Przy zachmurzonym niebie
zapoznasz się z prezentacją na temat rodzajów chmur,
zapoznasz się z opisami chmur zamieszczonymi we fragmentach „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza i „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej,
poszerzysz słownictwo potrzebne do opisu chmur,
zredagujesz poetycki opis chmur, w którym zastosujesz różne środki poetyckie.
Nieodłącznym elementem niemal każdego krajobrazu jest niebo z leniwie płynącymi obłokami, które są pięknym zjawiskiem atmosferycznym. Często stanowią inspirację dla twórców kultury, szczególnie dla pisarzy i malarzy. Chmury są ulubionym motywem poetów, ale w prozie również można znaleźć ich plastyczne opisy. Poetycki opis chmur zaczerpnięty z „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza warto zestawić z plastycznym opisem zawartym w powieści „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej.
Zapoznaj się z prezentacją „Z głową w chmurach”, a następnie wykonaj polecenia.
Wyjrzyj przez okno i sprawdź, jakie chmury znajdują się na niebie. Nazwij je, korzystając z informacji zawartych w prezentacji.
Zastanów się i odpowiedz, czy chmury można dotknąć. Na podstawie informacji zawartych w prezentacji uzasadnij swoją odpowiedź.
Co przypominają ci kształty chmur na niebie? Narysuj chmury, które widzisz.
Zredaguj własną definicję słowa „chmura”.
Pan TadeuszKsięga III
Te Państwa niebo włoskie, jak o niem słyszałem,
Błękitne, czyste, wszakwszak to jak zamarzła woda!
Czyż nie piękniejsze stokroćstokroć wiatr i niepogoda?
U nas dość głowę podnieść: ileż to widoków!
Ileż scen i obrazów z samej gry obłoków!
Bo każda chmura inna: na przykład jesienna
Pełźnie jak żółw leniwa, ulewą brzemiennabrzemienna,
I z nieba aż do ziemi spuszcza długie smugi
Jak rozwiterozwite warkocze, to są deszczu strugi;
Chmura z gradem jak balon szybko z wiatrem leci,
Krągła, ciemnobłękitna, w środku żółto świeci,
Szum wielki słychać wkoło. Nawet te codzienne,
Patrzcie Państwo, te białe chmurki, jak odmienne!
ZrazuZrazu jak stada dzikich gęsi lub łabędzi,
A z tyłu wiatr jak sokół do kupy je pędzi;
Ściskają się, grubieją, rosną, nowe dziwy!
Dostają krzywych karków, rozpuszczają grzywy,
Wysuwają nóg rzędy i po niebios sklepiesklepie
Przelatują jak tabuntabun rumaków po stepie:
Wszystkie białe jak srebro, zmieszały się – nagle
Z ich karków rosną maszty, z grzyw szerokie żagle,
Tabun zmienia się w okręt i wspaniale płynie
Cicho, zwolna, po niebios błękitnej równinie!
Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 1967, s. 187–188.
Napisz co jest tematem fragmentu „Pana Tadeusza”?
Wypełnij wyznaczone miejsca wyrazami pokrewnymi do słowa „chmura”, a następnie umieść pola tekstowe w dowolnych punktach na rysunku.
Wymień wyrazy należące do rodziny wyrazów „chmura”.
Wymień wyrazy należące do rodziny wyrazów „chmura”.
Przeczytaj tekst popularnonaukowy o powstawaniu chmur oraz obejrzyj grafikę ilustrującą ten proces, a następnie wykonaj ćwiczenia.
Chmury i aerozole. Wiadomości podstawowe(...) Ciepłe powietrzne, jako mniej gęste, unosi się, a zimne opada. Naukowcy nazywają to konwekcją. Konwekcja jest jednym z procesów, dzięki któremu mogą powstawać chmury. Kiedy świeci Słońce, powietrze znajdujące się przy powierzchni Ziemi, zawierające parę wodną, jest ogrzewane i zaczyna się unosić. W miarę wzrostu wysokości powietrze to ochładza się. Chmury powstają, gdy wilgotne powietrze ochłodzi się do określonej granicznej temperatury: wtedy woda na małych zawieszonych w powietrzu cząstkach stałych i tworzą się kropelki chmur. (...)
Źródło: Justine Gourdeau [czyt. Żystin Gordo], Chmury i aerozole. Wiadomości podstawowe, tłum. Anita Bokwa, Paweł Jezioro, dostępny w internecie: http://klimat.czn.uj.edu.pl/enid/1__Chmury/-_Powstawanie_chmur_3mi.htm [dostęp 26.09.2022].

Na podstawie tekstu popularnonaukowego i fragmentu „Pana Tadeusza” uzupełnij tabelę zwrotami opisującymi powstawanie chmur.
Zapisz czym się różnią od siebie dwa opisy powstawania chmur na niebie – popularnonaukowy i poetycki.
