E-materiały do kształcenia zawodowego

Wykonywanie i naprawa elementów wyrobów oraz prostych części maszyn, urządzeń i narzędzi

MEC.07. Wykonywanie i naprawa elementów wyrobów oraz prostych części maszyn, urządzeń i narzędzi - Pracownik pomocniczy ślusarza 932917

bg‑turquoise

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑zasób zawiera informacje na temat czynności wykonywanych podczas obróbki ręcznej i maszynowej skrawaniem, wykonywania połączeń rozłącznych i nierozłącznych, elementów części maszyn, a także obsługi i naprawy elementów wyrobów oraz prostych części maszyn, urządzeń i narzędzi przeprowadzanych zgodnie z Normami Technicznymi oraz dokumentacją technologiczną. Uczeń poznaje technologie wykonania elementów prostych części maszyn, urządzeń i narzędzi oraz elementy budowy maszyn i urządzeń. Zapoznaje się również z narzędziami i przyrządami pomiarowymi oraz narzędziami stosowanymi podczas wykonywania i naprawy elementów wyrobów.

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie Pracownik pomocniczy ślusarza.

Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E materiał przeznaczony dla kwalifikacji MEC.07. Wykonywanie i naprawa elementów wyrobów oraz prostych części maszyn, urządzeń i narzędzi wyodrębnionej w zawodzie Pracownik pomocniczy ślusarza 932917

Cele kształcenia

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEC.07. Wykonywanie i naprawa elementów wyrobów oraz prostych części maszyn, urządzeń i narzędzi:

  • wykonywanie prac w zakładzie świadczącym usługi ślusarskie;

  • wykonywanie prac porządkowych na terenie zakładu ślusarskiego;

  • realizowanie prac związanych z wykonywaniem i naprawą elementów maszyn, urządzeń i narzędzi;

  • realizowanie prac związanych z wykonywaniem elementów wyrobów;

  • wykonywanie prac związanych z utrzymaniem w należytym stanie stanowiska pracy, narzędzi pracy, maszyn i urządzeń ślusarskich.

Efekty kształcenia

E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia.

MEC.07.2. Podstawy wykonywania pomocniczych prac ślusarskich

Uczeń:

1) wykonuje szkice i rysunki techniczne zgodnie z obowiązującymi normami i zasadami w zakresie niezbędnym do wykonania pomocniczych prac ślusarskich,

2) posługuje się podstawowymi dokumentami dotyczącymi wykonywania prostych prac ślusarskich,

3) dobiera materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne i uszczelniające w zakresie niezbędnym do wykonania prac pomocniczych,

4) określa budowę prostych maszyn i urządzeń,

5) opisuje techniki i metody wytwarzania prostych elementów wyrobów, części maszyn i urządzeń,

6) wyjaśnia zasady ochrony przed korozją,

7) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

MEC.07.3. Wykonywanie prostych elementów wyrobów, części maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki ręcznej

Uczeń:

1) dobiera rodzaj obróbki ręcznej w zakresie prac ślusarskich,

2) dobiera materiały do wykonania prostych elementów wyrobów, części maszyn, urządzeń i narzędzi metodami obróbki ręcznej,

3) stosuje narzędzia do wykonania prac pomocniczych z zakresu obróbki ręcznej,

4) dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe do rodzaju wykonywanych prac pomocniczych z zakresu obróbki ręcznej,

5) wykonuje prace pomocnicze z zakresu obróbki ręcznej,

6) kontroluje wykonanie prac z zakresu obróbki ręcznej.

MEC.07.4. Wykonywanie prostych elementów wyrobów, części maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki maszynowej

Uczeń:

1) stosuje metody obróbki maszynowej do wykonania prostych elementów wyrobów, części maszyn, urządzeń i narzędzi,

2) określa budowę uniwersalnych obrabiarek skrawających,

3) stosuje obrabiarki skrawające do rodzaju wykonywanych elementów wyrobów, części maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki maszynowej,

4) dobiera materiały do wykonania prostych elementów wyrobów, części maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki maszynowej,

5) dobiera przyrządy i uchwyty do wykonania prostych elementów wyrobów, części maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki maszynowej,

6) stosuje narzędzia do wykonania prostych elementów wyrobów, części maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki maszynowe,

7) stosuje narzędzia i przyrządy pomiarowe stosowane podczas wykonania prostych elementów wyrobów, części maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki maszynowej,

8) wykonuje prace z zakresu obróbki maszynowej do wykonania prostych elementów wyrobów, części maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki maszynowej,

9) kontroluje jakość wykonanych prac pomocniczych z zakresu obróbki maszynowej.

MEC.07.5. Wykonywanie prostych połączeń elementów wyrobów, części maszyn, urządzeń i narzędzi

Uczeń:

1) dobiera metody łączenia materiałów różnymi technikami,

2) dobiera materiały, narzędzia i urządzenia pomocnicze do wykonywania połączeń rozłącznych i nierozłącznych,

3) wykonuje połączenia materiałów,

4) kontroluje jakość wykonanego połączenia materiałów.

MEC.07.6. Naprawa i konserwacja elementów wyrobów, części maszyn, urządzeń i narzędzi

Uczeń:

1) posługuje się podstawowymi dokumentami dotyczącymi napraw i konserwacji elementów wyrobów, części maszyn, urządzeń i narzędzi,

2) demontuje elementy wyrobów oraz części maszyn, urządzeń i narzędzi,

3) dobiera pod nadzorem pracownika doświadczonego części podlegające wymianie,

4) wykonuje czynności naprawcze elementów wyrobów, części maszyn, urządzeń i narzędzi,

5) wykonuje zabezpieczenie antykorozyjne elementów maszyn, urządzeń i narzędzi,

6) wykonuje konserwację elementów wyrobów, części maszyn, urządzeń i narzędzi,

7) ocenia wykonaną naprawę i konserwację elementów maszyn, urządzeń i narzędzi.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD16S6J4y8Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDHT395hElSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaDyd4b9PpOPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDX3NWIsaJPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDldY573IlNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD17zU923OInstrukcja użytkowania, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu Pracownik pomocniczy ślusarza.

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów podczas zajęć

Praca uczniów w grupach i zespole klasowym
Film edukacyjny Podstawy wykonywania pomocniczych prac ślusarskich
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby zanotowali ważne według nich informacje.

  • Zadaniem uczniów jest obejrzenie filmu edukacyjnego i zapamiętanie jak największej ilości podanych w nim informacji.

  • Po zakończeniu prezentacji uczniowie są dzieleni na grupy. Każda z nich otrzymuje inny podtemat.

  • Lista zagadnień powinna być wyczerpująca i oparta na obejrzanym materiale.

  • Nauczyciel informuje każdą z grup o tym, co będzie oceniał podczas prezentacji zagadnień oraz odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

  • Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.

  • Po zakończonej prezentacji nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, zadaje pytania i pomaga uporządkować i utrwalić wiedzę. Komentuje także niepoprawne wypowiedzi uczniów.

Film instruktażowy (tutorial) Wykonywanie prostych elementów wyrobów, części maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki ręcznej
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film instruktażowy.

  • Zadaniem uczniów podczas oglądania filmu jest zrobienie notatek i zapamiętywanie informacji na temat czynności wykonywanych przez mechanika precyzyjnego związanych z ręczną obróbką metali.

  • Po obejrzeniu e materiału prowadzący dzieli klasę na 4 grupy, którym przydziela do opracowania wybrane zagadnienia, które są omówione w filmie.

  • Każda grupa ma za zadanie szczegółowo opisać przydzielone zagadnienie.

  • Nauczyciel monitoruje pracę grup i służy im pomocą w razie problemów z wykonaniem zadania.

  • Po zapisaniu wszystkich informacji grupy wymieniają się kartkami z innymi grupami, a te mają za zadanie dopisać brakujące informacje.

  • Grupy przedstawiają na forum klasy wyniki swojej pracy.

  • Nauczyciel komentuje poprawność wykonania zadania i nagradza ocenami grupę, która najlepiej się z niego wywiązała.

Film instruktażowy (tutorial) Wykonywanie prostych elementów wyrobów, części maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki maszynowej
  • Nauczyciel pokazuje uczniom film instruktażowy, przed prezentacją filmu wyświetla na tablicy wirtualnej pytania, które mają na celu zwrócenie uwagi na kluczowe zagadnienia i skupienie uwagi uczniów na prezentowanym materiale.

  • Uczniowie w czasie oglądania filmu wypisują najważniejsze zagadnienia i odpowiedzi na zadane pytania.

  • Następnie na podstawie informacji zapamiętanych w czasie oglądania filmu oraz notatek, uczniowie i nauczyciel rozmawiają na temat zagadnień zaprezentowanych w tutorialu.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z nich dostaje do szczegółowego opracowania wybrane zagadnienie z filmu.

  • Każda grupa ogląda ponownie film, robi szczegółowe notatki i przygotowuje się do zaprezentowania materiału pozostałym uczniom.

  • Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują opracowany przez siebie materiał.

Atlas interaktywny Wykonywanie prostych połączeń elementów wyrobów, części maszyn, urządzeń i narzędzi
  • Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej zdjęcia przedstawiające różne rodzaje połączeń. W czasie prezentacji omawia je.

  • Następnie prosi uczniów o ponowną, samodzielną analizę atlasu interaktywnego.

