Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przychodzi Idzi do Brunona. Odmiana imion polskich i obcych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna wzory odmiany imion polskich i obcych.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • włączyć imiona polskie i obce do odpowiedniego wzoru deklinacyjnego,

  • odmienić niektóre imiona nietypowe.

2. Metoda i forma pracy

wykład, ćwiczenia, praca ze słownikiem

3. Środki dydaktyczne

Nowy Słownik Poprawnej Polszczyzny*, ksero z ćwiczeniami*

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel pyta uczniów, w jakich sytuacjach może im się przydać umiejętność odmieniania imion? (np. w trakcie rozmowy, w listach, e‑mailach.). Pogadanka.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie uzupełniają ćwiczenia z ksero. Na podstawie tych ćwiczeń starają się zaobserwować reguły odmiany.

Kolejny etap to praca ze słownikiem. Uczniowie dzielą się na cztery grupy. Każda grupa dostaje słownik. Mają za zadanie wynotować z niego najważniejsze zasady dotyczące odmiany imion. Robią notatkę do zeszytów.

c) Faza podsumowująca

By utrwalić zdobyte wiadomości, uczniowie mają za zadanie odmienić w zeszytach następujące imiona: Otto, Mieszko, Barnaba, Salomea, Teodozja.

5. Bibliografia

Nowy Słownik Poprawnej Polszczyzny, red. Markowski, PWN, Warszawa 1999.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Ćwiczenie 1.

Podane w nawiasach imiona męskie wstaw w odpowiedniej formie.

  1. Zaprzyjaźniłem się z ... (Narcyz).

  2. Wczoraj byłam na kolacji z ... (Bruno).

  3. Wiele dobrego słyszałam o ... (Kacper).

  4. Zróbmy niespodziankę ... (Otto).

  5. Zaprosiłam na obiad ... (Polikarp).

  6. Spotkałam dziś na mieście ... (Wawrzyniec).

  7. Wiele zawdzięczam ... (Mieszko).

  8. Dziewczęta marzą o ... (Bartosz).

  9. Nie lubię ... (Barnaba).

  10. Powiedziałam o tym ... (Idzi).

  11. Ta torba należy do ... (Marceli).

  12. Zawisza poszedł na spacer z ... (Aleksy).

Ćwiczenie 2.

Podane w nawiasach imiona żeńskie wstaw w odpowiedniej formie.

  1. Poszedł w odwiedziny do ... (Kinga)

  2. Wysłałam list ... (Elwira).

  3. Nie zastał w domu ... (Hortensja).

  4. Bardzo polubiłam ... (Aniela).

  5. Spotkałam się z ... (Salomea).

  6. Przybyszewski kochał się w ... (Dagny).

  7. Zapomniałam o ... (Gryzelda).

  8. Życz szczęścia ... (Dobrawa).

  9. Czytałam artykuł o ... (Ingrid).

  10. Jaś zakochał się w ... (Teodozja).

b) Zadanie domowe

Napisz list do Brunona i Salomei, w którym użyjesz wszystkich form deklinacyjnych tych imion.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja przewidziana dla II klasy gimnazjum.

R1Aqo3u81vWSD

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 80.43 KB w języku polskim
R8LegYTgCuLUs

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim