Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Metody pomiarowe

CHM.06. Organizacja i kontrolowanie procesów technologicznych w przemyśle chemicznym - Technik technologii chemicznej 311603

Przewodnik dla uczącego się

Wprowadzenie

Celem Przewodnika dla uczącego się jest przedstawienie e‑materiału dla kształcenia zawodowego w prosty i przystępny sposób. Przewodnik stanowi materiał pomocniczy w procesie samokształcenia i składa się z następujących elementów:

8

Spis treści:

1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne3.1. Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla ucznia5.1. Instrukcja dla ucznia
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału

Zapoznajmy się:

1

1. Ogólna koncepcja e‑materiału

Tytuł e‑materiału: Metody pomiarowe
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu, w których e‑materiał może być wykorzystany: Technik technologii chemicznej 311603.
Kod i nazwa kwalifikacji: CHM.06. Organizacja i kontrolowanie procesów technologicznych w przemyśle chemicznym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik technologii chemicznej 311603. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

Celem e‑materiału jest przedstawienie w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – dostosowanych procesów produkcyjnych do wymagań bezpieczeństwa i jakości produktu, jako jednych z podstawowych wyzwań stojących przed przemysłem chemicznym. Można to osiągnąć między innymi poprzez monitorowanie wykonywania pomiarów parametrów procesów technologicznych oraz stosowanie metod pomiarowych w badaniach laboratoryjnych i procesach przemysłowych, wykorzystujących specjalistyczną aparaturę kontrolno – pomiarową i naukowo – badawczą. Celem e‑materiału jest udostępnienie różnorodnych materiałów, które mogą być wykorzystywane w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i umiejętności, rozwój kompetencji komunikacyjno–cyfrowych, lepsze dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Struktura e‑materiału

3.1

3.1. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych.
E‑materiał: Metody pomiarowe składa się z dwóch elementów multimedialnych:

Plansza interaktywnaDIH3DxKGNPlansza interaktywna: Pomiary parametrów procesowych,
Atlas interaktywnyDlSRAvpYtAtlas interaktywny: Metody pomiarowe stosowane w badaniach laboratoryjnych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3.2

3.2. Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDNFmxNGXDInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć e‑materiałuD1FJxyzxySłownik pojęć e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaDcgLXcfSRPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięDL5tzZAqAPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaDw4CN46saNetografia i bibliografia

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między jego elementami

W e‑materiale uczący się ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:
- Plansza interaktywnaDIH3DxKGNPlansza interaktywna: Pomiary parametrów procesowych. Zwróć uwagę na zdjęcia/materiały przedstawiające: proces otrzymywania kwasu azotowego(V) metodą Ostwalda, wykaz sprzętu/urządzeń pomiarowych, niezbędnych do pomiaru parametrów procesowych i ich opis.

Uczeń korzystający z danego materiału multimedialnego ma gotowy zbiór interaktywnych zdjęć oraz informacji do wykorzystania w procesie uczenia się lub samokształcenia.

Poznasz cele szczegółowe Planszy interaktywnej:
- graficzny schemat przebiegu procesu pomiarowego, rysunki punktów kontrolno – pomiarowych,
- zdjęcia aparatury kontrolno – pomiarowej,
- przypisane obiektom dane tekstowe dotyczące charakterystyki wymienionych parametrów i ich wpływu na przebieg procesów technologicznych, stosowanych do ich oznaczenia przyrządów kontrolno – pomiarowych, oraz metodach pomiarowych,
- informacje dotyczące przebiegu procesu technologicznego ze wskazaniem punktów kontrolnych (punktów pomiarowych).

- Atlas interaktywnyDlSRAvpYtAtlas interaktywny: Metody pomiarowe stosowane w badaniach laboratoryjnych. Zwróć uwagę na: podział metod pomiarowych na analizę jakościową i ilościową oraz ich opis, wykaz najczęściej stosowanego sprzętu laboratoryjnego w praktyce laboratoryjnej, informację o akredytacji, certyfikacji i certyfikacie (atest) wraz z ich zasadami wdrażania i funkcjonowaniem systemu, opis norm i procedur oceny zgodności podczas realizacji pomiarów laboratoryjnych. Masz możliwość pracować w swoim tempie, przeglądać, zatrzymywać, powtarzać materiał wraz z komentarzem tekstowym.

Poznasz cele szczegółowe Atlasu interaktywnego:
- informacje, które pozwolą opanować i pogłębić wiedzę na temat metod pomiarowych stosowanych w badaniach laboratoryjnych,
- obrazy aparatury badawczej np. mikroskop, kolumna chromatograficzne, sprzęt do miareczkowania,
- obrazy sprzętu laboratoryjnego: przyrządy metalowe, przyrządy szklane, przyrządy kwarcowe, przyrządy z gumy, przyrządy porcelanowe, przyrządy z tworzyw sztucznych, przyrządy z drewna, wyciąg (dygestorium), przyrządy do odmierzania, chłodziarki laboratoryjne, cieplarki, zamrażarki, suszarki, łaźnia wodna lub olejowa, wirówki, palnik, mieszadła mechaniczne i magnetyczne, wstrząsarka sitowa,
- informacje dotyczące klasycznych metod analizy chemicznej z możliwością rozwijania informacji na temat: analizy jakościowej, analizy wagowej, analizy miareczkowej,
- informacje na temat metod instrumentalnych z możliwością rozwijania informacji na temat: analizy jakościowej i ilościowej metodami instrumentalnymi, metod elektrochemicznych, metod spektroskopowych, metod optycznych,
- informacje na temat metody chromatograficznej,
- informacje dotyczące sprzętu laboratoryjnego, szkła laboratoryjnego, wyposażenia laboratorium,
- informacje dotyczące aparatury badawczej stosowanej do badań laboratoryjnych,
- informacje na temat pobierania i przygotowania próbek do badań laboratoryjnych,
- informacje na temat zasad wdrażania i funkcjonowania systemów akredytacji urządzeń technicznych,
- informacje dotyczące norm i procedur oceny zgodności podczas realizacji pomiarów laboratoryjnych.

Wszystkie materiały sprawdzające odnoszą się do Planszy interaktywnej i Atlasu interaktywnego. Sprawdzają one wiedzę i umiejętności nabyte podczas wyżej wymienionej aktywności. Przedstawione elementy składowe e‑materiału stanowią całość. Możesz pracować w swoim tempie, przeglądać zdjęcia, plansze i napisy, zatrzymywać, powtarzać materiał wraz z komentarzem tekstowym.

Obudowa dydaktyczna w formie: Słownika pojęć, Netografii i Bibliografii warunkują poszerzenie swoich nabywanych wiadomości i umiejętności. Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału. Zapoznając się ze wskazaną literaturą branżową w procesie samokształcenia, masz możliwość doskonalenia własnych kompetencji zawodowych i rozwijania zainteresowań.
E‑materiał służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać ci treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.
E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, jego mentora oraz pracodawców – zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej, zdobyciem dobrego zawodu, czy pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia

5.1

5.1. Instrukcja dla ucznia

Drogi uczniu!

Do Twojej dyspozycji zostają oddane e‑materiały do kształcenia zawodowego. Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej znajdują się materiały multimedialne, z których możesz korzystać ucząc się sam, pracując na zajęciach, czy przygotowując się do egzaminu zawodowego, egzaminu eksternistycznego.

Uruchomienie platformy: Upewnij się, że masz wystarczającą ilość wolnej pamięci na komputerze, urządzeniu podczas korzystania, czy Twoje urządzenie jest podłączone do stabilnej i szybkiej sieci Wi‑Fi.

Obsługa: Strona główna e‑materiału zawiera zakładki z aktywnymi materiałami multimedialnymi. Poszczególne zakładki możesz otwierać, a następnie oglądać, przeglądać, zatrzymywać, ponownie uruchamiać lub czytać informacje zawarte w materiale. Dodatkowo każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możesz wykonać celem sprawdzenia się po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Po zaznajomieniu się ze wszystkimi przypisanymi materiałami możesz przenieść się do sprawdzających materiałów interaktywnych i wykonać test sprawdzający stan swojej wiedzy z danego zakresu e‑materiału. Ćwiczenia oraz materiały testu dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną Netografią i bibliografią, która może być dla Ciebie wyjściem do własnego dalszego doskonalenia się.

5.2

5.2. Jak korzystać z e‑materiału?

Drogi uczniu – zachęcamy do samodzielnego uczenia się, rozwijania swoich umiejętności, kształtowania dobrych nawyków i poszerzania swoich zainteresowań. Gdy jednak uczymy się sami – wymaga to od nas wewnętrznej motywacji i zaangażowania, a także samodzielnego kierowania własnym procesem nauki. Dlatego zachęcamy Cię do własnej pracy z materiałami multimedialnymi.
Podajemy kilka naszych propozycji metod skutecznej nauki:

Zrób własne notatki - w notatce można zapisać praktycznie dowolny rodzaj informacji. Oto kilka pomysłów na dobry początek:
- wypisz pojęcia, nazwy lub procesy, z którymi spotykasz się po raz pierwszy lub nagraj własną notatkę audio,
- adnotuj zdjęcia i informacje w plikach PDF, aby szybko komunikować się z zespołami pracującymi zdalnie, kolegami uczącymi się tych samych treści,
- zrób zdjęcia np. tablic i notatek w trakcie sesji burzy mózgów, następnie możesz używać komputera, telefonu lub tabletu do przeglądania ich w dowolnej chwili lub uzupełnienia wypracowanych już własnych notatek. Aby przygotować notatkę należy poddać analizie materiał, którego się uczysz. Robienie swoich notatek rozwija: umiejętność organizowania i porządkowania treści, krytycznego i logiczne myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Notatki ułatwiają skupienie, zapamiętywanie, przypominanie i przekazywanie treści, których się uczysz.

Opracuj rysunki – masz tu całkowitą swobodę w formie rysunku, czy będzie to schemat, mapa, odwzorowanie elementów, czy inna własna wizja obejrzanego i odsłuchanego materiału. Rysowanie w miarę uczenia się wymaga abstrakcyjnego i metaforycznego myślenia o treści, co pomaga zachować i zrozumieć ją głębiej. Rysunek stanowi użyteczną notatkę szczególnie przy powtórzeniu materiału. Skuteczną formą nauki może być tworzenie rysunków w formie mapy myśli. Weź kartkę – w centrum zapisz główny temat poddany analizie, może być wykonany w formie obrazka, symbolu lub zapisu hasła, od niego rysujesz sieć połączeń–skojarzeń, które odzwierciedlają tok myślenia, poznawane przez Ciebie treści. Dodatkowo na mapie myśli możesz notować zagadnienia, które chcesz zapamiętać (za pomocą powiązań strzałkami lub liniami), tzw. klucze, które wyodrębnisz z materiału multimedialnego. Sporządzona w ten sposób mapa myśli ma strukturę promienistą, która odwzorowuje ciąg Twoich skojarzeń wychodzących od centralnego słowa kluczowego, jakie chcesz zapamiętać.

Stwórz swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo) - to doskonała pomoc w samodzielnej nauce. Fiszki, to małe karteczki, na których wypisujesz ważne dla Ciebie informacje w trakcie przeglądania materiałów multimedialnych. Widząc lub słysząc ważną dla Ciebie informację, możesz ją zapisać na fiszce, możesz w niej dopisać pytania, w trakcie późniejszego uczenia się. Jednym ze sposobów na przyśpieszenie uczenia się, jest użycie kolorów w trakcie tworzenia fiszek. Fiszki możesz umieszczać w widocznych dla siebie miejscach np. na tablicy korkowej nad Twoim burkiem, aby więcej z nich zapamiętywać czy selekcjonować treści poprzez wzmożony kontakt wzrokowo‑myślowy, możesz je też uzupełniać o nowe wiadomości, czy łączyć w celu opracowania procesu, schematu. Dany sposób wspomaga umiejętność selektywnego odbierania informacji, jak i samego uczenia się.

Drogi uczniu, z danego e‑materiału i jego zasobów możesz korzystać podczas własnej, indywidualnej nauce, np.:

- Plansza interaktywnaDIH3DxKGNPlansza interaktywna: Pomiary parametrów procesowych – przedstawia materiały obejmujące obserwację: procesu otrzymywania kwasu azotowego(V) metodą Ostwalda, wykaz sprzętu/urządzeń pomiarowych, niezbędnych do pomiaru parametrów procesowych i ich opis.
- Atlas interaktywnyDlSRAvpYtAtlas interaktywny: Metody pomiarowe stosowane w badaniach laboratoryjnych — przedstawia zdjęcia i materiały obejmujące: podział metod pomiarowych na analizę jakościową i ilościową oraz ich opis, wykaz najczęściej stosowanego sprzętu laboratoryjnego w praktyce laboratoryjnej, informację o akredytacji, certyfikacji i certyfikacie (atest) wraz z ich zasadami wdrażania i funkcjonowaniem systemu, opis norm i procedur oceny zgodności podczas realizacji pomiarów laboratoryjnych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

6. Opis materiałów sprawdzających

W e‑materiale masz możliwość korzystania z testu ćwiczeniowego stanowiącego podsumowującą całość pracy oraz wykonania ćwiczeń powiązanych z danymi multimediami, coś w rodzaj ćwiczeń utrwalająco—sprawdzających:
- Test ćwiczeniowy. Tytuł: Metody pomiarowe — składający się z 9 zadań zamkniętych. Test utrwalający wiedzę w zakresie zagadnień e‑materiału przygotowuje do rozwiązywania zadań na teoretycznym egzaminie zawodowym.
- Ćwiczenia utrwalająco—sprawdzające, mają stanowić dla Ciebie inspiracje ćwiczeniowe, z którymi możecie spotkać się w przyszłej pracy zawodowej. Spróbuj się sprawdzić, zachęcamy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

7. Minimalne wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści