Przygody Odrobinki
Przygody Odrobinki
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcie: baśń,
wymienia ważniejsze utwory Andersena,
zna dni tygodnia i rozumie cykliczność dni tygodnia,
wie, że w wyobraźni wszystko jest możliwe,
wie, na jakie pytanie odpowiada rzeczownik i czasownik.
b) Umiejętności
Uczeń:
wyodrębnia zdarzenia i postaci występujące w baśni,
układa i zapisuje tytuły wydarzeń,
słucha uważnie informacji o autorze,
posługuje się kalendarzem w życiu codziennym,
wykonuje proste obliczenia kalendarzowe,
pisze prawidłowo nazwy zwierząt z ó niewymiennym,
stosuje ciekawe techniki malarskie.
c) Postawy
Wykazuje zainteresowania czytelnicze.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa (pokaz), problemowa (działanie praktyczne, drama).
Praca indywidualna i zbiorowa.
3. Środki dydaktyczne
Egzemplarze baśni i innych książek Andersena, krzyżówka, magnetofon, farby plakatowe, blok techniczny.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Rozwiązywanie krzyżówki z hasłem: Andersen (załącznik 1).
Słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela o autorze.
Oglądanie książek napisanych przez H.Ch. Andersena – wystawka książek.
b) Faza realizacyjna
Swobodne wypowiedzi dotyczące zdarzeń i postaci występujących w baśni: Dziecię elfów.
Przygody głównej bohaterki.
Wyodrębnianie wydarzeń radosnych i smutnych, fantastycznych i realistycznych.
Układanie i zapisywanie tytułów wydarzeń.
Wyszukiwanie w tekście baśni rzeczowników i czasowników w obu liczbach.
Wiadomości praktyczne – dni tygodnia. Rozwiązywanie zadań tekstowych i prostych obliczeń kalendarzowych.
Pisownia nazw zwierząt z ó niewymiennym. Podpisywanie obrazków odpowiednimi nazwami zwierząt: jaskółka, wiewiórka, wróbel, królik, sójka.
Twórcze próby literackie utrwalane na taśmie magnetofonowej. Wymyślanie innego zakończenia baśni.
c) Faza podsumowująca
Przedstawienie środkami plastycznymi wydarzenia inspirowanego utworem literackim. Zastosowanie wybranej techniki malarskiej.
5. Bibliografia
Andersen H.Ch., Dziecię elfów, Zielona Sowa, Kraków 2001.
Konieczna A., Wasilewska K., Integralny plan pracy dydaktyczno‑wychowawczej dla klasy 2, semestr 1, WSiP, Warszawa 1999.
Olejniczak Z., Stępień M., Kartkówki z Moniką 3, Annał, Łódź 1997.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
Załącznik 1
C | A | L | I | N | E | C | Z | K | A | |||
P | I | N | O | K | I | O | ||||||
D | R | A | T | E | W | K | A | |||||
B | R | Z | E | C | H | W | A | |||||
T | R | A | B | A | L | S | K | I | ||||
K | O | P | C | I | U | S | Z | E | K | |||
Ś | N | I | E | Ż | K | A | ||||||
J | U | L | I | A | N | T | U | W | I | M |
Dziecię elfów.
Drewniany chłopczyk z długim nosem.
Szewczyk …
Napisał wiersz: Na straganie.
Był sobie raz Słoń …
Zgubił pantofelek na balu.
Zjadła zatrute jabłko.
Napisał wiersz: Lokomotywa.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej.