Przyjaźń nie jedno ma imię
Przyjaźń nie jedno ma imię
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wzbogaca słownictwo w zakresie określania ludzkich wad i zalet,
zna łączliwość słowa przyjaźń z innymi wyrazami.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi podać synonimy słowa przyjaźń,
podejmuje refleksję nad tematem przyjaźni,
potrafi zaprezentować swój punkt widzenia,
doskonali umiejętność pracy w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Elementy heurezy i metody problemowej, metoda zajęć praktycznych, praca zbiorowa, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Kartoniki z hasłami
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Powitanie. Sprawdzenie listy obecności. Nauczyciel umieszcza na tablicy kartoniki z hasłami: miłość, poświęcenie, zażyłość, życzliwość, braterstwo, koleżeństwo, poufałość, zazdrość.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel informuje uczniów, że część z tych słów to synonimy słowa przyjaźń, po czym umieszcza na tablicy hasło: PRZYJAŹŃ TO.
Nauczyciel prosi ucznia - ochotnika o umieszczenie synonimów wokół hasła wywoławczego. Cała klasa pomaga mu wykonać to zadanie prawidłowo.
Nauczyciel prosi o przepisanie słowa przyjaźń i jego synonimów.
Nauczyciel prosi uczniów o charakterystykę kogoś, kto nie mógłby być ich przyjacielem.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi o wyjaśnienie związków frazeologicznych, podanie przykładów z literatury, z życia:
więzy przyjaźni
dowody przyjaźni
bezinteresowna przyjaźń
żyć w przyjaźni
zawrzeć przyjaźń
Wspólna interpretacja tematu lekcji.
Nauczyciel zadaje pracę domową.
5. Bibliografia
Gry i zabawy w kształceniu językowym. Propozycje. Scenariusze. Projekty, pod red. H. Wiśniewskiej, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, Lublin 2000.
Nagajowa M., Nauka o języku dla nauki języka. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego, Wydaw. Pedagogiczne ZNP, Kielce 1994.
Nagajowa M., Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Ułożę krótką historyjkę z użyciem „swojego” frazeologizmu (6‑8 zdań).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak