Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R15Q9NEvhpKLh1

Przezwyciężenie renesansowej prostoty i harmonii – manieryzm w architekturze

Ważne daty

1520‑1610 - okres trwania manieryzmu w architekturze (w Niemczech do 1650)

1545‑1563 - sobór trydencki

1525‑1535 - Palazzo del Te w Mantui, proj. Giulio Romano

1532‑1536 - Palazzo Massimo alle Colonne w Rzymie, proj. Baldassare Peruzzi

1536‑154 - Palazzo Senatorio w Rzymie, proj. Michał Anioł Buonarotti

1536‑1546 - Palazzo Conservatori w Rzymie, proj. Michał Anioł Buonarotti

1536‑1546 - Palazzo Nuovo w Rzymie, proj. Michał Anioł Buonarotti

1544 - Cortile della Cavallerizza w Mantui, proj. Giulio Romano

1553‑1554 - Villa Cornaro w Wenecji, proj. Andrea Palladio

1561‑1565 - Ratusz w Antwerpii, proj. Cornelis Floris de Vriendt

1564‑1569 - Dom Hanzy w Antwerpii, proj. Cornelis Floris de Vriendt

1565 - Palazzo Valmarana w Vicenzie, proj. Andrea Palladio

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R19BBrRZVdUx81
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:

d) sztuki nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm),

5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

a) w architekturze: planu, układu przestrzennego, opisu fasady i elewacji, wnętrza,

18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;

4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

8. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat twórczości wybitnych artystów.

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych.

Nauczysz się

charakteryzować przykłady budowli wykonanych w stylu manierystycznym;
rozpoznawać detale architektoniczne budowli manierystycznych;
dokonywać analizy porównawczej fasady budowli renesansowej i manierystycznej.

Manieryzm

Pojęcie manieryzm [fr. maniérisme, manière „sposób”] jest terminem w historii sztuki, określającym zjawiska w sztuce europejskiej po roku 1520 i trwającym do ok. 1610 roku (w Niemczech do 1650). Po raz pierwszy tendencje manierystyczne pojawiły się we Włoszech. Duże znaczenie dla rozwoju architektury miała także kontrreformacja i postanowienia soboru trydenckiego (1545‑1563).

Sztukę manieryzmu w architekturze cechuje zerwanie z renesansowymi ideałami prostoty, ładu i harmonii, wytworność, wyrafinowanie, kunsztowność, świadoma sztuczność form, pojawienie się tendencji do swobody w operowaniu klasycznymi detalami architektonicznymi, stosowanie efektów teatralizujących, nowe rozwiązania w zakresie ornamentyki, często dążące do jej uproszczenia lub nadmiernego urozmaicenia. Styl zakłada więc znaczną swobodę wyobraźni i fantazji twórcy, zwolnionego z rygoru. Architekci operowali coraz bardziej skomplikowanymi formami, zaskakując grą iluzji, niekonwencjonalnością pomysłów (tzw. capricciocapricciocapriccio). Manieryzm, mimo że wyrósł z dojrzałego renesansu i często utożsamiany jest z jego późnym okresem, należy rozumieć nie jako końcową fazą odrodzenia lub przejście do baroku, ale jako samodzielny styl.

Klasyka bez manieryzmu jako napięcia staje się klasycyzmem, manieryzm bez klasyki jako przeciwstawienia staje się manierycznością. (Gustav Rene Hocke)

Dekoracja manierystyczna

Rd62yedWVSRhN1
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia rysunek okna z Browaru Tucherów. Ukazuje półokrągłe okno otoczone przez kamienne ciosy o różnej wielkości, ułożone naprzemiennie. Dodatkowo na ilustracji została zamieszczona informacja: 1. Okno zamknięte półkoliście w obramieniu manierystycznym w odmianie surowej, ciosy rustyki odznaczają się na gładkim licu ściany, a ich zaokrąglenia korespondują z półkolem łuku okna; klińce bez pryzmatycznego wykończenia.
Browar Tucherów, XVI w., Norymberga, Niemcy, źródło: W. Koch, „Style w architekturze”, s. 225, CC BY 3.0
RgjiRqzEZ7ZJb1
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunek dekoracji spichlerzu w Bremie. Składająca się z dwóch gzymsów zawiera bogatą dekorację z motywami roślinnymi i postaciami o groteskowym lub o antycznym charakterze. Dodatkowo na ilustracji została zamieszczona informacja: 1. Spiętrzone belkowanie z manierystycznym, północno-niderlandzką obfitością ornamentów: antycznych, włoskich i zaczerpniętych z repertuaru Cornelisa Florisa groteski, motywy alegoryczne, wić roślinna, muszle, maszkarony, kapitele jońskie, dekoracyjne pilastry, ornament okuciowy z główkami puttów.
Brema, spichlerz, 1609-1614, W. Koch, „Style w architekturze”, s. 222, CC BY 3.0
R18f1D1WWZ7VV1
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunki ornamentów z St. Lutzen koło Hechingen. Dwa pojedyncze ornamenty ukazane są po lewej stronie. Po stronie lewej znajduje się cała ściana z dekoracją. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Maszkaron z motywem rollwerkowym (zwijanym) w stylu Cornelisa Florisa, obecnym w Niderlandach od roku 1550. 2. Płycina kartuszowa z ornamentem okuciowo-zwijanym z początków XVII wieku. 3. Dekoracja ściany złożona z nisz konchowych, ornamentów okuciowo-zwijanych, zdobionych półkolumienek.
St. Lutzen koło Hechingen, 1586, źródło: W. Koch, „Style w architekturze”, s. 222, CC BY 3.0
Rzthq96aqixIm1
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunek dekoracji pochodzącej z Palazzo Spada. Ukazuje fragment ściany, na której jedną linią wyeksponowano ornamenty i je oznaczono. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Trytony rogi obfitości zwierzęta mityczne delfiny 2. Nike (bogini zwycięstwa) festony wazy groteskowe hermy na wolutach mezzanino 3. Maszkaron feston kosz kwiatów proste zamknięcie okna 4. Nisza zamknięta półkoliście alegoria mitologiczna 5. Belkowanie antykizujące 6. Fryz 7. Regula Tryglify 8. Guttae
Palazzo Spada, XVI w., Mazzoni, Rzym, Włochy, W. Koch, „Style w architekturze”, s. 225, CC BY 3.0

Architektura manieryzmu parodystycznego

Cechy manieryzmu najpełniej zostały wyrażone we Włoszech. Manipulowanie porządkami architektonicznymi zapoczątkował Michał Anioł Buonarotti w kaplicy Medyceuszy oraz przedsionku biblioteki Laurenziana, przylegającej do renesansowego kościoła San Lorenzo (Filippo Brunelleschi). Tę konwencję kontynuował Giulio Romano. Artysta korzystał z osiągnieć antyku, jednak elementy w jego projektach przestały pełnić swoją funkcję - stały się wyłącznie ornamentami. Romano zestawiał dekoracje na zasadzie dotąd niespotykanej, często celowo je deformując lub redukując ich kształt do funkcji symbolu. Takie przekraczanie konwencji miało charakter prześmiewczy, dlatego styl ten zyskał miano manieryzmu parodystycznego. W latach 1525‑1535 powstał w Mantui zaprojektowany przez Giulio Romana Palazzo del Te, w którego fasadziefasadafasadzie architekt zastosował porządek dorycki i pokrył ściany rustyką.

Pałac książęcy w Mantui oraz Pałac Te, wybudowany tuż poza jego murami, są niewątpliwie najbardziej nowoczesnymi budowlami wzniesionymi przez Giulia Romano w Mantui. Zbudowane zostały one od podstaw: artysta miał zatem wolną rękę. Nawiązują one w swych strukturach architektonicznych do tradycji Bramantego i Rafaela. Natomiast na ornament decydujący wpływ wywarła archeologia antyczna. Użycie rustyki czy belkowania, z którego wypadają poszczególne elementy kamienne, i wreszcie kolumn surowo ociosanych, bądź o kształtach spiralnych, sprawia wrażenie, że artysta traktował bardzo swobodnie zalecenia Witruwiusza. (…).

Pałac Te jest dziełem wyjątkowym: Giulio zaprojektował oprócz architektury także jego dekorację rzeźbiarsko‑malarską. Większość tych projektów udało się zgromadzić organizatorom wystawy w przyległej do pałacu stajni. Rysunki te umożliwiają porównanie idei artystycznej z jej realizacjami. Giulio był znakomitym rysownikiem: tworzył za pomocą piórka, a niekiedy i piórka z tuszem, lekkie, spontaniczne szkice.

Źródło: Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo 19, Nauki Humanistyczno‑Społeczne — Zeszyt 260 — 1993, s. 131

RxLCGY64R0bJG11
Ilustracja interaktywna przedstawia budowlę Palazzo del Te, która widziana jest od strony dziedzińca. Na fotografii znajduje się ściana budowli zawierająca podziały kolumnowe, ślepe okna zwieńczone trójkątnym tympanonem oraz wejście. Przed budowlą widoczny jest pas zieleni i fragment chodnika. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Półkolumny wykonane zostały w stylu doryckim. 2. Przestrzenie między półkolumnami są nierówne. 3. W połowie pomiędzy półkolumnami tryglify wysunięte są do dołu. 4. Okna zostały zamieszczone na samej górze i nie posiadają obramowań. 5. W węższych przestrzeniach między półkolumnami znajdują się półokrągłe nisze. 6. W szerszych przestrzeniach znalazły się ślepe okna zwieńczone frontonami. 7. Główne wejście zwieńczone jest trójkątnym frontonem, przedzielonym klińcem i wspartym na konsolach.
RuXnfIL5ukOVE1
Ilustracja o kształcie poziomego prostokąta przedstawia Palazzo del Te od strony dziedzińca. Rozłożysta budowla z portykiem posiada układ horyzontalny z wysuniętymi dwoma skrzydłami. Środkowa część dekorowana jest wysuniętym portykiem z trzema łukami i tympanonem, Do budowli prowadzi szeroki trakt, po którego bokach znajduje się pasy trawnika. Niebo jest czyste i błękitne. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Wejście główne składa się z portyku z trzema łukami, zwieńczonego trójkątnym frontonem. 2. Od zewnętrznej strony portyk wsparty jest na doryckich pilastrach. 3. Od wewnątrz pilastry zestawione zostały z doryckimi kolumnami; wewnątrz podwójne kolumny o tym samym porządku. 4. Łuki pierwszych dwóch arkad skrzydeł bocznych przechodzą w doryckie kolumny, dwa kolejne - w pilastry. 5. Pomiędzy arkadami znajdują się podwójne pilastry w stylu doryckim o nierównych względem siebie odległościach.
Giulio Romano, Palazzo del Te, widok od strony wejścia, 1526-1535, Mantua, Włochy, online-skills, CC BY 3.0

W 1544 roku Giulio Romano zaprojektował oprawę architektoniczną dziedzińca pałacu w Mantui Cortile della Cavallerizza. Do wykonania fasadyfasadafasady został wykorzystany barwiony kamień oraz zdeformowane kolumny Salomonakolumna Salomonakolumny Salomona, ustawione na cokołachcokółcokołach ustawionych na konsolachkonsolakonsolach. Nad nimi fasadę dekoruje doryckie belkowaniebelkowaniebelkowanietryglifamitrygliftryglifami. Kolumny nie pełniły więc funkcji podporowej - stały się jedynie dekoracją drugiej kondygnacji mającą charakter prześmiewczy.

RJShRy1QdHyx61
Giulio Romano, Cortile della Cavallerizza, Palazzo Ducale, Mantua, 1544, Wikimedia, CC BY 2.0

Przykładem stylu parodystycznego o charakterze redukcyjnym jest Palazzo Massimo alle Colonne w Rzymie, projekt Baldassare Peruzziego. Na pozór renesansowa budowla zawiera wiele elementów nieodpowiadających harmonii i regułom tego stylu – postawiona na fundamentach trybun dawnego stadionu cesarza Domicjana posiada wykrzywioną fasadęfasadafasadę o cechach manierystycznych z boniowaniemboniowanieboniowaniem. PortykportykPortyk wejściowy różni się od typowych modeli palazzo – jest zagłębiony, cofnięty do wewnątrz. Wejście i dolna kondygnacja zostały zdominowane przez styl doryckistyl doryckistyl dorycki, a poszczególne kondygnacje zatraciły podziały poziome poprzez rezygnacje z gzymsówgzymsgzymsów. Proporcje otworów okiennych także zostały zachwiane.

RiZefoJqFLg511
Ilustracja interaktywna o kształcie poziomego prostokąta przedstawia Palazzo Massimo alle Colonne. Czterokondygnacyjna budowla składa się z wysokiego parteru oraz pietra. Dwie pozostałe kondygnacje są niższe i mają niewielkie okna. Budynek wieńczy gzyms. Dolna część dekorowana jest podwójnymi kolumnami, ustawionymi na wysokich cokołach. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Boniowanie fasady 2. Portyk wgłębny 3. Kolumny doryckie 4. Pilastry doryckie 5. Gzyms wieńczący
Baldassare Peruzzi, Palazzo Massimo alle Colonne, Rzym, 1532-36, Wikimedia, domena publiczna

Nurt patetyczny w architekturze

Cechą nurtu patetycznego jest stosowanie wielkiego porządkuwielki porządekwielkiego porządku, znanego już z czasów renesansu i po raz pierwszy zastosowanego przez Leone Battistę Albertiego w kościele Sant’ Andrea w Mantui ok. 1472 roku. W manieryzmie wielki porządekwielki porządekwielki porządek nie pełnił jednak funkcji konstrukcyjnej, jak to było w poprzednim stylu, a wpłynął na nieczytelność podziałów konstrukcyjnych fasadyfasadafasady, dekoracyjność, efekt teatralizacji. Ponadto w renesansie stosowany był wyłącznie w budowlach sakralnych. Po raz pierwszy w architekturze świeckiej został on przejęty w zaprojektowanej przez Michała Anioła Buonarottiego w latach 1536‑1546 przebudowie placu na Kapitolu z budynkami użyteczności publicznej: Palazzo Senatorio, Palazzo dei Conservatori i Palazzo Nuovo. Artysta przełamał renesansowy porządek i harmonię, skomplikował formę fasad, wzbogacił dekorację.

Do typowo pałacowej architektury (wł. palazzo‑pałac) wielki porządekwielki porządekwielki porządek wprowadził Andrea Palladio w Palazzo Valmarana w Vicenzie z 1565 roku. Pałac zaprojektowany dla szlachcianki Isabelli Nogarola Valmarana posiada fasadęfasadafasadę z wyeksponowanym rytmem sześciu pilastrówpilasterpilastrów kompozytowychkompozytowy porządekkompozytowych zajmujących dwie kondygnacje oraz z dwoma krótszymi pilastramipilasterpilastrami korynckimikoryncki porządekkorynckimi, podtrzymującymi płaskorzeźby wojowników.

m0c6a389c17170312_0000000000135

W latach 1553‑1554 dla Giorgio Cornaro została zbudowana Villa Cornaro. Palladio w tej renesansowej budowli zastosował od strony północnej innowacyjny, wystający poza lico bryły portykportykportyk z dwukondygnacyjną loggiąloggialoggią od strony ogrodowej. Przenosząc klatki schodowe do wystających skrzydeł i wypełniając pasujące narożne przestrzenie sparowanymi owalnymi głównymi schodami, pozostawił przestrzeń dla centralnego salonu, który jest w pełni tak szeroki jak portyk. Architekt zróżnicował rozstaw kolumnkolumnakolumn, eksponując środkowe przęsłoprzęsłoprzęsło. W porównaniu z architekturą antyczną, którą inspirował się twórca jest to rozwiązanie nietypowe.

R1Tw9XzqbvFr31
Andrea Palladio, Villa Cornaro, 1553-1554, Wenecja, Włochy, Wikimedia, CC BY-SA 3.0

Sztuka manieryzmu północnego

Terminem manieryzm północny lub niderlandzki określa się także architekturę północnej Europy, operującą w sposób antyklasyczny witruwiańską teorią porządków architektonicznych, rozbudowaną i interpretowaną charakterologicznie. Decydującą rolę odgrywał tu antyrealistyczny abstrakcyjny ornament z elementami groteski (tzw. okuciowy i zawijany), czerpany z wzorników, głównie C. Florisa i J. Vredemana de Vries.

Źródło: Encyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/manieryzm;3937234.html (dostęp z dnia 31.03.2018)

Manieryzm niderlandzki w architekturze reprezentuje monumentalny ratusz a Antwerpii z lat 1561‑1565 zaprojektowany przez Cornelisa Florisa de Vriendta (1514‑1575). Warto podkreślić, że przy projektowaniu ratusza Floris współpracował z artystami włoskimi, m.in. z Nicolo Scarinim. Architekt połączył w budowli miejscową tradycję budownictwa opartego na pionach i trójkątnych szczytachszczytszczytach zakończonych sterczynamisterczynasterczynami z włoską manierą pałacową. O wpływach włoskich decyduje boniowanyboniowanieboniowany parter z loggiąloggialoggią, pilastrypilasterpilastry w dwu wyższych kondygnacjach. Północny charakter posiadają natomiast: nawiązująca do średniowiecznej kamienicy cechowej fasadafasadafasada, pokrycie wysokim dachem siodłowym oraz ryzalitryzalitryzalit z wyeksponowanym szczytemszczytszczytem, zawierającym bogatą dekorację rzeźbiarską i manierystyczne ornamenty.

R1ZjtAyNchCeK1
Cornelis Floris de Vriendt, Ratusz w Antwerpii, 1561-1565, Belgia, Wikimedia, CC BY-SA 3.0

Charakterystycznym typem budowli w Niderlandach była manierystyczna kamienica mieszczańska o wysokiej, wąskiej bryle, zbudowana z tradycyjnych materiałów - cegły i kamiennego wykończenia. Ten właściwy już dla średniowiecza budynek wyróżniała dekoracja. Przykładem architektury tego typu jest dom Hanzy, dzieło Florisa z lat 1564‑1569, znajdujący się, podobnie jak ratusz na Wielkim Rynku w Antwerpii. Schodkowy szczytszczytszczyt wieńczący gotycką fasadęfasadafasadę dzielony jest pilastramipilasterpilastrami i udekorowany wolutamiwolutawolutami, ornamentami rollwerkowymirollwerkrollwerkowymiokuciowymiokuciowy ornamentokuciowymi.

R15evMdJXnlmq
Cornelis Floris de Vriendt, Dom Hanzy w Antwerpii, 1564-1569, Belgia, Wikimedia, CC BY-SA 2.5
classicmobile
Ćwiczenie 1
R1ZPOHA3trwcl1
Wymień nazwy dwóch ornamentów manierystycznych.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
classicmobile
Ćwiczenie 2
RJllRDkVdph3W1
Podaj miasta, w których znajdują się budowle: Palazzo Massimo alle Colonne, Palazzo Ducale, Villa Cornaro.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
classicmobile
Ćwiczenie 3
R14cQpyCT2Qhi1
Wyjaśnij znaczenie pojęcia herma.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
classicmobile
Ćwiczenie 4
R197x649rRG4l1
Podaj projektanta ratusza w Antwerpii.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
classicmobile
Ćwiczenie 5
R1IzVjfkfwkby1
Które z budowli zostały zaprojektowane przez Michała Anioła? Możliwe odpowiedzi: 1. Palazzo Conservatori, 2. Palazzo Senatorio, 3. Palazzo Nuovo, 4. Palazzo del Te, 5. Palazzo Valmarana, 6. Palazzo Massimo alle Colonne.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
classicmobile
Ćwiczenie 6
R14HI6ftycfSM1
Podaj nazwiska osób, dla których zaprojektowane były budowle: Palazzo Massimo alle Colonne, Palazzo Ducale, Villa Cornaro.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
classicmobile
Ćwiczenie 7
RosAUn0ZCmsep1
Wyjaśnij znaczenie pojęcia maszkaron.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Zobacz także

Inna wersja zadania

R9VXLkGLmAFCom0c6a389c17170312_00000000000411
Ćwiczenie 8
Inna wersja zadania
Źródło: online skills, cc0.
Polecenie 1

W odniesieniu do poniższej wypowiedzi i treści z lekcji uzasadnij, na czym polega przezwyciężenie renesansowej prostoty i harmonii w architekturze manierystycznej.

Budowle manierystyczne nie posiadają już spokoju i napawającej szczęściem przejrzystości właściwych dziełom wczesnym i klasycznym, brak im młodzieńczego uniesienia i jasno określonego celu. Wielkie formy rozpadają się, stają się niespokojne i wyszukanie osobliwe. Manieryzm szuka tego, co imponujące, budzące respekt, ale formy sztuki, jakimi się posługuje, mają jeszcze delikatność i subtelnie wycyzelowaną kruchość indywidualistycznego renesansu, któremu zdecydowanie wrogie były takie zamiary.

R1VCJNpwCEOT6
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
m0c6a389c17170312_0000000000041
m0c6a389c17170312_0000000000358

Słownik pojęć

arkada
arkada

element architektoniczny składający się z dwóch podpór (filarów, kolumn) zamkniętych górą łukiem.

belkowanie
belkowanie

porządkach klas. i ich interpretacji w architekturze nowoż. najwyższy, poziomy, spoczywający na kolumnach (półkolumnach, pilastrach itp.) trójdzielny człon składający się z architrawu, fryzu i gzymsu; ukształtowanie i proporcje mają charakterystyczne dla poszczególnych porządków architektonicznych.

boniowanie
boniowanie

dekoracyjne opracowanie lica muru kamienicy przez profilowanie zewn. krawędzi poszczególnych ciosów lub naśladowanie tego w tynku.

capriccio
capriccio

kaprys, w sztukach plastycznych, termin oznaczający różnego rodzaju przedstawienia fantastyczne, nierealne, zawierające też element pastiszu.

cokół
cokół

najniższy nadziemny człon budowli lub poszczególnych elementów architektury (np. kolumny, filaru, portalu), stanowiący ich podstawę konstrukcyjną albo wyłącznie wizualną, na ogół wysunięty uskokowo w stosunku do górnych partii muru, często wyodrębniony odmiennym materiałem, fakturą (np. boniowaniem) i osobnym gzymsem zwanym cokołowym.

fasada
fasada

elewacja budynku wyróżniona od pozostałych odmienną kompozycją architektoniczną (…), zawierająca przeważnie główne wejście; może być podporządkowana ogólnej kompozycji budynku i jako integralna część bryły odpowiadać jej wewnętrznym podziałom lub odgrywać rolę niezależną, np. dostawiona do budowli centralnej.

feston
feston

motyw dekoracyjny w formie podwieszonego po bokach, zwisającego ku dołowi pęku kwiatów, liści czy owoców lub podwieszonej w ten sposób draperii.

fronton
fronton

przyczółek, szczyt w architekturze klasycznej (Grecja, Rzym, renesans, klasycyzm) lub posługującej się formami klasycznymi; jego pole wewnętrzne, gładkie lub wypełnione rzeźbą, obramione gzymsem, nosi nazwę tympanonu.

groteska
groteska

ornament roślinny składający się z wici, w którą wplecione są motywy figuralne i zwierzęce, owoce, kwiaty, panoplia, fragmenty architektury i elementy fantastyczne.

guttae
guttae

gutty, łezki, element dekoracyjny w porządku doryckim, w kształcie cylindrycznie lub stożkowato stylizowanych kropel; występuje u spodu listew pod każdym tryglifem oraz u spodu prostokątnych płytek (mutulae) na spodniej powierzchni gzymsu na osi tryglifów (w trzech rzędach po sześć ł.) i metop (w trzech rzędach po sześć lub trzy łezki).

gzyms
gzyms

architektoniczny element w formie poziomego (zwykle profilowanego) występującego przed lico muru pasa pojedynczego lub złożonego, o krawędziach przebiegających w płaszczyźnie równoległej do ściany.

herma
herma

element architektoniczny w formie czworokątnego słupa, zwężającego się zazwyczaj ku dołowi, zwieńczonego głową lub popiersiem.

kartusz
kartusz

ozdobne obramienie tarczy herbowej, tablicy inskrypcyjnej, płaskorzeźby, malowidła itp., często podtrzymywane lub flankowane przez putta, anioły, zwierzęta, ptaki itp.

kliniec
kliniec

kamień ociosany lub cegła kształtu klinowatego albo trapezowatego, zasadniczy element konstrukcyjny łuku i sklepienia.

kolumna
kolumna

pionowa podpora architektoniczna o przekroju kolistym lub wielokątnym, pełniąca również funkcje dekoracujną; składa się z trzech części: głowicy, trzonu i bazy, lub przynajmniej z dwóch pierwszych.

kolumna Salomona
kolumna Salomona

typ kolumny spiralnej wzorowanej na kolumnach ze świątyni jerozolimskiej Salomona.

kompozytowy porządek
kompozytowy porządek

porządek głowicy łączącej cechy porządku jońskiego (woluty) i kapitelu korynckiego (liście akantu).

koncha
koncha

sklepienie w kształcie odciętej pionowo połowy bani lub czaszy (kopuła), zw. niekiedy także sklepieniem konchowym (łac. concha, z gr. konchę 'muszla').

konsola
konsola

element architektoniczny, wspornik kamienny lub drewniany, zwykle w kształcie woluty lub esownicy, służący do podtrzymywania gzymsu balkonu, zwieńczeń okiennych i drzwiowych.

koryncki porządek
koryncki porządek

system konstrukcyjno‑kompozycyjny z dekoracją głowicy, mającą kształt kosza okolonego dwoma rzędami liści akantu, na których opierają się cztery woluty dźwigające abakus.

loggia
loggia

pomieszczenie otwarte na zewnątrz, zwykle przesklepione, usytuowane zazwyczaj w elewacji budynku na całej jej szerokości lub na krótszym odcinku, na jego narożu, na parterze lub piętrze, zamknięte kompozycyjnie i niebędące ciągiem komunikacyjnym, służące głównie jako miejsce dla wypoczynku i widokowe.

maszkaron
maszkaron

motyw dekoracyjny w formie.

nisza
nisza

najczęściej prostokątne lub półokrągłe, zamknięte półkoliście górą wgłębienie w murze, o charakterze dekoracyjnym., często przesklepione konchą, zwieńczone małymi frontonami trójkątnymi, półokrągłymi lub odcinkiem gzymsu, ujęte w kolumienki albo pilastry.

okuciowo‑zwijany ornament
okuciowo‑zwijany ornament

ornament powstały w wyniku połączenia ornamentu okuciowego i zwijanego.

okuciowy ornament
okuciowy ornament

ornament manierystyczny, składający się z motywów naśladujących płaskie żelazne okucia, wycięte w kształcie listew i ażurowych plakiet, wśród których występują m.in. kaboszony, małe rauty i elementy imitujące główki gwoździ, nitów itp., elementy fantastyczne, groteskowe, roślinne.

pilaster
pilaster

płaski filar przyścienny, pełniący funkcje podpory i dekoracyjną rozczłonkowania ścian; występuje także jako część obramienia otworów okiennych, drzwiowych, bramnych itp.; składa się z głowicy, gładkiego lub żłobkowanego trzonu, bazy i często również cokołu.

portyk
portyk

zewn. część budynku, otwarta przynajmniej z jednej strony kolumnadą lub rzędem filarów, sięgających jednej lub dwu kondygnacji, osłaniająca najczęściej główne wejście, często (w architekturze nawiązującej do antyku) zwieńczona trójkątnym frontonem; wysunięta ku przodowi lub wgłębiona (portyk wgłębny).

przęsło
przęsło

1) we wnętrzu budowli przestrzeń między parą podpór dźwigających odrębną konstrukcyjnie część sklepienia;
2) wyodrębniona rytmicznie powtarzanymi elementami podziału pionowego część płaszczyzny elewacji (p. ścienne).

putto
putto

motyw dekoracyjny, przedstawiający małego nagiego chłopca, częsty w malarstwie i rzeźbie od okresu renesansu, nawiązujący do antycznych przedstawień Erosa jako uskrzydlonego dziecka (tzw. amorek).

regula
regula

małe listewki umieszczane na belkowaniu pod tryglifami. Zdobiono je od spodu sześcioma guttami.

rollwerk
rollwerk

ornament kartuszowy, zawijany, ornament manierystyczny operujący formami taśmy, jakby wycinanej z blachy, komponowany przestrzennie, o zakończeniach zwijających się łagodnie lub spiralnie.

rustyka
rustyka

dekoracyjne opracowanie faktury ściany za pomocą obróbki lica poszczególnych ciosów na wzór naturalnego łomu kam. lub w podobny sposób. Czołowa płaszczyzna bloku najczęściej ujęta jest w gładkie obramienie: płaskie (zw. szlakiem brzeżnym) lub sfazowane.

ryzalit
ryzalit

występująca z lica elewacji część budynku, tworząca z nim organiczną całość.

sterczyna
sterczyna

pionowy, wieńczący element dekoracji architektury, np. pinakiel, mały obelisk itp.

styl dorycki
styl dorycki

porządek architektoniczno- konstrukcyjny charakteryzujący się ciężkimi proporcjami, surowością i monumentalnością; kolumny doryckie wsparte bezpośrednio (bez bazy) na stylobacie mają żłobkowany trzon (18‑20 ostro ściętych żłobków) zwężający się ku górze, z lekkim wybrzuszeniem (entazis) na 1/2 lub 2/3 wysokości, oraz głowicę złożoną z echinusa i abakusa.

szczyt
szczyt

dekoracyjne, oparte o kształt trójkąta zwieńczenie elewacji budynku lub jego fragmentów (najczęściej ryzalitów portali, otworów okiennych).

tryglif
tryglif

prostokątna, z trzema ostrymi żłobkami płyta między metopami i na narożach fryzu belkowania doryckiego.

tryton
tryton

1. Tryton mit. gr. «bóstwo morskie o ludzkim tułowiu i rybim ogonie»;
2. mit. gr. «bóstwo z orszaku Posejdona przedstawiane w malarstwie i rzeźbie jako istota mająca do połowy postać człowieka, a od połowy postać węża».

wielki porządek
wielki porządek

porządek architektoniczny, w którym kolumny lub pilastry ujmują kilka kondygnacji elewacji

woluta
woluta

ślimacznica, element architektoniczny i motyw ornamentalny w kształcie spirali lub zwoju. W architekturze klas. występuje w kapitelach kolumn.

Źródła:

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, opr. zbiorowe pod red. Krystyny Kubalskiej‑Sulkiewicz, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003

https://archirama.muratorplus.pl/encyklopedia‑architektury (dostęp z dnia 31.03.2018)

https://sjp.pwn.pl/

Galeria dzieł sztuki

m0c6a389c17170312_0000000000401

Bibliografia

J. Białostocki, Manieryzm: tryumf i zmierzch pojęcia, w: Sztuka i myśl humanistyczna, Warszawa 1966

J. Shearman, Manieryzm, Warszawa 1970

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, opr. zbiorowe pod red. Krystyny Kubalskiej‑Sulkiewicz, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003

Sztuka Świata, tom 6, praca zbiorowa, Arkady, Warszawa 2009, s. 254‑256

https://archirama.muratorplus.pl/encyklopedia‑architektury (dostęp z dnia 31.03.2018)