Przygotowujemy wydanie specjalne Głosu Narnii

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna cechy gatunków publicystycznych,

  • zna i rozumie problematykę powieści Podróż „Wędrowca do Świtu”.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wykorzystywać różne funkcje języka w zależności od rodzaju i celu wypowiedzi,

  • redagować teksty o charakterze publicystycznym.

2. Metoda i forma pracy

burza mózgów, metoda zajęć praktycznych

3. Środki dydaktyczne

materiały wypracowane podczas poprzednich lekcji poświęconych lekturze

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel przedstawia uczniom cel lekcji: przygotowanie numeru specjalnego wydawanej w Narnii gazety, który ma być poświęcony wyprawie króla Kaspiana. Uczniowie wymyślają tytuł gazety. Drogą głosowania wybieramy najlepszą propozycję.

b) Faza realizacyjna

I. Stosując metodę „burzy mózgów”, ustalamy kształt pisma:

a) wybieramy teksty z poprzednich lekcji. Zastanawiamy się, które z nich możemy wykorzystać w gazecie:

  • dostosowana do potrzeb gazety mapa podróży „Wędrowca do Świtu”,

  • rysunki smoków,

  • najciekawsze opowiadanie o tajemniczej wyspie odkrytej przez wyprawę Kaspiana.

b) wypisujemy inne pomysły form wypowiedzi, zagadnień, rubryk, które można wprowadzić do gazety, np.:

  • wywiady z członkami wyprawy,

  • krzyżówka,

  • fragment pamiętnika Eustachego,

  • komiks przedstawiający wybraną przygodę,

  • wywiad z Aslanem,

  • gra planszowa „Śladami Kaspiana”,

  • reklama biura podróży promującą wyprawę śladami „Wędrowca do Świtu”,

  • rymowanki, np. lepieje typu „Lepiej zjeść soli miskę / niż trafić na Ciemną Wyspę.”

c) wybieramy formy wypowiedzi, które powinny być najbardziej przydatne i przypominamy ich cechy gatunkowe.

II. Praca w grupach. W zależności od uzdolnień i możliwości uczniów przydzielamy tematy. Uczniowie opracowują teksty pod kierunkiem nauczyciela.

c) Faza podsumowująca

Prezentacja efektów pracy w grupach. Udzielenie wskazówek przez nauczyciela.

5. Bibliografia

Lewis C. S., Podróż „Wędrowca do Świtu”, Poznań, Media Rodzina 2005 r.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Uczniowie dopracowują swoje teksty i na kolejnych zajęciach w pracowni komputerowej będzie można przygotować makietę gazety, która może być np. rozprowadzona w szkole jako dodatek specjalny do gazetki szkolnej.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja przewidziana dla klasy VI szkoły podstawowej.

R7jemrPvbiuRF

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 93.87 KB w języku polskim
R13oUjwXkInHV

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim