Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RrXQZxu3UUY0A1

Przymiotniki – przysłówki 2: tworzenie przysłówków w stopniu wyższym i najwyższym. Utrwalenie wiadomości.

Ważne daty

1758 – rozszerzone (dziesiąte) wydanie pracy szwedzkiego uczonego Karola LinneuszaKarol LinneuszKarola LinneuszaSystema Natūrae – data uznawana za wprowadzenie obowiązującego ze zmianami do dziś systemu klasyfikacji rodzajowej i gatunkowej (systematyki) zwierząt. Wszystkie nazwy w systemie Linneusza są łacińskie.

1

Scenariusz dla nauczyciela

R1ZmlqwbrknKO
Scenariusz zajęć do pobrania

I. W zakresie kompetencji językowych. Uczeń:
1. zna i rozpoznaje następujące formy morfologiczne z zakresu gramatyki języka łacińskiego:
c) formy fleksyjne przymiotników deklinacji I – III,
f) zasady stopniowania regularnego przymiotników deklinacji I – III oraz stopniowania nieregularnego następujących przymiotników: bonus, malus, parvus, magnus, multi,
g) zasady tworzenia i stopniowania przysłówków pochodzących od przymiotników deklinacji I – III.

Nauczysz się

tworzyć samodzielnie przysłówki w stopniu wyższym i najwyższym;

rozróżniać formy przysłówków w stopniu wyższym i najwyższym;

wykonywać zadania związane ze zrozumieniem tekstu w języku łacińskim;

konstruować własne proste wypowiedzi w języku łacińskim;

nazywać po łacinie wybrane zwierzęta i niektóre cechy ich zachowania.

Prezentacja tematu - powtórzenie

Lekcja ma charakter powtórzeniowo‑utrwalający. Do tworzenia przysłówków od przymiotników w stopniu wyższym i najwyższym niezbędna jest znajomość zasad stopniowania przymiotników, przydatna też umiejętność tworzenia przysłówków w stopniu równym.

R1XlPD0A8IGIF
Ćwiczenie 1
Podaj formy słownikowe przymiotnika, od którego został utworzony przysłówek „beate”. Możliwe odpowiedzi: 1.beatis, beatis, beate, 2. beater, beatris, beatre, 3. beatus, beata, beatum
RkOtxGG1QrimL
Ćwiczenie 2
Zachowując rodzaj i przypadek podanej formy przymiotnikowej utwórz jej stopień najwyższy: miseris. Możliwe odpowiedzi: 1. miserrimis, 2. miserissimis, 3. miserrimi

Przysłówki tworzone od przymiotników mają w stopniu wyższym postać identyczną ze stopniem wyższym wyjściowego przymiotnika w rodzaju nijakim, np.:

  • (brevis –e krótki) > brevius krótsze (Nom. sg. neutri) = krócej (przysłówek)

  • (longus –a –um długi) > longius dłuższe = dłużej

  • (ācer –cris –cre ostry) > acrius ostrzejsze = ostrzej.

W stopniu najwyższym przysłówki powstają tak samo, jak w stopniu równym II/I deklinacji, czyli przez zamianę końcówki rodzajowej przymiotnika (–us –a –um) na –ē, np.:

  • (brevis –e krótki) > brevissimus –a –um najkrótszy –a –e > brevissimē najkrócej

  • (longus –a –um długi) > longissimus –a –um najdłuższy –a –e > longissimē najdłużej

  • (ācer –cris –cre ostry) > acerrimus –a –um najostrzejszy –a –e > acerrimē najostrzej.

Prezentacja tematu - powtórzenie (c.d.)

Te same zasady obowiązują niezależnie od tego, czy przymiotnik stopniuje się regularnie, czy nie i czy przysłówek w stopniu równym jest typowy (od przymiotników II/I deklinacji zakończony na –ē), czy nietypowy (np. na –ō), np.:

st. równy

st. wyższy

st. najwyższy

malus –a –um
malē

pēior, pēius
pēius

pessimus –a –um
pessimē

bonus –a –um
bene

melior, melius
melius

optimus –a –um
optimē

rārus –a –um
rārō

rārior, rārius
rārius

rārissimus –a –um
rārissimē

parvus –a –um
parum

minor, minus
minus

minimus –a –um
minimē

Przysłówki o nietypowym stopniowaniu:

st. równy

st. wyższy

st. najwyższy

uwagi

multum

plūs

plūrimum

we wszystkich stopniach przysłówek = przymiotnik r. nijakiego

saepē

saepius

saepissimē

nie istnieje odpowiedni przymiotnik

diū

diūtius

diūtissimē

nie istnieje odpowiedni przymiotnik

Zadania

RuXjXusQ8yonb
Ćwiczenie 3
Wskaż właściwe uzupełnienie zdań. Zdanie pierwsze: Culex … Możliwe odpowiedzi: 1. Arcius 2. Brevius 3. Acerrime 4. Brevissime vīvit quam testudo. Zdanie drugie: Culex ... Możliwe odpowiedzi: 1. Arcius 2. Brevius 3. Acerrime 4. Brevissime vivit. Zdanie trzecie: Vipera … Możliwe odpowiedzi: 1. Arcius 2. Brevius 3. Acerrime 4. Brevissime mordet quam culex. Zdanie czwarte: Vipera …Możliwe odpowiedzi: 1. Arcius 2. Brevius 3. Acerrime 4. Brevissime mordet.
R1M5pv4QOKHc1
Kolorowa ilustracja interaktywna przedstawia komara. Dodatkowa informacja: 1. culex, -icis m.
Komar, online-skills, CC BY 3.0
RjZHkgoJAAIQj
Kolorowa ilustracja interaktywna przedstawia żółwia. Dodatkowa informacja: 1. testudo, -dinis f.
Żółw, online-skills, CC BY 3.0
R1Mx3Z442uuzB
Kolorowa ilustracja interaktywna przedstawia żmiję. Dodatkowa informacja: 1. vipera, -ae f.
Wąż, online-skills, CC BY 3.0
R1WDuf6fciBIh
Ćwiczenie 4
Wskaż właściwe uzupełnienie zdań. Zdanie pierwsze: Testūdinis vīta… Możliwe odpowiedzi: 1. Fidelis 2. Longior 3. Longissima 4. Fidelissimum est quam mūris. Zdanie drugie: Testūdinis vīta… Możliwe odpowiedzi: 1. Fidelis 2. Longior 3. Longissima 4. Fidelissimum est. Zdanie trzecie: Canis animal … Możliwe odpowiedzi: 1. Fidelis 2. Longior 3. Longissima 4. Fidelissimum est. Zdanie czwarte: Canis animal… Możliwe odpowiedzi: 1. Fidelis 2. Longior 3. Longissima 4. Fidelissimum est quam fēlis.
R1HiEiuWgRgm4
Kolorowa ilustracja interaktywna przedstawia mysz. Dodatkowa informacja: 1. mus, muris m.
Mysz, online-skills, CC BY 3.0
R1LF9MM3b4tHu
Kolorowa ilustracja interaktywna przedstawia kota. Dodatkowa informacja: 1. felis, -is f.
Kot, online-skills, CC BY 3.0
RSHmrryr7YEcu
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie: Jaką funkcję – przymiotnika, czy przysłówka, pełni forma „lentius” w zdaniu: „Testudines lentius ambulant quam equi”?
RB16IQuxuYKvw
Ćwiczenie 6
Utwórz stopień wyższy przysłówka breviter. Możliwe odpowiedzi: 1. breviterius, 2. brevior, 3. brevius
R1Yvgjyxn92qw
Ćwiczenie 7
Uzupełnij zdania przysłówkami w stopniu wyższym. 1. Testūdō nōn tam lentē ambulat quam vacca, sed …. Vipera nōn tam rārō edit quam lupus, sed … .Culex nōn tam breviter vīvit quam mūs, sed ….
R4BwEJgk1b6ni
Kolorowa ilustracja interaktywna przedstawia stojącą na łące krowę w biało-czarne łaty . Dodatkowa informacja: 1. vacca, -ae f.
Krowa, online-skills, CC BY 3.0
Rv8LH2IlLmTO9
Ćwiczenie 8
Utwórz stopień najwyższy od przysłówków lente, raro, breviter. Tak powstałymi formami uzupełnij zdania. 1. Testūdō ambulat … 2. Vipera edit… 3. Culex vivit …
R1AM7DrsC2TPj
Ćwiczenie 9
Przetłumacz na język polski następujące formy przysłówkowe: Diutissime. Możliwe odpowiedzi: 1. najlepiej 2. najdłużej, 3. wierniej. Fidelius. Możliwe odpowiedzi: 1. najlepiej 2. najdłużej, 3. Wierniej. optime. Możliwe odpowiedzi: 1. najlepiej 2. najdłużej, 3. wierniej
R1OBQhnIyCyGy
Ćwiczenie 10
Przetłumacz na język łaciński następujące formy przysłówkowe: Saepius. Możliwe odpowiedzi: 1. mniej, 2. częściej, 3. najrzadziej. Rarissime. Możliwe odpowiedzi: 1. mniej, 2. częściej, 3. najrzadziej. Minus. Możliwe odpowiedzi: 1. mniej, 2. częściej, 3. najrzadziej.
RTbbFpHvWuh0c
Ćwiczenie 11
Uszereguj poniższe kwestie tak, aby powstał sensowny dialog. Elementy do uszeregowania: 1. Canis: Sānē, beātius quam tū, lupe. Plūs et saepius edō., 2. Lupus: Vīvisne beātē?, 3. Canis: Dominus meus saepissimē cibum mihi dat., 4. Lupus: Ō, beātissimē vīvis. Ego rārissimē edō. Unde cibum habēs?, 5. Lupus: Dominus tuus? Sī dominum habēs, nōn beātissime vīvis, sed miserrimē.

Praca domowa

RqSuTVvcbaKrj
Ćwiczenie 12
Uzupełnij zdanie wybraną formą przysłówka: Felis mea omnium animalium … Możliwe odpowiedzi: 1. beatius, 2. beatissimus, 3. beatissime vivit.
RrxSpQM8veiVY
Kolorowa ilustracja interaktywna przedstawia wieloryba pływającego w błękitnej wodzie. Dodatkowa informacja: 1. balaena,-ae f
Wieloryb, wikimedia.org, CC BY 3.0
R18AHAZdeg9zG
Ćwiczenie 13
Przetłumacz zdania na język polski: 1. Equus meus citissimē currit omnium equorum. 2.Elephantī plūs edunt vaccis. 3. Vipera minus timet quam mus.
Polecenie 1

Wykorzystując przysłówki i nazwy zwierząt z lekcji, napisz kilka zdań o jednej z tych istot, porównując ją z prawdziwymi zwierzętami: czy je więcej czy mniej, czy żyje dłużej czy krócej, jak szybko się porusza itp.

R14hPpubUTUhy
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Słowniki

Słownik pojęć

ēlātīvus
ēlātīvus

stopień przymiotnika oznaczający bardzo znaczne natężenie opisywanej cechy, ale bez porównania z jej natężeniem w innych obiektach; w łacinie nie ma odrębnych form, ale jest innym znaczeniem form stopnia najwyższego, np. wyraz maximus można rozumieć jako właściwy stopień najwyższy (superlātīvus): „największy” lub jako elativus: „bardzo wielki, przeogromny”.

Karol Linneusz
Karol Linneusz

ur. 23 V 1707, zm. 10 I 1778, szwedzki przyrodnik i lekarz.

Słownik łacińsko‑polski

R1KLcl1mzuDnmm701917cf24082eb9_00000000000041
Słownik łacińsko-polski
Źródło: online skills, licencja: CC0.
m701917cf24082eb9_0000000000004

Galeria dzieł sztuki

m701917cf24082eb9_0000000000324

Bibliografia

I. Grześczak, Łacina dla średniozaawansowanych, Warszawa 2012.

H. Wolanin, Gramatyka opisowa klasycznej łaciny w ujęciu strukturalnym, Kraków 2012.

O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych, Warszawa 1998.