Scenariusz zajęć

II etap edukacyjny, język polski

Temat: Przyjrzyj się zamianie równoważnika w zdanie

Treści kształcenia:

I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.

3. Świadomość językowa. Uczeń:

2) rozpoznaje w tekście zdania pojedyncze nierozwinięte i rozwinięte, pojedyncze i złożone (współrzędnie i podrzędnie), równoważniki zdań – i rozumie ich funkcje.

Cele operacyjne:

  • Budowanie prawidłowych wypowiedzi,

  • Rozpoznawanie i tworzenie zdań pojedynczych i równoważników zdań oraz rozumienie ich funkcji.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Rozpoznaje zdania pojedyncze i równoważniki zdań,

  • Rozumie ich funkcje,

  • Buduje poprawne wypowiedzi,

  • Ma świadomość rodzajów używanych wypowiedzeń.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się.

Środki dydaktyczne:

  • Karteczki do ćwiczenia wprowadzającego w tematykę lekcji (przygotowuje nauczyciel – diagram może też zostać narysowany na tablicy),

  • Karta pracy (załącznik do scenariusza),

  • Sprzęt multimedialny: rzutnik, ekran, tablica interaktywna,

  • Zasób multimedialny: film „Zdania proste i złożone”,

  • Kartki z zadaniem domowym dla wszystkich i dla chętnych.

Metody nauczania:

  • Podające: wykład, pogadanka,

  • Praktyczna: ćwiczenia,

  • Eksponująca: film.

Formy pracy:

  • Indywidualna jednolita,

  • Zbiorowa jednolita.

Przebieg zajęć:

Etap wstępny

Nauczyciel wita się z uczniami. Po sprawdzeniu obecności przedstawia im cel zajęć, rozdając uczniom karteczki do ćwiczenia wprowadzającego w tematykę lekcji (lub rysując diagram na tablicy; chętni podchodzą i zamalowują kratki zgodnie z szyfrem):

R

Z

O

D

F

B

A

N

U

P

I

Y

T

E

L

Polecenie:

Pokoloruj litery według kolejności wskazanej przez szyfr. Dadzą one rozwiązanie.

Szyfr: 2, 4, 7, 8, 11, 14.

Rozwiązanie: ZDANIE.

R

Z

O

D

F

B

A

N

U

P

I

Y

T

E

L

Po ćwiczeniu nauczyciel pyta, co uczniowie już wiedzą o zdaniu. Dzieci odpowiadają, że zdanie rozpoczyna się wielką literą, kończy kropką, wykrzyknikiem, znakiem zapytania. Dopowiadają, że zdania dzielą się na oznajmujące, pytające i rozkazujące.

Etap realizacji

Nauczyciel zapisuje na tablicy wykres (WYPOWIEDZENIA: dwie strzałki w dół: zdania i równoważniki, pod nimi nawiasy z treścią):

WYPOWIEDZENIA: podział na zdania (wypowiedzenia, które zawierają co najmniej jeden czasownik w formie osobowej) i równoważniki zdań (wypowiedzenia, które zastępują zdanie, nie zawierają czasownika w formie osobowej).

Następnie prowadzący zajęcia zapisuje temat lekcji. Uczniowie przepisują go, jak również wykres, do zeszytów.

Nauczyciel proponuje uczestnikom zajęć kolejne zadanie: rozwiązanie rebusu z karty pracy (z załącznika do scenariusza, zadanie nr 1). Każdy uczeń wykonuje ćwiczenie. Rozwiązaniem jest słowo „orzeczenie”. Prowadzący zajęcia tłumaczy, że orzeczenie to czasownik w formie osobowej, który decyduje, czy dane wypowiedzenie jest zdaniem, czy nie. Następnie proponuje uczniom obejrzenie filmu z zasobu multimedialnego, prosząc, by zapamiętali, kiedy wskazane jest stosowanie zdań pojedynczych, a kiedy złożonych. Po emisji materiału uczestnicy zajęć wymieniają swoje spostrzeżenia; przywołują inne sytuacje życiowe wymagające danego sposobu tworzenia wypowiedzi.

Nauczyciel zapisuje na tablicy definicje do uzupełnienia:

  • Zdanie to wypowiedzenie, które zawiera co najmniej jeden czasownik w formie osobowej, zwany …………….. (orzeczeniem),

  • Równoważnik zdania to wypowiedzenie, w którym nie ma orzeczenia, czyli ……………………… (czasownika w formie osobowej), ale łatwo go wprowadzić.

Uczniowie uzupełniają definicje. Podają ich przykłady (połowa klasy może podać zdanie, druga – równoważnik), wzajemnie je oceniają, czy są poprawne. Następnie przepisują definicje do zeszytów.

Następnie nauczyciel proponuje dzieciom kolejne ćwiczenie z karty pracy (zadanie nr 2).

Etap końcowy

Na koniec lekcji uczniowie, na prośbę nauczyciela, dzielą się swoimi wrażeniami z lekcji. Mówią, co zapamiętali, czy wszystko zrozumieli.

Zadanie domowe:

Podane równoważniki zdań zamień na zdania:

Wiatr we włosach.

Wesoła zabawa.

Skończone zadanie.

Dobre zakończenie.

Słońce.

Dodatkowo:

Zadanie dla chętnych:

W podanym tekście pomarańczową kredką podkreśl zdania, zieloną – równoważniki zdań.

Papiszon – ukochany zięć mojej babci. Maniak techniki komputerowej. Łakomczuch. Wiele lat temu mama prosiła o rękę pewnego faceta. (Założę się, że nie przyszło jej do głowy poczekać, aż on zrobi to pierwszy). Facet nazywał się Grześ, studiował matematykę i był potwornie roztargniony. Pewnie dlatego zgodził się, zanim zrozumiał, w co się pakuje. Nie minął rok, a już został Papiszonem. Przez chwilę my, mężczyźni, mieliśmy w domu liczebną przewagę nad Mamiszonem, który wbrew pozorom jest kobietą. Ta sytuacja była dla mamy nie do zniesienia, toteż po namyśle urodziła jeszcze dwie dziewczynki i tym samym położyła kres męskiej dominacji w naszym domuIndeks górny 1.


  1. Proponowane źródło: Joanna Olech, Dynastia Miziołków, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2009.

Rm7G2pMboax4k

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 467.22 KB w języku polskim
RBYVPivsoob1Y

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 467.22 KB w języku polskim
R16gLkjua7gp1

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 467.22 KB w języku polskim
RhNrUib7oPpig

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 85.29 KB w języku polskim
ReGOUwS7Wyvzw

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 108.00 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3