Przymiotnik do rzeczownika? Jak ulał!
Ilustracja przedstawiająca łagodne pagórki w odcieniach ceglastego różu. Pośród nich poruszają się uśmiechnięte ludziki w kształcie puzzli. Jeden z nich śpiewa, inny leży, a jeszcze inny odpoczywa. Na kilku umieszczono napisy związane z gramatyką: „wołacz”, „dopełniacz”, „liczba mnoga”, „liczba pojedyncza”, „rodzaj męski”, „rodzaj żeński”.Przymiotnik dostosowuje swoją formę do określanego rzeczownika. Przyjmuje jego rodzaj i, podobnie jak on, odmienia się przez przypadki i liczby.

Przyjrzyj się, jak ten sam przymiotnik dopasowuje się do różnych rzeczowników. Czy zauważasz jakąś regułę?
Przeczytaj, jak ten sam przymiotnik dopasowuje się do różnych rzeczowników. Czy zauważasz jakąś regułę?


smoła – 1. czarna, 2. biały, 3. złote, 4. czerwony, 5. błękitne, 6. srebrny, 7. szara, 8. granatowe, 9. zielony
las – 1. czarna, 2. biały, 3. złote, 4. czerwony, 5. błękitne, 6. srebrny, 7. szara, 8. granatowe, 9. zielony
księżyc – 1. czarna, 2. biały, 3. złote, 4. czerwony, 5. błękitne, 6. srebrny, 7. szara, 8. granatowe, 9. zielony
myszka – 1. czarna, 2. biały, 3. złote, 4. czerwony, 5. błękitne, 6. srebrny, 7. szara, 8. granatowe, 9. zielony
jabłko – 1. czarna, 2. biały, 3. złote, 4. czerwony, 5. błękitne, 6. srebrny, 7. szara, 8. granatowe, 9. zielony
barszcz – 1. czarna, 2. biały, 3. złote, 4. czerwony, 5. błękitne, 6. srebrny, 7. szara, 8. granatowe, 9. zielony
oczy – 1. czarna, 2. biały, 3. złote, 4. czerwony, 5. błękitne, 6. srebrny, 7. szara, 8. granatowe, 9. zielony
niebo – 1. czarna, 2. biały, 3. złote, 4. czerwony, 5. błękitne, 6. srebrny, 7. szara, 8. granatowe, 9. zielony
Dopasuj właściwe przymiotniki do rzeczowników.
granatowe, szara, błękitne, biały, czerwony, złote, zielony, czarna, srebrny
śnieg – ....................
smoła – ....................
las – ....................
księżyc – ....................
myszka – ....................
jabłko – ....................
barszcz – ....................
oczy – ....................
niebo – ....................
Uzupełnij wniosek.
Rodzaj przymiotnika zależy od rodzaju określanego .......................
Forma przymiotnika, którą znajdziesz w słowniku, to mianownik liczby pojedynczej rodzaju męskiego. Utwórz formy słownikowe od podanych przymiotników.
smacznej – ..............
apetycznymi – ..................
wyśmienitemu – ......................
wyborne – ..............
pysznych – ............
smakowitą – ..................
Wykorzystując przynajmniej trzy przymiotniki z poprzedniego ćwiczenia, ułóż zdanie dotyczące twojej ulubionej potrawy. Zapisz je poniżej.
Do podanych poniżej rzeczowników, dopisz po jednym, określającym je, przymiotniku. Następnie określ ich rodzaj i liczbę.
lew, owoce, piłka
Wypisz przymiotniki z poprzedniego ćwiczenia. Do każdego z nich dopisz rzeczownik odpowiedni dla ilustracji. Określ jego rodzaj i liczbę.
Uzupełnij zdania właściwymi formami przymiotnika „ładny”.
Mieszkam w .............. okolicy.
Rafał zebrał .............. sumkę.
Na stole stał wazon z ................ kwiatami.
Pan Mazurek zapowiadał dzisiaj .............. pogodę.
Jakimi częściami mowy są wyrazy wyróżnione w poprzednim ćwiczeniu: 'okolicy', 'sumkę', 'kwiatami', 'pogodę'? Określ ich formę (przypadek, liczbę i rodzaj). Zapisz odpowiedzi tutaj lub w zeszycie.
