Przypomnienie wiadomości o graniastosłupach
Przypomnienie wiadomości o graniastosłupach.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcia graniastosłupów i ich budowę,
zna wzory na pola i objętość graniastosłupów.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi napisać wzór ogólny na obliczanie pola powierzchni graniastosłupa dowolnego oraz wzory na pola graniastosłupów prawidłowego trójkątnego, czworokątnego, prostopadłościanu, sześcianu,
umie obliczyć pole powierzchni całkowitej graniastosłupa,
zauważa, że umiejętność obliczania pola powierzchni graniastosłupów jest wykorzystywana w życiu codziennym.
2. Metoda i forma pracy
3. Środki dydaktyczne
Modele brył graniastosłupów, przyrządy geometryczne
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie obecności i pracy domowej.
Przedstawienie uczniom tematu i celu zajęć.
Podział klasy na grupy i rozdanie każdej grupie krzyżówki (załącznik 1).
Praca w grupach.
Głośne przeczytanie tekstu oraz hasła.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel na stole prezentuje ponumerowane modele brył. Zadaniem każdej grupy jest wybranie wszystkich graniastosłupów i uzupełnienie tabelki znajdującej się na tablicy (załącznik 2).
Przedstawiciele grup prezentują jeden z wybranych graniastosłupów.
Ustalenie związku między liczbą ścian a liczbą wierzchołków oraz liczbą ścian
a liczbą krawędzi podstawy.Nazwanie poszczególnych graniastosłupów.
Następnie grupa ma za zadanie zaprojektować siatkę omawianego graniastosłupa,
napisać wzór na pole powierzchni i objętość danej bryły, zmierzyć długości boków
i obliczyć pole oraz objętość zaprojektowanego modelu.Omówienie poprawności wykonanej pracy.
Zaprezentowanie przez nauczyciela graniastosłupa pochyłego i omówienie go.
c) Faza podsumowująca
Każdy z uczniów otrzymuje kartę pracy (załącznik 3) i wykonuje zadanie indywidualnie.
Zaprezentowanie wyników pracy.
Zadanie pracy domowej (załącznik 4).
5. Bibliografia
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia
załącznik 1
Uzupełnij tekst wstawiając w miejsce kropek odpowiednie wyrazy. Rozwiąż krzyżówkę
i odczytaj hasło.
Prostopadłościan ma Indeks górny (12)(12) ścian. Indeks górny (5)(5) .... ściany boczne i dwie Indeks górny (9)(9) . Każda ściana jest w kształcie Indeks górny (3)(3) . Indeks górny (14)(14) równoległe są przystające. Prostopadłościan, którego wszystkie ściany są kwadratami, nazywa się Indeks górny (16)(16) .
W sześcianie długość krawędzi Indeks górny (13)(13) jest równa długości krawędzi podstawy. Prostopadłościan ma Indeks górny (4)(4) wierzchołków. Z każdego wierzchołka wychodzą trzy Indeks górny (15)(15) Każde dwie krawędzie, które mają wspólny Indeks górny (10)(10) , tworzą kąt Indeks górny (11)(11) . Krawędzie są Indeks górny (6)(6) , jeżeli nie leżą na jednej ścianie. Krawędzie leżące na jednej ścianie są równoległe albo Indeks górny (2) . Indeks górny koniec(2) . Długości trzech krawędzi wychodzących z jednego wierzchołka nazywamy Indeks górny (8)(8) prostopadłościanu. Mówimy o nich: długość, szerokość i wysokość. Najdłuższym odcinkiem prostopadłościanie jest jego Indeks górny (7)(7) . Indeks górny (1)(1) powierzchni prostopadłościanu obliczamy, dodając pola wszystkich jego ścian.
załącznik 2
Numer bryły | Graniastosłup o podstawie trójkątnej | Graniastosłup o podstawie czworokątnej | Graniastosłup o podstawie pięciokątnej | Graniastosłup o podstawie sześciokątnej | Graniastosłup o podstawie ośmiokątnej | |
LICZBA ELEMENTÓW | ||||||
Wierzchołki | ||||||
krawędzie | ||||||
Ściany |
załącznik 3
Zadanie
Wypisz:
wierzchołki
krawędzie podstaw
krawędzie boczne
ściany podstaw
ściany boczne danych graniastosłupów prostych
Zadanie
Wypisz:
wierzchołki
krawędzie podstaw
krawędzie boczne
ściany podstaw ściany boczne danych graniastosłupów prostych
b) Zadanie domowe
1. Uzupełnij zdanie:
W prostopadłościanie:
krawędzie równoległe są ............................. długości
krawędzie ........................ maja wspólny ....................
ściany ......................... są przystające
ściany prostopadłe mają ............ krawędź
2. Zaprojektuj siatkę prostopadłościanu i przed jej sklejeniem umieść na dwóch przeciwnych ścianach lustrzane odbicie Twoich inicjałów.
7. Czas trwania lekcji
45 minut