Przyjęcie paczki pocztowej powszechnej krajowej i zagranicznej
EKA.08. Świadczenie usług pocztowych i finansowych oraz wykonywanie zadań rozdzielczo‑ekspedycyjnych – technik usług pocztowych i finansowych 421108
bg‑azure
Przyjęcia paczki pocztowej powszechnej w obrocie krajowym
ATLAS INTERAKTYWNY
1
Rnyci5Xi6GFbC1
Atlas interaktywny ,,Przyjęcie paczki pocztowej powszechnej w obrocie krajowym''
Źródło: Eduexpert sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Technik usług pocztowych i finansowych – charakterystyka
Technik usług pocztowych i finansowych – charakterystyka
Charakterystyka zawodu – Zawód technika usług pocztowych i finansowych jest zawodem o długiej tradycji. Technicy usług pocztowych i finansowych znajdują zatrudnienie u operatorów pocztowych oraz w firmach kurierskich i logistycznych o zasięgu lokalnym, ogólnokrajowym i międzynarodowym. Absolwenci tego kierunku mogą podejmować działalność gospodarczą i pośredniczyć w zawieraniu umów o świadczenie usług pocztowych na rzecz operatora pocztowego lub firmy kurierskiej. Pracownik operatora pocztowego, zatrudniony w okienku kasowym, między innymi przyjmuje listy, paczki pocztowe oraz inne różnego rodzaju przesyłki pocztowe, przyjmuje wpłaty oraz dokonuje wypłat pieniężnych. Wpłaty przyjmuje m.in. z tytułu przekazów pocztowych i pieniężnych, utargów sklepowych, abonamentu radiowo‑telewizyjnego, rachunków telefonicznych, czynszów mieszkaniowych, rachunków energetycznych, podatków i składek ubezpieczeniowych.
Cechy i umiejętności – Ważną cechą w wykonywanej pracy jest solidność i dokładność, zwłaszcza, że praca wymaga ścisłego trzymania się określonych procedur. Ważne jest to również z powodu ponoszonej odpowiedzialności za przeprowadzane operacje gotówkowe, realizowane zlecenia terminowe i tym podobne. Brak odpowiedniej staranności może skutkować odpowiedzialnością finansową pracownika. Istotną umiejętnością w tym zawodzie jest też łatwość komunikowania się i umiejętność porozumiewania się z ludźmi – zwłaszcza, gdy klienci zwracają się z prośbą o informację lub radę. W okresie wydłużonych kolejek w urzędach pocztowych, pracownicy operatora pocztowego powinni wykazać się też umiejętnością pracy w szybkim tempie i odpornością na stres.
Wyposażenie stanowiska pracy – Właściwe wyposażenie stanowiska pracy pracownika operatora pocztowego jest kluczowe, aby ten mógł poprawnie wykonywać swoje obowiązki. Każde stanowisko pocztowe powinno być wyposażone w niezbędne druki pocztowe, między innymi nalepki adresowe, nalepki priorytet oraz nalepki do zabezpieczania przesyłek wartościowych. Ponadto pracownikom poczty potrzebne są pieczęcie, datowniki, stemple, kalkulatory, poduszki do tuszu, gumowe podkładki pod datowniki, wagi listowe i paczkowe oraz miary do ustalania gabarytu listu. Współczesna placówka pocztowa musi być też zaopatrzona we frankownice, czyli maszyny automatycznie drukujące na kopercie potwierdzenie opłaty pocztowej, a także komputer i urządzenia peryferyjne, czyli skaner i drukarkę. Ponadto musi mieć też terminal do transakcji bezgotówkowych. Do czego pracownikom pocztowym służą te wszystkie przedmioty? Każda placówka, a w zasadzie każdy pracownik placówki pocztowej, dysponuje specjalną pieczęcią zwaną „datownikiem”, który posiada niepowtarzalne cechy (oznaczenie literowe). Przy użyciu datownika umieszcza się jego odciski, zawierające datę, nazwę placówki pocztowej oraz właśnie niepowtarzalne cechy literowe datownika. Dzięki temu możliwe jest ustalenie daty, miejsca, a nawet pracownika realizującego daną czynność potwierdzoną właśnie odciskiem datownika. Oczywiście dane pracownika nie są upubliczniane, służą wyłącznie do celów służbowych/wewnętrznych operatora pocztowego. Datowanie przesyłek jest jednym z podstawowych zadań pracownika placówki pocztowej. Każda nadana przesyłka musi posiadać informację o dacie nadania. Bardzo często data ta jest umieszczana na opakowaniu przesyłki przy użyciu datownika. Pieczątka Poczty Polskiej informuje jednak nie tylko o dacie i miejscu. Może zawierać również wzory takie jak priorytet, uwaga szkło, awizowano dnia, które dają listonoszom, kurierom i innym pracownikom poczty dokładne informacje o paczce. Kolejnym ważnym elementem wyposażenia stanowiska obsługi klientów pocztowych jest waga, której są dwa rodzaje: waga listowa (maksymalna waga do 2 kg) oraz waga paczkowa (najczęściej do 100 kg). Pracownicy poczty używają jej oczywiście do zważenia listu lub paczki – jest to czynność niezwykle ważna, gdyż to między innymi od wagi przesyłki zależy koszt jej nadania. Analogiczna sytuacja dotyczy miary do ustalania gabarytów przesyłki. Cena za nadanie paczki różni się w zależności od gabarytu paczki. Gabaryt mniejszy oznaczamy literą A, natomiast większy – literą B.
Informacje dotyczące paczki pocztowej
Informacje dotyczące paczki pocztowej
Paczka pocztowa – To proste i sprawdzone rozwiązanie dla przesyłek do 10 kg. Zwykła paczka lub z zadeklarowaną wartością, w wersji ekonomicznej albo priorytetowej, jest najprostszą formą przesyłki.
Terminy doręczenia – Priorytetowa – przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania (D+1) pod warunkiem nadania do godziny 15:00; Ekonomiczna – przewidywany termin realizacji usługi to trzy dni robocze po dniu nadania (D+3). Przewidywane terminy realizacji usługi nie stanowią gwarantowanych terminów doręczenia.
Wymiary – Minimalne: 9 cm x 14 cm (strona adresowa) z tolerancją +/-2 mm; Maksymalne: suma wymiarów (długość szerokość, wysokość) = maksymalnie 300 cm przy czym: Gabaryt A – długość = maksymalnie 60 cm, szerokość = maksymalnie 50 cm, wysokość = maksymalnie 30 cm; Gabaryt B – jeżeli choć jeden wymiar: długość > 60 cm lub szerokość > 50 cm lub wysokość > 30 cm, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 150 cm.
Dozwolona zawartość – Dozwolone są standardowe przedmioty dopuszczone do obrotu pocztowego, np.: ubrania, książki, kosmetyki, dokumenty. Wyjątkiem od zawartości zabronionej, który również jest dozwolony, są pszczoły i pisklęta ptactwa domowego oraz próbki z mlekiem.
Niedozwolona zawartość – W obrocie krajowym nie są przyjmowane przesyłki zawierające rzeczy niebezpieczne, np. akumulatory, materiały łatwopalne, wybuchowe, radioaktywne, substancje żrące, cuchnące, broń lub amunicja, broń pozbawiona cech użytkowych, inne przedmioty o wyglądzie broni. Nie wolno nadawać żywych zwierząt, „rzeczy zakazanych przepisami prawa oraz których treść i wizerunek są zabronione prawem”, a także pieniędzy, środków płatniczych, papierów wartościowych, kosztowności, chyba że nadawca zadeklarował wartość przy nadaniu przesyłki.