Spójrz w niebo i poobserwuj ruch chmur na niebie, następnie zredaguj krótkie opowiadanie o tym, co dzieje się z obłokami.
chmury szybko pędzą po niebie,
chmury błyskawicznie prują przez niebo,
chmury leniwie suną po niebie,
chmury gnają po niebie,
chmury leniwie toczą się po niebie,
chmury wolno pełzną po niebie,
chmury rosną i grubieją,
chmury dostojnie przepływają po niebie,
chmury niespiesznie płyną po niebie,
chmury gwałtownie przetaczają się po niebie,
ciężkie chmury nabrzmiewają deszczem,
chmury w oka mgnieniu potężnieją,
ciężkie chmury wiszą nisko na niebie.
Wyobraź sobie pędzące po niebie chmury w pogodny dzień lub chmury tuż przed burzą. Opisz ruch tych chmur i to, co się z nimi dzieje. Możesz wykorzystać podane słownictwo:
chmury błyskawicznie prują przez niebo,
chmury leniwie suną po niebie,
chmury gnają po niebie,
chmury leniwie toczą się po niebie,
chmury wolno pełzną po niebie,
chmury rosną i grubieją,
chmury dostojnie przepływają po niebie,
chmury niespiesznie płyną po niebie,
chmury gwałtownie przetaczają się po niebie,
ciężkie chmury nabrzmiewają deszczem,
chmury w oka mgnieniu potężnieją,
ciężkie chmury wiszą nisko na niebie.
Uzupełnij zdania podanymi poniżej związkami frazeologicznymi.
O autorze

Eliza Orzeszkowa
Eliza Orzeszkowa była polską pisarką publicystką i działaczką społeczną. Jej powieści cieszyły się wielką popularnością, gdyż poruszały ważną problematykę społeczną.
Nad NiemnemUpalne słońce osypywało nieścigniony szlak wody ulewą iskier, a tu i ówdzie łamiące się w falach promienie jego tworzyły ogniska olśniewających świateł. Chwilami te ogniska wyrzucające z siebie niskie snopy promieni bladły lub całkiem gasły, a w błękitach wody, pod delikatnym rysunkiem drobnych fal, sunęły ciemne odbicia przepływających pod niebem chmur. Nie były to chmury natychmiastową burzą grożące, ale raczej białe obłoki mętną szarością wydęte, wydłużające się wciąż i przybierające, z brzegami przelewającymi się w coraz nowe linie i kształty. W cichym i parnym powietrzu powoli i nisko sunąc, co chwilę przysłaniały one, to odkrywały rozżarzoną tarczę słońca, sprawiając tym w powietrzu zmienną grę promiennych jasności i nagłych przyciemnień. Tam gdzie rzeka daleko przed pomykającym czółnemczółnem za bór skręcała, zgromadzały się one, łączyły i skłon nieba zasłaniały ścianą wełnistych, ciemnych, srebrem obrębionych kłębów.
Źródło: Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem, Warszawa 1965, s. 276–277.
Wypisz fragmenty opisujące wygląd i ruchy chmur na niebie z poniższego fragmentu powieści „Nad Niemnem”.
Nie były to chmury natychmiastową burzą grożące, ale raczej białe obłoki mętną szarością wydęte, wydłużające się wciąż i przybierające, z brzegami przelewającymi się w coraz nowe linie i kształty. W cichym i parnym powietrzu powoli i nisko sunąc, co chwilę przysłaniały one, to odkrywały rozżarzoną tarczę słońca, sprawiając tym w powietrzu zmienną grę promiennych jasności i nagłych przyciemnień. Tam, gdzie rzeka daleko przed pomykającym czółnem za bór skręcała, zgromadzały się one, łączyły i skłon nieba zasłaniały ścianą wełnistych, ciemnych, srebrem obrębionych kłębów.
Na podstawie fragmentu „Nad Niemnem” opisz wygląd oraz ruchy chmur na niebie. Możesz zacząć tak: Po niebie sunęły białe obłoki…
Opisz chmury na niebie. Postaraj się zastosować jak najwięcej różnych środków poetyckich (np. epitetów, porównań i przenośni).
Opisz, jak wyobrażasz sobie chmury znajdujące się na niebie w czasie ładnej pogody i podczas niepogody.
Słownik
przecież
bardzo wiele razy
obciążony, naładowany czymś
w pierwszej chwili, początkowo
sklepiony strop, sufit
stado dzikich koni
rozwinięty, rozpleciony
łódź wydrążona z jednego pnia
zagęszczenie, stężenie czegoś
obieg, przepływ, krążenie
Notatki ucznia
Bibliografia
Andrearczyk T., (2015), Estetyka chmur, „Dyskurs” nr 20.
Ratajczak W., (2006), Słownik motywów literackich, Poznań: NAKOM.














