Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przygody Odrobinki

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcie: baśń,

  • wymienia ważniejsze utwory Andersena,

  • zna dni tygodnia i rozumie cykliczność dni tygodnia,

  • wie, że w wyobraźni wszystko jest możliwe,

  • wie, na jakie pytanie odpowiada rzeczownik i czasownik.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • wyodrębnia zdarzenia i postaci występujące w baśni,

  • układa i zapisuje tytuły wydarzeń,

  • słucha uważnie informacji o autorze,

  • posługuje się kalendarzem w życiu codziennym,

  • wykonuje proste obliczenia kalendarzowe,

  • pisze prawidłowo nazwy zwierząt z ó niewymiennym,

  • stosuje ciekawe techniki malarskie.

c) Postawy

Wykazuje zainteresowania czytelnicze.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa (pokaz), problemowa (działanie praktyczne, drama).

Praca indywidualna i zbiorowa.

3. Środki dydaktyczne

Egzemplarze baśni i innych książek Andersena, krzyżówka, magnetofon, farby plakatowe, blok techniczny.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Rozwiązywanie krzyżówki z hasłem: Andersen (załącznik 1).

  2. Słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela o autorze.

  3. Oglądanie książek napisanych przez H.Ch. Andersena – wystawka książek.

b) Faza realizacyjna

  1. Swobodne wypowiedzi dotyczące zdarzeń i postaci występujących w baśni: Dziecię elfów.

  2. Przygody głównej bohaterki.

  3. Wyodrębnianie wydarzeń radosnych i smutnych, fantastycznych i realistycznych.

  4. Układanie i zapisywanie tytułów wydarzeń.

  5. Wyszukiwanie w tekście baśni rzeczowników i czasowników w obu liczbach.

  6. Wiadomości praktyczne – dni tygodnia. Rozwiązywanie zadań tekstowych i prostych obliczeń kalendarzowych.

  7. Pisownia nazw zwierząt z ó niewymiennym. Podpisywanie obrazków odpowiednimi nazwami zwierząt: jaskółka, wiewiórka, wróbel, królik, sójka.

  8. Twórcze próby literackie utrwalane na taśmie magnetofonowej. Wymyślanie innego zakończenia baśni.

c) Faza podsumowująca

Przedstawienie środkami plastycznymi wydarzenia inspirowanego utworem literackim. Zastosowanie wybranej techniki malarskiej.

5. Bibliografia

  1. Andersen H.Ch., Dziecię elfów, Zielona Sowa, Kraków 2001.

  2. Konieczna A., Wasilewska K., Integralny plan pracy dydaktyczno‑wychowawczej dla klasy 2, semestr 1, WSiP, Warszawa 1999.

  3. Olejniczak Z., Stępień M., Kartkówki z Moniką 3, Annał, Łódź 1997.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

Załącznik 1

C

A

L

I

N

E

C

Z

K

A

P

I

N

O

K

I

O

D

R

A

T

E

W

K

A

B

R

Z

E

C

H

W

A

T

R

A

B

A

L

S

K

I

K

O

P

C

I

U

S

Z

E

K

Ś

N

I

E

Ż

K

A

J

U

L

I

A

N

T

U

W

I

M

  1. Dziecię elfów.

  2. Drewniany chłopczyk z długim nosem.

  3. Szewczyk …

  4. Napisał wiersz: Na straganie.

  5. Był sobie raz Słoń …

  6. Zgubił pantofelek na balu.

  7. Zjadła zatrute jabłko.

  8. Napisał wiersz: Lokomotywa.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej.

Reo1D7t9UlReH

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 116.56 KB w języku polskim
Rg5lpde1g4eRt

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim