Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji: Przyczyny powstawania wypadków w ruchu drogowym powstające z winy dzieci (część 2)

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • pojęcia: wypadek drogowy, kolizja drogowa,

  • rodzaje wypadków drogowych,

  • przyczyny powstawania wypadków drogowych.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • porównać wypadek drogowy z kolizją,

  • wskazać przyczyny nieprawidłowego zachowania się uczestników ruchu drogowego, w następstwie których powstaje wypadek lub kolizja,

  • wykorzystywać swoją wiedzę z zakresu ruchu drogowego,

  • obsługiwać komputer.

c) Postawy

  • Uświadomienie dzieciom obowiązku stosowania się do przepisów prawa o ruchu drogowym.

  • Uczeń widzi potrzebę posiadania karty rowerowej, aby stać się pełnoprawnym uczestnikiem drogi.

2. Metoda i forma pracy

  • Metody: podająca (pogadanka, opis), problemowa (aktywizująca poprzez dyskusję dydaktyczną,
    z wykorzystaniem m e t a p l a n u), programowana (z użyciem komputera)

  • Forma: praca grupowa

3. Środki dydaktyczne

  • Komputer – program „Ruch drogowy”

  • Plansze przedstawiające sytuacje w ruchu drogowym

  • Makiety skrzyżowań różnych typów

  • Znaki drogowe pionowe (ostrzegawcze, zakazu, nakazu, informacyjne) i znaki drogowe poziome

  • Karty pracy

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Czynności organizacyjno‑porządkowe: powitanie klasy, sprawdzenie listy obecności, poinformowanie uczniów o sposobie pracy na lekcji (praca z komputerem).

  2. Nauczyciel proponuje pracę z komputerem. W programie edukacyjnym „Ruch drogowy” uczniowie spotykają przykładowe sytuacje „złe” (Jak jest?) i „dobre” (Jak być powinno?). Jest to nawiązanie do metaplanu tworzonego na poprzedniej lekcji. Uczniowie obserwują animacje sytuacji występujących w ich życiu codziennym, np.

    • Jak jest? – rowerzysta czepia się pojazdu, rowerzyści jadą jeden obok drugiego

    • Jak być powinno? – rowerzyści powinni poruszać się w kolumnie

  3. Uczniowie wypełniają kartę pracy dotyczącą przyczyny powstawania wypadków z winy dzieci (załącznik 1)

  4. Podczas prezentacji programu „Ruch drogowy” nauczyciel udziela bardzo szczegółowych odpowiedzi na pytania uczniów, podkreślając, że każdy uczestnik ruchu drogowego ma obowiązek stosowania się do przepisów prawa o ruchu drogowym.

  5. Nauczyciel proponuje pracę z komputerem w zespołach dwuosobowych: praca w programie „Ruch drogowy” – część „test sprawdzający” (załącznik 2). Nauczyciel kontroluje wykonanie testu, ocenia prace uczniów (komputer automatycznie liczy punkty za poprawnie wykonane zadania).

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, chwali za aktywność.

  2. Dyskusja wyłaniająca ogólne wnioski dotyczące przyczyn powstawania wypadków.

  3. Zadanie pracy domowej.

5. Bibliografia

  1. Bogacka‑Osińska B., Bądź bezpieczny na drodze. Konspekty dla nauczycieli, WSiP, Warszawa 1996.

  2. Bogusławski J., Kto także odpowiada za tragiczny stan bezpieczeństwa na drogach w Polsce, Transport Miejski nr 9/98.

  3. Królicka E., Bogacka‑Osińska B., Bądź bezpieczny na drodze. Ćwiczenia dla klas 7‑8, WSiP, Warszawa 1996.

  4. Szaflarczyk B., Z Agatką na drodze, wyd. 1., TRAFFIC P, Warszawa 2005.

  5. Wychowanie komunikacyjne nr 4(8) IV/97 , nr 10 (14)X/97.

6. Załączniki

b) Karta pracy ucznia

załącznik 1

załącznik 2 – test sprawdzający

1. Co jest przyczyną wypadków?

a) Lekceważenie znaków drogowych

b) Noszenie elementów odblaskowych

2. Co jest przyczyną wypadków?

a) Posiadanie przez kierującego karty rowerowej

b) Jazda z nadmierną prędkością

3. Co jest przyczyną wypadków?

a) Brawurowa jazda i popisy przed kolegami

b) Sygnalizowanie zamiaru wyprzedzania

4. Co jest przyczyną wypadków?

a) Jazda środkiem jezdni

b) Przechodzenie przez jezdnię w wyznaczonych miejscach (pasy drogowe)

5. Co jest przyczyną wypadków?

a) Przechodzenie przez przejazd kolejowy przy opuszczonych zaporach

b) Zachowanie bezpiecznego odstępu między pojazdami, czyli 5 metrów między rowerami jadącymi w kolumnie

b) Zadanie domowe

Ogłoszenie konkursu na najciekawszy plakat o tematyce ,,Moje zachowanie na drodze”. Plakaty są wykonywane w grupach i indywidualnie. Plakat każdej grupy ma dotyczyć innej pory roku. Każdy indywidualnie wykonuje plakat w dwóch wariantach: ,,Jak jest?” i ,,Jak być powinno?” (format A3 lub większy).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

7. Uwagi do scenariusza

Jest to druga lekcja dotycząca przyczyn wypadków drogowych powstających z winy dzieci.

R1PUaVdvjha6o

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 197.89 KB w języku polskim
RXJweLABtFapq

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 36.50 KB w języku polskim