Przychodzi Idzi do Brunona. Odmiana imion polskich i obcych.
Przychodzi Idzi do Brunona. Odmiana imion polskich i obcych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna wzory odmiany imion polskich i obcych.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
włączyć imiona polskie i obce do odpowiedniego wzoru deklinacyjnego,
odmienić niektóre imiona nietypowe.
2. Metoda i forma pracy
wykład, ćwiczenia, praca ze słownikiem
3. Środki dydaktyczne
Nowy Słownik Poprawnej Polszczyzny*, ksero z ćwiczeniami*
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel pyta uczniów, w jakich sytuacjach może im się przydać umiejętność odmieniania imion? (np. w trakcie rozmowy, w listach, e‑mailach.). Pogadanka.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie uzupełniają ćwiczenia z ksero. Na podstawie tych ćwiczeń starają się zaobserwować reguły odmiany.
Kolejny etap to praca ze słownikiem. Uczniowie dzielą się na cztery grupy. Każda grupa dostaje słownik. Mają za zadanie wynotować z niego najważniejsze zasady dotyczące odmiany imion. Robią notatkę do zeszytów.
c) Faza podsumowująca
By utrwalić zdobyte wiadomości, uczniowie mają za zadanie odmienić w zeszytach następujące imiona: Otto, Mieszko, Barnaba, Salomea, Teodozja.
5. Bibliografia
Nowy Słownik Poprawnej Polszczyzny, red. Markowski, PWN, Warszawa 1999.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Ćwiczenie 1.
Podane w nawiasach imiona męskie wstaw w odpowiedniej formie.
Zaprzyjaźniłem się z ... (Narcyz).
Wczoraj byłam na kolacji z ... (Bruno).
Wiele dobrego słyszałam o ... (Kacper).
Zróbmy niespodziankę ... (Otto).
Zaprosiłam na obiad ... (Polikarp).
Spotkałam dziś na mieście ... (Wawrzyniec).
Wiele zawdzięczam ... (Mieszko).
Dziewczęta marzą o ... (Bartosz).
Nie lubię ... (Barnaba).
Powiedziałam o tym ... (Idzi).
Ta torba należy do ... (Marceli).
Zawisza poszedł na spacer z ... (Aleksy).
Ćwiczenie 2.
Podane w nawiasach imiona żeńskie wstaw w odpowiedniej formie.
Poszedł w odwiedziny do ... (Kinga)
Wysłałam list ... (Elwira).
Nie zastał w domu ... (Hortensja).
Bardzo polubiłam ... (Aniela).
Spotkałam się z ... (Salomea).
Przybyszewski kochał się w ... (Dagny).
Zapomniałam o ... (Gryzelda).
Życz szczęścia ... (Dobrawa).
Czytałam artykuł o ... (Ingrid).
Jaś zakochał się w ... (Teodozja).
b) Zadanie domowe
Napisz list do Brunona i Salomei, w którym użyjesz wszystkich form deklinacyjnych tych imion.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja przewidziana dla II klasy gimnazjum.