  • Nauczyciel prosi uczniów o omówienie różnego rodzaju połączeń elementów wyrobów i maszyn.

  • Następnie nauczyciel prezentuje losowo zdjęcia i prosi o nazwanie i opisanie połączenia widocznego na danej grafice.

  • Uczniowie dzieleni są na grupy, reprezentant grupy opisuje wybrane połączenie, a pozostałe grupy muszą je nazwać i wskazać odpowiednią grafikę. Zwycięża grupa, która rozpozna najwięcej połączeń.

Film edukacyjny Charakterystyka zawodu pomocniczego ślusarza
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby zanotowali ważne według nich informacje.

  • Zadaniem uczniów jest obejrzenie filmu edukacyjnego i zapamiętanie jak największej ilości podanych w nim informacji.

  • Po zakończeniu prezentacji uczniowie są dzieleni na grupy. Każda z nich otrzymuje inny podtemat.

  • Lista zagadnień powinna być wyczerpująca i oparta na obejrzanym materiale.

  • Nauczyciel informuje każdą z grup o tym, co będzie oceniał podczas prezentacji zagadnień oraz odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

  • Nauczyciel zachęca grupy uczniów do jak najlepszego opisania zagadnień, przypominając o tym, że podczas zajęć oceni ich wysiłki. Może to być ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika.

  • Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.

  • Po zakończonej prezentacji nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, zadaje pytania i pomaga uporządkować i utrwalić wiedzę. Komentuje także niepoprawne wypowiedzi uczniów.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały te służą utrwaleniu wiedzy ucznia) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny Podstawy wykonywania pomocniczych prac ślusarskich
  • Nauczyciel przydziela poszczególnym uczniom wybrane zagadnienia zawarte w filmie.

  • Uczniowie samodzielnie oglądają przydzieloną im sekwencję, układają do niej pytania, wypisują kluczowe słowa oraz sporządzają notatki wizualne.

  • Po zakończeniu pracy indywidualnej uczniowie prezentują swoje materiały, wzajemnie uzupełniając swoją wiedzę.

  • Nauczyciel w razie potrzeby koryguje wypowiedzi.

Film instruktażowy (tutorial) Wykonywanie prostych elementów wyrobów, części maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki ręcznej
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film instruktażowy.

  • Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im lepiej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów.

Film instruktażowy (tutorial) Wykonywanie prostych elementów wyrobów, części maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki maszynowej
  • Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z treścią e‑materiału (to samo hasło może otrzymać więcej niż jedna osoba, ale opracowuje je samodzielnie) i podczas prezentacji filmu przez nauczyciela skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem.

  • Każdy uczeń notuje zdobyte informacje.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im lepiej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.

Atlas interaktywny Wykonywanie prostych połączeń elementów wyrobów, części maszyn, urządzeń i narzędzi
  • Uczniowie samodzielnie analizują atlas interaktywny i zapoznają się z opisami poszczególnych połączeń elementów wyrobów i maszyn.

  • Tworzą notatki i mapy myśli na podstawie informacji zawartych w atlasie.

  • Nauczyciel weryfikuje poprawność notatek, uzupełnia wiedzę.

Film edukacyjny Charakterystyka zawodu pomocniczego ślusarza
  • Nauczyciel przydziela poszczególnym uczniom wybrane zagadnienia zawarte w filmie.

  • Uczniowie samodzielnie oglądają przydzieloną im sekwencję, układają do niej pytania, wypisują kluczowe słowa oraz sporządzają notatki wizualne.

  • Po zakończeniu pracy indywidualnej uczniowie prezentują swoje materiały, wzajemnie uzupełniając swoją wiedzę.

  • Nauczyciel w razie potrzeby koryguje wypowiedzi.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały te służą utrwaleniu wiedzy ucznia) i zachęca uczniów do indywidualnego rozwiązywania zadań.

  • Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Uczeń samodzielnie analizuje materiały interaktywne.

  • Uczeń robi notatki pisemne i wizualne.

  • Uczeń tworzy na bazie e materiałów mapy myśli i/lub plakaty.

  • Każdy uczeń na podstawie wcześniej przydzielonego mu zagadnienia tworzy listę pytań, która posłuży jako quiz utrwalający wiedzę na kolejnej lekcji.

Podczas lekcji
  • Na kolejnej lekcji nauczyciel przeprowadza quiz przygotowany na podstawie pytań opracowanych przez ucznia, weryfikuje tym samym zdobytą wiedzę i uzupełnia ją.

  • Uczeń na forum prezentuje wiedzę na podstawie swoich notatek sporządzonych przed lekcją.

  • Nauczyciel koryguje i uzupełnia wiedzę.

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i każdej z nich przydziela jedno z trzech multimediów.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w danym e‑materiale oraz w innych dostępnych źródłach, a następnie przesłanie go nauczycielowi.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności? Co grupy wykonały bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielnie dokonany przez ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia.

Podczas zajęć można wykorzystać relacje rówieśnicze funkcjonujące między uczniami, którym ze względu na zbliżony wiek, podobne zainteresowania, tok rozumowania i postrzegania otaczającego ich świata łatwiej jest się porozumieć niż z nauczycielem. Dzięki relacji rówieśniczej uczniowie mogą skutecznie do siebie dotrzeć i wiele się od siebie nauczyć.

Słabsi uczniowie skorzystają ze wsparcia uczniów zdolnych, co pomoże im w nauce, a z kolei uczniowie zdolni w trakcie przekazywania kolegom informacji będą powtarzali i utrwalali zdobytą wiedzę, próbując objaśnić w przystępny sposób dany materiał.

Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu tematu daje nauczycielowi wiele możliwości, ponieważ ten sam zakres materiału można ująć na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Nauczyciel może prowadzić proces grupowy, który pozwala nie tylko na pogłębianie wiedzy uczniów, ale też sprzyja temu, aby uczniowie uczyli się od siebie nawzajem (w grupie i samodzielnie) oraz odgrywali różne role grupowe (czasem nawet takie, w których czują lekki dyskomfort). Wszystko to sprzyja budowaniu umiejętności społecznych. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uczniowie nawzajem sobie pomagają i się od siebie uczą, co wspiera naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej dotyczącej materiału koniecznego do powtórzenia, a jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Różne formy multimedialne pozwalają na to, aby uczniowie pozyskiwali informacje w urozmaicony sposób i za pomocą odmiennych kanałów percepcji. Umożliwia to dopasowanie multimediów do potrzeb poszczególnych uczniów, co w dużej mierze znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz sprzyja wyrównywaniu szans.

Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu.

Diagnoza Ogólnych Potrzeb Edukacyjnych

Przed przystąpieniem do wykorzystania e‑materiałów z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zaleca się przeprowadzenie szczegółowej diagnozy ich ogólnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Dopasowanie treści oraz formy materiału do psychofizycznych możliwości uczniów powinno być priorytetem. Ułatwienie przyswajania materiału może obejmować dodatkowe pytania oraz udzielanie ewentualnych wyjaśnień w trakcie.

Organizacja Pracy w Grupach

W procesie przypisywania zadań do małych grup, istotne jest zagwarantowanie, że uczniowie zdolni pełnią różnorodne role wspierające osoby, które mogą potrzebować dodatkowej pomocy. Jasne określenie zadań i obowiązków w grupie jest kluczowe, umożliwiając uczniom poczucie potrzeby i odpowiedzialności. W przypadkach, gdzie indywidualne wsparcie jest konieczne, sugeruje się korzystanie z pomocy osób wspierających.

Dostosowanie Do Ogólnych Potrzeb Uczniów

Dla uczniów z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją, powinno zostać przewidziane wydłużenie potrzebnego na wykonanie konkretnego zadania czasu. Kierowanie się zasadą formułowania klarownych, zwięzłych poleceń, ich powtarzania oraz możliwości przedstawienia ich w formie pisemnej jest istotne. Uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą skorzystać z precyzyjnych zadań, do których są przydzielone określone role.

Zróżnicowanie Grup

Podział klasy na zróżnicowane grupy, biorąc pod uwagę różnice w umiejętnościach i stylach uczenia się uczniów, może przyczynić się do efektywnej nauki. Uczniowie zdolni mogą pełnić rolę wsparcia dla kolegów z trudnościami, oferując pomoc w zrozumieniu materiału.

Rozwijanie Umiejętności Uczniów Zdolnych

Uczniowie o większych zdolnościach mogą pogłębiać swoją wiedzę poprzez samodzielne badanie dostępnych źródeł informacji. Zachęcanie ich do samodzielnego rozwijania zainteresowań oraz dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi uczniami jest ważne.

Uwzględnienie Uczniów Nieśmiałych

Uczniowie nieśmiali i z trudnościami w wypowiadaniu się publicznie nie powinni być zobowiązani do zabierania głosu. Zapewnienie im alternatywnych form wyrażania się, takich jak uczestnictwo w dyskusjach pisemnych, jest istotne.

Więcej informacji o pracy z uczniami ze SPE znajduje się w „Przewodniku metodycznym dla nauczycieli kształcenia zawodowego Praca z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, uczniem niesłyszącym i słabosłyszącym, uczniem niewidomym i słabowidzącym z wykorzystaniem e‑materiałów do kształcenia zawodowego”autorstwa Elżbiety Bednarz - eksperta zespołu projektu „Tworzenie e‑materiałów do kształcenia zawodowego” realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RQ0Htqh6FbQrn
(Uzupełnij).