Rycina 1 pokazuje, jaką drogę lek pokonuje od producenta do pacjenta. Apteka po otrzymaniu zrealizowanego zamówienia z hurtowni musi je sprawdzić. Zanim lek zostanie wprowadzony na stan, należy zweryfikować fakturę (rycina 2). Powinna ona zawierać dane odbiorcy, datę wystawienia oraz listę zamawianych produktów. Faktury są dostarczane w postaci papierowej. Ponadto można pobrać je w formie cyfrowej za pomocą programu aptecznego.

W przypadku konieczności zwrotu towaru do hurtowni należy wprowadzić fakturę korygującą. Powinna ona zawierać dane odbiorcy oraz korygowanego towaru, obejmujące liczbę, cenę, serię i datę ważności.

Podczas weryfikacji dostawy należy sprawdzić zgodność przysłanego zamówienia z danymi znajdującymi się na fakturze. Są to: nazwa preparatu, dawka, postać, liczba jednostek w opakowaniu, liczba opakowań, seria oraz data ważności, data dostawy, globalny numer jednostki handlowej (GTIN) zgodny z systemem GS1, a także kraj i nazwa wytwórcy (jeżeli jest on ujęty w dokumentacji) [2]. Jeśli zostanie stwierdzona niezgodność w tych danych, należy dokonać ich korekty. Jeżeli okaże się, że zaszła pomyłka – sprzedawca wysłał produkt leczniczy lub wyrób medyczny inny niż zamówiony – należy zgłosić ją do hurtowni. O zwrocie można poinformować telefonicznie, za pomocą formularzy zwrotu w wersji papierowej bądź formularzy elektronicznych dostępnych online. Można też skorzystać z programu aptecznego, który umożliwia zgłoszenie zwrotu z pozycji faktury – jest to najwygodniejsza forma. Po zgłoszeniu zwrotu hurtownia generuje formularz zwrotu, który jest przesyłany w formie papierowej lub elektronicznej do apteki, i na jego podstawie przyjmuje artykuły do zwrotu. Po pozytywnej weryfikacji generowana jest faktura korygująca, która w formie papierowej oraz elektronicznej zostaje przesłana do apteki.

Poza weryfikacją wcześniej wymienionych danych należy również sprawdzić wizualnie, czy dostarczony produkt leczniczy lub wyrób medyczny nie budzi zastrzeżeń co do jakości. Trzeba pamiętać także o tym, że produkty lecznicze będące substancjami psychotropowymi, odurzającymi, cytostatykami, wonnymi produktami zielarskimi, materiałami łatwopalnymi, żrącymi lub cuchnącymi muszą być odpowiednio zabezpieczone i nie mogą stykać się z pozostałymi produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi (rycina 3) [2].

Po pozytywnej weryfikacji faktury zakupu należy przyjąć ten dokument i wprowadzić leki na stan magazynowy. W przypadku faktury korygującej po jej zatwierdzeniu jest przeprowadzana korekta w stanie magazynowym apteki. Autentyczność leku w aptece podlega podwójnej weryfikacji – w momencie przyjęcia na stan jak i wydania pacjentowi [3].

R1I5925X6B6cP
Rycina 3. Kontrola leku przyjmowanego do apteki
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Rycina przedstawia informacje o kontroli leku przyjmowanego do apteki. Pomiędzy tytułową planszą znajdują się strzałki kierujące do kolejnych plansz.

  1. Sprawdzanie zgodności:

    • nazwy produktu leczniczego lub wyrobu medycznego,

    • postaci, dawki lub stężenia,

    • wielkość opakowania,

    • numeru serii i terminu ważności,

    • kraju i nazwy wytwórcy,

    • liczby opakowań,

    • daty dostawy z dokumentem zakupu lub przewozu.

  2. Sprawdzenie wizualne, czy produkt leczniczy nie budzi zastrzeżeń co do jakości.

  3. Sprawdzenie, czy opakowanie bezpośrednie, zewnętrzne produktu leczniczego lub wyrobu medycznego oraz oznakowania spełniają wymagania określone w przepisach.

  4. Sprawdzenie, czy produkty lecznicze będące środkami odurzającymi, substancjami psychotropowymi, cytostatykami, wonnymi produktami zielarskimi, materiałami łatwopalnymi, żrącymi lub cuchnącymi są odpowiednio zabezpieczone i nie stykają się z pozostałymi produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi.

Powrót do spisu treściD1J2aIy3OPowrót do spisu treści