RKDtRL7wgysfg
Na zdjęciu widoczne są chmury, które wypełniają niemal cały kadr. W górnej części fotografii chmury są białe, w dolnej części granatowe. W prawym górnym rogu widoczny jest skrawek błękitnego nieba.

Przy zachmurzonym niebie

Chmury kłębiaste
Źródło: pix, domena publiczna. pixabay.
Twoje cele
  • zapoznasz się z prezentacją na temat rodzajów chmur,

  • zapoznasz się z opisami chmur zamieszczonymi we fragmentach „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza i „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej,

  • poszerzysz słownictwo potrzebne do opisu chmur,

  • zredagujesz poetycki opis chmur, w którym zastosujesz różne środki poetyckie.

Nieodłącznym elementem niemal każdego krajobrazu jest niebo z leniwie płynącymi obłokami, które są pięknym zjawiskiem atmosferycznym. Często stanowią inspirację dla twórców kultury, szczególnie dla pisarzy i malarzy. Chmury są ulubionym motywem poetów, ale w prozie również można znaleźć ich plastyczne opisy. Poetycki opis chmur zaczerpnięty z „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza warto zestawić z plastycznym opisem zawartym w powieści „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej.

Zapoznaj się z prezentacją „Z głową w chmurach”, a następnie wykonaj polecenia.

1
REWvTdlUw9zt3
Film przedstawia kłębiaste chmury, a w środku niebo. Chmury powoli się rozchodzą i pojawia się napis Z głową chmurach
1
R173s8YBLNbis
Film przedstawia chmury na niebie, które szybko wędrują po niebie.
1
Rk7JiEDKkARYV
Film przedstawia noszone prądami wietrznymi krople deszcze, które spadają do wody. Dodatkowo pojawia się napis: chmura - zbiór kropelek wody i kryształków lodu
R1AuT3FHO035q
1
R1TYRb73873xG
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Ze względu na wysokość występowania chmur możemy je podzielić na chmury piętra wysokiego, średniego i niskiego. Natomiast z uwagi na kształt wyróżniamy chmury kłębiaste, warstwowe i pierzaste.

1
R1eWAjXhBpKTh
Film przedstawia płynące chmury pierzaste (i pojawia się napis chmury pierzaste). W dole filmu widać Słońce i pomarańczowe niebo
1

1
RsmH7Wr6FPYpx
Film pokazuje szybko płynące chmury oraz napis: chmura pierzasto‑kłębiasta.
1
RCJKUyPwQIO2N
Film przedstawia przemykające po niebie chmury ora napis chmura pierzasto‑warstwowa.
1
RzcgWqDwbNJSJ
Film przedstawia chmury, które wędrują przez niebo. Dodatkowo pojawia się napis chmura pierzasto‑warstwowa.
1
REcJ45QnOqk67
Film przedstawia przemykające po niebie chmury w różnych odcieniach nieba. Dodatkowo pojawia się napis chmura średnio‑warstwowa.
1
R6zCd8SVsOPBM
Film przedstawia przemykające po niebie chmury. Niebo jest ciemne. Pojawia się napis chmura warstwowo‑deszczowa.
1
RvqdRDQwXwfNH
Film przedstawia przemykające po niebie chmury, a na dole zielone góry. Pojawia się napis chmura kłębiasta.
1
R1bk3sI1sYjwI
Film przedstawia przemykające po niebie chmury, niebo jest szare, a w dole widać wiatr targający trawą. Pojawia się napis chmura warstwowa.
1
R1CHXX6MJCePy
Film przedstawia przemykające po niebieskim niebie chmury. Pojawia się napis chmura głębiasto‑warstwowa.
1
R1BAJZlQf3D0G
Film przedstawia przemykające po niebie chmury. Pojawia się napis chmura kłębiasto‑deszczowa.
1
RSMS2VjYpkmn9
Film przedstawia przemykające po niebie chmury, a w dole zielone pola i drzewa.
Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 1

Wyjrzyj przez okno i sprawdź, jakie chmury znajdują się na niebie. Nazwij je, korzystając z informacji zawartych w prezentacji.

RKtpJpTnuAJsM
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 1

Zastanów się i odpowiedz, czy chmury można dotknąć. Na podstawie informacji zawartych w prezentacji uzasadnij swoją odpowiedź.

R1bqZFlJB5hcI
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 2

Co przypominają ci kształty chmur na niebie? Narysuj chmury, które widzisz.

R1DRUo1XxPaKr
Polecenie 2

Zredaguj własną definicję słowa „chmura”.

R19WBOrxzX88W
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga III

Te Państwa niebo włoskie, jak o niem słyszałem,

Błękitne, czyste, wszakwszak wszak to jak zamarzła woda!

Czyż nie piękniejsze stokroćstokroć stokroć wiatr i niepogoda?

U nas dość głowę podnieść: ileż to widoków!

Ileż scen i obrazów z samej gry obłoków!

Bo każda chmura inna: na przykład jesienna

Pełźnie jak żółw leniwa, ulewą brzemiennabrzemiennybrzemienna,

I z nieba aż do ziemi spuszcza długie smugi

Jak rozwiterozwityrozwite warkocze, to są deszczu strugi;

Chmura z gradem jak balon szybko z wiatrem leci,

Krągła, ciemnobłękitna, w środku żółto świeci,

Szum wielki słychać wkoło. Nawet te codzienne,

Patrzcie Państwo, te białe chmurki, jak odmienne!

ZrazuzrazuZrazu jak stada dzikich gęsi lub łabędzi,

A z tyłu wiatr jak sokół do kupy je pędzi;

Ściskają się, grubieją, rosną, nowe dziwy!

Dostają krzywych karków, rozpuszczają grzywy,

Wysuwają nóg rzędy i po niebios sklepiesklepsklepie

Przelatują jak tabuntabuntabun rumaków po stepie:

Wszystkie białe jak srebro, zmieszały się – nagle

Z ich karków rosną maszty, z grzyw szerokie żagle,

Tabun zmienia się w okręt i wspaniale płynie

Cicho, zwolna, po niebios błękitnej równinie!

01 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 1967, s. 187–188.
Ćwiczenie 1

Napisz co jest tematem fragmentu „Pana Tadeusza”?

RuJlZV1sufs8M
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 2
Rhzne41KemZxo
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Chmury
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Wypełnij wyznaczone miejsca wyrazami pokrewnymi do słowa „chmura”, a następnie umieść pola tekstowe w dowolnych punktach na rysunku.

Rb3yN94xn1OnI
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Wymień wyrazy należące do rodziny wyrazów  „chmura”.

R1R7avbJR1FNN
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 4

Wymień wyrazy należące do rodziny wyrazów  „chmura”.

RTPKGOtv8aPK5
Miejsce na odpowiedź ucznia.
1
1
Ćwiczenie 4
RDTrcil3uKMTw
Zadanie interaktywne polegające na łączeniu w pary tekstu i ilustracji.
Chmury
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RwRytpLDH95VZ
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polegające na łączeniu w pary odpowiednich fragmentów tekstu.
Chmury
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5
R1SxMkV7UZyRc
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu do siebie okresleń.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Przeczytaj tekst popularnonaukowy o powstawaniu chmur oraz obejrzyj grafikę ilustrującą ten proces, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Justine Gourdeau [czyt. Żystin Gordo] Chmury i aerozole. Wiadomości podstawowe

(...) Ciepłe powietrzne, jako mniej gęste, unosi się, a zimne opada. Naukowcy nazywają to konwekcją. Konwekcja jest jednym z procesów, dzięki któremu mogą powstawać chmury. Kiedy świeci Słońce, powietrze znajdujące się przy powierzchni Ziemi, zawierające parę wodną, jest ogrzewane i zaczyna się unosić. W miarę wzrostu wysokości powietrze to ochładza się. Chmury powstają, gdy wilgotne powietrze ochłodzi się do określonej granicznej temperatury: wtedy woda  na małych zawieszonych w powietrzu cząstkach stałych i tworzą się kropelki chmur. (...)

03 Źródło: Justine Gourdeau [czyt. Żystin Gordo], Chmury i aerozole. Wiadomości podstawowe, tłum. Anita Bokwa, Paweł Jezioro, dostępny w internecie: http://klimat.czn.uj.edu.pl/enid/1__Chmury/-_Powstawanie_chmur_3mi.htm [dostęp 26.09.2022].
R13tyzUbhLehI
Powstawanie chmur
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Na podstawie tekstu popularnonaukowego i fragmentu „Pana Tadeusza” uzupełnij tabelę zwrotami opisującymi powstawanie chmur.

R1aoEihblUaZi
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Zapisz czym się różnią od siebie dwa opisy powstawania chmur na niebie – popularnonaukowy i poetycki.

RJQnXUyrgflDM
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 8

Spójrz w niebo i poobserwuj ruch chmur na niebie, następnie zredaguj krótkie opowiadanie o tym, co dzieje się z obłokami.

  • chmury szybko pędzą po niebie,

  • chmury błyskawicznie prują przez niebo,

  • chmury leniwie suną po niebie,

  • chmury gnają po niebie,

  • chmury leniwie toczą się po niebie,

  • chmury wolno pełzną po niebie,

  • chmury rosną i grubieją,

  • chmury dostojnie przepływają po niebie,

  • chmury niespiesznie płyną po niebie,

  • chmury gwałtownie przetaczają się po niebie,

  • ciężkie chmury nabrzmiewają deszczem,

  • chmury w oka mgnieniu potężnieją,

  • ciężkie chmury wiszą nisko na niebie.

