Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Barbara Stanek

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VI

2. Przedmiot

język polski

3. Temat zajęć

Przysłówki, przyimki i spójniki – co pamiętamy o tych nieodmiennych częściach mowy?

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Podany temat związany jest z realizacją podstawy programowej ( II.1.1; II.1.2; II.1.7; III.1.1) oraz kształtowaniem kompetencji kluczowych (K1, K4, K5, K6). Materiał na lekcję powtórzeniową o nieodmiennych częściach mowy znajduje się w podręczniku do klasy VI (Nowe słowa na start! Nowa Era). Na jedną jednostkę lekcyjną przeznaczono materiał dotyczący przysłówka, przyimka i spójnika; pozostałe nieodmienne części mowy przeznaczono na omówienie w kolejnym temacie. Powtórzenia są zasadne, ponieważ dzięki nim lepiej można opanować wiadomości i wykształcić w sobie umiejętność zastosowania tychże wiadomości w praktyce.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Padlet: • uatrakcyjnia zapis przebiegu lekcji, • pozwala uniknąć chaosu, • uczniowie mogą wracać do materiałów i ćwiczeń w dowolnym czasie.

WordWall:
• umożliwia tworzenie zarówno ćwiczeń interaktywnych, jak i drukowanie ich, • przy użyciu takich szablonów, jak: Labirynt, Test, Teleturniej, Otwórz pudełko, Samolot zachęcają uczniów do kolejnych prób (w każdym z podanych szablonów), a dzięki takiemu powtarzaniu danego materiału sprzyjają efektywnemu opanowaniu go, • jest to atrakcyjny sposób przekazania wiedzy, • uczniowie sami dokonują oceny poprawności.

Genial.ly: • uatrakcyjnia lekcję, • skupia uwagę uczniów, • niesie element zabawy, a tym samym zwiększa motywację uczniów, • przenosi uczniów w wirtualny świat.

Canva: • zwiększa zaangażowanie i motywację uczniów, • uatrakcyjnia proces edukacyjny, • budzi zainteresowanie wśród uczniów.

Epodręczniki: • uatrakcyjniają lekcję,
• pozwalają na aktywny udział w zajęciach, • materiał zbudowany jest w ten sposób, że obok wiadomości znajdują się polecenia wykonania danego ćwiczenia, które nawiązuje do tychże wiadomości, dzięki czemu szybciej można przyswoić wykorzystany w ćwiczeniu materiał.

WordArt: • umożliwia łatwe tworzenie ciekawych dzieł w chmurze słów, • materiał przygotowany w ten sposób może wzbudzić ze strony uczniów zainteresowanie, • uatrakcyjnia lekcję, • dzięki logograficznej szacie ułatwia zapamiętywanie treści.

Jamboard: • nie jest skomplikowany (łatwe użytkowanie), • sprawdza się w pracy zespołowej, • spełnia funkcję tablicy, na której można w ciekawej formie przedstawić zapis swojej pracy, • budzi zaciekawienie i zaangażowanie ze strony uczniów.

Breakout roomy w Zoomie: • umożliwiają podzielenie uczestników spotkania na małe grupy i symultaniczną pracę zespołową w warunkach zdalnego nauczania, • spotkania takie budzą ciekawość i zaangażowanie ze strony uczniów.

Mentimeter: • umożliwia pozyskanie informacji zwrotnej upowszechnionej w czasie rzeczywistym, • zapewnia anonimowość respondentów, • archiwizuje pozyskane informacje w aplikacji, można je też pobrać, dzięki czemu jest to prosty sposób na porównywanie zmian w ocenach w czasie.

Powyższe aplikacje i platformy są dostępne na urządzeniach stacjonarnych i mobilnych oraz są nieodpłatne.

7. Cel ogólny zajęć

Umiejętność rozróżniania przysłówków, przyimków i spójników oraz rozumienie ich funkcji. Kształtowanie kompetencji kluczowych (K1, K4, K5).

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Odróżnianie części mowy odmiennych od nieodmiennych.

  2. Poprawne stopniowanie przysłówków.

  3. Umiejętność szukania przypadka rzeczownika w wyrażeniu przyimkowym.

  4. Uczestniczenie w rozmowie na zadany temat.

  5. Wykorzystywanie wiedzy o języku w tworzonych wypowiedzeniach.

  6. Selekcjonowanie zdobytych informacji.

9. Metody i formy pracy

Metody pracy: pogadanka,  ćwiczenia z danym materiałem, metody aktywizujące z wykorzystaniem TIK.

Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.

10. Środki dydaktyczne

Chmury wyrazowe (WordArt), które znajdują się na Padlecie

Prezentacje multimedialne (Canva) https://www.canva.com/design/DAEOPUE38_0/vUp3yKpjE4negNsEE9_Xmw/view?utm_content=DAEOPUE38_0&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=publishsharelinkhttps://www.canva.com/design/DAEOPtjDn_w/9HZcYIgBglnTLDnYYW5D1g/view?utm_content=DAEOPtjDn_w&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=publishsharelinkhttps://www.canva.com/design/DAEOQPKyjCU/QBfefKIsGmYctZkS-5JUVA/view?utm_content=DAEOQPKyjCU&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=publishsharelink

Ćwiczenie (Genial.ly) https://view.genial.ly/5fb879d1e0cb2f0d1a8a350d/interactive-image-interactive-image

Ćwiczenie (WordWall) https://wordwall.net/pl/resource/7126030

Padlet z chronologicznym zapisem kolejnych elementów lekcji  (plik PNG z zapisem graficznym padletu w materiałach pomocniczych)

(Mentimeter) https://www.menti.com/g82odjs3nd

Ćwiczenia (Epodręczniki) https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/683686

11. Wymagania w zakresie technologii

Komputer/laptop,  z dostępem do Internetu, smartfon.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Doświadczenie: Jakie to części mowy?

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel po podaniu tematu lekcji i przedstawieniu celu ogólnego zajęć informuje uczniów, że z pokazanego obrazka wykonanego w aplikacji WordArt mają przepisać do trzech kolumn w tabelce części mowy należące do  przysłówków, przyimków i spójników, które zostały napisane różnymi kolorami (co najmniej po 10 słów do każdej rubryki). Tabelkę należy zatytułować: Nieodmienne części mowy. Po wykonaniu ćwiczenia uczniowie odpowiadają na pytanie, do której rubryki przepisali poszczególne części mowy. Następnie nauczyciel pokazuje kolejny obrazek (również wykonany w aplikacji WordArt) ze słowami: przysłówek, przyimek, spójnik, które to słowa napisane są kolorami odpowiadającymi kolorom z poprzedniego rysunku. Kolejnym zadaniem uczniów będzie sformułowanie zdań  z przepisanymi częściami mowy. W tym celu nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy; każda grupa ma napisać pięć zdań (pierwsza grupa z pięcioma przysłówkami, druga grupa z  pięcioma przyimkami i trzecia grupa z  pięcioma  spójnikami). Polecenia zostaną przesłane uczniom w Genial.ly (https://view.genial.ly/5fb85963cf7e970d06527794/interactive-image-interactive-image). Uczniowie będą pracować w breakout roomach, w trzech zespołach, zapisując zdania na tablicy Jamboard, a wyniki swojej pracy liderzy poszczególnych zespołów przedstawią pozostałej części klasy.

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja: Jaką funkcję pełnią poszczególne części mowy?

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel pokazuje wyniki  pracy trzech grup całej klasie i zadaje pytania uczniom, analizując sformułowane przez nich zdania:

      • Z jakimi wyrazami łączą się poszczególne części mowy?

      • Na jakie pytania odpowiadają te części mowy?

      • O czym informują? Na co wskazują?

      Nauczyciel ukierunkowuje uczniów w odpowiedziach. Uczniowie piszą odpowiedzi w zeszycie.

  • Aktywność 3

  • Aktywność 4

    • Temat: Praktyka/ zastosowanie: Jak dużo wiemy o przysłówku, przyimku i spójniku?

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie mają możliwość sprawdzenia swojej wiedzy nt. przysłówka, przyimka i spójnika. Dwaj uczniowie (chętni/wybrani przez nauczyciela) odpowiadają na polecenia w dwóch różnych szablonach ćwiczeń interaktywnych (ale dotyczących tych samych poleceń) w aplikacji WordWall (https://wordwall.net/pl/resource/7126030) ; jeden uczeń w szablonie „Labirynt”, a drugi w szablonie „Teleturniej”.

      Następnie nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy, których zadaniem będzie wykonanie ćwiczenia znajdującego się w aplikacji Genial.ly (https://view.genial.ly/5fb879d1e0cb2f0d1a8a350d/interactive-image-interactive-image). Po sprawdzeniu poprawności odpowiedzi zadaje zadanie domowe. Należy wykonać ćwiczenia w Epodręcznikach (https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/683686 ).

13. Sposób ewaluacji zajęć

Ewaluacja za pomocą interaktywnej prezentacji w aplikacji Mentimeter. Uczniowie postępują zgodnie z instrukcją podaną przez nauczyciela:
Wejdź na stronę www.menti.com i wprowadź sześciocyfrowy kod, który jest generowany przez system. Następnie uczniowie mają wyrazić swoją opinię i zatwierdzić przyciskiem „Submit”.

Obszar ewaluacji:
Co podobało Ci się na dzisiejszej lekcji? (https://www.menti.com/g82odjs3nd)

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Powyższy scenariusz można zastosować podczas lekcji on‑line lub w tradycyjnych warunkach. Przed lekcją należy sprawdzić, czy linki są aktywne i aktualne.

16. Materiały pomocnicze

RRZDKOiNms1QJ

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć