Przypowieść jako gatunek literatury moralistycznej
Scenariusz lekcji - Przypowieść jako gatunek literatury moralistycznej
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
przypowieść jako gatunek literacki
co to jest moralność
czym są utwory moralistyczne
lektura przypowieści o synu marnotrawnym
analiza przypowieści
b) Umiejętności
wymieniane cech gatunkowych przypowieści
„syn marnotrawny” jako „ktoś, kto zawinił lub zbłądził, ale w końcu się opamiętał” – objaśnianie związku frazeologicznego
rozumienie słowa „morał” jako „pouczający wniosek, który można wyciągnąć z jakiegoś wydarzenia lub sytuacji”, używanie zwrotu: „wyciągnąć morał z czegoś”
rozumienie znaczenia zwrotu: „prawić komuś morały”
wyjaśnianie frazeologizmów i odnajdywanie rzeczywistych lub wyimaginowanych sytuacji, do których moglibyśmy je odnieść: „moralność Kalego”, „obraza moralności”, „podwójna moralność”
czytanie i analiza przypowieści o synu marnotrawnym
2. Metoda i forma pracy
Początek lekcji będzie miał charakter poszukujący oraz problemowy. Tematem wyjściowym do dyskusji będzie pojecie „moralność”. Pytania dotyczące jej uniwersalizmu będą stanowiły oś rozważań i ewentualnych sporów.
Metoda podająca. Przedstawienie cech gatunkowych przypowieści. Praktyczną formę przybierze część lekcji poświecona analizie przypowieści o synu marnotrawnym. Ostatnia faza zajęć będzie powrotem do dyskusji na tematy poruszone na wstępie.
3. Środki dydaktyczne
słownik terminów literackich
słownik języka polskiego
skopiowana przypowieść o synu marnotrawnym
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Wymiana wiadomości, swobodna dyskusja, stanowiąca wprowadzenie do lekcji. Pytanie: Czym jest moralność? Wyjaśnianie następujących związków frazeologicznych: „moralność Kalego”, „obraza moralności”, „podwójna moralność”. Podanie przykładów sytuacji, zachowań, w których moglibyśmy użyć powyższych zwrotów.
Przytoczenie ze słownika języka polskiego definicji słowa „moralność”. Postawienie pytania, czy „moralność” rozumiana jako „zespół norm i wartości uznanych przez daną społeczność za dobre i właściwe”, może mieć charakter uniwersalny.
Czy coś, co jest uważane za niemoralne w jednym środowisku, w innych kręgach może być postrzegane jako zachowanie całkowicie dopuszczalne i nie budzące moralnych wątpliwości? Podanie przykładów takich sytuacji.
Czy wobec powyższego, istnieją wartości i normy wspólne dla całej ludzkości? Jeśli tak, to jakie?
Zakończeniem wprowadzenia będzie przedstawienie tematu lekcji, oraz zadanie pytania: Czy przypowieść o synu marnotrawnym niesie w sobie prawdy uniwersalne?
b) Faza realizacyjna
przypowieść jako literatura moralistyczna
uczniowie przypominają znane im przypowieści
wskazują na ich źródło oraz opowiadają fabułę
wyjaśniają ukryte znaczenie przywołanych przypowieści
próba wyodrębnienia cech charakterystycznych dla tego typu gatunku literackiego (m.in. schematyczna i uboga fabuła, brak indywidualizacji bohaterów)
na podstawie słownika terminów literackich, zapisanie najważniejszych cech charakterystycznych dla przypowieści jako gatunku literackiego
co to jest literatura moralistyczna, inne niż przypowieść przykłady utworów o tym charakterze (bajka)
utwory, które charakteryzują się poetyką przypowieści (m.in. Dżuma Camusa)
Nowy Testament jako źródło przypowieści
przypowieść o synu marnotrawnym
głośna lektura przypowieści o synu marnotrawnym
w oparciu o tekst przypowieści wskazywanie cech charakterystycznych dla jej gatunku
o czym opowiada fabuła utworu
jak zareagował ojciec na powrót młodszego syna
postawa starszego syna na wieść o powrocie brata
ocenianie postaw młodszego i starszego syna
znaczenie frazeologizmu „syn marnotrawny”
„A trzeba było się weselić i cieszyć z tego, że ten brat twój był umarły, a znów ożył, zaginął a odnalazł się” – alegoryczna wymowa utworu
c) Faza podsumowująca
Powrócenie do pytania postawionego na początku lekcji. Próba odnalezienia w poznanej przypowieści o synu marnotrawnym prawd i wartości, które mogą mieć charakter uniwersalny, czyli mogą stanowić normę postępowania możliwą do przyjęcia przez całą ludzkość.
5. Bibliografia
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Biblia Tysiąclecia, Poznań 2000.
Słownik terminów literackich, pod red. Janusza Sławińskiego, Wrocław 2000.
Uniwersalny słownik języka polskiego, pod red. Stanisława Dubisza, T. 2, Warszawa 2003.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Wybierz jedną z przypowieści Nowego Testamentu. Zarysuj jej fabułę i przeprowadź analizę gatunkową (wskaż na cechy charakterystyczne dla literatury moralistycznej). Jakie przesłanie kryje w sobie treść danej przypowieści? (Forma pracy – pisemna; objętość pracy – około 600 słów)
7. Czas trwania lekcji
Jedna godzina lekcyjna.
8. Uwagi do scenariusza
Niniejszy scenariusz jest przewidziany na jedną godzinę lekcyjną. Wydaje się jednak, że ze względu na obszerność materiału, jak również, biorąc pod uwagę wagę poruszanych tu zagadnień, warto rozszerzyć te zajęcia na jeszcze jedną godzinę. Z pewnością nie będzie to czas stracony. A ciekawie, inspirująco poprowadzone lekcje na temat literatury i moralności mogą być, żeby użyć tu poetyki przypowieści, „niczym ziarno rzucone na żyzną glebę” (którą to glebą, bez wątpienia są dusza i wyobraźnia młodego człowieka).