Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik teleinformatykWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik teleinformatyk
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik teleinformatyk. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: wdrażanie i eksploatowanie systemów komputerowych.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia
INF.07.4. Instalacja i konfiguracja systemów operacyjnych i urządzeń sieci lokalnych
Uczeń:
dobiera i konfiguruje adresację w sieciach lokalnych;
instaluje i administruje systemami operacyjnymi na stacjach roboczych;
stosuje oprogramowanie użytkowe do realizacji określonych zadań;
tworzy programy wsadowe;
stosuje zabezpieczenia systemów operacyjnych stacji roboczych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Sekcje „Instalacja i konfiguracja systemu operacyjnego Windows”„Instalacja i konfiguracja systemu operacyjnego Windows”, „Instalacja i konfiguracja systemu operacyjnego Linux”„Instalacja i konfiguracja systemu operacyjnego Linux” oraz „Windows i Linux – jedna stacja robocza”„Windows i Linux – jedna stacja robocza” to trzy filmy instruktażowe. Pierwsza sekcja zawiera film ukazujący instalację i konfigurację systemu Windows, znajduje się w niej również dodatkowy zasób w postaci animacji o kompetencjach. Druga dotyczy z kolei instalacji i konfiguracji systemu Linux, zaś ostatnia przedstawia, jak zainstalować oba wspomniane systemy na jednej stacji roboczej. Zasób „Porównanie (zalety i wady) systemów operacyjnych z rodziny Windows i Linux”„Porównanie (zalety i wady) systemów operacyjnych z rodziny Windows i Linux” to animacja zestawiająca wady i zalety systemów Windows i Linux. Ostatni zasób „Windows czy Linux – Twój wybór”„Windows czy Linux – Twój wybór” to gra edukacyjna, w której uczeń wciela się w rolę pracownika działu IT i pomaga rozwiązać problemy dotyczące omawianych systemów.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśniają działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Instalacja i konfiguracja systemu operacyjnego Windows
Film instruktażowy (tutorial)
- Instalacja i konfiguracja systemu operacyjnego Linux
Film instruktażowy (tutorial)
- Windows i Linux - jedna stacja robocza
Film instruktażowy (tutorial)
- Porównanie (zalety i wady) systemów operacyjnych z rodziny Windows i Linux
Animacja
- Windows czy Linux - Twój wybór
Gra edukacyjna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć do e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik teleinformatyk
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji związanych z zawodem technik teleinformatyk.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Film instruktażowy (tutorial) „Instalacja i konfiguracja systemu operacyjnego Windows”
Uczniowie samodzielnie, na podstawie filmu instruktażowego, poznają specyfikę pracy z systemem Windows oraz cechy charakteru i kompetencje przydatne w zawodzie. Obserwują procesy wdrażania i eksploatowania systemów komputerowych oraz związane z tym czynności zawodowe. Zapoznają się z prezentacją obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych oraz z dokumentacją techniczną. Nauczyciel komentuje poszczególne sceny, zatrzymuje film, odpowiada na pytania. Po obejrzeniu filmu uczniowie opisują poznane procesy.
Film instruktażowy (tutorial) „Instalacja i konfiguracja systemu operacyjnego Linux”
Uczniowie samodzielnie, na podstawie filmu instruktażowego, poznają specyfikę pracy z systemem Linux. Obserwują procesy wdrażania i eksploatowania systemów komputerowych oraz związane z tym czynności zawodowe. Zapoznają się z prezentacją obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych oraz z dokumentacją techniczną. Nauczyciel komentuje poszczególne sceny, zatrzymuje film, odpowiada na pytania. Po obejrzeniu filmu uczniowie opisują poznane procesy.
Film instruktażowy (tutorial) „Windows i Linux – jedna stacja robocza”
Uczniowie samodzielnie, na podstawie filmu instruktażowego, obserwują zadania i czynności zawodowe oraz obsługę i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do ich realizacji. Zapoznają się z dokumentacją techniczną. Nauczyciel komentuje poszczególne sceny, zatrzymuje film, odpowiada na pytania. Po obejrzeniu filmu uczniowie opisują poznane procesy.
Animacja „Porównanie (zalety i wady) systemów operacyjnych z rodziny Windows i Linux”
Uczniowie, dzięki animacji, poznają różnice w: instalacji, konfiguracji, aktualizacji. Mogą pracować również w parach, wymieniając się spostrzeżeniami i uwagami przy każdej kolejnej sekwencji. Nauczyciel komentuje poszczególne sekwencje i odpowiada na pytania.
Gra edukacyjna „Windows czy Linux – Twój wybór”
Uczniowie, wcielając się w pracownika działu IT, odnoszą się „krok po kroku” do reguł, dotyczących przygotowania stacji roboczej do instalacji systemu operacyjnego oraz kolejnych etapów prac (instalacja, konfiguracja, personalizacja, aktualizacja, użytkowanie systemu, tworzenie kopii zapasowych i obrazów dysków). Uzyskują punkty za wykonanie zadań oraz informacje zwrotne. Nauczyciel dogląda wyników pracy uczniów.
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi naprowadza ucznia pytaniami na właściwy tor myślenia.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę domową zapoznanie się z wybranym przez niego multimedium. Uczniowie analizują zawarte w nim informacje samodzielnie w domu. Na kolejnych zajęciach nauczyciel zadaje pytania w celu sprawdzenia, na ile uczniowie przyswoili wiadomości z zadanego multimedium. Dzięki zapoznaniu się przez uczniów z multimedium przed zajęciami, podczas lekcji wiedzę tę można poszerzać metodą pracy w grupie. Uczniowie szybciej przyswajający materiał tworzą dla pozostałych dodatkowe notatki (na podstawie szkieletów notatek od nauczyciela). Nauczyciel może także przeprowadzić klasowy turniej – dzieląc klasę na grupy. Każda drużyna otrzyma pulę takich samych pytań na temat różnic między systemem Windows i Linux. Co ważne – podczas turnieju uczniowie mogą korzystać z materiałów (uczą się dzięki temu korzystania z zasobów informacji).
Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące pięciu materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.
Film instruktażowy – tutorial „Windows i Linux – jedna stacja robocza”
Praca indywidualna
Lekcja odwrócona. Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z filmem i sporządzili notatki, z których będą korzystać na zajęciach. Na lekcji nauczyciel prosi chętnych/wybranych uczniów o zreferowanie opracowanych zagadnień. Dzięki takiemu rozwiązaniu to sami uczniowie wprowadzają kolegów i koleżanki w temat zajęć. Po lekcji każdy może udostępnić swoją notatkę pozostałym uczniom, np. przez zamieszczenie pliku w chmurze.
Gra edukacyjna Windows czy Linux - Twój wybór
Praca indywidualna
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treściami zawartymi w grze edukacyjnej. Następnie wykonują zadania z interaktywnych materiałów sprawdzających, aby sprawdzić poziom zdobytej wiedzy. Uczniowie samodzielnie przygotowują też notatkę nt. różnic i podobieństw systemów Windows oraz Linux.
Film instruktażowy – tutorial Instalacja i konfiguracja systemu operacyjnego Linux
Praca w parach
Uczniowie w parach analizują film instruktażowy, wymieniając się przy tym spostrzeżeniami i uwagami. Mogą także później wymieniać poznane wiadomości z parami siedzącymi przed nimi, z tyłu lub z boku nich - w ten sposób tworzą bazę wiedzy, której poprawność kontroluje nauczyciel.
Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Podczas pracy w grupach uczniowie ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone zadania, tak aby nie doprowadzić do elementów chaosu (zwłaszcza przy metodzie śnieżnej kuli). Uczniowie zdolni mogą pełnić rolę ekspertów, pomocników nauczyciela lub pomagać słabszym uczniom.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści