Przy imieniu stoi, nikogo się nie boi
zadanie interaktywne
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Dh60ybRaW
Do i od, z i w, nad i pod, za i przeciw – takie małe słówka, a rządzą innymi. Poznaj je dobrze, bo warto.
Co warto wiedzieć o przyimku
Przyimek nazywa najczęściej stosunki czasowe oraz przestrzenne między wyrazami i znaczy coś tylko razem z nimi, np. w domu, za tydzień.
Przyimek się nie odmienia. Rządzi przypadkiem rzeczownika, któremu najczęściej towarzyszy.
Przyimek z rzeczownikiem tworzy wyrażenie przyimkowe.
Do podanych przyimków dopisz następujące rzeczowniki: przyjaciel, kocur, czarownica, kociołek, zaklęcie. Zachowaj podaną kolejność i pamiętaj o właściwej formie.
z ........................, .............., ......................, ......................, ....................
o ......................, .............., ...................., .................., ..................
za ........................, .............., ......................, ......................, ....................
Pogrupuj podane wyrażenia przyimkowe na takie, które nazywają stosunki przestrzenne, oraz takie, które nazywają stosunki czasowe.
koło płotu, przy stole, wzdłuż drogi, w środę, w fotelu, za sekundę, przed godziną, za górami, pod łóżkiem, przed rokiem, nad morzem, po tygodniu
Gdzie? | |
---|---|
Kiedy? |
Czarownica Kornelia pakuje się na wakacje. Uzupełnij listę potrzebnych rzeczy właściwymi przyimkami.
księga ............ zaklęciami
dwie miotły ............ latania
słoik ............ robaczki świętojańskie
woreczek ............ ziołami
a także:
szczoteczka ............ zębów
chusteczki ............ nosa
torba ............ ramię
koszula ............ spania
bielizna ............ bawełny
płaszcz ............ kapturem
krem ............ witaminą A
tabletki ............ kaszel
Jak myślisz, czy można obyć się bez przyimków? Przeczytaj tekst, a następnie uzupełnij go brakującymi częściami mowy. Odpowiedz na pytanie. Uzasadnij odpowiedź.
Czy smok jest zwierzęciem zimującym?
[...] pod wieczór jaskinia wyglądała jak pałac. Podłoga, wysprzątana ............ kamieni, posypana była drobnym, białym piaskiem. ............ nim leżało osiem posłań ............ suchych liści, mchu i igliwia. ............ prawej strony stała balia wypełniona czystą wodą. ............ półkach skalnych smoki poustawiały termosy i pozapalały świece. Saksofon miał osobną półkę, o wiele szerszą i dłuższą ............ innych, bo Łysy Pies i Filetowy Kocur zbuntowali się jednocześnie i oświadczyli, że ............ saksofonie spać nie będą. Leżeli teraz ............ saksofonu ............ wyciągniętymi łapami, a Krokodyl siedział ............ kącie i robił im ............ drutach wełnianą kołderkę.
............ lewej strony, wbita ............ szczelinę skalną, sterczała gałąź, ............ której pozawieszane były hamaki. ............ hamakach leżały motyle. Hamaki, oczywiście, zrobił im Krokodyl ............ szydełku.
Późnym wieczorem Krokodyl skończył robić kołderkę i nakrył nią Psa i Kocura. Obaj westchnęli ............ rozkoszą i natychmiast zapadli w głęboki, jaskiniowy sen.
Źródło: Beata Krupska, Sceny z życia smoków, Warszawa 2014, s. 63.
Wykonajcie ilustrację do opisanej w ćwiczeniu sceny z życia smoków. Uwzględnijcie informacje przekazane za pomocą przyimków.