Przysłówki częstotliwości
Przysłówki częstotliwości
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawności mówienia z użyciem czasu Present Simple, z uwzględnieniem przysłówków częstotliwości.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
przysłówki częstotliwości
budowę i zastosowanie czasu Present Simple
słownictwo związane z tematem
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi codziennych czynności podczas lekcji, egzaminu maturalnego oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej
ćwiczy sprawność mówienia
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w nowej sytuacji
buduje zdania w czasie Present Simple z użyciem przysłówków częstotliwości
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas mówienia, pracy w parze i z nauczycielem
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
nie wstydzi się rozmawiać z kolegami po angielsku
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, metoda ćwiczebna, pytania‑odpowiedzi, pogadanka
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza pracę domową, podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie czas Present Simple i przysłówki częstotliwości.”
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów*: It’s Monday today. What do you do on Mondays?* Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi.
Uczniowie w parach wykonują pisemnie ćwiczenie powtórzeniowe z podręcznika (8/21). Nauczyciel monitoruje pracę, a uczniowie, którzy wykonali zadanie, czytają odpowiedzi.
Uczniowie zadają sobie w parach pytania z ćwiczeń 7 i 8 i zapisują odpowiedzi kolegów w zeszytach. Nauczyciel chodzi po klasie i poprawia błędy oraz komentuje ich pracę.
Nauczyciel pyta, jakie uczniowie znają przysłówki. Zapisuje wyrazy podawane przez uczniów na tablicy, po czym uzupełnia wiedzę uczniów, pokazując przysłówki w podręczniku, w ćwiczeniu 10. Nowe wyrazy zapisywane są w zeszytach i tłumaczone na język polski. Nauczyciel pyta o położenie tych wyrazów w zdaniu na podstawie ćwiczenia 10. Uczniowie odpowiadają i zapisują notatkę w zeszycie po polsku. Uczniowie uzupełniają diagram i zasadę dotyczącą przysłówków po angielsku. Następnie czytają odpowiedzi na głos i wyjaśniają kolegom zasady użycia przysłówków częstotliwości w czasie Present Simple. Przydatne wyrażenia znajdują się w załączniku (a).
Uczniowie zapoznają się z kalendarzem widocznym na stronie 21 i układają zdania o planie zajęć podręcznikowego bohatera. Uczniowie samodzielnie wykonują pracę pisemną, a nauczyciel sprawdza ją każdemu uczniowi w zeszycie.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 11 w grupie. Układają pytania i odpowiedzi, wykorzystując zwroty z ćwiczenia. Chodzą po klasie i prowadzą krótkie konwersacje z kolegami. Nauczyciel monitoruje ich pracę i poprawia błędy w wymowie. Przykładowy dialog uczniów znajduje się w załączniku (b).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości i zapowiada kartkówkę z czasu Present Simple.
5. Bibliografia
Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Elementary, Slovakia, Pearson Longman 2005.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
6. Załączniki
Przydatne wyrażenia
usually, often, always, sometimes, never, before, after, gym, be tired
Przykładowy dialog
What do you do on Saturdays?
I always play football and I sometimes watch TV. And you?
I go to the disco.
Zadanie dodatkowe
Uczniowie przygotowują pytania i odpowiedzi z następującymi czasownikami:
beat, break, choose, grow, lie, pay, ride, win, steal, teach, wear, sit, etc.
d) Zadanie domowe
Opisz swój typowy tydzień (co zwykle robisz w każdy dzień tygodnia).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Uczniowie, którzy słabiej radzą sobie z użyciem czasu Present Simple, powinni najpierw zapisać pytania w zeszytach i dopiero po sprawdzeniu ich przez nauczyciela, przeprowadzają krótkie dialogi (dotyczy punktu 6. fazy realizacyjnej lekcji). Dla słabszych i bardzo dobrych uczniów warto przygotować dodatkowe ćwiczenia. Można skorzystać z dodatkowego zadania dla uczniów, którzy prezentują wyższy poziom znajomości języka angielskiego (załącznik c).