Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Przewodnik z prądem to magnes.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • Fizyka, 9.1: demonstruje działanie prądu w przewodzie na igłę magnetyczną (zmiany kierunku wychylenia przy zmianie kierunku przepływu prądu, zależność wychylenia igły od pierwotnego jej ułożenia względem przewodu);

  • Informatyka, 6.1: wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.

Cele zoperacjonalizowane:

Cel ogólny: Poznanie oddziaływania pola magnetycznego przewodnika z prądem na igłę magnetyczną.

  • wie, jakie są źródła pola magnetycznego,

  • wie, że wokół przewodnika z prądem istnieje pole magnetyczne,

  • wie, o czym mówi reguła prawej dłoni,

  • wyjaśnia zachowanie igły magnetycznej, używając pojęcia pola magnetycznego wytworzonego przez prąd elektryczny,

  • wie, że kierunek przepływu prądu w przewodniku decyduje o kierunku odchylenia się igły magnetycznej.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • umie posługiwać się igłą magnetyczną do badania pola magnetycznego wokół przewodnika z prądem,

  • umie wykazać, że obwód elektryczny, w którym płynie prąd, oddziałuje z magnesem, a więc wytwarza pole magnetyczne,

  • przeprowadza ćwiczenia i wyciąga wnioski, uczy się współpracy w grupie,

  • umie pokazać i zastosować regułę prawej dłoni,

  • nabywa umiejętności samodzielnej pracy, obserwacji zjawisk fizycznych, stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi na nie,

  • potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

Fizyka

porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel prosi uczniów, aby odpowiedzieli na kilka pytań, moderuje krótką dyskusję:

- gdzie spotkaliście się już z zastosowaniem magnesów?

- co już wiecie o magnesach, które zbudowane są z przewodnika, w którym płynie prąd?

problemowa: aktywizująca

dyskusja

zbiorowa, jednolita

Etap realizacji

Fizyka

porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Przypomnienie wiadomości na temat:

- oddziaływania pola magnetycznego magnesu sztabkowego na igłę magnetyczną,

- ułożenia się biegunów igły magnetycznej względem biegunów pola magnetycznego magnesu.

Nauczyciel przekazuje uczniom nową wiedzę na temat wytwarzania pola magnetycznego wokół przewodnika, w którym płynie prąd, kierunku odchylenia igły w zależności od kierunku przepływu prądu.

notatki z poprzednich zajęć, nowa wiedza podana na lekcji przez nauczyciela

podająca: wykład informacyjny

zbiorowa, jednolita

Fizyka

myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel z pomocą ucznia uruchamia komputer oraz rzutnik multimedialny, wgrywa do komputera prezentację z pamięci typu Flash, uruchamia program odtwarzający prezentacje, odtwarza prezentację.

W trakcie prezentacji nauczyciel zachowuje aktywną postawę, pyta uczniów, czy potrafią wyjaśnić dany fragment prezentacji, tłumaczy poszczególne, wyjaśnia istotne szczegóły, odpowiada na pytania uczniów.

Po zakończonej prezentacji nauczyciel moderuje krótką dyskusję podsumowującą na temat obejrzanego materiału, zapowiadając przeprowadzenie ćwiczeń w grupach.

prezentacja (zasób nr 1)

eksponująca: pokaz połączony z przeżyciem

zbiorowa, jednolita

Fizyka

myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Przeprowadzenie doświadczenia na podstawie załączonej instrukcji. Uczniowie dzielą się na 3 grupy, Uwaga: Doświadczenie Nr 1 jest wykonywane przez 3 grupy, Doświadczenie Nr 2 także jest wykonywane przez 3 grupy

Po wykonaniu doświadczeń nauczyciel dokonuje podsumowania na temat poznanych w ćwiczeniach zjawisk oraz ich wyjaśnienia.

ćwiczenie (zasób nr 2)

praktyczna: ćwiczenia

grupowa, zróżnicowana

Etap podsumowujący

Fizyka

myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Podsumowanie lekcji. Nauczyciel podsumowuje wiadomości na temat pola magnetycznego wokół przewodnika z prądem oraz jego wpływu na igłę magnetyczną:

- przewodnik, w którym płynie prąd, wytwarza wokół siebie pole magnetyczne. Linie tego pola układają się koncentrycznie naokoło przewodnika,

- igła magnetyczna umieszczona w polu magnetycznym przewodnika z prądem reaguje na to pole tak, jakby to było pole magnesu,

- zwrot linii pola magnetycznego przewodnika z prądem określa reguła prawej dłoni,

- kierunek linii pola magnetycznego zależy od kierunku prądu płynącego w przewodniku,

- kierunek obrotu igły zależy od kierunku prądu płynącego w przewodniku.

podająca: pogadanka

zbiorowa, jednolita

ReloPS2V0mHBX

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 98.00 KB w języku polskim
RwYfVcbawpv5q

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 89.33 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3