Przewodzenie prądu
Scenariusz zajęć „Przewodzenie prądu”
przyroda, II etap edukacyjny
Temat: Przewodzenie prądu.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (10.5) [uczeń] buduje prosty obwód elektryczny i wykorzystuje go do sprawdzania przewodzenia prądu elektrycznego przez różne ciała (substancje).
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ | rozumie termin przewodzenie prądu |
rozumie termin obwód elektryczny, izolator | |
wie, co wytwarza prąd elektryczny | |
wie jakie substancje są lepszymi przewodnikami prądu |
Nabywane umiejętności:
UCZEŃ | buduje prosty obwód elektryczny |
wykorzystuje obwód elektryczny do sprawdzania przewodzenia prądu elektrycznego przez różne ciała (substancje) | |
wymienia przykłady przewodników prądu i izolatorów | |
wykazuje zdolność wnioskowania | |
pracuje w grupie | |
wyjaśnia zjawisko przewodzenia prądu | |
potrafi słuchać innych |
Kompetencje kluczowe:
Umiejętność uczenia się
Kompetencje społeczne i obywatelskie
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Etapy lekcji:
Wstęp:
Powitanie uczniów przez nauczyciela
Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności).
Przebieg zajęć:
Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Przewodzenie prądu. Inicjuje rozmowę.
Rozpoczęcie rozmowy. Nauczyciel zadaje pytania:
Co powoduje, że możemy wprawić urządzenia elektryczne w ruch, np. suszarkę, komputer?
Co to jest prąd elektryczny?
Jakie znacie źródła prądu elektrycznego? (Nauczyciel informuje, że najprostszym z nich jest bateria.)
Jakie oznaczenia posiada bateria? (bieguny:-, +)
Czy wiecie co oznaczają?
Czy na etykietach produktów elektrycznych znajdują się oznaczenia dotyczące natężenia przepływającego przez nich prądu?
O czym mówi zapis na etykiecie odnośnie natężenia prądu w urządzeniu?
Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli znaczenie terminu atom i opisali, z czego się składa. Uczniowie zapisują notatki, korzystają z podręcznika i/lub encyklopedii.
Nauczyciel tłumaczy termin: ładunek, dzieli ładunki na dodatnie (protony), ujemne (elektrony) oraz cząstki obojętne (neutrony).
Nauczyciel wyświetla film: „Jak płynie prąd?” omawia zjawisko, odpowiada na pytania uczniów.
Nauczyciel po wyświetlaniu prezentacji przybliża uczniom termin izolatory. Zadaje pytanie: Czy możecie wymienić przykłady izolatorów? (uczniowie udzielają odpowiedzi: szkło, papier, porcelana…), Czy możecie mi podać przykłady przewodników elektrycznych? (uczniowie udzielają odpowiedzi: woda, złoto, srebro….)
Ćwiczenie interaktywne „Układ elektryczny”- nauczyciel wybiera ucznia do przeprowadzenia ćwiczenia. Zadaniem jest zbudowanie układu elektrycznego.
Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy i rozdaje uczniom karty pracy.
1 grupa:
Wytłumacz pojęcia
Izolator
Rzeczywisty ruch ładunków elektrycznych
Moc urządzenia
2 grupa:
Przepływ prądu w naturze
Nośniki ładunku
Źródła prądu elektrycznego
3 grupa:
Obwód elektryczny
Proton
Atom
4 grupa:
Zasady obchodzenia się z prądem
Obwód zamknięty
Obwód liniowy
Uczniowie przez chwilę zapisują notatki następnie każda z grup prezentuje informacje.
Na koniec lekcji nauczyciel przedstawia uczniom eksperyment.
Eksperyment:
1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Substancje dzielą się pod względem przewodzenia prądu elektrycznego na przewodniki, półprzewodniki oraz izolatory.
2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem eksperymentu jest zapoznanie uczniów z przewodzeniem prądu elektrycznego przez wybrane substancje.
3. Sposób przygotowania eksperymentu (czas, miejsce itd.): Eksperyment prowadzony jest podczas zajęć lekcyjnych w klasie przez nauczyciela. Potrzebne sprzęty – bateria, przewody, włącznik, mała żaróweczka, dwa zaciski krokodylkowe, a także kilka przedmiotów wykonanych z różnych materiałów (np. gumka do ścierania, papier, klucz, złoty pierścionek), których przewodność elektryczna będzie badana.
4. Sposób przeprowadzenia eksperymentu: Nauczyciel podłącza układ w taki sposób, że przewody obwodu w jednym z punktów pozostają niepołączone - są zakończone krokodylkami. Nauczyciel przyłącza do obwodu różne materiały; gumkę do ścierania, papier, klucz, złoty pierścionek... Uczniowie notują, kiedy żaróweczka się świeci.
5.Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Na podstawie obserwacji eksperymentu uczniowie wyciągają wnioski na temat przewodzenia prądu przez różne substancje. Dobrym przewodnikiem prądu jest substancja, która umożliwi zaświecenie się żarówki.
Podsumowanie:
Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.
Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.
Zadanie pracy domowej.
Uporządkowanie miejsca pracy.
Środki dydaktyczne
Podręcznik
Encyklopedia
Rzutnik
Ekran projekcyjny
Komputer
Karty pracy
Prosty obwód elektryczny
Metody nauczania
Pogawędka
Rozmowa kierowana
Pokaz
Ćwiczenie
Eksperyment
Formy pracy
Praca indywidualna
Praca w grupie
Praca z całą klasą
Praca domowa:
O czym mówi Prawo Ohma? Stwórz krótką notatkę.
Zadanie dla chętnych:
Co to jest i do czego służy AMPEROMIERZ? Stwórz krótką notatkę.