Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przykładowy ustny egzamin maturalny

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczeń doskonali sprawności mówienia i słuchania pod kątem przygotowania do ustnego egzaminu maturalnego, symulując rozmowy sterowane.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • schemat i kryteria oceny ustnego egzaminu maturalnego

  • zwroty związane z opisem zdjęć i rozmowami sterowanymi.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • prawidłowo opisuje zdjęcia

  • bierze udział w rozmowie sterowanej

  • odpowiada na pytania związane z tematem

  • ćwiczy sprawność mówienia i słuchania

  • wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji symulacji egzaminu

  • rozumie pokazywany film i dyskutuje o nim

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas oglądania/mówienia/słuchania, w kontaktach z kolegami i nauczycielem

  • współpracuje w parze

  • radzi sobie ze stresem w sytuacji ustnej, symulacji egzaminu

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, audiolingwalna, ćwiczebna, symulacja, odgrywanie ról, prezentacja

Forma: praca indywidualna i w parach

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, testy maturalne, płyta DVD „Matura 2005”, odtwarzacz DVD

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową (jeden uczeń odczytuje ją na głos). Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Przeprowadzicie symulację ustnego egzaminu maturalnego.”

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie oglądają przykładowy egzamin ustny na płycie DVD. Po filmie następuje krótka dyskusja między nauczycielem, a uczniami, nauczyciel tłumaczy na co trzeba zwrócić uwagę itp. Przydatne w toku lekcji zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).

  2. Nauczyciel rozdaje każdej parze ten sam test maturalny, a uczniowie czytają sytuację i przygotowują swoje prezentacje (mają na to 5 minut). Mogą korzystać z zeszytów i podręczników. Nauczyciel pomaga w razie problemów i monitoruje pracę uczniów. Przykładowe zadania maturalne znajdują się w załączniku (b).

  3. Prezentacja egzaminu. Kilka par pokazuje swoją symulację na forum klasy (każda para prezentuje inną część egzaminu – jedna osoba jest egzaminatorem, druga egzaminowanym). Po każdej rozmowie nauczyciel pyta pozostałych uczniów o ocenę, a na koniec podaje swoją i komentuje.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Matura 2005. Golden Opportunities, red. Barbara Czarnecka‑Cicha, [DVD], Warszawa, Longman 2005.

  4. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  5. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.

  6. Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.

6. Załączniki

Przydatne zwroty i wyrażenia

In the picture I can see…

I think

In my opinion, etc.

Przykładowe zadania maturalne

Zad. A. Rozmawiasz z kolegą w akademiku w Oxfordzie, gdzie studiujesz, o jego nowej dziewczynie. Zapytaj o:

  • jej wygląd, cechy charakteru.

  • jej zainteresowania i sposoby spędzania wolnego czasu,

  • okoliczności poznania się.

Zad. B. Podczas wakacji w Londynie byłeś świadkiem niebezpiecznego zdarzenia. Opowiadasz o nim na lekcji języka angielskiego. Opisz:

  • okoliczności, w jakich to zdarzenie miało miejsce,

  • szkody bądź zniszczenia,

  • jaka była twoja reakcja.

Zad. C. Podczas ferii zimowych jesteś u koleżanki w Nowym Yorku. Chcesz, aby twój pobyt był interesujący.

  • zaproponuj zwiedzenie ciekawych miejsc,

  • nie zgódź się na propozycję koleżanki i podaj powód,

  • wyraź gotowość dostosowania się do jej życzeń.

Zad. D. Zdjęcie przedstawia rodzinę rozpakowującą prezenty pod choinką w Boże Narodzenie. Pytania do zdjęcia:

1. Are these people enjoying Christmas and what makes Christmas so special?

2. How do you usually spend your Christmas holidays?

Zadanie domowe

Naucz się poznanych dziś zwrotów i wyrażeń. Rozwiąż 1 test maturalny (pisemnie) i przynieś go na następną lekcję.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Do przeprowadzenia lekcji konieczny jest odtwarzacz DVD.

R1ENhYdA1ug2N

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 119.62 KB w języku polskim
R7qkoeQOBGaWZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.00 KB w języku polskim