezentowanych informacji oraz uzupełnia w razie potrzeby.
Film instruktażowy – tutorial Prawidłowa obsługa i konserwacja przenośników taśmowych i zgrzebłowych
Przed obejrzeniem filmu nauczyciel prezentuje uczniom na tablicy wirtualnej listę pytań do filmu. Mają one na celu zwrócenie uwagi na kluczowe zagadnienia i skupienie uwagi uczniów na prezentowanym materiale. W czasie trwania filmu uczniowie sporządzają notatki.
Pytania:
Jak prawidłowo używać przenośników taśmowych i zgrzebłowych?
Jakie są metody konserwacji tych przenośników?
Jak przeprowadza się naprawę przenośników taśmowych i zgrzebłowych?
Po odtworzeniu filmu uczniowie odpowiadają na zadane pytania.
Film zostaje odtworzony ponownie. Tym razem nauczyciel zatrzymuje film co jakiś czas i omawia poszczególne zagadnienia dotyczące prawidłowej obsługi, konserwacji i naprawy przenośników taśmowych i zgrzebłowych. Zwraca uwagę na wszystkie zagadnienia i zapisuje najważniejsze z nich.
Uczniowie dzielą się na grupy. Każda z grup na podstawie wcześniejszych notatek i wykładu nauczyciela opisuje prawidłową obsługę, konserwację lub naprawę przenośników.
Interaktywne materiały sprawdzające
Materiały sprawdzające składają się z ćwiczeń różnych typów.
Uczniowie samodzielnie lub w parach (w zależności od typu i stopnia skomplikowania ćwiczenia) rozwiązują ćwiczenia. Mają przy tym możliwość poproszenia nauczyciela o pomoc w przypadku zaistnienia wątpliwości. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu zadań przez wszystkich uczniów. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia, dlaczego jest ona nieprawidłowa, i udziela poprawnej odpowiedzi.
Słownik pojęć dla e‑materiału
Uczniowie zostają podzieleni na lekcji na 8 grup, z których każda otrzymuje od nauczyciela wydrukowane cztery hasła i cztery definicje. Hasła są oddzielone od definicji. Zadaniem każdej grupy jest przyporządkowanie hasła do odpowiadającej mu definicji w limicie czasu 5 minut. Ćwiczenie jest doskonałym uzupełnieniem pracy uczniów na lekcji i pozwala utrwalić zdobytą wiedzę.
Praca uczniów poza zajęciami
Praca poza zajęciami ma charakter zarówno grupowy, jak i indywidualny. Zadaniem uczniów jest dokonanie ponownej analizy e‑materiałów oraz rozwiązanie zadań i przygotowanie notatek przy użyciu zaproponowanych poniżej form pracy.
Nowe technologie pozwalają na wykorzystanie różnych źródeł informacji, dają możliwość pracy w grupach i praktycznego dzielenia się wiedzą – konsultacje między uczniami oraz tutoring rówieśniczy, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych.
Zapewniają one dostęp do repozytoriów zawierających interaktywne testy, które pozwalają uczniom sprawdzić poziom swojej wiedzy i uzyskać szybką
i precyzyjną informację zwrotną, co stanowi doskonałą formę nauki. Umożliwiają też ćwiczenie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych
i praktycznych na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie.
Praca uczniów poza lekcją
Opierając się na e‑materiale, na wcześniejszych zajęciach nauczyciel zadaje uczniom zadania dotyczące dwóch materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.
Praca indywidualna
Zadaniem ucznia jest analiza wszystkich e‑materiałów.
Uczeń pisemnie streszcza w punktach przyczyny ryzyka zawodowego.
Uczeń ustnie opisuje infografikę.
Uczeń, na podstawie filmu instruktażowego - tutorialu opisuje prawidłową obsługę, konserwację oraz naprawę przenośników taśmowych i zgrzebłowych.
Na koniec zadaniem ucznia jest wykonanie ćwiczeń w interaktywnych materiałach sprawdzających. Dzięki temu samodzielnie pozna poziom przyswojenia wiedzy zawartej w e‑materiale.
Praca w grupach
Uczniowie dzieleni są na grupy.
Każda z grup losuje na lekcji przyczynę ryzyka zawodowego. Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z każdym zasobem (filmem edukacyjnym, infografiką i filmem instruktażowym - tutorialem) oraz przygotowanie prezentacji wybranego czynnika pozostałym osobom z klasy podczas zajęć.
Uczniowie mogą się podzielić wewnątrz grupy zadaniami, np. jedna osoba przygotowuje zrzuty ekranu, druga opisuje przyczynę, trzecia jak można się przed nią ustrzec.
Poszczególne grupy przygotowują prezentację w formacie .ppt, którą później będą mogli podzielić się z pozostałymi grupami.
Indywidualna praca z uczniem
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego.
Wszystkie multimedia (film edukacyjny, infografika, film instruktażowy - tutorial) przedstawiają informacje na temat zagrożeń technologicznych w zakładach górniczych.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość skontrolowania poziomu własnej wiedzy dzięki możliwości uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.
E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
E‑materiał może być wykorzystywany przez osoby z dysfunkcją wzroku lub słuchu, ponieważ jest dostosowany na poziomie , poprzez zastosowanie opisów alternatywnych, ćwiczeń interaktywnych obsługiwanych przez czytniki ekranów
oraz audiodeskrypcję.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiału
W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D. Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści