Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przygotowanie do wielkiej przygody – Tomek w krainie kangurów Alfreda Szklarskiego

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, na czym polega chronologia wydarzeń,

  • zna różnice między partiami dialogowymi a narracyjnymi,

  • definiuje pojęcie świat przedstawiony,

  • zna różne formy opisów,

  • wie, co to jest powieść przygodowa.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • czytać tekst ze zrozumieniem,

  • określić miejsce akcji,

  • zredagować plan na podstawie chronologii wydarzeń,

  • wskazać i objaśnić w tekście elementy opisu,

  • rozpoznać elementy języka potocznego,

  • wskazać wyrazy nazywające uczucia, opisujące świat przedstawiony.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem, poszukująca, ćwiczenia leksykalne, ćwiczenia gramatyczno‑stylistyczne, dyskusja.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik do kształcenia literackiego.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel prosi o ciche przeczytanie zamieszczonego w podręczniku fragmentu powieści Alfreda Szklarskiego Tomek w krainie kangurów. Poleca, by w trakcie lektury zaznaczyć fragmenty opisujące elementy świata przedstawionego.

[Podręcznik: K. Grajewska, E. Wower, Oglądam świat. Język polski 5. Podręcznik do kształcenia literackiego, Wydawnictwo Arka, Poznań 2000, s. 9‑14.]

b) Faza realizacyjna

Polega na analizie tekstu. Nauczyciel zadaje kolejno polecenia:

  1. Określ miejsce, w którym rozgrywa się akcja, napisz plan wydarzeń, w których brał udział Tomek (zastosuj zdania w czasie teraźniejszym), przedstaw bohaterów powieści, podkreśl, jakie relacje zachodzą między nimi.

[Przykładowa odpowiedź:

  • Miejsce wydarzeń: na początku Triest - portowe miasto we Włoszech, potem pokład statku „Aligator”.

  • Główne wydarzenia:

1) Tomek z ojcem i Smugą przyjeżdżają dorożką do portu.

2) Chłopiec poznaje bosmana.

3) Wszyscy wchodzą na pokład „Aligatora”.

4) Statek wypływa w morze.

5) Tomek rozmawia z ojcem o tym, co go czeka w Australii.

6) Młody Wilmowski urządza się w kajucie.

7) Tomek poznaje zasady funkcjonowania sztucera.

8) Chłopca w końcu morzy sen.

  • Bohaterowie:

Tomek Wilmowski

Andrzej Wilmowski - ojciec Tomka

Smuga – znajomy Andrzeja Wilmowskiego

Tadeusz Nowicki – bosman

Mac Dougal – kapitan statku ]

  1. Określ uczucia, jakie towarzyszyły Tomkowi podczas podróży „Aligatorem”.

[Przykładowa odpowiedź:

ogromna ciekawość, podniecenie, radość, zachwyt, wzruszenie, zdziwienie, zaskoczenie, podekscytowanie, zadowolenie, zniecierpliwienie, niepokój, skupienie, zaskoczenie, zmieszanie... ]

  1. Zwróć uwagę na dynamikę prezentowanych zdarzeń. Wypisz słownictwo i zwroty, które ją podkreślają.

[Przykładowa odpowiedź:

  • panował ożywiony, olbrzymi ruch, słychać było gwar

  • jechać, torować sobie drogę, ożyć, huczeć, zbliżać się, drgnąć, ruszyć naprzód, oddalać się

  • nawoływanie marynarzy, potężne parowce, mrowie ludzi, chrzęst

  • rozległy się dźwięki syreny, statek wypłynął w morze

  • nagle, niespodziewanie, szybko]

    1. Wypisz z przeczytanego fragmentu powieści wszystkie słowa i zwroty, które spotykasz w języku potocznym.

[Przykładowa odpowiedź:

czuć się jak ryba w wodzie, dym wali z komina, mieć własny kąt, wybawić z kłopotu, cacko, stare pudło (określenie statku), pęknąć z zazdrości ]

  1. Co autor uzyskał dzięki zastosowaniu elementów języka potocznego?

  2. Wskaż w tekście elementy dialogu, rozmowy wewnętrznej, opisu postaci, opisu wydarzeń, opisu miejsc, opisu przedmiotów. Sporządź ilustrację do dowolnie wybranego opisu (marynarza, portu, statku).

c) Faza podsumowująca

Na zakończenie zajęć nauczyciel inicjuje krótką dyskusję, zadając pytanie: Dlaczego książkę Alfreda Szklarskiego Tomek w krainie kangurów określa się mianem powieści przygodowej? Prosi, by w odpowiedzi uczniowie posłużyli się przykładami z przeczytanego tekstu.

5. Bibliografia

K. Grajewska, E. Wower, Oglądam świat. Język polski 5. Podręcznik do kształcenia literackiego, Wydawnictwo Arka, Poznań 2000.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Wyobraź sobie, że jesteś Tomkiem. Opisz uczucia, które towarzyszyły ci od momentu przyjazdu do portu. Pamiętaj o zachowaniu właściwej formy gramatycznej.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R5AgAHAMC5Tvc

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.11 KB w języku polskim
RS9k3wuGiuFfP

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.50 KB w języku polskim