Przyczyny powstawania wypadków w ruchu drogowym powstające z winy dzieci (część 2)
Scenariusz lekcji: Przyczyny powstawania wypadków w ruchu drogowym powstające z winy dzieci (część 2)
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
pojęcia: wypadek drogowy, kolizja drogowa,
rodzaje wypadków drogowych,
przyczyny powstawania wypadków drogowych.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
porównać wypadek drogowy z kolizją,
wskazać przyczyny nieprawidłowego zachowania się uczestników ruchu drogowego, w następstwie których powstaje wypadek lub kolizja,
wykorzystywać swoją wiedzę z zakresu ruchu drogowego,
obsługiwać komputer.
c) Postawy
Uświadomienie dzieciom obowiązku stosowania się do przepisów prawa o ruchu drogowym.
Uczeń widzi potrzebę posiadania karty rowerowej, aby stać się pełnoprawnym uczestnikiem drogi.
2. Metoda i forma pracy
Metody: podająca (pogadanka, opis), problemowa (aktywizująca poprzez dyskusję dydaktyczną,
z wykorzystaniem m e t a p l a n u), programowana (z użyciem komputera)Forma: praca grupowa
3. Środki dydaktyczne
Komputer – program „Ruch drogowy”
Plansze przedstawiające sytuacje w ruchu drogowym
Makiety skrzyżowań różnych typów
Znaki drogowe pionowe (ostrzegawcze, zakazu, nakazu, informacyjne) i znaki drogowe poziome
Karty pracy
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjno‑porządkowe: powitanie klasy, sprawdzenie listy obecności, poinformowanie uczniów o sposobie pracy na lekcji (praca z komputerem).
Nauczyciel proponuje pracę z komputerem. W programie edukacyjnym „Ruch drogowy” uczniowie spotykają przykładowe sytuacje „złe” (Jak jest?) i „dobre” (Jak być powinno?). Jest to nawiązanie do metaplanu tworzonego na poprzedniej lekcji. Uczniowie obserwują animacje sytuacji występujących w ich życiu codziennym, np.
Jak jest? – rowerzysta czepia się pojazdu, rowerzyści jadą jeden obok drugiego
Jak być powinno? – rowerzyści powinni poruszać się w kolumnie
Uczniowie wypełniają kartę pracy dotyczącą przyczyny powstawania wypadków z winy dzieci (załącznik 1)
Podczas prezentacji programu „Ruch drogowy” nauczyciel udziela bardzo szczegółowych odpowiedzi na pytania uczniów, podkreślając, że każdy uczestnik ruchu drogowego ma obowiązek stosowania się do przepisów prawa o ruchu drogowym.
Nauczyciel proponuje pracę z komputerem w zespołach dwuosobowych: praca w programie „Ruch drogowy” – część „test sprawdzający” (załącznik 2). Nauczyciel kontroluje wykonanie testu, ocenia prace uczniów (komputer automatycznie liczy punkty za poprawnie wykonane zadania).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, chwali za aktywność.
Dyskusja wyłaniająca ogólne wnioski dotyczące przyczyn powstawania wypadków.
Zadanie pracy domowej.
5. Bibliografia
Bogacka‑Osińska B., Bądź bezpieczny na drodze. Konspekty dla nauczycieli, WSiP, Warszawa 1996.
Bogusławski J., Kto także odpowiada za tragiczny stan bezpieczeństwa na drogach w Polsce, Transport Miejski nr 9/98.
Królicka E., Bogacka‑Osińska B., Bądź bezpieczny na drodze. Ćwiczenia dla klas 7‑8, WSiP, Warszawa 1996.
Szaflarczyk B., Z Agatką na drodze, wyd. 1., TRAFFIC P, Warszawa 2005.
Wychowanie komunikacyjne nr 4(8) IV/97 , nr 10 (14)X/97.
6. Załączniki
b) Karta pracy ucznia
załącznik 1
załącznik 2 – test sprawdzający
1. Co jest przyczyną wypadków?
a) Lekceważenie znaków drogowych
b) Noszenie elementów odblaskowych
2. Co jest przyczyną wypadków?
a) Posiadanie przez kierującego karty rowerowej
b) Jazda z nadmierną prędkością
3. Co jest przyczyną wypadków?
a) Brawurowa jazda i popisy przed kolegami
b) Sygnalizowanie zamiaru wyprzedzania
4. Co jest przyczyną wypadków?
a) Jazda środkiem jezdni
b) Przechodzenie przez jezdnię w wyznaczonych miejscach (pasy drogowe)
5. Co jest przyczyną wypadków?
a) Przechodzenie przez przejazd kolejowy przy opuszczonych zaporach
b) Zachowanie bezpiecznego odstępu między pojazdami, czyli 5 metrów między rowerami jadącymi w kolumnie
b) Zadanie domowe
Ogłoszenie konkursu na najciekawszy plakat o tematyce ,,Moje zachowanie na drodze”. Plakaty są wykonywane w grupach i indywidualnie. Plakat każdej grupy ma dotyczyć innej pory roku. Każdy indywidualnie wykonuje plakat w dwóch wariantach: ,,Jak jest?” i ,,Jak być powinno?” (format A3 lub większy).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
7. Uwagi do scenariusza
Jest to druga lekcja dotycząca przyczyn wypadków drogowych powstających z winy dzieci.