Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Przewodniki oraz Izolatory są nam znane.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • Fizyka, 4.3: [Uczeń] odróżnia przewodniki od izolatorów oraz podaje przykłady obu rodzajów ciał;

  • Informatyka, 6.1: [Uczeń] wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Cel ogólny: zapoznanie się z dwoma rodzajami materiałów: przewodnikami oraz izolatorami oraz osiągnięcie umiejętności rozróżniania ich.

Uczeń:

  • zna budowę atomu oraz rodzaje ładunków elektrycznych,

  • wie jak można wytworzyć ładunki poszczególnych znaków,

  • wie jak wzajemnie działają na siebie ładunki jednoimienne oraz różnoimienne,

  • wie co to są przewodniki oraz izolatory, zna podstawowe zastosowanie tych materiałów.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • umie omówić budowę atomu

  • umie określić rodzaje ładunków elektrycznych, wie co to są elektrony swobodne,

  • umie naelektryzować ciało znakiem dodatnim i ujemnym,

  • potrafi wytłumaczyć różnicę między przewodnikiem i izolatorem,

  • umie wyciągnąć wnioski z obserwacji,

  • nabywa umiejętności samodzielnej pracy, obserwacji zjawisk fizycznych, stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi na nie;

  • potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Pogadanka na temat obserwacji i doświadczeń uczniów z życia codziennego dotyczących wiedzy o przewodnikach i izolatorach. Nauczyciel stara się sprawdzić, co uczniowie już wiedzą o przewodnikach i izolatorach, bazując na znanym uczniom praktycznym i powszechnie znanym wykorzystaniu obu rodzajów materiałów.

Dyskusja

Problemowa: aktywizująca

Zbiorowa, jednolita

Etap realizacji

Fizyka

Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Przypomnienie wiadomości na temat:

- znanych uczniom rodzajów ładunków elektrycznych,

- warunków, jakie muszą zachodzić, aby ładunki takie mogły się odpychać, a kiedy się przyciągać.

Notatki z poprzednich zajęć

Podająca: wykład informacyjny

Zbiorowa, jednolita

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel z pomocą ucznia uruchamia komputer oraz rzutnik multimedialny, wgrywa do komputera Galerię Zdjęć z pamięci typy Flash, uruchamia program odtwarzający zdjęcia, odtwarza Galerię zdjęć przedstawiającą m.in. budowę atomów, budowę przewodników i izolatorów, przykłady obu rodzajów ciał.

W trakcie pokazu Zdjęć nauczyciel objaśnia zdjęcia oraz ich treść, a także zadaje uczniom pytania.

Po zakończonym pokazie zdjęć nauczyciel moderuje krótką dyskusję podsumowującą na temat obejrzanego materiału, zadając pytania zmierzające do nazwania oraz jakościowego wyjaśnienia poznanych zjawisk fizycznych oraz warunków, jakie muszą być spełnione, aby miały one miejsce.

Galeria zdjęć „Oswajamy przewodniki i izolatory” (zasób nr QWE03102)

Eksponująca: pokaz połączony z przeżyciem

Zbiorowa, jednolita

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel z pomocą ucznia uruchamia komputer oraz rzutnik multimedialny, wgrywa do komputera film z pamięci typy Flash, uruchamia program odtwarzający filmy, odtwarza film.

Nauczyciel we właściwych momentach zatrzymuje z pomocą aktywnego ucznia film i prowadzi z uczniami krótką dyskusję, po czym wznawia odtwarzanie filmu.

Po zakończonej projekcji nauczyciel moderuje krótką dyskusję mającą na celu podsumowanie wiedzy na temat przewodników oraz izolatorów.

Film (animacja) „Izolatory i przewodniki służą człowiekowi” (zasób nr QWE03103)

Podająca: Film

Zbiorowa, jednolita

Etap końcowy

Fizyka

Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Podsumowanie lekcji. Nauczyciel podsumowuje poznane wiadomości temat przewodników oraz izolatorów oraz sposobów i zakresu ich wykorzystania.

Podająca: pogadanka

Zbiorowa, jednolita

R1OMEfmT3s401

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 97.50 KB w języku polskim
RA2KS3AMS5bVO

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 88.31 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3