Przeznaczenie i zakres stosowania technicznych urządzeń zabezpieczających w systemie bezpieczeństwa imprezy masowej
Organizacja imprezy masowej, niezależnie od jej rodzaju, wymaga od organizatora olbrzymiego wysiłku. Aby przebiegła bezpiecznie zaangażowany jest cały sztab osób, które wykonują przydzielone zadania. Niekwestionowanym wsparciem dla służb zapewniających bezpieczeństwo imprezy są wszelkiego rodzaju techniczne urządzenia, które ułatwiają kontrolę ruchu osobowego.
Do podstawowego sprzętu tego typu należą wszelkiego rodzaju wygrodzenia stałe lub tymczasowe, takie jak bariery, bramki (również wykrywające metal), bramki selektywne i in. Wygrodzenia stałe to wszelkiego rodzaju wygrodzenia istniejące już na terenie obiektu, w którym ma się odbywać impreza masowa. Wybudowane są zgodnie z projektem budowlanym i tworzą stałe wydzielone obszary obiektu np. stadionu. Takich wygrodzeń nie będzie w terenie otwartym, gdzie będą przeprowadzane imprezy plenerowe.
Uzupełnieniem stałych wygrodzeń w obiekcie będą tymczasowe bariery przestawne, które w terenie otwartym będą stanowić podstawowe ograniczenie przestrzeni dla uczestników imprezy. Dzięki takim barierkom wydziela się sektory dla publiczności i ciągi komunikacyjne, zabezpiecza miejsca niebezpieczne oraz oznacza się strefy nieprzeznaczone dla publiczności.
Bramki selektywne oraz wykrywające metal pozwalają usprawnić kontrolę osób wchodzących na teren imprezy masowej. Są to urządzenia zazwyczaj montowane na stałe. Wyjątkiem są przenośne bramki do wykrywania metalu.
Oddzielną grupą urządzeń wspomagających zabezpieczenie bezpieczeństwa imprezy masowej są systemy rejestracji i monitorowania, dzięki którym można na bieżąco kontrolować przebieg imprezy, a w nagłych i niespodziewanych sytuacjach podejmować szybkie decyzje. Kwestia została ujęta w ustawie z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych oraz w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 stycznia 2011 r. w sprawie sposobu utrwalania przebiegu imprezy masowej.
Dzięki systemom monitoringu łatwiej jest ustalić uprawnienia lub ograniczenia osób do wejścia na imprezę masową. Obecny rozwój technologii cyfrowej rejestracji obrazu pozwala na bardzo precyzyjne namierzenie i identyfikację prowodyrów i sprawców aktów zakłócania bezpieczeństwa imprezy. Z uwagi na to, że kwestia monitoringu oraz rejestracji obrazu wywołuje wiele kontrowersji i emocji, została ona oddzielnie uregulowana w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych oraz przepisach wykonawczych do niej.
Organizator imprezy jest uprawniony do utrwalania przebiegu imprezy masowej, a w szczególności zachowania osób w niej uczestniczących za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Materiały zgromadzone podczas utrwalania przebiegu imprezy masowej, które mogą stanowić dowody pozwalające na wszczęcie postępowania karnego albo postępowania w sprawach o wykroczenia lub dowody mogące mieć znaczenie dla toczących się takich postępowań, organizator niezwłocznie przekazuje prokuratorowi rejonowemu właściwemu ze względu na miejsce przeprowadzonej imprezy masowej lub właściwemu terytorialnie komendantowi powiatowemu (miejskiemu, rejonowemu) Policji, w razie potrzeby z wnioskiem o wszczęcie postępowania karnego lub z wnioskiem o ukaranie, chyba że sam zawiadomi o przestępstwie albo wystąpi z wnioskiem o ukaranie w sprawach o wykroczenia. Zgromadzone w czasie imprezy materiały, które nie zawierają dowodów i nie mogą być wykorzystane ww. sprawach, organizator przechowuje po zakończeniu imprezy masowej przez okres co najmniej 30 dni, a następnie komisyjnie je niszczy.
Wojewoda sporządza wykaz stadionów, obiektów lub terenów, na których utrwalanie przebiegu imprezy masowej za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk jest obowiązkowe. Wykaz sporządzony jest w oparciu o uzgodnienia z właściwym komendantem Policji i Państwowej Straży Pożarnej. Przy wejściu na teren imprezy masowej umieszcza się informację o prowadzonej w trakcie trwania tej imprezy rejestracji obrazu i dźwięku.
Obowiązkowej rejestracji obrazu podlegają:
kasy biletowe na terenie imprezy masowej w przypadku imprezy odpłatnej;
bramy, furtki i inne miejsca przeznaczone do wejścia uczestników imprezy masowej;
drogi dla służb ratowniczych, drogi ewakuacyjne oraz ciągi komunikacyjne na terenie imprezy masowej z wyłączeniem klatek schodowych;
parkingi zorganizowane na terenie imprezy masowej;
sektory dla uczestników imprezy masowej;
płyta boiska lub scena.
Utrwalenia przebiegu imprez masowych organizowanych w miejscach innych niż stadiony, obiekty lub tereny umożliwiające przeprowadzenie imprezy masowej można dokonywać przy użyciu przenośnych urządzeń rejestrujących stabilny obraz kolorowy i dźwięk, zapewniających rejestrowanie obrazu o właściwych parametrach technicznych. Zarejestrowany w trakcie imprezy masowej obraz i dźwięk podlega archiwizacji na elektronicznym nośniku informacji, który wraz z metryką informacyjną umieszczany jest w opakowaniu – na nim wpisuje się nazwę organizatora imprezy masowej oraz datę i miejsce utrwalenia imprezy masowej oraz opatruje się czytelnym podpisem osoby działającej w imieniu organizatora imprezy masowej wraz z podaniem jej stanowiska.
Metryka informacyjna zawiera:
imię i nazwisko osoby utrwalającej przebieg imprezy masowej;
imię i nazwisko osoby sporządzającej kopię – w przypadku jej sporządzenia;
datę, czas, miejsce oraz nazwę utrwalonej imprezy masowej;
typ i rodzaj urządzenia oraz jego oprzyrządowania użytego do utrwalenia przebiegu imprezy masowej;
warunki oświetleniowe panujące w trakcie utrwalania przebiegu imprezy masowej, w szczególności opis warunków atmosferycznych, pory dnia, rodzaju i źródeł światła;
dane techniczne użytego nośnika informacji;
informację o ewentualnej awarii urządzenia utrwalającego przebieg imprezy masowej lub uszkodzenia nośnika informacji;
informacje o sporządzonych kopiach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści