Przygotowania do świąt
Przygotowania do świąt
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jak ludzie przygotowują się do świąt,
wie, co to jest przymiotnik.
b) Umiejętności
Uczeń:
rozpoznaje rzeczowniki, czasowniki i przymiotniki,
zdaje pytania do wskazanych wyrazów,
dobiera odpowiednie przymiotniki, określające cechy podanych rzeczowników,
rozwiązuje krzyżówkę,
używa słownictwa związanego z tradycjami i zwyczajami wielkanocnymi.
2. Metoda i forma pracy
Metody:
czynnościowa,
podająca,
ćwiczeniowa.
Formy:
praca zbiorowa,
praca grupowa,
praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Dobrowolska H., Konieczna A., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 2. Podręcznik. Część 3, WSiP, Warszawa 2000. (P.)
Dobrowolska H., Konieczna A., Wasilewska K., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 2. Karty pracy ucznia. Część 3, WSiP, Warszawa 2000. (Kp.)
Po 4 szablony w kształcie kury, jajka i koguta
Eliminatka (załącznik 1)
Po 3 papierowe lizaki dla każdego dziecka (czerwony, niebieski, zielony)
Krzyżówka (załącznik 2)
Drewniane jajka lub piłeczki
Połowy kartek A4 i duży arkusz papieru z centralnie wypisanym napisem ŚWIĘTA i pytaniem jakie?
4. Przebieg lekcji
Konkurs pięknego czytania z podziałem na role wiersza H. Szayerowej Pisanki.
Nauczyciel wybiera spośród dzieci jury i wręcza im po 4 kartoniki w kształcie kury, jajka i koguta. Na kartonikach wypisane są punkty od 1 do 4.
Kilka par uczniów czyta z podziałem na role wiersz.
Jury omawia krótko poziom wykonania zadania i indywidualnie przyznaje punkty przez podniesienie odpowiedniego kartonika.
Cały zespół klasowy wybiera pary, które najlepiej sprostały zadaniu.
Wprowadzenie w tematykę dnia. Eliminatka literowa – PRZYGOTOWANIA DO ŚWIĄT (załącznik 1).
Swobodne wypowiedzi dzieci o przygotowaniach do świąt w ich domach rodzinnych.
Planowanie zadań i omówienie dni w tygodniu poprzedzającym Wielkanoc. Uzupełnianie zdań (zadanie 3 Kp. 21).
Wysłuchanie piosenki Pisanki (muzyka Franciszki Leszczyńskiej, słowa Krystyny Różeckiej), [w:] L. Jankowska, D. Wasilewska, Muzyka 3, WSiP, Warszawa 1987, s. 58–59.
Ustalenie, jaką częścią mowy jest wyraz pisanka.
Rozpoznawanie grup wyrazów (części mowy), do których należą wyrazy podane przez nauczyciela.
Dzieci kładą przed sobą lizaki: czerwony (dla oznaczenia czasowników), niebieski (rzeczowników) i zielony (innych wyrazów).
Nauczyciel podaje w przypadkowej kolejności rzeczowniki i czasowniki. Na końcu dodaje przymiotniki.
Uczniowie podnoszą odpowiedniego koloru lizak i podają pytanie o dany wyraz.
Uświadomienie uczniom, że za chwilę dowiedzą się, jak nazywa się grupa wyrazów, którą wskazywały lizakiem koloru zielonego.
Wprowadzenie pojęcia przymiotnika.
Dzieci podają zapamiętane z piosenki wyrazy określające cechy pisanek.
Na tablicy nauczyciel umieszcza kartoniki z przymiotnikami i rzeczownikami. Zadaniem dzieci jest dobranie odpowiedniej cechy do rzeczownika.
Ustalenie odpowiedzi na pytanie: Jak nazywamy wyrazy, które określają cechy rzeczowników? – wspólne rozwiązanie krzyżówki (załącznik 2).
Hasło: PRZYMIOTNIKI.
Czytanie informacji Sobieradzika o przymiotnikach (P. s. 29).
Zabawa – Toczenie jajek.
Dzieci siedzą w parach naprzeciw siebie. Jedno dziecko wypowiada rzeczownik i toczy drewniane jajko do drugiego. To dziecko dobiera odpowiedni przymiotnik do podanego rzeczownika. Również wypowiada rzeczownik i toczy jajko do kolegi. W ten sposób dzieci powinny podać po 4 rzeczowniki i określające ich cechy przymiotniki.
Uzupełnianie przymiotnikami podpisów pod ilustracjami, ze zwróceniem uwagi na pytanie o przymiotnik (zadanie 1 Kp. 20).
Ustalenie i wpisanie nazwy części mowy wpisywanej w poprzednim zadaniu (zdanie 2 Kp. 20).
Pisemne odpowiedzi na pytania za pomocą przymiotników (zadanie 3 Kp. 20).
Podsumowanie zajęć.
Budowanie mapy pamięci wokół pojęcia święta z wykorzystaniem przymiotników.
Nauczyciel dzieli zespół klasowy na 4 zespoły. Każdy zespół otrzymuje paski papieru. Na papierze uczniowie zapisują przymiotniki, kojarzące się im z wyrazem święta.
Następnie dzieci umieszczają wypisane wyrazy na dużym arkuszu papieru z wypisanym centralnie wyrazem SWIĘTA i pytaniem jakie?. Jeżeli przymiotniki powtarzają się uczniowie przyklejają je jeden na drugim.
5. Bibliografia
Dobrowolska H., Konieczna A., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 2. Podręcznik. Część 3, WSiP, Warszawa 2000, s. 29.
Dobrowolska H., Konieczna A., Wasilewska K., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 2. Karty pracy ucznia. Część 3, WSiP, Warszawa 2000, Kp. 20.
Jankowska L., Wasilewska D., Muzyka 3, WSiP, Warszawa 1987, s. 58 – 59.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Skreśl co drugą literę. Rozpocznij od litery pierwszej w lewym górnym rogu. Odczytaj hasło.
P | W | R | Y | Z | I | Y | O | G | P |
O | S | T | E | O | F | W | H | A | J |
N | V | I | C | A | G | D | A | O | L |
Ś | K | W | Z | I | H | Ą | U | T | P |
załącznik 2
Rozwiąż krzyżówkę.
10 | |||||||||||
3 | 9 | ||||||||||
7 | |||||||||||
4 | 6 | 8 | 12 | ||||||||
1 | 2 | 5 | 11 | ||||||||
Niesiemy ją do kościoła w Niedzielę Palmową. (palma)
Siejemy ją na spodeczku i często podlewamy. (rzeżucha)
Jajko najpierw pomalowane, a później wydrapywane. (kraszanka)
Śmigus – ... (dyngus)
Wielkanocne bogato zdobione ciasto. (mazurek)
Jajka najpierw ozdobione woskiem, a potem malowane. (pisanki)
Ma ją wielkanocny baranek. (chorągiewka)
Na nim wielkanocne śniadanie. (stół)
Cukrowy w koszyczku. (baranek)
Wielkanocne ... przynoszą prezenty. (zajączki)
W nim niesiemy pokarm do święcenia. (koszyk)
Zbliżające się święta to ... (Wielkanoc)
b) Zadanie domowe
Zapytaj rodziców i sprawdź w encyklopedii, co to jest mazurek.
7. Czas trwania lekcji
60 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz zajęć zintegrowanych z zakresu edukacji polonistycznej realizowany w klasie II w drugim dniu Przygotowania do świąt bloku tematycznego Święta wielkanocne.