Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przyjaźń nie jedno ma imię

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wzbogaca słownictwo w zakresie określania ludzkich wad i zalet,

  • zna łączliwość słowa przyjaźń z innymi wyrazami.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi podać synonimy słowa przyjaźń,

  • podejmuje refleksję nad tematem przyjaźni,

  • potrafi zaprezentować swój punkt widzenia,

  • doskonali umiejętność pracy w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Elementy heurezy i metody problemowej, metoda zajęć praktycznych, praca zbiorowa, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Kartoniki z hasłami

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Powitanie. Sprawdzenie listy obecności. Nauczyciel umieszcza na tablicy kartoniki z hasłami: miłość, poświęcenie, zażyłość, życzliwość, braterstwo, koleżeństwo, poufałość, zazdrość.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel informuje uczniów, że część z tych słów to synonimy słowa przyjaźń, po czym umieszcza na tablicy hasło: PRZYJAŹŃ TO.

  2. Nauczyciel prosi ucznia - ochotnika o umieszczenie synonimów wokół hasła wywoławczego. Cała klasa pomaga mu wykonać to zadanie prawidłowo.

  3. Nauczyciel prosi o przepisanie słowa przyjaźń i jego synonimów.

  4. Nauczyciel prosi uczniów o charakterystykę kogoś, kto nie mógłby być ich przyjacielem.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi o wyjaśnienie związków frazeologicznych, podanie przykładów z literatury, z życia:

    • więzy przyjaźni

    • dowody przyjaźni

    • bezinteresowna przyjaźń

    • żyć w przyjaźni

    • zawrzeć przyjaźń

  2. Wspólna interpretacja tematu lekcji.

  3. Nauczyciel zadaje pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Gry i zabawy w kształceniu językowym. Propozycje. Scenariusze. Projekty, pod red. H. Wiśniewskiej, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, Lublin 2000.

  2. Nagajowa M., Nauka o języku dla nauki języka. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego, Wydaw. Pedagogiczne ZNP, Kielce 1994.

  3. Nagajowa M., Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Ułożę krótką historyjkę z użyciem „swojego” frazeologizmu (6‑8 zdań).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RxbwDqnO7Hesz

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.04 KB w języku polskim
R18ETEKDnDKNH

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim