Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przygotowania do świąt

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jak ludzie przygotowują się do świąt,

  • wie, co to jest przymiotnik.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • rozpoznaje rzeczowniki, czasowniki i przymiotniki,

  • zdaje pytania do wskazanych wyrazów,

  • dobiera odpowiednie przymiotniki, określające cechy podanych rzeczowników,

  • rozwiązuje krzyżówkę,

  • używa słownictwa związanego z tradycjami i zwyczajami wielkanocnymi.

2. Metoda i forma pracy

Metody:

  • czynnościowa,

  • podająca,

  • ćwiczeniowa.

Formy:

  • praca zbiorowa,

  • praca grupowa,

  • praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Dobrowolska H., Konieczna A., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 2. Podręcznik. Część 3, WSiP, Warszawa 2000. (P.)

Dobrowolska H., Konieczna A., Wasilewska K., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 2. Karty pracy ucznia. Część 3, WSiP, Warszawa 2000. (Kp.)

Po 4 szablony w kształcie kury, jajka i koguta

Eliminatka (załącznik 1)

Po 3 papierowe lizaki dla każdego dziecka (czerwony, niebieski, zielony)

Krzyżówka (załącznik 2)

Drewniane jajka lub piłeczki

Połowy kartek A4 i duży arkusz papieru z centralnie wypisanym napisem ŚWIĘTA i pytaniem jakie?

4. Przebieg lekcji

  1. Konkurs pięknego czytania z podziałem na role wiersza H. Szayerowej Pisanki.

  • Nauczyciel wybiera spośród dzieci jury i wręcza im po 4 kartoniki w kształcie kury, jajka i koguta. Na kartonikach wypisane są punkty od 1 do 4.

  • Kilka par uczniów czyta z podziałem na role wiersz.

  • Jury omawia krótko poziom wykonania zadania i indywidualnie przyznaje punkty przez podniesienie odpowiedniego kartonika.

  • Cały zespół klasowy wybiera pary, które najlepiej sprostały zadaniu.

  1. Wprowadzenie w tematykę dnia. Eliminatka literowa – PRZYGOTOWANIA DO ŚWIĄT (załącznik 1).

  2. Swobodne wypowiedzi dzieci o przygotowaniach do świąt w ich domach rodzinnych.

  3. Planowanie zadań i omówienie dni w tygodniu poprzedzającym Wielkanoc. Uzupełnianie zdań (zadanie 3 Kp. 21).

  4. Wysłuchanie piosenki Pisanki (muzyka Franciszki Leszczyńskiej, słowa Krystyny Różeckiej), [w:] L. Jankowska, D. Wasilewska, Muzyka 3, WSiP, Warszawa 1987, s. 58–59.

  5. Ustalenie, jaką częścią mowy jest wyraz pisanka.

  6. Rozpoznawanie grup wyrazów (części mowy), do których należą wyrazy podane przez nauczyciela.

  • Dzieci kładą przed sobą lizaki: czerwony (dla oznaczenia czasowników), niebieski (rzeczowników) i zielony (innych wyrazów).

  • Nauczyciel podaje w przypadkowej kolejności rzeczowniki i czasowniki. Na końcu dodaje przymiotniki.

  • Uczniowie podnoszą odpowiedniego koloru lizak i podają pytanie o dany wyraz.

  • Uświadomienie uczniom, że za chwilę dowiedzą się, jak nazywa się grupa wyrazów, którą wskazywały lizakiem koloru zielonego.

  1. Wprowadzenie pojęcia przymiotnika.

  • Dzieci podają zapamiętane z piosenki wyrazy określające cechy pisanek.

  • Na tablicy nauczyciel umieszcza kartoniki z przymiotnikami i rzeczownikami. Zadaniem dzieci jest dobranie odpowiedniej cechy do rzeczownika.

  • Ustalenie odpowiedzi na pytanie: Jak nazywamy wyrazy, które określają cechy rzeczowników? – wspólne rozwiązanie krzyżówki (załącznik 2).

Hasło: PRZYMIOTNIKI.

  1. Czytanie informacji Sobieradzika o przymiotnikach (P. s. 29).

  2. Zabawa – Toczenie jajek.

  • Dzieci siedzą w parach naprzeciw siebie. Jedno dziecko wypowiada rzeczownik i toczy drewniane jajko do drugiego. To dziecko dobiera odpowiedni przymiotnik do podanego rzeczownika. Również wypowiada rzeczownik i toczy jajko do kolegi. W ten sposób dzieci powinny podać po 4 rzeczowniki i określające ich cechy przymiotniki.

  1. Uzupełnianie przymiotnikami podpisów pod ilustracjami, ze zwróceniem uwagi na pytanie o przymiotnik (zadanie 1 Kp. 20).

  2. Ustalenie i wpisanie nazwy części mowy wpisywanej w poprzednim zadaniu (zdanie 2 Kp. 20).

  3. Pisemne odpowiedzi na pytania za pomocą przymiotników (zadanie 3 Kp. 20).

  4. Podsumowanie zajęć.

  • Budowanie mapy pamięci wokół pojęcia święta z wykorzystaniem przymiotników.

  • Nauczyciel dzieli zespół klasowy na 4 zespoły. Każdy zespół otrzymuje paski papieru. Na papierze uczniowie zapisują przymiotniki, kojarzące się im z wyrazem święta.

  • Następnie dzieci umieszczają wypisane wyrazy na dużym arkuszu papieru z wypisanym centralnie wyrazem SWIĘTA i pytaniem jakie?. Jeżeli przymiotniki powtarzają się uczniowie przyklejają je jeden na drugim.

5. Bibliografia

  1. Dobrowolska H., Konieczna A., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 2. Podręcznik. Część 3, WSiP, Warszawa 2000, s. 29.

  2. Dobrowolska H., Konieczna A., Wasilewska K., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 2. Karty pracy ucznia. Część 3, WSiP, Warszawa 2000, Kp. 20.

  3. Jankowska L., Wasilewska D., Muzyka 3, WSiP, Warszawa 1987, s. 58 – 59.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Skreśl co drugą literę. Rozpocznij od litery pierwszej w lewym górnym rogu. Odczytaj hasło.

P

W

R

Y

Z

I

Y

O

G

P

O

S

T

E

O

F

W

H

A

J

N

V

I

C

A

G

D

A

O

L

Ś

K

W

Z

I

H

Ą

U

T

P

załącznik 2

Rozwiąż krzyżówkę.

10

3

9

7

4

6

8

12

1

2

5

11

  1. Niesiemy ją do kościoła w Niedzielę Palmową. (palma)

  2. Siejemy ją na spodeczku i często podlewamy. (rzeżucha)

  3. Jajko najpierw pomalowane, a później wydrapywane. (kraszanka)

  4. Śmigus – ... (dyngus)

  5. Wielkanocne bogato zdobione ciasto. (mazurek)

  6. Jajka najpierw ozdobione woskiem, a potem malowane. (pisanki)

  7. Ma ją wielkanocny baranek. (chorągiewka)

  8. Na nim wielkanocne śniadanie. (stół)

  9. Cukrowy w koszyczku. (baranek)

  10. Wielkanocne ... przynoszą prezenty. (zajączki)

  11. W nim niesiemy pokarm do święcenia. (koszyk)

  12. Zbliżające się święta to ... (Wielkanoc)

b) Zadanie domowe

Zapytaj rodziców i sprawdź w encyklopedii, co to jest mazurek.

7. Czas trwania lekcji

60 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz zajęć zintegrowanych z zakresu edukacji polonistycznej realizowany w klasie II w drugim dniu Przygotowania do świąt bloku tematycznego Święta wielkanocne.

Rovcfp92GeNsk

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 111.10 KB w języku polskim
RbBDfHwwUMkA9

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 44.50 KB w języku polskim