E-materiały do kształcenia zawodowego

Podstawowe zagadnienia dotyczące transportu

Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego

bg‑turquoise

Przewóz ładunków niebezpiecznych oraz ponadgabarytowych

Transport ładunków niebezpiecznych to przewóz towarów uznanych przez prawo za niebezpieczne, które przez swoje właściwości stanowią zagrożenie; odbywa się on dostosowanymi środkami transportu.

Przewóz i wymagane dokumenty, oznaczenia i środki ochrony są określone w specjalnych konwencjach międzynarodowych, do których należą:

  • ADR — europejska umowa o międzynarodowym transporcie drogowym niebezpiecznych ładunków, podpisana w Genewie w 1957 r. Reguluje transport drogowy materiałów niebezpiecznych, takich jak substancje chemiczne i paliwa. Konwencja ta określa wymagania dotyczące opakowań, etykietowania, dokumentacji i szkolenia kierowców;

  • DGR — instrukcja dotycząca przewozu lotniczego ładunków niebezpiecznych, opracowana przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Konwencja ta określa, jakie substancje są uważane za niebezpieczne w kontekście transportu lotniczego i jakie są wymagania dotyczące opakowań, etykietowania i dokumentacji;

  • IMO — międzynarodowa konwencja o ochronie życia ludzkiego na morzu, podpisana w 1974 roku w Londynie. Reguluje bezpieczeństwo morskie, w tym wymagania dotyczące konstrukcji statków, sprzętu ratunkowego i procedur bezpieczeństwa. Konwencja ta ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa życia na morzu;

  • RID — międzynarodowa konwencja o przewozie ładunków kolejowych, podpisana w 1999 r. w Bernie. Reguluje przewóz substancji niebezpiecznych koleją, określając wymagania dotyczące opakowań, etykietowania i dokumentacji. RID zawiera również zasady dotyczące szkolenia personelu i kontroli bezpieczeństwa.

Konieczne jest wyposażenie w sprzęt ochronny kierowcy na wypadek wystąpienia niebezpiecznego zdarzenia. Kierowca lub spedytor musi mieć odpowiednie przeszkolenie zakończone regularnie odnawianym certyfikatem. Ładunki niebezpieczne przewożone są w standardowych pojazdach: kontenerach wagonach kolejowych, naczepach wymagają odpowiednich oznaczeń.

RTvSWif5zIJMe
Transport kolejowy ładunków niebezpiecznych
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RTwJNNUWpAAB7
Transport drogowy ładunków niebezpiecznych
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ładunki niebezpieczne podzielone są na dziewięć klas niebezpieczeństwa:

  1. materiały i przedmioty wybuchowe,

  2. gazy,

  3. materiały ciekłe zapalne,

  4. materiały stałe zapalne, materiały samoreaktywne oraz materiały wybuchowe stałe odczulone,

  5. materiały utleniające, organiczne,

  6. materiały zakaźne,

  7. materiały promieniotwórcze,

  8. materiały żrące,

  9. różne materiały i przedmioty niebezpieczne.

Ładunek mieszczący towar niebezpieczny wymaga wykorzystania odpowiednich certyfikowanych opakowań zabezpieczających go przed uszkodzeniami oraz oznaczeń.

Ładunki niebezpieczne — oznaczenia:

  • materiały wybuchowe,

    RV3wNnTp48dLT
    Materiały wybuchowe
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • gazy palne,

    RVTzNZ92aU77I
    Gazy palne
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • gazy niepalne i nietrujące

RdtVxcvQt4gYG
Gazy niepalne i nietrujące
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • gazy trujące,

    RKytSN4i8ycLE
    Gazy trujące
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • ciecze zapalne,

    R1YIBuPHd9p92
    Ciecze zapalne
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • materiały stałe zapalne,

    R1LeFwvE2C6kl
    Materiały stałe zapalne
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • materiały samozapalne,

    R1AUlTcf3SMAp
    Materiały samozapalne
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • nadtlenki organiczne,

    R11SmWI9UawPy
    Nadtlenki organiczne
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • niebezpieczne w zetknięciu z wodą,

    R1QPK3Zi5XILF
    Niebezpieczne w zetknięciu z wodą
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • utleniające,

    RavX5q2BpmHRU
    Utleniające
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • trujące,

    RkjW96Rq7mUwH
    Trujące
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • zakaźne,

    R1byMKTmmOqW0
    Zakaźne
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • radioaktywne,

    Ria36md4smZxd
    Radioaktywne
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • niebezpieczne,

    R1jgLywnFwvbv
    Niebezpieczne
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • żrące.

    RJ5B1D5A1t6KA
    Żrące
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Niezbędne dokumenty:

  • zlecenie lub umowa spedycji,

    R1Rl0PLXJ13PH
    Umowa spedycyjna
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • dokumenty do odprawy celnej:

    • faktura handlowa, lista załadowcza, list przewozowy,

      R5Igs04tQFvob
      Lista pakowa
      Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    • potwierdzenie płatności,

    • świadectwo pochodzenia,

      R16GqIm5YRmrB
      Świadectwo pochodzenia ładunku
      Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    • certyfikat CE i test reports,

      RnX2ERFgKGUsJ
      Deklaracja zgodności
      Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    • świadectwo CITES (CITES Permit, CITES Certificate),

      RMtqCPwQIvKYK
      Świadectwo CITES
      Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
    • dokumenty dotyczące właściwości towaru — diagramy i rysunki techniczne.

Zasięg
Materiały niebezpieczne mogą być przewożone praktycznie do każdego zakątka na świecie. Występują sytuacje wyjątkowe, kiedy to transport niektórych ładunków może być całkowicie zabroniony na danym terytorium, np. materiały promieniotwórcze.

Ładunki ponadgabarytowe

R1LZuQkocElWd
Ładunek ponadgabarytowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Specyfika ładunków ponadgabarytowych (gabaryty, parametry techniczne, charakterystyka) wymaga specjalnego środka lub sposobu transportu. Przewozi się je głównie naczepami niskopodwoziowymi, czyli z opuszczoną podłogą załadunkową pozwalająca na przewóz ładunków wysokich, oraz z większą liczbą osi, co pozwala na wożenie ciężkich towarów. Ładunki o większych gabarytach wymagają pilotażu w czasie transportu.

Rodzaje zezwoleń do przewozów ładunków ponadgabarytowych:

  • Zezwolenie na przewóz ponadgabarytowy,

  • Eskorta,

  • Zezwolenie na zamknięcie drogi,

  • Zezwolenie na zmianę trasy,

  • Zezwolenie międzynarodowe,

  • Inne zezwolenia specjalistyczne.

Oznaczenie ładunków ponadgabarytowych podczas transportu:

RIVvpJfDZC342
Oznaczenie ładunków ponadgabarytowych
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Oznaczanie towarów ponadgabarytowych jest ważne dla zapewnienia bezpiecznego i skutecznego transportu. Oznaczenia te są często normowane i zależą od rodzaju towaru oraz specyfikacji przewozu.

  1. Drewniane znaki ostrzegawcze – często używane do oznaczania długich, ciężkich, lub szerokich ładunków. Drewniane deski zazwyczaj maluje się na czerwono i biało, aby zwrócić uwagę innych kierowców.

  2. Flagi i latarnie sygnalizacyjne – mogą być zamontowane na końcach długich ładunków, aby zwiększyć ich widoczność, zwłaszcza w nocy. Flagi i światła powinny być jasne i dobrze widoczne.

  3. Oznaczenia wymiarów – jeśli towar jest ponadgabarytowy pod względem długości, szerokości, wysokości lub masy, powinno to być odpowiednio oznaczone na samym ładunku lub na pojeździe.

  4. Tablice rejestracyjne z kodem ładunku – niektóre kraje wymagają specjalnych tablic rejestracyjnych z kodem ładunku, który informuje o rodzaju i charakterystyce przewożonych towarów.

  5. Ostrzeżenia na nadwoziu pojazdu – oznaczenia mogą być naniesione bezpośrednio na samochód ciężarowy, informując innych uczestników ruchu o specyfice przewożonego ładunku.

  6. Dokumenty przewozowe – każdy pojazd powinien mieć odpowiednie dokumenty przewozowe, które zawierają szczegółowe informacje na temat przewożonych towarów, w tym ich wymiarów i wagi.

  7. Refleksy i taśmy odblaskowe – stosowane w celu zwiększenia widoczności pojazdu i ładunku, zwłaszcza w warunkach słabej widoczności.

  8. Ostrzeżenia dla ruchu pieszych i rowerzystów – jeśli towar znacznie wykracza poza kontur pojazdu, powinny być używane ostrzeżenia dla pieszych i rowerzystów, aby unikali zbliżania się do pojazdu.

  9. Dźwiękowe sygnały ostrzegawcze – często stosowane w przypadku dużych pojazdów lub ładunków, które mogą być niezauważone z tyłu. Dźwiękowe sygnały ostrzegawcze, takie jak klaksony, mogą być używane, aby przyciągnąć uwagę innych użytkowników dróg.

Rodzaje ładunków ponadgabarytowych

  1. Ponadnormatywne — przekraczają wymiary ładunków dopuszczonych do przewozu standardowymi środkami transportu. Mogą być przewożone bez szczególnych pozwoleń. Ich specyfika to: waga do ton, długość metrów, szerokość metrów, wysokość do metra.

  2. Długie — znacznie przekraczają długością ładunki dopuszczone do transportu po drogach, np. długie elementy architektoniczne. Wymagają one planowania i specjalnych pozwoleń.

  3. Wielkogabarytowe — ładunki charakteryzuje stosunkowo niewielka masa przy ogromnych rozmiarach, np. zbiorniki, elementy budowli. Potrzebne jest planowanie i uzyskanie specjalnych pozwoleń, ponieważ ich przewóz wymaga zajęcia kilku pasów jezdni czy ominięcia wiaduktów.

  4. Ciężkie — wyróżniające się masą i czasem dużymi gabarytami ładunki, np. turbiny, generatory, linie produkcyjne. Masa takich ładunków może dochodzić do  ton. Przy ich transporcie potrzebne jest specjalne planowanie i pozwolenia.

Rodzaje pojazdów do przewozu ładunków ponadgabarytowych: specjalnie przystosowane, m.in.: naczepy i platformy niskopodwoziowe, wagony i platformy kolejowe, statki, samoloty. Przykładowe środki transportu:

  • naczepa niskopodwoziowa,

    RstOaeX0U1g51
    Naczepa niskopodwoziowa
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • wagony i platformy kolejowe,

    RdbrQZ2FHStJs
    Wagony towarowe
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • statki,

    RRIQ8WYLN36bw
    Statek kontenerowiec
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • samoloty.

    Rm95vw11eC6Mp
    Samolot transportowy
    Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Niezbędne dokumenty:

  • zlecenie lub umowa spedycji,

  • dokumenty do odprawy celnej:

    • faktura handlowa, lista załadowcza, list przewozowy,

    • potwierdzenie płatności,

    • świadectwo pochodzenia (Certificate of Origin, COO),

  • certyfikat CE i test reports,

  • świadectwo CITES (CITES Permit, CITES Certificate),

  • dokumenty dotyczące właściwości ładunku — rysunki techniczne,

  • Zezwolenie na Transport Ponadgabarytowy,

  • Projekt Trasy,

  • Dokumenty Pojazdu,

  • Dokumenty Kierowcy,

  • Polisa Ubezpieczeniowa,

  • Plan Bezpieczeństwa,

  • Specjalne Znaki i Oznaczenia,

  • Dokumentacja Drogowa,

  • Deklaracja Taryfy Drożnej,

  • Raporty Kontroli Technicznej,

  • Dokumentacja Zawarcia Umowy.

Powiązane materiały multimedialne

Powrót do spisu treściDgKdGsDEhPowrót do spisu treści