R19WDgQDHAsGB
Kolorowa fotografia przedstawia niebo pokryte chmurami, na którego tle unoszą się czerwone i białe balony w kształcie serca.

Przeżycia wewnętrzne bohaterów literackich

Przeżycia wewnętrzne
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Twoje cele
  • nazwiesz różne uczucia i emocje,

  • przeanalizujesz przeżycia wewnętrzne bohatera na podstawie tekstu literackiego,

  • zgromadzisz słownictwo do opisu przeżyć wewnętrznych,

  • rozpoznasz przenośne znaczenie związków wyrazowych,

  • wykorzystasz przymiotniki, synonimy, związki frazeologiczne w opisie przeżyć wewnętrznych.

Opis przeżycia wewnętrznego to forma wypowiedzi pisemnej, umożliwiająca zapis stanów autora lub postaci literackiej. Wymaga on umiejętności wczucia się w czyjąś sytuację, precyzyjnego nazywania uczuć i emocji oraz ich zewnętrznych przejawów. Tu może pomóc Słownik wyrazów bliskoznacznych (synonimów), dzięki niemu wyczerpująco nazwiesz uczucia i emocje oraz unikniesz powtarzania wyrazów w bliskim sąsiedztwie. Z kolei Słownik frazeologiczny jest kopalnią ciekawych zwrotów, wyrażeń, frazeologizmów, które możesz wykorzystać w opisie.
Pamiętaj!
Opis przeżyć wewnętrznych powinien uwzględniać niedostrzegalne dla innych, subiektywnesubiektywnysubiektywne reakcje, jak również zewnętrzne, widoczne przejawy emocji i uczuć. Na przykład do opisania wewnętrznego przejawu wielkiego zdziwienia mogą służyć zwroty: serce zamarło, zatkało kogoś, zamurowało, nogi się ugięły. Natomiast do opisu zewnętrznych przejawów można wykorzystać zwroty: otworzyć szeroko oczy, znieruchomieć, zaniemówić ze zdziwienia.
Jeśli nauczysz się sprawnie opisywać przeżycia wewnętrzne, tekst możesz wplatać w opowiadania, charakterystyki lub opisy postaci. W praktyce szkolnej uczniowie zazwyczaj piszą opowiadania z elementami opisu przeżyć wewnętrznych.

Wskazówki

  1. Nazywaj uczucia i emocje, nie opowiadaj o nich.

  2. Nie opisuj wydarzeń, one są tylko tłem opisu przeżyć wewnętrznych.

  3. Zadbaj, aby twoje wypracowanie było ciekawe, wczuj się w sytuację bohatera.

  4. Zastanów się, jakie reakcje organizmu towarzyszą poszczególnym uczuciom.

  5. Pamiętaj, że cechy mają różne natężenia.

  6. Zgromadź słownictwo, korzystając ze słowników.

  7. Do obrazowego opisania emocji i przeżyć możesz wykorzystać metafory. Umiejętność wyrażania uczuć i emocji jest sztuką, której warto się nauczyć. Każdy z nas, nie raz, znalazł się w sytuacji, która obudziła uczucia czy wyzwoliła silne emocje.

Polecenie 1

Wymień przykłady bohaterów literackich lub filmowych, którzy doświadczyli uczucia:

  • miłości,

  • tęsknoty,

  • zazdrości.

    RZ50re1Ms8TUE
    (Uzupełnij).

Zapoznaj się z animacją, a następnie wykonaj polecenia.

R1Z3lN2KkyEFB
W animacji przedstawiono, w jaki sposób zredagować opis przeżyć wewnętrznych bohaterów literackich. Wyjaśniono, czym są emocje pozytywne, negatywne i ambiwalentne.
Polecenie 2

Za pomocą mowy ciała wyraź emocje: radość, zaskoczenie, strach, cierpienie, szok, spokój.

RWVGoVyTiBey7
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Przeczytaj kilka razy na głos zdanie: „Porozmawiamy jutro wieczorem”, za każdym razem próbując za pomocą głosu oddać jedną z podstawowych emocji: radość, oczekiwanie, zaufanie, zaskoczenie, wstręt, strach, złość, smutek.

RxKkyxKJkH7MD
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Opisz krótko zewnętrzne przejawy radości, zaskoczenia, strachu, cierpienia, szoku, spokoju.

R1cvdXuhe3CWn
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Wymyśl porównania obrazujące: radość, smutek, strach, cierpienie, spokój, miłość np. cieszył się jak dziecko.

R17YP5kB3xKSP
(Uzupełnij).
RuBDbccCnRaEN
Ćwiczenie 1
Połącz poniższe związki frazeologiczne z emocjami, jakie opisują. doprowadzić kogoś do szewskiej pasji Możliwe odpowiedzi: 1. uczucie smutku, 2. uczucie wściekłości, 3. uczucie zdumienia, 4. uczucie wstydu, 5. uczucie radości, 6. uczucie zdenerwowania, 7. uczucie bezradności spocić się jak mysz Możliwe odpowiedzi: 1. uczucie smutku, 2. uczucie wściekłości, 3. uczucie zdumienia, 4. uczucie wstydu, 5. uczucie radości, 6. uczucie zdenerwowania, 7. uczucie bezradności zapaść się pod ziemię Możliwe odpowiedzi: 1. uczucie smutku, 2. uczucie wściekłości, 3. uczucie zdumienia, 4. uczucie wstydu, 5. uczucie radości, 6. uczucie zdenerwowania, 7. uczucie bezradności opuścić nos na kwintę Możliwe odpowiedzi: 1. uczucie smutku, 2. uczucie wściekłości, 3. uczucie zdumienia, 4. uczucie wstydu, 5. uczucie radości, 6. uczucie zdenerwowania, 7. uczucie bezradności bić głową w mur Możliwe odpowiedzi: 1. uczucie smutku, 2. uczucie wściekłości, 3. uczucie zdumienia, 4. uczucie wstydu, 5. uczucie radości, 6. uczucie zdenerwowania, 7. uczucie bezradności być całym w skowronkach Możliwe odpowiedzi: 1. uczucie smutku, 2. uczucie wściekłości, 3. uczucie zdumienia, 4. uczucie wstydu, 5. uczucie radości, 6. uczucie zdenerwowania, 7. uczucie bezradności oczy wyszły na wierzch komuś Możliwe odpowiedzi: 1. uczucie smutku, 2. uczucie wściekłości, 3. uczucie zdumienia, 4. uczucie wstydu, 5. uczucie radości, 6. uczucie zdenerwowania, 7. uczucie bezradności
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RsE1AKvUlP1d0
Ćwiczenie 2
Dopasuj nazwy emocji do poniższych określeń. 1. radość, 2. spokój, 3. zadowolenie, 4. gniew, 5. oburzenie, 6. strach, 7. rozpacz – paraliżujący, nieopanowany, paniczny
1. radość, 2. spokój, 3. zadowolenie, 4. gniew, 5. oburzenie, 6. strach, 7. rozpacz – prawdziwa, bezgraniczna, nieskrywana
1. radość, 2. spokój, 3. zadowolenie, 4. gniew, 5. oburzenie, 6. strach, 7. rozpacz – głęboka, czarna, dzika
1. radość, 2. spokój, 3. zadowolenie, 4. gniew, 5. oburzenie, 6. strach, 7. rozpacz – szalony, nagły, krótkotrwały
1. radość, 2. spokój, 3. zadowolenie, 4. gniew, 5. oburzenie, 6. strach, 7. rozpacz – wielkie, uzasadnione, święte
1. radość, 2. spokój, 3. zadowolenie, 4. gniew, 5. oburzenie, 6. strach, 7. rozpacz – częściowe, umiarkowane, pełne
1. radość, 2. spokój, 3. zadowolenie, 4. gniew, 5. oburzenie, 6. strach, 7. rozpacz – wewnętrzny, błogi, anielski
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Uporządkuj emocje od najsilniejszej do najsłabszej.

RVjM5zNUldmIj
Elementy do uszeregowania: 1. euforia, 2. radość, 3. zadowolenie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RvRDDNAbncMLA
Elementy do uszeregowania: 1. zaduma, 2. smutek, 3. rozpacz
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R9BBdA7ZLRqS3
Elementy do uszeregowania: 1. zdenerwowanie, 2. wściekłość, 3. złość
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1Rab2wUgAloA
Elementy do uszeregowania: 1. onieśmielenie, 2. strach, 3. niepokój
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj polecenia.

Szatan z siódmej klasyKornel Makuszyński
Kornel Makuszyński Szatan z siódmej klasy

– …Nauczam od trzydziestu kilku lat… Jestem bardzo zmęczony
i tego roku już na pewno odejdę ze szkoły… Ale nie skarżyłem się nigdy… Zdawało mi się, że kochali mnie zawsze ci, których nauczałem. Nie byłem nigdy srogi, może nawet byłem zbyt miękki… Więc mnie nigdy nie spotkało to, co mnie dzisiaj spotkało… Byłem dumny z siódmej klasy i oto mam nagrodę:
w siódmej klasie zakpiono sobie ze starego człowieka…

– Panie profesorze! – ozwał się jakiś głos z tylnych ławek.

– …Nie przerywaj mi! Tak, dobrze mówię: zakpiono sobie ze mnie. Moi chłopcy naigrywają się ze starego człowieka… Jeden mówi, że nie na niego przypadła kolej, drugi nie chce odpowiadać, bo jest czwartek… Trudno. Mógłbym i jednego, i drugiego… Ale ja nie będę się mścił… Nie, moje dzieci… Jest mi tylko bardzo, bardzo smutno… Możecie się ze mnie śmiać… Bardzo proszę… Mścić się nie będę… Zbyt was kochałem… To moja wina… A teraz dość! Dzisiaj nie będę już pytał nikogo. Za chwilę rozpocznę wykład… Przepraszam was, że się rozżaliłem… 

– Panie profesorze! – Słucham! W pierwszej ławce podniósł się Cisowski. Był to nieforemny chłopak, nieco pękatypękatypękaty, z rozmierzwioną czupryną; sądząc po jego budowie, musiał być sprężysty i silny. Spojrzenie miał śmiałe i dziwnie przenikliwe.
W tej chwili był blady i wzruszony. Przemawiał głosem miękkim
i melodyjnym.

– Panie profesorze – rzekł z czułością. – Ja wszystko wytłumaczę. 

– Przede wszystkim: kto ty jesteś? Twarz oczywiście znam, lecz twoje nazwisko wymknęło mi się z pamięci.

– Nazywam się Adam Cisowski.

– Być może… Wszystko być może. Takie się dzisiaj między wami dzieją historie, że już zwątpiłem o wszystkim. Więc dobrze… Jesteś Cisowski i chcesz mi coś wyjaśnić. Bardzo proszę… Już jestem spokojny i mogę słuchać. Co mi masz do powiedzenia? 

– To tylko, panie profesorze, że ja jestem winien wszystkiemu.

[…]

– Dzisiaj jest nasze WaterlooWaterlooWaterloo. Napoleon nie dojrzał głębokiego rowu na polu bitwy, a ja nie przewidziałem pomyłki pana profesora. Stąd pochodzi nasza sromotnasromotnysromotna klapa…

– Co stąd pochodzi? – Klapa, czyli nieszczęście… Nie udało się, bo pan profesor się pomylił. 

– Ja! – zdumiał się staruszek. 

– Niestety! Wedle najściślejszych obliczeń miał dzisiaj być pytany Napiórkowski, Stankiewicz i Wilczek. Tymczasem pan profesor zaczął szukać przez roztargnienie o jedną kartkę bliżej, niż należało, i zaczął od Kaczanowskiego, wskutek czego automatycznie wylazł potem Ostrowicki, a jako trzeci miał wypaść Wnuk. To trójka z nadchodzącej soboty.

Pan profesor zaczął szybko mrugać oczami i patrzył na Cisowskiego z nieukrywanym strachem. 

– Młodzieńcze! – zawołał. – Czy ty jesteś przy zdrowych zmysłach? Co to wszystko znaczy? 

– To znaczy, panie profesorze, że pan profesor ma swoją metodę… 

– Ja? Metodę? 

– Tak jest… Odkryłem ją już bardzo dawno. Prawie każdy z panów profesorów ma jakiś swój sposób i porządek egzaminowania. Pan profesor egzaminuje każdego razu trzech, a tych trzech wybiera z notesu wedle niezmiennego porządku. Najpierw pierwszego, z kolei dziesiątego i dwudziestego, następnym razem drugiego, jedenastego i dwudziestego pierwszego i tak dalej. Ponieważ jest nas tu równo trzydziestu, a każdy w notesie pana profesora ma swój numer, więc łatwo było obliczyć, kto i kiedy będzie pytany.

Pan profesor cofnął się nagle i patrzył na Cisowskiego jak na czarownika. 

– To przecież było najgłębszą tajemnicą! – zakrzyknął gromko.

– Z pewnością – mówił Cisowski. – Nie ma jednak na świecie takiej tajemnicy, której by nie można odgadnąć.

[…]

– Bardzo, bardzo przepraszam pana profesora… Cała klasa przeprasza pana profesora… Ale zawiniłem tylko ja… 

– Pasy z ciebie zedrę! – wołał pan profesor. 

Ponieważ trudna ta operacja wymaga czasu i osobliwych narzędzi, których nie było pod ręką, więc bystry młodzian, odkrywający potężne tajemnice, nie okazał zbytniego przerażenia. 

Stał skruszony i smętny jak ten jawor, co w piosence „Tam na polu stoi”, i czekał na potworne męki albo na krótki, zwarty, treściwy piorun, ten, co ukatrupił niecną Balladynę i wiele innych grzesznych postaci. Pan profesor jednakże – serce gołębie – nie był zdolny do zbrodni. Wszystkie muchy harcowały bezkarnie na jego srebrnej głowie, wiedząc, że straszliwy ten pasjonat, co grozi darciem pasów, nie skrzywdziłby żadnej. Uniósł się jedynie gniewem potężnym i krwistym. Niemal przez lat czterdzieści ukrywał swoją świetną, nieporównaną metodę egzaminowania, opartą na przemyślnym dowcipie: trzeci – trzynasty – dwudziesty trzeci, dziesiąty – dwudziesty – trzydziesty i znowu z powrotem od pieca. W ten sposób żaden z urwipołciówurwipołećurwipołciów nie uniknął egzaminu, żaden nie wykpił się od dnia sądu, ale też nie był pokrzywdzony powtórnym pytaniem. Nikomu nigdy nie przyszło do głowy, bo i jakże mogło przyjść? Trzeba szatańskiego sprytu, aby odkryć szatański pomysł, a przecie pomysł pana profesora Gąsowskiego był najsprytniejszym wybiegiem, godnym wielkiego dyplomaty. Chociaż tedy gniew go zalewał jak czerwone morze, chociaż ręce dygotały mu z nadmiernego wzruszenia, spozierał z chmurnym podziwem na tego obwiesia z pierwszej ławki. Obwieś, bo obwieś, ale ma odwagę. Przyznał się, aby go nie smucić.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Kornel Makuszyński, Szatan z siódmej klasy, Warszawa 1958, s. 15–19.
RmVolCo5dSgfG
Ćwiczenie 4
Zaznacz emocje jakie odczuwał profesor Gąsowski, gdy Adam Cisowski wyznał, iż odkrył jego tajemnicę. Możliwe odpowiedzi: 1. zdumienie, 2. rozczarowanie, 3. żal, 4. gniew, 5. podziw, 6. strach, 7. zwątpienie, 8. smutek, 9. zażenowanie, 10. rozbawienie, 11. rozgoryczenie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Jak zareagował profesor Gąsowski, kiedy dowiedział się, że uczniowie rozszyfrowali jego metodę odpytywania? Wypisz cytaty opisujące zachowanie i reakcje nauczyciela.

Rva2MweUsoUCz
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

„– …Nauczam od trzydziestu kilku lat… Jestem bardzo zmęczony i tego roku już na pewno odejdę ze szkoły… Ale nie skarżyłem się nigdy… Zdawało mi się, że kochali mnie zawsze ci, których nauczałem. Nie byłem nigdy srogi, może nawet byłem zbyt miękki… Więc mnie nigdy nie spotkało to, co mnie dzisiaj spotkało… Byłem dumny z siódmej klasy i oto mam nagrodę: w siódmej klasie zakpiono sobie ze starego człowieka…”

Na podstawie fragmentu tekstu „Szatana z siódmej klasy” nazwij uczucia profesora. Wybierz te, które pasują do opisanej sytuacji i uszereguj je od słabych do najsilniejszych.

R17xQ5T7TjTFl
cichy smutek wielki smutek nieznośny ból przenikliwy ból głębokie przygnębienie straszne przygnębienie chwilowa ulga niewypowiedziana ulga lekkie rozczarowanie gorzkie rozczarowanie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1eBlrORni9zw
Elementy do uszeregowania: 1. cichy smutek, wielki smutek, 2. głębokie przygnębienie, straszne przygnębienie, 3. lekkie rozczarowanie, gorzkie rozczarowanie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RrBFGhFJGl4vw
Elementy do uszeregowania: 1. głębokie przygnębienie, 2. straszne przygnębienie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1Fct8fWF4xDF
Elementy do uszeregowania: 1. lekkie rozczarowanie, 2. gorzkie rozczarowanie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1dtY4RzTLjeg
Ćwiczenie 7
Uzupełnij zdania podanymi poniżej wyrazami. Zdjęła ją 1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką litość, gdy zobaczyła głodnego, bezdomnego psa wałęsającego się po podwórku.
1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką złość ścisnęła jej serce, gdy dowiedziała się, że nie weźmie udziału w tej olimpiadzie.
Poczuł 1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką wstyd, gdy zrozumiał, że niepoprawnie wymówił słowo, zmieniając jego znaczenie.
Ogarnął mnie 1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką strach przed spojrzeniem w dół z nadmorskiej wieży widokowej.
Obydwie dziewczynki łączyła 1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką sympatia i przyjaźniły się jeszcze długo po zakończeniu szkoły.
We wczesnej młodości połączyła ich 1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką miłość, która trwa już przez wiele lat.
Bohater baśni był nieszczęśliwy, ponieważ żywił do świata 1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką nienawiść.
Poczuła 1. piekący, 2. Bezsilna, 3. głęboka, 4. głęboka, 5. przejmujący, 6. mimowolna, 7. paniczny, 8. głęboką ból w całym ciele, gdy dowiedziała się o poważnej chorobie bliskiej osoby.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1VxhMBMpqapI
Ćwiczenie 8
Profesor Gąsowski był rozczarowany zachowaniem uczniów. Zaznacz synonimy rzeczownika rozczarowanie. Możliwe odpowiedzi: 1. zrezygnowanie, 2. zmartwienie, 3. cierpienie, 4. rozgoryczenie, 5. zawód, 6. narzekanie, 7. czarowanie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R19cg23irMeTe
Ćwiczenie 9
Uzupełnij zdania, nawiązujące do treści „Szatana z siódmej klasy”, podanymi poniżej zwrotami. Profesor Gąsowski 1. przyniosła rozczarowanie, 2. sprawili profesorowi rozczarowanie, 3. Rozczarowanie malowało się, 4. doznał wielkiego rozczarowania na lekcji historii w klasie siódmej.
Lekcja historii w klasie siódmej 1. przyniosła rozczarowanie, 2. sprawili profesorowi rozczarowanie, 3. Rozczarowanie malowało się, 4. doznał wielkiego rozczarowania profesorowi Gąsowskiemu.
Uczniowie klasy siódmej 1. przyniosła rozczarowanie, 2. sprawili profesorowi rozczarowanie, 3. Rozczarowanie malowało się, 4. doznał wielkiego rozczarowania.
1. przyniosła rozczarowanie, 2. sprawili profesorowi rozczarowanie, 3. Rozczarowanie malowało się, 4. doznał wielkiego rozczarowania na twarzy profesora, kiedy dowiedział się o oszustwach uczniów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ro6DzLM1Shhpk
Ćwiczenie 10
Do nazw emocji i uczuć dopasuj ich zewnętrzne przejawy. rozczarowanie Możliwe odpowiedzi: 1. podniesiony głos, gwałtowne ruchy, 2. oczy zachodzące mgłą, smutny wyraz twarzy, 3. opuszczona głowa, 4. bezwładne opuszczenie ramion, 5. łamiący się głos, bladość, 6. skulenie ramion, 7. oczy lśnią łzami, 8. zaciśnięte dłonie, rumieniec na twarzy gniew Możliwe odpowiedzi: 1. podniesiony głos, gwałtowne ruchy, 2. oczy zachodzące mgłą, smutny wyraz twarzy, 3. opuszczona głowa, 4. bezwładne opuszczenie ramion, 5. łamiący się głos, bladość, 6. skulenie ramion, 7. oczy lśnią łzami, 8. zaciśnięte dłonie, rumieniec na twarzy rozgoryczenie Możliwe odpowiedzi: 1. podniesiony głos, gwałtowne ruchy, 2. oczy zachodzące mgłą, smutny wyraz twarzy, 3. opuszczona głowa, 4. bezwładne opuszczenie ramion, 5. łamiący się głos, bladość, 6. skulenie ramion, 7. oczy lśnią łzami, 8. zaciśnięte dłonie, rumieniec na twarzy smutek Możliwe odpowiedzi: 1. podniesiony głos, gwałtowne ruchy, 2. oczy zachodzące mgłą, smutny wyraz twarzy, 3. opuszczona głowa, 4. bezwładne opuszczenie ramion, 5. łamiący się głos, bladość, 6. skulenie ramion, 7. oczy lśnią łzami, 8. zaciśnięte dłonie, rumieniec na twarzy rozżalenie Możliwe odpowiedzi: 1. podniesiony głos, gwałtowne ruchy, 2. oczy zachodzące mgłą, smutny wyraz twarzy, 3. opuszczona głowa, 4. bezwładne opuszczenie ramion, 5. łamiący się głos, bladość, 6. skulenie ramion, 7. oczy lśnią łzami, 8. zaciśnięte dłonie, rumieniec na twarzy wzruszenie Możliwe odpowiedzi: 1. podniesiony głos, gwałtowne ruchy, 2. oczy zachodzące mgłą, smutny wyraz twarzy, 3. opuszczona głowa, 4. bezwładne opuszczenie ramion, 5. łamiący się głos, bladość, 6. skulenie ramion, 7. oczy lśnią łzami, 8. zaciśnięte dłonie, rumieniec na twarzy zwątpienie Możliwe odpowiedzi: 1. podniesiony głos, gwałtowne ruchy, 2. oczy zachodzące mgłą, smutny wyraz twarzy, 3. opuszczona głowa, 4. bezwładne opuszczenie ramion, 5. łamiący się głos, bladość, 6. skulenie ramion, 7. oczy lśnią łzami, 8. zaciśnięte dłonie, rumieniec na twarzy wściekłość Możliwe odpowiedzi: 1. podniesiony głos, gwałtowne ruchy, 2. oczy zachodzące mgłą, smutny wyraz twarzy, 3. opuszczona głowa, 4. bezwładne opuszczenie ramion, 5. łamiący się głos, bladość, 6. skulenie ramion, 7. oczy lśnią łzami, 8. zaciśnięte dłonie, rumieniec na twarzy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Zredaguj opis przeżyć wewnętrznych profesora Gąsowskiego.

Rk3Rx1A8r28W9
(Uzupełnij).

Słownik

sromotny
sromotny

przynoszący hańbę, wstyd

pękaty
pękaty

tęgi

subiektywny
subiektywny

osobisty; stronniczy; jednostronny; zależny od indywidualnej, osobistej opinii

urwipołeć
urwipołeć

psotnik, urwis

Waterloo
Waterloo

miejscowość, w pobliżu której Napoleon Bonaparte stoczył swoją ostatnią bitwę, przegrywając z armią angielską; powiedzenie „Moje Waterloo” oznacza poniesienie klęski, porażki

Notatki ucznia

RZXRMeeo3xjCp
(Uzupełnij).

Bibliografia

Makuszyński K., (1958), Szatan z siódmej klasy, Warszawa.