Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przypomnienie wiadomości o graniastosłupach.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcia graniastosłupów i ich budowę,

  • zna wzory na pola i objętość graniastosłupów.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi napisać wzór ogólny na obliczanie pola powierzchni graniastosłupa dowolnego oraz wzory na pola graniastosłupów prawidłowego trójkątnego, czworokątnego, prostopadłościanu, sześcianu,

  • umie obliczyć pole powierzchni całkowitej graniastosłupa,

  • zauważa, że umiejętność obliczania pola powierzchni graniastosłupów jest wykorzystywana w życiu codziennym.

2. Metoda i forma pracy

3. Środki dydaktyczne

Modele brył graniastosłupów, przyrządy geometryczne

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie obecności i pracy domowej.

  2. Przedstawienie uczniom tematu i celu zajęć.

  3. Podział klasy na grupy i rozdanie każdej grupie krzyżówki (załącznik 1).

  4. Praca w grupach.

  5. Głośne przeczytanie tekstu oraz hasła.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel na stole prezentuje ponumerowane modele brył. Zadaniem każdej grupy jest wybranie wszystkich graniastosłupów i uzupełnienie tabelki znajdującej się na tablicy (załącznik 2).

  2. Przedstawiciele grup prezentują jeden z wybranych graniastosłupów.

  3. Ustalenie związku między liczbą ścian a liczbą wierzchołków oraz liczbą ścian
    a liczbą krawędzi podstawy.

  4. Nazwanie poszczególnych graniastosłupów.

  5. Następnie grupa ma za zadanie zaprojektować siatkę omawianego graniastosłupa,
    napisać wzór na pole powierzchni i objętość danej bryły, zmierzyć długości boków
    i obliczyć pole oraz objętość zaprojektowanego modelu.

  6. Omówienie poprawności wykonanej pracy.

  7. Zaprezentowanie przez nauczyciela graniastosłupa pochyłego i omówienie go.

c) Faza podsumowująca

  1. Każdy z uczniów otrzymuje kartę pracy (załącznik 3) i wykonuje zadanie indywidualnie.

  2. Zaprezentowanie wyników pracy.

  3. Zadanie pracy domowej (załącznik 4).

5. Bibliografia

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia

załącznik 1

Uzupełnij tekst wstawiając w miejsce kropek odpowiednie wyrazy. Rozwiąż krzyżówkę
i odczytaj hasło.

Prostopadłościan ma Indeks górny (12) ścian. Indeks górny (5) .... ściany boczne i dwie Indeks górny (9) . Każda ściana jest w kształcie Indeks górny (3) . Indeks górny (14) równoległe są przystające. Prostopadłościan, którego wszystkie ściany są kwadratami, nazywa się Indeks górny (16) .
W sześcianie długość krawędzi Indeks górny (13) jest równa długości krawędzi podstawy. Prostopadłościan ma Indeks górny (4) wierzchołków. Z każdego wierzchołka wychodzą trzy Indeks górny (15) Każde dwie krawędzie, które mają wspólny Indeks górny (10) , tworzą kąt Indeks górny (11) . Krawędzie są Indeks górny (6) , jeżeli nie leżą na jednej ścianie. Krawędzie leżące na jednej ścianie są równoległe albo Indeks górny (2) . Indeks górny koniec Długości trzech krawędzi wychodzących z jednego wierzchołka nazywamy Indeks górny (8) prostopadłościanu. Mówimy o nich: długość, szerokość i wysokość. Najdłuższym odcinkiem prostopadłościanie jest jego Indeks górny (7) . Indeks górny (1) powierzchni prostopadłościanu obliczamy, dodając pola wszystkich jego ścian.

załącznik 2

Numer

bryły

Graniastosłup o podstawie trójkątnej

Graniastosłup o podstawie czworokątnej

Graniastosłup o podstawie pięciokątnej

Graniastosłup o podstawie

sześciokątnej

Graniastosłup o podstawie

ośmiokątnej

LICZBA ELEMENTÓW

Wierzchołki

krawędzie

Ściany

załącznik 3

Zadanie

Wypisz:

  1. wierzchołki

  2. krawędzie podstaw

  3. krawędzie boczne

  4. ściany podstaw

  5. ściany boczne danych graniastosłupów prostych

Zadanie

Wypisz:

  1. wierzchołki

  2. krawędzie podstaw

  3. krawędzie boczne

  4. ściany podstaw ściany boczne danych graniastosłupów prostych

b) Zadanie domowe

1. Uzupełnij zdanie:

W prostopadłościanie:

  • krawędzie równoległe są ............................. długości

  • krawędzie ........................ maja wspólny ....................

  • ściany ......................... są przystające

  • ściany prostopadłe mają ............ krawędź

2. Zaprojektuj siatkę prostopadłościanu i przed jej sklejeniem umieść na dwóch przeciwnych ścianach lustrzane odbicie Twoich inicjałów.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

RIHNm4EOFS8vw

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 124.08 KB w języku polskim
R15WLxWtofZPy

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 1.29 MB w języku polskim