MOT.03. Diagnozowanie i naprawa powłok lakierniczych - Lakiernik samochodowy 713203
bg‑orange
Przyczyny i rodzaje uszkodzeń lakieru
ATLAS INTERAKTYWNY
Opis alternatywny w tej lekcji dotyczy grafik przedstawionych w atlasie interaktywnym. Każda z prezentowanych osiemnastu wad jest ukazana dwukrotnie. Pierwszy raz ukazuje się daną wadę w sposób schematyczny, jako wizualizację na warstwach, aby użytkownikowi łatwiej było zwizualizować, której z nich dotyczy. Następnie przedstawia się ją w sposób realistyczny, czyli po prostu jako zdjęcie. Dodatkowo do każdej wady dołączone są nagrania dźwiękowe tożsame z treścią.
Działania substancji żrących
Działania substancji żrących
R4TNpzADEBGF4
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakimi są działania substancji żrących. Są to czarne plamy powstałe po wypaleniu lakieru.
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakimi są działania substancji żrących. Są to czarne plamy powstałe po wypaleniu lakieru.
R1c5wPY7VlNW9
Ilustracja
Źródło: zdjęcie wykorzystane za zgodą firmy NOVOL; jakiekolwiek dalsze użycie podlega wszelkim ograniczeniom opisanym w licencji opublikowanej na powołanej stronie internetowej, dostępny w internecie: https://novol.com/, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Plamy o różnej wielkości i kształcie. Powstają na skutek działania agresywnej/żrącej substancji na powłokę lakierniczą. W zależności od czasu działania danej substancji na powłokę mogą powstać uszkodzenia typu odbarwienie, spękanie, nadtrawienie czy nawet odchodzenie lakieru.
Jakie są przyczyny powstawania wady? Główną przyczyną uszkodzenia powłoki jest długotrwałe działanie substancji agresywnej/żrącej na lakier. Wady powstają przez:
nieusunięte przez dłuższy czas ptasie odchody,
soki z roślin np. kwitnących drzew,
kwaśne deszcze (zawierające m.in. związki siarki),
użycie bardzo silnych detergentów,
przypadkowe rozlanie substancji żrącej (kwas z akumulatora, płyn hamulcowy, rozpuszczalnik).
Jak zapobiegać?
Należy zwracać uwagę, czy na powłokę lakierniczą nie działają żadne środki agresywne, które mogą ją uszkodzić.
Mieć na uwadze ewentualne uszkodzenia lakieru w momencie parkowania pod kwitnącymi drzewami.
Stosować się do zasad BHP przy wymianie płynów samochodowych.
W przypadku zabrudzenia pojazdu ptasimi odchodami natychmiastowe umycie zanieczyszczenia.
Jak usunąć wadę? Usunięcie wady zależy od stopnia uszkodzenia powłoki. W przypadku niewielkich uszkodzeń wystarczy zmatowić lakier, a następnie wypolerować przy użyciu pasty polerskiej i polerki mechanicznej. Większe uszkodzenia należy usunąć poprzez szlifowanie i ponownie polakierować, zgodnie z procedurami procesu technologicznego.
Efekt hologramu po polerowaniu
Efekt hologramu po polerowaniu
R1cL29RLrFxm2
Zdjęcie przedstawia wielowarstwową powłokę lakieru. Składa się z trzech warstw: bordowej, jasnobeżowej, czarnej.
Zdjęcie przedstawia wielowarstwową powłokę lakieru. Składa się z trzech warstw: bordowej, jasnobeżowej, czarnej.
RSgz4SXpVe7gN
Zdjęcie przedstawia zbliżenie na czerwony lakier samochodowy. Widoczne są na nim lekkie zarysowania.
Źródło: zdjęcie wykorzystane za zgodą firmy NOVOL; jakiekolwiek dalsze użycie podlega wszelkim ograniczeniom opisanym w licencji opublikowanej na powołanej stronie internetowej, dostępny w internecie: https://novol.com/, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Jakie są przyczyny powstawania wady? Przyczyny powstawania na powłoce lakierniczej efektu hologramu po polerowaniu to:
zbyt krótki okres suszenia powłoki lakierniczej,
zbyt duża grubość całej powłoki,
niewłaściwa zawartość utwardzacza,
zastosowanie zbyt dużego nacisku polerki do powierzchni powłoki,
występowanie przechylania polerki na boki podczas polerowania,
zastosowanie niewłaściwej pasty polerskiej,
polerowanie przy zbyt wysokiej temperaturze otoczenia.
Jak zapobiegać? Aby zapobiegać powstawaniu tej wady należy:
przestrzegać parametrów technologicznych (takich jak: odpowiednia grubość kolejno nakładanych warstw powłoki lakierniczej, okresy suszenia, zawartość utwardzacza),
stosować właściwe materiały i narzędzia do polerowania, zgodnie z procedurami procesu technologicznego.
Jak usunąć wadę? Aby usunąć wadę należy:
wysuszyć powłokę lakierniczą,
ponownie ją wypolerować, zgodnie z procedurami procesu technologicznego.
Nakłucia
Nakłucia
R1B9cu8DPwaWQ
Zdjęcie przedstawia nieprawidłowość na lakierze, czyli pęcherzyki powietrza na powierzchni.
Zdjęcie przedstawia nieprawidłowość na lakierze, czyli pęcherzyki powietrza na powierzchni.
REwbLPNSoqjqc
Ilustracja
Źródło: zdjęcie wykorzystane za zgodą firmy NOVOL; jakiekolwiek dalsze użycie podlega wszelkim ograniczeniom opisanym w licencji opublikowanej na powołanej stronie internetowej, dostępny w internecie: https://novol.com/, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Nakłucia są wadami występującymi na ogół w warstwie nawierzchniowej powłok lakierniczych. Kraterki w niektórych przypadkach mogą nawet sięgać do warstwy podkładowej. Wady te są podobne do nakłuć igłą, dlatego proces ich powstawania nazwano igiełkowaniem.
Jakie są przyczyny powstawania wady? Przyczyny powstawania na powłoce lakierniczej wad w postaci nakłuć to:
znajdujące się w warstwie szpachlowej nieprzeszlifowane pory,
podłoże zostało wysuszone w sposób niewystarczający.
Jak zapobiegać? Aby zapobiegać powstawaniu tej wady należy:
stosować podkład epoksydowy, celem izolacji warstwy szpachlowej (poliestrowej),
starannie przeszlifować pory znajdujące się w warstwie szpachlowej.
Jak usunąć wadę? Aby usunąć wadę należy:
przeszlifować wadliwy obszar powłoki lakierniczej,
nanieść nową powłokę lakierniczą, zgodnie z procedurami procesu technologicznego.
Niezgodność odcieni
Niezgodność odcieni
RQwXma6qTrshY
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim jest niezgodność jego odcieni. Jedna część powłoki ma jaśniejszy odcień a druga ciemniejszy.
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim jest niezgodność jego odcieni. Jedna część powłoki ma jaśniejszy odcień a druga ciemniejszy.
R1HGMi3NpnHXi
Ilustracja
Źródło: zdjęcie wykorzystane za zgodą firmy NOVOL; jakiekolwiek dalsze użycie podlega wszelkim ograniczeniom opisanym w licencji opublikowanej na powołanej stronie internetowej, dostępny w internecie: https://novol.com/, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Niezgodność odcieni jest wadą lakierniczą, polegającą na uzyskaniu ciemniejszej lub jaśniejszej barwy renowacyjnych powłok lakierniczych w porównaniu z powłoką wzorcową, którą stanowi powłoka oryginalna (fabryczna).
Jakie są przyczyny powstawania wady? Przyczynami występowanie różnych odcieni barwy między elementami nadwozia są:
źle dobrany lakier lub błędnie wybrana (odczytana) receptura farby (lakieru),
źle dobrany kolor,
różnice w stosowanych technikach natrysku (np. za grubo, za cienko),
niewłaściwa dysza pistoletu natryskowego lub ciśnienie podczas natrysku,
wyblaknięcie powłoki.
Jak zapobiegać? Aby zapobiegać powstawaniu tej wady należy:
porównać odcienie nanoszonej powłoki lakierniczej (np. natrysnąć wzorzec koloru na „test‑kartę”),
stosować podkład w systemie szarości widmowej,
używać techniki cieniowania.
Jak usunąć wadę? Aby usunąć wadę należy:
przeszlifować powierzchnię posiadającą wadę,
ponownie nanieść powłokę lakierniczą, zgodnie z procedurami procesu technologicznego.
Zdjęcie przedstawia nieprawidłowość na lakierze tzw. gazowanie, są to pęcherzyki powietrza na powierzchni.
Zdjęcie przedstawia nieprawidłowość na lakierze tzw. gazowanie, są to pęcherzyki powietrza na powierzchni.
R1Gg0oOSr8P6C
Ilustracja
Źródło: zdjęcie wykorzystane za zgodą firmy NOVOL; jakiekolwiek dalsze użycie podlega wszelkim ograniczeniom opisanym w licencji opublikowanej na powołanej stronie internetowej, dostępny w internecie: https://novol.com/, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Odgotowanie (gazowanie, zgazowanie) jest wadą lakierniczą, która polega na tworzeniu w świeżo naniesionej nawierzchniowej warstwie lakieru (bezbarwnego) otwartych pęcherzyków rozpuszczalnika lub powietrza (o średnicy do 1 mm).
Jakie są przyczyny powstawania wady? Przyczynami występowania zgazowania powłoki lakierniczej są:
zbyt duża grubość całej powłoki,
zbyt krótki okres suszenia,
niewłaściwa zawartość utwardzacza,
użycie niewłaściwego rodzaju rozpuszczalnika oraz zastosowanie nieodpowiedniego okresu przeznaczonego na jego odparowanie.
Jak zapobiegać? Aby zapobiegać powstawaniu tej wady należy:
przestrzegać parametrów zalecanych w procesie technologicznym, takich jak: grubość nanoszonych warstw, okres suszenia, zawartość utwardzacza,
stosować właściwe materiały lakiernicze.
Jak usunąć wadę? Aby usunąć wadę należy:
przeszlifować całą powierzchnię lakierowania,
ponownie nanieść powłokę lakierniczą, zgodnie z procedurami procesu technologicznego.
Osiadanie mgły natryskowej
Osiadanie mgły natryskowej
R7umFi4KQldKN
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim jest osiadanie mgły natryskowej. Na powierzchni pojawiają się malutkie kropeczki przypominające szron.
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim jest osiadanie mgły natryskowej. Na powierzchni pojawiają się malutkie kropeczki przypominające szron.
R1enj4SJ7K29f
Ilustracja
Źródło: zdjęcie wykorzystane za zgodą firmy NOVOL; jakiekolwiek dalsze użycie podlega wszelkim ograniczeniom opisanym w licencji opublikowanej na powołanej stronie internetowej, dostępny w internecie: https://novol.com/, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Wadę powłoki lakierniczej zwanej „osiadaniem mgły natryskowej”, stanowią rozpylone podczas procesu lakierowania krople lakieru, osiadające na powierzchni powłoki.
Jakie są przyczyny powstawania wady? Przyczyny wystąpienia osiadania mgły natryskowej na powierzchni powłoki lakierniczej, to:
niewłaściwy dobór rozpuszczalników do warunków aplikacji,
niewystarczające zabezpieczenie miejsc nielakierowanych,
słabe funkcjonowanie kabiny lakierniczej.
Jak zapobiegać? Aby zapobiegać powstawaniu tej wady należy:
stosować odpowiedni utwardzacz i rozpuszczalnik,
starannie osłaniać (maskować) miejsca nielakierowane,
zapewnić odpowiednią wentylację w kabinie lakierniczej.
Jak usunąć wadę? Aby usunąć wadę należy:
zmatowić wadliwy obszar powłoki,
wypolerować wadliwy obszar powłoki, zgodnie z procedurami procesu technologicznego.
Pęknięcia lakieru
Pęknięcia lakieru
R1P203md510hq
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim są pęknięcia. Powierzchnia lakieru pęka, czyli przerywa się jej struktura.
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim są pęknięcia. Powierzchnia lakieru pęka, czyli przerywa się jej struktura.
R18Ck61b6zAZ7
Ilustracja
Źródło: zdjęcie wykorzystane za zgodą firmy NOVOL; jakiekolwiek dalsze użycie podlega wszelkim ograniczeniom opisanym w licencji opublikowanej na powołanej stronie internetowej, dostępny w internecie: https://novol.com/, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Wadę powłoki lakierniczej w postaci siatki pęknięć charakteryzują pęknięcia o różnych wymiarach (długości i szerokości), powstające na powierzchni lakieru nawierzchniowego.
Jakie są przyczyny powstawania wady? Przyczynami rozwoju siatki pęknięć na nawierzchniowej powłoce lakiernicze są:
błędy popełnione podczas lakierowania na podłożach termoplastycznych (nakładanie szpachlówki poliestrowej bezpośrednio na podkład termoplastyczny, niewystarczające utwardzenie warstwy lakieru),
ekstremalne wahania temperatury (szoki termiczne),
zbyt krótkie okresy odparowania podczas lakierowania metodą „mokro na mokro”,
nagła zmiana warunków otoczenia podczas szlifowania powłoki.
Jak zapobiegać? Aby zapobiegać powstawaniu takiej wady należy stosować właściwe materiały lakiernicze, zgodnie z technologią zalecaną przez producenta.
Jak usunąć wadę? Aby usunąć wadę należy:
przeszlifować wadliwy obszar powłoki;
ponownie nanieść powłokę lakierniczą, zgodnie z procedurami procesu technologicznego.
Plamy wodne
Plamy wodne
RbJLU8e4RwmiR
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim są plamy wodne. Na powierzchni lakieru pojawiają się jasne plamy tworzące się z powodu dostania się wody do materiału.
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim są plamy wodne. Na powierzchni lakieru pojawiają się jasne plamy tworzące się z powodu dostania się wody do materiału.
R1OMFcGxLog7A
Ilustracja
Źródło: zdjęcie wykorzystane za zgodą firmy NOVOL; jakiekolwiek dalsze użycie podlega wszelkim ograniczeniom opisanym w licencji opublikowanej na powołanej stronie internetowej, dostępny w internecie: https://novol.com/, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Plamy wodne są technologiczną wadą lakierniczą. Są to przezroczyste plamy (jasne, o zaokrąglonym kształcie) na powłoce nawierzchniowej, powstałe na skutek oddziaływania wody.
Jakie są przyczyny powstawania wady? Przyczynami występowania plam wodnych na nawierzchniowej powłoce lakierniczej są:
niedostateczne wyschnięcie świeżo naniesionej warstwy lakieru, który został narażony na oddziaływanie wody (wilgoci),
zbyt grube warstwy lakieru,
zbyt krótki okres suszenia warstwy powłoki,
niewłaściwa zawartość utwardzacza,
przechowywanie w nieszczelnym pojemniku utwardzacza (chłonącego wilgoć z otoczenia),
zawilgocone powietrze, stosowane w procesie pneumatycznego natryskiwania powłok lakierniczych.
Jak zapobiegać? Aby zapobiegać powstawaniu takiej wady należy stosować się do:
niewielkie obszary powłok lakierniczych z plamami wodnymi wypolerować, natomiast w przypadku występowania dużych obszarów: przeszlifować powierzchnię która posiada wady,
nanieść renowacyjną powłokę lakierniczą, zgodnie z procedurami procesu technologicznego.
Przebarwienia
Przebarwienia
RwWEg7oARdIqY
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim są przebarwienia. Na powierzchni pojawiają się nieregularne plamy i zacieki w innych odcieniach.
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim są przebarwienia. Na powierzchni pojawiają się nieregularne plamy i zacieki w innych odcieniach.
R1eElEgq3kVfs
Ilustracja
Źródło: zdjęcie wykorzystane za zgodą firmy NOVOL; jakiekolwiek dalsze użycie podlega wszelkim ograniczeniom opisanym w licencji opublikowanej na powołanej stronie internetowej, dostępny w internecie: https://novol.com/, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
przygotować mechanicznie i chemicznie podłoże metalowe przed procesem lakierowania, usuwając z jego powierzchni różnego typu zanieczyszczenia.
Jak usunąć wadę? Aby usunąć wadę należy:
przeszlifować wadliwy obszar powłoki,
ponownie nanieść powłokę lakierniczą, zgodnie z procedurami procesu technologicznego.
Rybie oczka
Rybie oczka
RylfgzxAQgExR
Zdjęcie przedstawia nieprawidłowość na lakierze tzw. rybie oczka, są to zagłębienia na powierzchni.
Zdjęcie przedstawia nieprawidłowość na lakierze tzw. rybie oczka, są to zagłębienia na powierzchni.
RopPkC7xRTn02
Ilustracja
Źródło: zdjęcie wykorzystane za zgodą firmy NOVOL; jakiekolwiek dalsze użycie podlega wszelkim ograniczeniom opisanym w licencji opublikowanej na powołanej stronie internetowej, dostępny w internecie: https://novol.com/, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Jakie są przyczyny powstawania wady? Rybie oczka powstają na powłoce lakierniczej, gdy:
na podłożu znajdują się zanieczyszczenia zawierające: olej, wosk, tłuszcze, silikon,
zanieczyszczone jest powietrze w instalacji sprężonego powietrza.
Jak zapobiegać? Aby zapobiegać powstawaniu tej wady należy:
przed rozpoczęciem nanoszenia powłok lakierniczych powierzchnię podłoża bardzo starannie odtłuścić oraz oczyścić zmywaczem silikonowym,
regularnie konserwować separatory oleju i wody w instalacji sprężonego powietrza,
w razie konieczności stosować dodatek antysilikonowy.
Jak usunąć wadę? Aby usunąć wadę należy:
przeszlifować uszkodzoną powierzchnię,
ponownie nanieść powłokę lakierniczą, zgodnie z procedurami procesu technologicznego.
Rysy od szczotek myjni samochodowej
Rysy od szczotek myjni samochodowej
R1MBHh97hbfUX
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim są rysy od szczotek w myjni samochodowej. Jest to porysowanie powierzchni w jednym kierunku, powstają równoległe do siebie znamiona.
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim są rysy od szczotek w myjni samochodowej. Jest to porysowanie powierzchni w jednym kierunku, powstają równoległe do siebie znamiona.
Rc1bwRr5ZTtpz
Ilustracja
Źródło: zdjęcie wykorzystane za zgodą firmy NOVOL; jakiekolwiek dalsze użycie podlega wszelkim ograniczeniom opisanym w licencji opublikowanej na powołanej stronie internetowej, dostępny w internecie: https://novol.com/, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Rysy na powierzchni powłok lakierniczych, pojawiające się w wyniku automatycznego mycia nadwozi samochodowych, są usytuowane zgodnie z kierunkiem pracy myjki automatycznej.
Jakie są przyczyny powstawania wady? Rysy powstające od szczotek myjni samochodowej są spowodowane:
niewłaściwą techniką mycia (zbyt twarde szczotki, niewystarczająca liczba płukań),
niedostatecznym umyciem wstępnym nadwozia samochodu przed wjazdem do myjni automatycznej,
Jak zapobiegać? Aby zapobiegać powstawaniu takiej wady należy:
stosować mycie wstępne (ciśnieniowe) z zastosowaniem do tego celu odpowiedniej ilości wody,
używać materiałów lakierniczych o wysokiej jakości,
nie myć świeżo naniesionego lakieru.
Jak usunąć wadę? Aby usunąć wadę należy:
płytkie rysy - zmatowić i wypolerować, zgodnie z procedurami procesu technologicznego,
głębokie rysy – zeszlifować i nanieść nawierzchniową powłokę lakierową, zgodnie z procedurami procesu technologicznego.
Rysy szlifierskie
Rysy szlifierskie
RaXWjAakUIZQJ
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim są rysy szlifierskie. Powierzchnia nie jest idealnie gładka ponieważ na lakierze tworzą się zapadnięcia oraz rowki.
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim są rysy szlifierskie. Powierzchnia nie jest idealnie gładka ponieważ na lakierze tworzą się zapadnięcia oraz rowki.
R9i9CSbZY0oYO
Ilustracja
Źródło: zdjęcie wykorzystane za zgodą firmy NOVOL; jakiekolwiek dalsze użycie podlega wszelkim ograniczeniom opisanym w licencji opublikowanej na powołanej stronie internetowej, dostępny w internecie: https://novol.com/, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
niewystarczająca izolacja szpachli przed nałożeniem warstwy lakieru nawierzchniowego.
Jak zapobiegać? Zapobieganie polega na właściwym stosowaniu materiałów lakierniczych, zgodnie z technologią zalecaną przez producenta materiałów lakierniczych.
Jak usunąć wadę? Aby usunąć wadę należy:
przeszlifować wadliwy obszar powłoki,
ponownie nanieść powłokę lakierniczą, zgodnie z procedurami procesu technologicznego.
Unoszenie się powłoki
Unoszenie się powłoki
RiNN5t6cTrZDh
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim jest unoszenie się powłoki. Powierzchnia nie jest idealnie gładka ponieważ lakier marszczy się, unosi, tworzą się zapadnięcia.
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim jest unoszenie się powłoki. Powierzchnia nie jest idealnie gładka ponieważ lakier marszczy się, unosi, tworzą się zapadnięcia.
Rl55HQ61XATqv
Ilustracja
Źródło: zdjęcie wykorzystane za zgodą firmy NOVOL; jakiekolwiek dalsze użycie podlega wszelkim ograniczeniom opisanym w licencji opublikowanej na powołanej stronie internetowej, dostępny w internecie: https://novol.com/, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Unoszenie się powłoki to wada, pojawiająca się podczas aplikacji nowej powłoki lakierniczej lub podczas jej suszenia.
Jakie są przyczyny powstawania wady? Unoszenie się powłoki lakierniczej powstaje podczas:
aplikacji zbyt grubych warstw,
niedostatecznego wysuszenia powłoki,
zbyt długiego okresu odparowania materiałów dwukomponentowych w systemie „mokro na mokro”.
Jak zapobiegać? Zapobieganie powstawaniu wady polega na przestrzeganiu parametrów procesu technologicznego, takich jak: odpowiednia grubość nanoszonych warstw, właściwe okresy ich suszenia, stosowna zawartość utwardzacza.
Jak usunąć wadę? Aby usunąć wadę należy:
przeszlifować wadliwy obszar powłoki,
nanieść nową powłokę lakierniczą, zgodnie z procedurami procesu technologicznego.
Uszkodzenia powłoki lakierniczej od uderzeń kamieni
Uszkodzenia powłoki lakierniczej od uderzeń kamieni
RSI7NprXk7swq
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim jest uszkodzenie powłoki lakierniczej od kamieni. Jest to przerwanie ciągłości lakieru przez drobne i większe kamienie. Tworzą się dołki, ubytki w lakierze jak i w bazie.
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim jest uszkodzenie powłoki lakierniczej od kamieni. Jest to przerwanie ciągłości lakieru przez drobne i większe kamienie. Tworzą się dołki, ubytki w lakierze jak i w bazie.
RUVlfklwgunjt
Ilustracja
Źródło: zdjęcie wykorzystane za zgodą firmy NOVOL; jakiekolwiek dalsze użycie podlega wszelkim ograniczeniom opisanym w licencji opublikowanej na powołanej stronie internetowej, dostępny w internecie: https://novol.com/, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Jakie są przyczyny powstawania wady? Uszkodzenia tego typu powstają w przypadku:
uderzania kamieni, które powodują odpryski powłoki lakierniczej,
stosowanie za twardych materiałów lakierniczych, które są nieodporne na uderzenia.
Jak zapobiegać? Wadom tego typu bardzo ciężko zapobiegać. Aby je zminimalizować można miejsca, które są najbardziej narażone na uszkodzenia, pokrywać podkładami i lakierami z dodatkiem zwiększającym elastyczność powłoki.
Jak usunąć wadę? Aby usunąć wadę należy:
przeszlifować wadliwy obszar powłoki,
ponownie nanieść powłokę lakierniczą, zgodnie z procedurami procesu technologicznego.
Utrata przyczepności (adhezji) do powierzchni elementów wykonanych z tworzyw syntetycznych
Utrata przyczepności (adhezji) do powierzchni elementów wykonanych z tworzyw syntetycznych
R15X3B2GAmHV7
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim utrata przyczepności lakieru. Występuje kiedy lakier odgina się przy krawędziach od powierzchni bądź poszczególne jego kawałki wyłamują się od reszty.
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim utrata przyczepności lakieru. Występuje kiedy lakier odgina się przy krawędziach od powierzchni bądź poszczególne jego kawałki wyłamują się od reszty.
R13RKz5DIhezg
Ilustracja
Źródło: zdjęcie wykorzystane za zgodą firmy NOVOL; jakiekolwiek dalsze użycie podlega wszelkim ograniczeniom opisanym w licencji opublikowanej na powołanej stronie internetowej, dostępny w internecie: https://novol.com/, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Jakie są przyczyny powstawania wady? Przyczyny wystąpienia utraty adhezji powłoki lakierniczej do powierzchni elementów wykonanych z tworzyw syntetycznych, to:
niedostateczne oczyszczenie powierzchni podłoża,
niewystarczające wysuszenie (wygrzanie) powierzchni podłoża,
użycie niewłaściwego podkładu,
zastosowanie nieodpowiedniego zestawu warstw powłok lakierniczych,
Jak zapobiegać? Aby zapobiegać powstawaniu takiej wady należy:
wygrzać obiekt przed oczyszczeniem,
starannie oczyścić powierzchnię,
zastosować środek zwiększający adhezję powłok lakierniczych do powierzchni elementów wykonanych z tworzyw syntetycznych.
Jak usunąć wadę? Aby usunąć wadę należy:
przeszlifować wadliwy obszar powłoki,
ponownie nanieść powłokę lakierniczą, zgodnie z procedurami procesu technologicznego.
Utrata przyczepności (adhezji) między bazą i podkładem
Utrata przyczepności (adhezji) między bazą i podkładem
R1Gqc8laktI89
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim jest utrata przyczepności między bazą a podstawą. Jest to odłączenie górnej warstwy lakieru oraz bazy od materiału podstawowego.
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim jest utrata przyczepności między bazą a podstawą. Jest to odłączenie górnej warstwy lakieru oraz bazy od materiału podstawowego.
R1anCxBZKHvXH
Ilustracja
Źródło: zdjęcie wykorzystane za zgodą firmy NOVOL; jakiekolwiek dalsze użycie podlega wszelkim ograniczeniom opisanym w licencji opublikowanej na powołanej stronie internetowej, dostępny w internecie: https://novol.com/, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Jakie są przyczyny powstawania wady? Przyczyny utraty adhezji powłoki lakierniczej między bazą i podkładem, to:
przeszlifowanie podkładu zbyt drobnym papierem ściernym,
niewłaściwa lepkość bazy,
zbyt wysokie ciśnienie podczas natrysku,
użycie rozpuszczalnika (rozcieńczalnika) o niskiej jakości.
Jak zapobiegać? Aby zapobiegać powstawaniu takiej wady należy:
przy obróbce podkładów używać papierów ściernych o odpowiedniej gradacji,
stosować materiały lakiernicze zgodnie z technologią zalecaną przez producenta.
Jak usunąć wadę? Aby usunąć wadę należy:
przeszlifować wadliwy obszar powłoki,
nanieść powłokę lakierniczą, zgodnie z procedurami procesu technologicznego.
Utrata przyczepności (adhezji) między lakierem i bazą
Utrata przyczepności (adhezji) między lakierem i bazą
Rl6AmAEtaJM0M
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim utrata przyczepności lakieru do bazy. Występuje kiedy lakier odgina się przy krawędziach od bazy bądź poszczególne jego kawałki wyłamują się od reszty.
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim utrata przyczepności lakieru do bazy. Występuje kiedy lakier odgina się przy krawędziach od bazy bądź poszczególne jego kawałki wyłamują się od reszty.
RHE4GxkTLiUQV
Ilustracja
Źródło: zdjęcie wykorzystane za zgodą firmy NOVOL; jakiekolwiek dalsze użycie podlega wszelkim ograniczeniom opisanym w licencji opublikowanej na powołanej stronie internetowej, dostępny w internecie: https://novol.com/, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Utrata przyczepności (adhezji) między lakierem i bazą jest wadą lakierniczą, polegającą na odpryskiwaniu warstwy lakieru od powierzchni bazy.
Jakie są przyczyny powstawania wady? Przyczyny utraty adhezji powłoki lakierniczej między lakierem i bazą, to:
zbyt grube warstwy bazy i lakieru,
przesuszenie bazy,
słabej jakości materiały lakiernicze.
Jak zapobiegać? Aby zapobiegać powstawaniu takiej wady należy:
wytwarzać warstwy powłok lakierniczych o odpowiedniej grubości,
używać materiałów lakierniczych zgodnie z technologią, zalecaną przez producenta.
Jak usunąć wadę? Aby usunąć wadę należy:
przeszlifować wadliwy obszar powłoki,
nanieść powłokę lakierniczą, zgodnie z procedurami procesu technologicznego.
Zacieki
Zacieki
RmZBbhYPAZI8b
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim są zacieki. Powierzchnia nie jest idealnie gładka ponieważ lakier spływa, grudkuje się.
Zdjęcie przedstawia mankament na powierzchni lakieru jakim są zacieki. Powierzchnia nie jest idealnie gładka ponieważ lakier spływa, grudkuje się.
RroghnAyGSJcD
Ilustracja
Źródło: zdjęcie wykorzystane za zgodą firmy NOVOL; jakiekolwiek dalsze użycie podlega wszelkim ograniczeniom opisanym w licencji opublikowanej na powołanej stronie internetowej, dostępny w internecie: https://novol.com/, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Zacieki (tzw.: łzy, firany), to zgrubienia lakieru (w postaci dużych kropli lub bruzd) na pionowych powierzchniach elementów. Zacieki są wadą lakierniczą, która najczęściej powstaje na krawędziach i obrzeżach lakierowanego elementu. Zacieki spowodowane są nadmierną ilością materiału lakierniczego (farby), który nierównomiernie spływa po lakierowanej powierzchni elementu nadwozia.
Jakie są przyczyny powstawania wady? Zacieki powstają, gdy:
zastosowano niewłaściwą technikę natrysku (za duża średnica dyszy pistoletu, nieregularne prowadzenie pistoletu podczas lakierowania, pistolet trzymany zbyt blisko lakierowanej powierzchni),
niewłaściwie dobrano materiały lakiernicze do warunków aplikacji (zbyt wolno działające rozpuszczalniki, zbyt niska lepkość lakieru, zbyt zimna farba lub za niska temperatura lakierowanego elementu),
nałożono zbyt grube warstwy lakieru,
okresy suszenia kolejno nanoszonych warstw lakierniczych są zbyt krótkie.
Jak zapobiegać? Aby zapobiegać powstawaniu takiej wady należy stosować właściwe materiały lakiernicze, zgodnie z technologią zalecaną przez producenta.
Jak usunąć wadę? Aby usunąć wadę należy:
zeszlifować zacieki,
zmatowić powierzchnię posiadającą wadę,
wypolerować, zgodnie z procedurami procesu technologicznego.
Powiązane ćwiczenia
Ćwiczenie 1. - Wady powłok lakierniczych
Test
Ćwiczenie 1. - Wady powłok lakierniczych
Wady powłok lakierniczych152370Brawo! Test zaliczony. Dobrze opanowałeś materiał dotyczący rozpoznawania wad lakierniczych oraz sposobów radzenia sobie z naprawą poszczególnych wad.Niestety, nie udało się. Zapoznaj się z materiałem dotyczącym rozpoznawania wad lakierniczych oraz sposobów radzenia sobie z naprawą poszczególnych wad raz jeszcze.
Test
Wady powłok lakierniczych
Liczba pytań:
15
Limit czasu:
23 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Wady powłok lakierniczych
Pytanie
1/15
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
W jakiej warstwie ulokowana jest wada lakiernicza zwana zgazowaniem (odgotowaniem, gazowaniem) powłoki lakierniczej?
Jakie są przyczyny pęcherzenia (pęcznienia) i unoszenie się naniesionej powłoki regeneracyjnej ?
Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. aplikacja zbyt grubych warstw, 2. niedostateczne wysuszenie powłoki, 3. zbyt długi okres odparowania podczas stosowania produktów dwukomponentowych w systemie „mokro na mokro”, 4. za duża wilgotność powietrza
Zaznacz poprawną odpowiedź. W jakiej warstwie ulokowana jest wada lakiernicza zwana zgazowaniem (odgotowaniem, gazowaniem) powłoki lakierniczej? Możliwe odpowiedzi: 1. Nawierzchniowej (lakierowej), 2. Bazowej, 3. Podkładowej, 4. Gruntowej
Występowanie pęcherzenia w warstwie nawierzchniowej powłoki lakierniczej powoduje:
Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. zbyt szybkie suszenie, 2. zbyt gruba warstwa nawierzchniowa, 3. wysoka temperatura powietrza, 4. wysoka wilgotność powietrza
Jakie czynniki przyczyniają się do powstawania wady technologicznej renowacyjnych powłok lakierniczych w postaci rybich oczek?
Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. niedokładne odtłuszczenie powierzchni metalowego podłoża, 2. zanieczyszczenie powietrza, stosowanego podczas pneumatycznego nanoszenia powłok, 3. skażenie olejem powierzchni metalowego podłoża, 4. skażenie woskiem powierzchni metalowego podłoża
Jakie są przyczyny obecności na powłoce lakierniczej rys szlifierskich?
Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. szlifowanie papierem o zbyt grubej gradacji, 2. niewystarczające utwardzenie wypełniacza, 3. niewystarczająco dobrze przeszlifowana szpachla poliestrowa, 4. niewystarczająca izolacja szpachli przed nałożeniem warstwy lakieru nawierzchniowego
Jakie są przyczyny (przyczyna) występowania na powłoce lakierniczej wady technologicznej w postaci skórki pomarańczy?
Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. niewłaściwe technika natrysku (ciśnienie, lepkość), 2. temperatura pomieszczenia, 3. niewłaściwa dobrane rozcieńczalniki, 4. niewłaściwy pistolet (dysza)
Prześwitywanie podłoża przez powłokę lakierniczą (tzw. słabe krycie) spowodowane jest:
Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. niedostatecznym wymieszaniem materiału lakierniczego, 2. zastosowaniem zbyt dużej zawartości rozcieńczalnika, 3. wytworzeniem zbyt cienkiej powłoki lakierniczej, 4. niewłaściwą temperaturą pomieszczenia
Który z czynników przyczynia się do rozwoju procesu pękania nawierzchniowej warstwy powłok lakierniczych?
Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. nagła zmiana temperatury (charakterystyczna dla szoku termicznego), 2. nagła zmiana warunków otoczenia podczas szlifowania powłoki, 3. zastosowanie nadmiernej ilości utwardzacza, 4. wytworzenie zbyt cienkiej powłoki lakierniczej
Który z procesów technologicznych przyczynia się do występowania wady lakierniczej w postaci śladów po szlifowaniu?
Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. szlifowaniem papierem ściernym o zbyt dużym ziarnie, 2. niewystarczające utwardzenie (wypełniacza), 3. niewłaściwie przeszlifowana warstwa szpachli poliestrowej, 4. niewystarczające przygotowanie warstwy szpachli przed nałożeniem warstwy bazowej
Jakie są przyczyny utraty adhezji (przyczepności) powłok lakierniczych do powierzchni elementów wykonanych z tworzyw syntetycznych (sztucznych)?
Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. niedostateczne oczyszczenie powierzchni podłoża, 2. niewystarczającego wysuszenie (wygrzanie), 3. użycie niewłaściwego podkładu, 4. zastosowanie nieodpowiedniego zestawu powłok lakierniczych
Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. zbyt duża wilgotność powietrza, 2. podłoże wrażliwe na oddziaływanie rozcieńczalnika, 3. zbyt wczesna aplikacja lakieru nawierzchniowego (bezbarwnego) oraz zbyt szybkie i niewłaściwe jego polerowanie, 4. niedokończony proces suszenia
Zacieki spowodowane są nadmierną ilością materiału lakierniczego (farby), który nierównomiernie spływa po malowanej powierzchni nadwozia (elementu). Ich przyczyną może być:
Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. zbyt duża dysza pistoletu, 2. niewłaściwa technika natrysku, 3. źle dobrany rozcieńczalnik lub utwardzacz, 4. zbyt krótki okres oczekiwania na naniesienie kolejnej warstwy