Lody z polewą 1. porzeczkowym, 2. Rajski, 3. migdałowych, 4. Brzoskwiniowe, 5. zielonej, 6. letniego, 7. czekoladową, 8. Bananowa, 9. kokosowymi
1. porzeczkowym, 2. Rajski, 3. migdałowych, 4. Brzoskwiniowe, 5. zielonej, 6. letniego, 7. czekoladową, 8. Bananowa, 9. kokosowymi fantazja
1. porzeczkowym, 2. Rajski, 3. migdałowych, 4. Brzoskwiniowe, 5. zielonej, 6. letniego, 7. czekoladową, 8. Bananowa, 9. kokosowymi delicje
1. porzeczkowym, 2. Rajski, 3. migdałowych, 4. Brzoskwiniowe, 5. zielonej, 6. letniego, 7. czekoladową, 8. Bananowa, 9. kokosowymi pucharek
Banany z wiórkami 1. porzeczkowym, 2. Rajski, 3. migdałowych, 4. Brzoskwiniowe, 5. zielonej, 6. letniego, 7. czekoladową, 8. Bananowa, 9. kokosowymi
Gruszki w sosie 1. porzeczkowym, 2. Rajski, 3. migdałowych, 4. Brzoskwiniowe, 5. zielonej, 6. letniego, 7. czekoladową, 8. Bananowa, 9. kokosowymi
Sen 1. porzeczkowym, 2. Rajski, 3. migdałowych, 4. Brzoskwiniowe, 5. zielonej, 6. letniego, 7. czekoladową, 8. Bananowa, 9. kokosowymi popołudnia
Sorbet z 1. porzeczkowym, 2. Rajski, 3. migdałowych, 4. Brzoskwiniowe, 5. zielonej, 6. letniego, 7. czekoladową, 8. Bananowa, 9. kokosowymi herbaty i miodu
Pierniczki na 1. porzeczkowym, 2. Rajski, 3. migdałowych, 4. Brzoskwiniowe, 5. zielonej, 6. letniego, 7. czekoladową, 8. Bananowa, 9. kokosowymi wafelkach
Z menu cukierni zniknęły wszystkie przymiotniki. Dopasuj przymiotniki w odpowiedniej formie i uzupełnij kartę deserów. Następnie określ ich formę (przypadek, liczbę, rodzaj).
porzeczkowym, Brzoskwiniowe, migdałowych, letniego, czekoladową, kokosowymi, Rajski, zielonej, Bananowa
MENU
Lody z polewą ..........................
.......................... fantazja
.......................... delicje
.......................... pucharek
Banany z wiórkami ..........................
Gruszki w sosie ..........................
Sen .......................... popołudnia
Sorbet z .......................... herbaty i miodu
Pierniczki na .......................... wafelkach
Chomik w domu od pierwszego momentu musi mieć własne, wygodne „mieszkanie”. Jest gryzoniem i konieczność stałego ścierania mocnych siekaczy może być powodem wielu zniszczeń. Jest zwierzęciem aktywnym i sprytnym. Lubi się wspinać, nieraz bardzo wysoko, i przeciskać między przeróżnymi przedmiotami.
Do pomieszczenia chomika możemy włożyć krótkie gałązki wierzby lub drzew owocowych. Chomik będzie ścierał ząbki, które stale mu odrastają.
Znajdź i zaznacz przymiotniki w podanym tekście.
Chomika {#syryjskiego} odkryto na {terenie} Syrii w 1839 roku. {Obecnie} w hodowli spotyka się chomiki {#białe} z {#czerwonymi} oczami oraz {#białe} z {#czarnymi} oczami. Są również chomiki {#złociste}, {#czarne} i {#szare}.
Chomik w domu od {pierwszego} momentu musi mieć {#własne}, {#wygodne} „mieszkanie”. Jest gryzoniem i konieczność {#stałego} ścierania {#mocnych} siekaczy może być powodem {wielu} zniszczeń. Jest zwierzęciem {#aktywnym} i {#sprytnym}. Lubi się wspinać, nieraz {bardzo} {wysoko}, i przeciskać między {#przeróżnymi} przedmiotami.
Do pomieszczenia chomika możemy włożyć {#krótkie} gałązki wierzby lub drzew {#owocowych}. Chomik będzie ścierał ząbki, które {stale} mu odrastają.
Uzupełnij odnalezionymi przymiotnikami poniższe wyrażenia. Przymiotniki zapisuj w kolejności alfabetycznej.
chomika (jakiego?) – ......................
chomiki (jakie?) – ............, ............, ............, ..................
mieszkanie (jakie?) – .............., ..............
ścierania (jakiego?) – ................
siekaczy (jakich?) – ..............
zwierzęciem (jakim?) – ................, ................
przedmiotami (jakimi?) – ..........................
gałązki (jakie?) – ................
Z rozsypanych sylab ułóż trzy przysłowia. Pamiętaj o poprawnej pisowni.
Ułatwienie: Każde przysłowie ma swój kolor.
Każde z poniższych przysłów zawiera przymiotnik zapisany łącznie
z cząstką 'nie'. Napisz, według jakiej zasady gramatycznej zostały zapisane te przymiotniki.
Pan Bóg nierychliwy, ale sprawiedliwy.
Marzec zielony, niedobre plony.
Mrówka niewielka, a góry kopie.