Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Kontrola stanu technicznego działania elementów związanych z ochroną środowiska, emisji spalin i hałasu” składa się z pięciu materiałów multimedialnych.
Film edukacyjny
Ocena stanu technicznego elementów związanych z oddziaływaniem pojazdu na środowisko, emisją spalin i hałasu
Film edukacyjnyOcena stanu technicznego elementów związanych z oddziaływaniem pojazdu na środowisko, emisją spalin i hałasu
Atlas interaktywny
Rodzaje oraz budowa wybranych układów, podzespołów i zespołów elementów związanych z ochroną środowiska silników, emisji spalin i hałasu pojazdu samochodowego
Atlas interaktywnyRodzaje oraz budowa wybranych układów, podzespołów i zespołów elementów związanych z ochroną środowiska silników, emisji spalin i hałasu pojazdu samochodowego
Plansza interaktywna
Właściwości poszczególnych operacji kontroli stanu technicznego działania elementów związanych z ochroną środowiska, emisji spalin i hałasu
Plansza interaktywnaWłaściwości poszczególnych operacji kontroli stanu technicznego działania elementów związanych z ochroną środowiska, emisji spalin i hałasu
Gra edukacyjna
Typowe usterki występujące przy kontroli stanu technicznego działania elementów związanych z ochroną środowiska, emisji spalin i hałasu
Gra edukacyjnaTypowe usterki występujące przy kontroli stanu technicznego działania elementów związanych z ochroną środowiska, emisji spalin i hałasu
E‑book
Budowa i zasada stanu technicznego działania elementów związanych z ochroną środowiska, emisji spalin i hałasu pojazdu samochodowego
E‑bookBudowa i zasada stanu technicznego działania elementów związanych z ochroną środowiska, emisji spalin i hałasu pojazdu samochodowego
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Ocena stanu technicznego elementów związanych z oddziaływaniem pojazdu na środowisko, emisją spalin i hałasu
Film edukacyjny
- Rodzaje oraz budowa wybranych układów, podzespołów i zespołów elementów związanych z ochroną środowiska silników, emisji spalin i hałasu pojazdu samochodowego
Atlas interaktywny
- Właściwości poszczególnych operacji kontroli stanu technicznego działania elementów związanych z ochroną środowiska, emisji spalin i hałasu
Plansza/schemat/grafika interaktywna
- Typowe usterki występujące przy kontroli stanu technicznego działania elementów związanych z ochroną środowiska, emisji spalin i hałasu
Gra edukacyjna
- Budowa i zasada działania elementów związanych z ochroną środowiska, emisji spalin i hałasu pojazdu samochodowego
E-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodach technik pojazdów samochodowych. W skład multimediów wchodzą filmy edukacyjny, atlas interaktywny, plansza interaktywna, gra edukacyjna i e‑book. Przybliżają one wiadomości z zakresu kontroli stanu technicznego działania elementów związanych z ochroną środowiska, emisją spalin i hałasu:
Film edukacyjny
Ocena stanu technicznego elementów związanych z oddziaływaniem pojazdu na środowisko, emisją spalin i hałasu
.Atlas interaktywny
Rodzaje oraz budowa wybranych układów, podzespołów i zespołów elementów związanych z ochroną środowiska silników, emisji spalin i hałasu pojazdu samochodowego
.Plansza interaktywna
Właściwości poszczególnych operacji kontroli stanu technicznego działania elementów związanych z ochroną środowiska, emisji spalin i hałasu
.Gra edukacyjna
Typowe usterki występujące przy kontroli stanu technicznego działania elementów związanych z ochroną środowiska, emisji spalin i hałasu
.E‑book
Budowa i zasada stanu technicznego działania elementów związanych z ochroną środowiska, emisji spalin i hałasu pojazdu samochodowego
.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Na co zwrócić uwagę?
Najpierw przejrzyj cały e materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Obejrzyj film edukacyjny, atlas interaktywny, planszę interaktywną, grę edukacyjną i e‑book. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się.
Zapoznaj się ze słownictwem fachowym. Jeśli nie będziesz znał jakichś specjalistycznych słów — zajrzyj do słownika pojęć.
Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu — dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.
Przejrzałeś - uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e materiałami przychodzi pora na właściwe uczenie się.
Zapisuj zasadnicze hasła z filmu i planszy interaktywnej. Notuj punkty, literaturę, pytania, podpunkty.
Zastanów się, czy to, o czym mowa w e materiale, to przypadek reprezentatywny, czy to tak jest zawsze. Dociekaj - zapytaj się i znajdź odpowiedź, np.: w Internecie, kiedy nie jest tak jak w opisie.
Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.
Praca samodzielna
Pracując samodzielnie, pamiętaj:
Ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania w zakładzie pracy. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje wygrane, ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie: dlaczego.
Dzięki ćwiczeniom możesz:
zapoznać się ze sposobami pracy mechanika samochodowego,
przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę, jeśli porównasz informacje w e materiałach,
ćwiczyć różnorodnymi metodami, według pewnych procedur (e materiały powielają wiedzę, ale traktują ją wtedy z różnych stron). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Jednak za każdym razem pamiętaj o tym, że Twoim zadaniem jest nabycie wiedzy i umiejętności. Indywidualnie, w zależności od preferencji, zależy, jak to zrobisz. Wszystko to może przydać Ci się w pracy zawodowej.
Realizując działania na e materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:
umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów — kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach,
umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji,
umiejętność notowania na różne sposoby, zapisując zdobyte dane,
umiejętność interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e materiałów,
umiejętność sporządzania notatek z odkryć i zapisywania swoich własnych wniosków,
Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści