Przygotowujemy wydanie specjalne Głosu Narnii.
Przygotowujemy wydanie specjalne Głosu Narnii
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna cechy gatunków publicystycznych,
zna i rozumie problematykę powieści Podróż „Wędrowca do Świtu”.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wykorzystywać różne funkcje języka w zależności od rodzaju i celu wypowiedzi,
redagować teksty o charakterze publicystycznym.
2. Metoda i forma pracy
burza mózgów, metoda zajęć praktycznych
3. Środki dydaktyczne
materiały wypracowane podczas poprzednich lekcji poświęconych lekturze
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przedstawia uczniom cel lekcji: przygotowanie numeru specjalnego wydawanej w Narnii gazety, który ma być poświęcony wyprawie króla Kaspiana. Uczniowie wymyślają tytuł gazety. Drogą głosowania wybieramy najlepszą propozycję.
b) Faza realizacyjna
I. Stosując metodę „burzy mózgów”, ustalamy kształt pisma:
a) wybieramy teksty z poprzednich lekcji. Zastanawiamy się, które z nich możemy wykorzystać w gazecie:
dostosowana do potrzeb gazety mapa podróży „Wędrowca do Świtu”,
rysunki smoków,
najciekawsze opowiadanie o tajemniczej wyspie odkrytej przez wyprawę Kaspiana.
b) wypisujemy inne pomysły form wypowiedzi, zagadnień, rubryk, które można wprowadzić do gazety, np.:
wywiady z członkami wyprawy,
krzyżówka,
fragment pamiętnika Eustachego,
komiks przedstawiający wybraną przygodę,
wywiad z Aslanem,
gra planszowa „Śladami Kaspiana”,
reklama biura podróży promującą wyprawę śladami „Wędrowca do Świtu”,
rymowanki, np. lepieje typu „Lepiej zjeść soli miskę / niż trafić na Ciemną Wyspę.”
c) wybieramy formy wypowiedzi, które powinny być najbardziej przydatne i przypominamy ich cechy gatunkowe.
II. Praca w grupach. W zależności od uzdolnień i możliwości uczniów przydzielamy tematy. Uczniowie opracowują teksty pod kierunkiem nauczyciela.
c) Faza podsumowująca
Prezentacja efektów pracy w grupach. Udzielenie wskazówek przez nauczyciela.
5. Bibliografia
Lewis C. S., Podróż „Wędrowca do Świtu”, Poznań, Media Rodzina 2005 r.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Uczniowie dopracowują swoje teksty i na kolejnych zajęciach w pracowni komputerowej będzie można przygotować makietę gazety, która może być np. rozprowadzona w szkole jako dodatek specjalny do gazetki szkolnej.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja przewidziana dla klasy VI szkoły podstawowej.