Czynności zawodowe związane z przyjęciem paczki pocztowej w obrocie krajowym
Czynności zawodowe związane z przyjęciem paczki pocztowej w obrocie krajowym
Przedstawienie przyjętej przesyłki pocztowej wraz z omówieniem istotnych czynności wykonanych przez pracownika – Znajdujemy się w placówce pocztowej. Do okienka podchodzi klient. Pracownik: Dzień dobry, w czym mogę panu pomóc? Klient: Dzień dobry, chciałbym wysłać zwykłą paczkę pocztową. Pracownik poczty: Oczywiście, czy ma pan wypełniony druk nadania paczki? Klient: Niestety nie. Pracownik podaje klientowi do wypełnienia druk nadania paczki. Pracownik: Proszę wypełnić pole nadawcy i adresata – w obu polach imię, nazwisko i dokładny adres wraz z kodem pocztowym oraz podpisać się w polu „podpis nadawcy”. Klient wypełnia druk i po wypełnieniu podaje pracownikowi wypełniony druk wraz z paczką. Pracownik poczty: Czy zależy panu na czasie? Klient: Nie tak bardzo, paczka może dojść za kilka dni. Pracownik: Dobrze, zatem paczka będzie ekonomiczna. Czy życzy sobie pan przesyłkę z zadeklarowaną zawartością? Czy w środku są jakieś cenne przedmioty? Czy chce pan nadać paczkę z zadeklarowaną zawartością przedmiotów w środku? Klient: Nie, nie trzeba. Pracownik: Dobrze. Proszę mi powiedzieć, co jest w pudełku? Czy coś, co może się stłuc lub połamać? Klient: Nie, w środku są książki i ubrania. Pracownik: Mimo wszystko widzę, że paczka jest dość słabo zabezpieczona. Uważam, że warto by było wzmocnić ją taśmą samoprzylepną. Klient: Racja, lepiej, by wszystko bezpiecznie dotarło. Zatem poproszę taśmę. Klient odbiera od pracownika poczty paczkę i wzmacnia jej boki, po czym powtórnie podaje ją pracownikowi poczty. Pracownik: Czy życzy pan sobie paczkę z potwierdzeniem odbioru? Klient: Nie, dziękuję. Pracownik poczty: Paczka będzie dostarczona w ciągu 3 dni roboczych. Pracownik odbiera od klienta paczkę, sprawdza wypełniony blankiet - czy dane nadawcy i odbiorcy umieszczone zostały w odpowiednich polach, uzupełnia go odpowiednimi danymi, waży i mierzy paczkę, aby upewnić się, że spełnia ona wymogi Poczty Polskiej, zaznacza odpowiedni gabaryt, wpisuje masę przesyłki i cenę jej nadania, zaznacza opcję „ekonomiczna”, umieszcza w widocznym i bezpiecznym miejscu na przesyłce nalepkę adresową i wprowadza dane do systemu informatycznego. Pracownik nalicza opłatę klientowi. Pracownik: Paczka waży 1,5 kg. Opłata wyniesie 17 zł. 15 zł za paczkę plus dodatkowe 2 zł za sznurek. Czy będzie pan płacił gotówką, czy kartą? Klient: Gotówką. Klient podaje pracownikowi pieniądze. Pracownik: Dziękuję. Po przyjęciu należności pracownik wydaje klientowi potwierdzenie nadania przesyłki – jest to jeden z blankietów samokopiującego druku nalepki adresowej na paczkę. Klient: Dziękuję bardzo, do widzenia. Pracownik: Do widzenia.
Przedstawienie paczki z zadeklarowaną wartością wraz z omówieniem istotnych czynności wykonywanych przez pracownika – Klient podchodzi do okienka pocztowego. Pracownik: Dzień dobry, w czym mogę panu pomóc? Klient: Dzień dobry, chciałbym wysłać paczkę pocztową. Pracownik: Dziękuję. Paczka ma być ekonomiczna czy priorytetowa? Klient: Kiedy dotrze paczka priorytetowa? Pracownik: Jeśli nadamy ją dziś, dotrze jutro. Jeśli nadamy jutro, dojdzie pojutrze. Klient: W takim razie poproszę priorytetową. Pracownik: Co jest w środku? Czy są tam wartościowe rzeczy? Czy chciałby pan nadać paczkę z zadeklarowaną zawartością? Klient: W środku jest dość droga biżuteria, więc chciałbym oznaczyć paczkę jako wartościową. Pracownik: Nadanie paczki z zadeklarowaną zawartością wiąże się z dodatkową opłatą. Każde 50 zł z zadeklarowanej wartości to dodatkowa złotówka opłaty. Jeśli więc przykładowo przedmiot w środku ma wartość 1000 zł, dodatkowa opłata wyniesie 20 zł. Klient: Rozumiem. Wartość przedmiotów w środku to około 1500 zł. Pracownik: Zatem będzie się do wiązało z dodatkową opłatą w wysokości trzydziestu złotych. Klient: W porządku. Pracownik podaje klientowi druk nadania paczki. Pracownik: Proszę wypełnić dokładnie pola z danymi nadawcy i adresata – imię, nazwisko i dokładny adres w obu polach. Oprócz tego proszę wpisać cyframi i słownie zadeklarowaną zawartość oraz zaznaczyć, że to paczka priorytetowa. Klient wypełnia odpowiednie pola. Po zakończeniu wypełniania druków klient podaje je pracownikowi. Pracownik: Widzę, że paczka jest dobrze zapakowana i dobrze zabezpieczona taśmą. Czy życzy sobie pan dodatkowe zabezpieczenie? Klient: Nie, dziękuję, myślę, że nie trzeba. Pracownik: Czy życzy pan sobie otrzymać potwierdzenie odbioru paczki? Klient: Tak, poproszę. Pracownik: W takim razie proszę wypełnić jeszcze ten dokument. Podaje klientowi potwierdzenie odbioru. Pracownik: Proszę wypełnić pola adresata oraz nadawcy przesyłki oraz zaznaczyć po lewej stronie, że jest to paczka z zadeklarowaną zawartością. Klient wypełnia potwierdzenie odbioru. Pracownik: Poproszę paczkę i wypełnione druki. Pracownik sprawdza poprawność wprowadzonych danych, waży przesyłkę, stempluje druk nadania oraz potwierdzenie odbioru. Wypełnia szare pola druku paczki wartościowej – wpisuje masę i wysokość opłaty. Nakleja na paczkę naklejkę z symbolem „W” oznaczającym paczkę wartościową oraz nalepkę zabezpieczającą nakładu Poczty Polskiej. Zamiast niej nalepiona może być taśma samoprzylepna, na której naniesiono w sposób trwały cechy identyfikujące nadawcę. Następnie rejestruje przesyłkę w systemie komputerowym. Pracownik: Poproszę razem 45 złotych. Będzie pan płacić gotówką czy kartą? Klient: Poproszę kartą. Pracownik wpisuje w terminal kwotę 45 zł. Klient płaci. Pracownik: Czy życzy pan sobie potwierdzenie transakcji? Klient: Nie, dziękuję.
Różnice w realizacji przesyłki zwykłej i przesyłki priorytetowej
Różnice w realizacji przesyłki zwykłej i przesyłki priorytetowej
Wybór między paczką pocztową ekonomiczną a priorytetową zależy od indywidualnych potrzeb. Jeśli klientowi zależy na czasie i lepszym śledzeniu przesyłki, a koszty nie są dla niego kluczowe, paczka pocztowa priorytetowa może być lepszym wyborem. Jeśli jednak chce on zaoszczędzić pieniądze i nie zależy mu na szybkiej dostawie, paczka pocztowa ekonomiczna może być odpowiednim wyborem.
Terminy doręczenia – W przypadku paczki pocztowej priorytetowej przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania (pod warunkiem nadania do godziny 15:00), natomiast w przypadku paczki pocztowej ekonomicznej są to 3 dni robocze od dnia nadania.
Cena – Usługa nadania paczki pocztowej priorytetowej jest droższa, niż nadanie paczki pocztowej ekonomicznej.
Śledzenie – Paczka pocztowa priorytetowa zazwyczaj ma lepsze możliwości, jeżeli chodzi o śledzenie przesyłki. Paczka pocztowa ekonomiczna ma ograniczone możliwości monitoringu.
Różnice w realizacji usługi paczki zwykłej i paczki z podaną wartością
Różnice w realizacji usługi paczki zwykłej i paczki z podaną wartością
Pierwszą i najważniejszą różnicą jest sposób oraz obowiązek zabezpieczenia paczki wartościowej przez pracownika pocztowego. Do zabezpieczenia przesyłki z zadeklarowaną wartością stosowana jest nalepka zabezpieczająca nakładu Poczty Polskiej. Zamiast nalepki może być stosowana taśma samoprzylepna, na której naniesiono w sposób trwały cechy identyfikujące nadawcę.
Nadawanie przesyłki zwykłej kosztuje mniej. Cena waha się od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych, w zależności od wymiarów i wagi paczki oraz ewentualnej dodatkowej opcji wysyłki priorytetem.
Cena podstawowa paczki wartościowej jest podobna, z tą różnicą, iż paczka pocztowa zwykła jest usługą tańszą, niż paczka wartościowa. Dodatkową opłatą jest opłata za deklarowaną wartość. W regulaminie Poczty Polskiej obowiązuje limit wartości – paczka nie może mieć zadeklarowanej wyższej wartości niż 70.000 zł.
Kolejną różnicą w realizacji usługi paczki zwykłej i paczki z zadeklarowaną wartością jest inne wypełnienie dokumentu nadania. W przypadku paczki bez zadeklarowanej wartości pola do wypełnienia przez klienta to dane nadawcy i odbiorcy paczki oraz podpis nadawcy oraz ewentualnie zaznacza opcję wysyłki priorytetem. W przypadku paczki z zadeklarowaną wartością, klient dodatkowo musi wpisać jej zawartość na etykietę nadawczą.
Wyciąg z cennika operatora pocztowego
Wyciąg z cennika operatora pocztowego
Wyciąg z cennika operatora pocztowego to dokument zawierający informacje na temat opłat i warunków usług pocztowych świadczonych przez dany operator pocztowy. Cennik ten może obejmować różne rodzaje przesyłek, takie jak listy, paczki, przesyłki priorytetowe, ekonomiczne itp. Wyciąg z cennika jest przydatny dla osób i firm, które korzystają z usług pocztowych, ponieważ pozwala zrozumieć koszty związane z wysyłką i świadczone usługi.
Objaśnienie sposobu naliczania opłaty za przesyłkę może obejmować kilka kluczowych elementów:
Waga przesyłki: Opłata za przesyłkę często zależy od wagi paczki lub listu. W cenniku operatora pocztowego zazwyczaj podane są przedziały wagowe z odpowiadającymi im opłatami. Rodzaj usługi: Cennik może zawierać różne rodzaje usług pocztowych, takie jak standardowa przesyłka, przesyłka priorytetowa, ekonomiczna itp. Każda z tych usług może mieć swoje własne opłaty. Format przesyłki: W niektórych przypadkach opłata może zależeć od formatu przesyłki, na przykład od jej wymiarów. Przesyłki nietypowe pod względem rozmiaru mogą podlegać dodatkowym opłatom. Trasa przesyłki: Jeśli przesyłka ma być dostarczona międzynarodowo, opłata może zależeć od odległości między miejscem nadania a miejscem docelowym. Dodatkowe usługi: Operatorzy pocztowi często oferują dodatkowe usługi, takie jak ubezpieczenie przesyłki, potwierdzenie doręczenia, śledzenie przesyłki itp. Każda z tych usług może generować dodatkowe opłaty.
Wyciąg z cennika jest ważnym narzędziem dla nadawców, ponieważ umożliwia im zrozumienie kosztów związanych z wysyłką przesyłek i dostosowanie swoich decyzji do własnych potrzeb i budżetu. Przy korzystaniu z usług pocztowych zaleca się regularne sprawdzanie aktualnego cennika operatora pocztowego, ponieważ opłaty i warunki mogą ulegać zmianom.
Realizacja opcji i usług komplementarnych
Realizacja opcji i usług komplementarnych
Potwierdzenie odbioru jest usługą dodatkową, oferowaną przez Pocztę Polską. Nadawca zlecający dostarczenie paczki za zwrotnym potwierdzeniem odbioru otrzymuje po doręczeniu do adresata specjalny dodatkowy formularz, tak zwaną zwrotkę. Znajduje się na niej dowód doręczenia w postaci podpisu odbiorcy.
Cennik usług powszechnych w obrocie krajowym i zagranicznym (do zakładki ,,Wyciąg z cennika operatora pocztowego'', plik do pobrania:
2. Wyjaśnij pojęcie „paczka pocztowa wartościowa”.
R1aAyPLI24lJA
(Uzupełnij).
Paczka wartościowa to rodzaj paczki pocztowej, dla której nadawca określił kwotę wartości przesyłanych w paczce przedmiotów. Maksymalna możliwa wartość paczki to 70 000 zł. Paczka wartościowa podlega dodatkowej opłacie uzależnionej od kwoty zadeklarowanej wartości.
4. Paczka pocztowa zwykła i z zadeklarowaną wartością
Wielokrotny wybór Uzupełnij tekst
4. Paczka pocztowa zwykła i z zadeklarowaną wartością
RRMnTlzqwZTbP
1. Zaznacz różnice między usługą paczki pocztowej zwykłej a paczki pocztowej z podaną wartością.
RFwXVLwUEjrGK
2. Uzupełnij zdanie.
2. Uzupełnij zdanie.
5. Terminy doręczenia paczek pocztowych
Jednokrotny wybór Jednokrotny wybór Uzupełnij tekst Wstaw w tekst
5. Terminy doręczenia paczek pocztowych
R19QEfn8G90YM
1. Zaznacz prawidłowy przewidywany termin doręczenia paczki pocztowej ekonomicznej.
RiPHK8lw0dz2s
2. Zaznacz prawidłowy przewidywany termin doręczenia paczki pocztowej priorytetowej.