RPKgXLg8CsrRX
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 8

Wyobraź sobie pędzące po niebie chmury w pogodny dzień lub chmury tuż przed burzą. Opisz ruch tych chmur i to, co się  z nimi dzieje.  Możesz wykorzystać podane słownictwo:

  • chmury błyskawicznie prują przez niebo,

  • chmury leniwie suną po niebie,

  • chmury gnają po niebie,

  • chmury leniwie toczą się po niebie,

  • chmury wolno pełzną po niebie,

  • chmury rosną i grubieją,

  • chmury dostojnie przepływają po niebie,

  • chmury niespiesznie płyną po niebie,

  • chmury gwałtownie przetaczają się po niebie,

  • ciężkie chmury nabrzmiewają deszczem,

  • chmury w oka mgnieniu potężnieją,

  • ciężkie chmury wiszą nisko na niebie.

R1ZVyfEcJotk8
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 9
RV13tVDDuSwCT
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu do siebie określeń.
Frazeologizmy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

Uzupełnij zdania podanymi poniżej związkami frazeologicznymi.

Rf5VdxyJctyDS
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu określeń do zdań.
Frazeologizmy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

O autorze

Eliza Orzeszkowa1910Grodno (obecnie Białoruś)1841Milkowszczyzna (obecnie Białoruś)
RSjGwW6cS7ojj
Eliza Orzeszkowa, 1900
Źródło: Jan Mieczkowski, domena publiczna.

Eliza Orzeszkowa

Eliza Orzeszkowa była polską pisarką publicystką i działaczką społeczną. Jej powieści cieszyły się wielką popularnością, gdyż poruszały ważną problematykę społeczną.

Eliza Orzeszkowa Nad Niemnem

Upalne słońce osypywało nieścigniony szlak wody ulewą iskier, a tu i ówdzie łamiące się w falach promienie jego tworzyły ogniska olśniewających świateł. Chwilami te ogniska wyrzucające z siebie niskie snopy promieni bladły lub całkiem gasły, a w błękitach wody, pod delikatnym rysunkiem drobnych fal, sunęły ciemne odbicia przepływających pod niebem chmur. Nie były to chmury natychmiastową burzą grożące, ale raczej białe obłoki mętną szarością wydęte, wydłużające się wciąż i przybierające, z brzegami przelewającymi się w coraz nowe linie i kształty. W cichym i parnym powietrzu powoli i nisko sunąc, co chwilę przysłaniały one, to odkrywały rozżarzoną tarczę słońca, sprawiając tym w powietrzu zmienną grę promiennych jasności i nagłych przyciemnień. Tam gdzie rzeka daleko przed pomykającym czółnemczółno czółnem za bór skręcała, zgromadzały się one, łączyły i skłon nieba zasłaniały ścianą wełnistych, ciemnych, srebrem obrębionych kłębów.

02 Źródło: Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem, Warszawa 1965, s. 276–277.
Ćwiczenie 11
RUSZmivujHBAE
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Nad Niemnem
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 12
Rkus85z8vZjdL
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu tekstu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12

Wypisz fragmenty opisujące wygląd i ruchy chmur na niebie z poniższego fragmentu powieści „Nad Niemnem”.

Nie były to chmury natychmiastową burzą grożące, ale raczej białe obłoki mętną szarością wydęte, wydłużające się wciąż i przybierające, z brzegami przelewającymi się w coraz nowe linie i kształty. W cichym i parnym powietrzu powoli i nisko sunąc, co chwilę przysłaniały one, to odkrywały rozżarzoną tarczę słońca, sprawiając tym w powietrzu zmienną grę promiennych jasności i nagłych przyciemnień. Tam, gdzie rzeka daleko przed pomykającym czółnem za bór skręcała, zgromadzały się one, łączyły i skłon nieba zasłaniały ścianą wełnistych, ciemnych, srebrem obrębionych kłębów.

RDvmWsVJaM6gt
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13

Na podstawie fragmentu „Nad Niemnem” opisz wygląd oraz ruchy chmur na niebie. Możesz zacząć tak: Po niebie sunęły białe obłoki…

R14hqJ9LMcIPc
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 14
RwjdaYigSgBlj
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowych odpowiedzi.
Opisy
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Opisz chmury na niebie. Postaraj się zastosować jak najwięcej różnych środków poetyckich (np. epitetów, porównań i przenośni).

R1FQKMC1BaEWU
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 3

Opisz, jak wyobrażasz sobie chmury znajdujące się na niebie w czasie ładnej pogody i podczas niepogody.

RJQHOnpvJqxCS
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Słownik

wszak 
wszak 

przecież

stokroć 
stokroć 

bardzo wiele razy

brzemienny
brzemienny

obciążony, naładowany czymś

zrazu
zrazu

w pierwszej chwili, początkowo

sklep
sklep

sklepiony strop, sufit

tabun
tabun

stado dzikich koni

rozwity
rozwity

rozwinięty, rozpleciony

czółno 
czółno 

łódź wydrążona z jednego pnia

kondensacja
kondensacja

zagęszczenie, stężenie czegoś

cyrkulacja
cyrkulacja

obieg, przepływ, krążenie

Notatki ucznia

RCnPvmPO2iGl5
Miejsce na notatki ucznia.

Bibliografia

Andrearczyk T., (2015), Estetyka chmur, „Dyskurs” nr 20.

Ratajczak W., (2006), Słownik motywów literackich, Poznań: NAKOM.