Przykładowy ustny egzamin maturalny
Przykładowy ustny egzamin maturalny
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawności mówienia i słuchania pod kątem przygotowania do ustnego egzaminu maturalnego, symulując rozmowy sterowane.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
schemat i kryteria oceny ustnego egzaminu maturalnego
zwroty związane z opisem zdjęć i rozmowami sterowanymi.
b) Umiejętności
Uczeń:
prawidłowo opisuje zdjęcia
bierze udział w rozmowie sterowanej
odpowiada na pytania związane z tematem
ćwiczy sprawność mówienia i słuchania
wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji symulacji egzaminu
rozumie pokazywany film i dyskutuje o nim
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas oglądania/mówienia/słuchania, w kontaktach z kolegami i nauczycielem
współpracuje w parze
radzi sobie ze stresem w sytuacji ustnej, symulacji egzaminu
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, audiolingwalna, ćwiczebna, symulacja, odgrywanie ról, prezentacja
Forma: praca indywidualna i w parach
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, testy maturalne, płyta DVD „Matura 2005”, odtwarzacz DVD
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową (jeden uczeń odczytuje ją na głos). Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Przeprowadzicie symulację ustnego egzaminu maturalnego.”
b) Faza realizacyjna
Uczniowie oglądają przykładowy egzamin ustny na płycie DVD. Po filmie następuje krótka dyskusja między nauczycielem, a uczniami, nauczyciel tłumaczy na co trzeba zwrócić uwagę itp. Przydatne w toku lekcji zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).
Nauczyciel rozdaje każdej parze ten sam test maturalny, a uczniowie czytają sytuację i przygotowują swoje prezentacje (mają na to 5 minut). Mogą korzystać z zeszytów i podręczników. Nauczyciel pomaga w razie problemów i monitoruje pracę uczniów. Przykładowe zadania maturalne znajdują się w załączniku (b).
Prezentacja egzaminu. Kilka par pokazuje swoją symulację na forum klasy (każda para prezentuje inną część egzaminu – jedna osoba jest egzaminatorem, druga egzaminowanym). Po każdej rozmowie nauczyciel pyta pozostałych uczniów o ocenę, a na koniec podaje swoją i komentuje.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.
5. Bibliografia
Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Matura 2005. Golden Opportunities, red. Barbara Czarnecka‑Cicha, [DVD], Warszawa, Longman 2005.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Przydatne zwroty i wyrażenia
In the picture I can see…
I think
In my opinion, etc.
Przykładowe zadania maturalne
Zad. A. Rozmawiasz z kolegą w akademiku w Oxfordzie, gdzie studiujesz, o jego nowej dziewczynie. Zapytaj o:
jej wygląd, cechy charakteru.
jej zainteresowania i sposoby spędzania wolnego czasu,
okoliczności poznania się.
Zad. B. Podczas wakacji w Londynie byłeś świadkiem niebezpiecznego zdarzenia. Opowiadasz o nim na lekcji języka angielskiego. Opisz:
okoliczności, w jakich to zdarzenie miało miejsce,
szkody bądź zniszczenia,
jaka była twoja reakcja.
Zad. C. Podczas ferii zimowych jesteś u koleżanki w Nowym Yorku. Chcesz, aby twój pobyt był interesujący.
zaproponuj zwiedzenie ciekawych miejsc,
nie zgódź się na propozycję koleżanki i podaj powód,
wyraź gotowość dostosowania się do jej życzeń.
Zad. D. Zdjęcie przedstawia rodzinę rozpakowującą prezenty pod choinką w Boże Narodzenie. Pytania do zdjęcia:
1. Are these people enjoying Christmas and what makes Christmas so special?
2. How do you usually spend your Christmas holidays?
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś zwrotów i wyrażeń. Rozwiąż 1 test maturalny (pisemnie) i przynieś go na następną lekcję.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Do przeprowadzenia lekcji konieczny jest odtwarzacz DVD.