Przysłówki
Ważne daty
264–241 p.n.e. – I wojna punicka
ok. 180–ok. 100 p.n.e. – Panajtios, przedstawiciel Średniej Stoi
173 p.n.e. – Senat usuwa filozofów i retorów greckich z Rzymu
161 p.n.e. – Senat usuwa filozofów i retorów greckich z Rzymu
155 p.n.e. – Senat usuwa filozofów i retorów greckich z Rzymu
ok. 135–ok. 50 p.n.e. – Posejdonios, uczeń Panajtiosa, stoik
106–43 p.n.e. – Cyceron , polityk, mówca i filozof rzymski
45 p.n.e. – Śmierć Tulii, córki Cycerona
45 p.n.e. – Cyceron pisze: Paradoksy stoików, Rozprawy akademickie, Rozważania o granicach dobra i zła, Rozmowy tuskulańskie, traktaty O starości i O naturze bogów
44 p.n.e. – Cyceron pisze traktaty O przyjaźni i O powinnościach
9–79 – Tytus Flawiusz Wespazjan, cesarz rzymski w latach 69–79, założyciel dynastii Flawiuszy
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. W zakresie kompetencji językowych. Uczeń:
1. zna i rozpoznaje następujące formy morfologiczne z zakresu gramatyki języka łacińskiego:
g) zasady tworzenia i stopniowania przysłówków pochodzących od przymiotników deklinacji I – III,
8. dokonuje następujących transformacji gramatycznych w zakresie morfologii:
g) tworzy i stopniuje przysłówki pochodzące od przymiotników deklinacji I–III.
II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:
4. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach i dziełach z obszaru filozofii starożytnej:
6) wybrane pisma filozoficzne Cycerona: O przyjaźni, O starości;
III. W zakresie kompetencji społecznych. Uczeń:
1. dostrzega wagę systematyczności w poznawaniu zjawisk gramatycznych i dokładności w sporządzaniu adekwatnego przekładu;
2. nabiera umiejętności szybkiego praktycznego zastosowania i ćwiczenia nowo nabytej wiedzy;
3. dostrzega znaczenie języka łacińskiego oraz kultury starożytnej Grecji i Rzymu dla kultury polskiej, europejskiej i światowej.
tworzyć przysłówek oraz go stopniować;
charakteryzować rozwój filozofii w Rzymie;
określać rolę Cycerona w rozwoju filozofii.
Adverbia (przysłówki)
Jak utworzyć przysłówek?
Należy posłużyć się genetiwem formy męskiej przymiotnika w następujący sposób:
W przypadku przymiotników deklinacji 1 i 2:
altus, alta, altum → gen. sg: alt-i → alt‑e – wysoko
pulcher, pulchra, pulchrum → gen. sg: pulchr-i → pulchr‑e – pięknie
W przypadku przymiotników deklinacji 3:
gravis, gravis, grave → gen. sg: grav-is → grav‑ĭter – ciężko
felix, felix, felix → gen. sg: felic-is → felic‑ĭter – szczęśliwie
Uwaga! Przymiotniki deklinacji 3 zakończone na -ns tworzą przysłówki z końcówką -nt‑er, np.:
prudens, prudens, prudens → gen. sg: prudent-is → prude‑nt‑er – mądrze
sapiens, sapiens, sapiens → gen. sg: sapient-is → sapie‑nt‑er – roztropnie
Jak utworzyć przysłówek w stopniu wyższym i najwyższym?
Stopniowanie nieregularne
Uzupełnij tabelę odpowiednią formą przysłówka.
| gradus positivus | gradus comparativus | gradus superlatives |
|---|---|---|
| facile | facillĭme | |
| plus | plurimum | |
| bene | optĭme | |
| minus | ||
| male | pessĭme | |
| magnopěre | ||
| fortis | fortissĭme |
2. Numquam Romani Tu uzupełnij 1.saepius, 2. bene, 3. eleganter, 4. fortius, 5. plus, 6. pulcherrĭme, 7. maxĭme, 8. crudelissĭme, 9. libentissĭme, 10. sero pugnaverunt quam ad Cannas.
3. Potius Tu uzupełnij 1.saepius, 2. bene, 3. eleganter, 4. fortius, 5. plus, 6. pulcherrĭme, 7. maxĭme, 8. crudelissĭme, 9. libentissĭme, 10. sero quam numquam.
4. Pindarus Olympiorum victores omnium poetarum Tu uzupełnij 1.saepius, 2. bene, 3. eleganter, 4. fortius, 5. plus, 6. pulcherrĭme, 7. maxĭme, 8. crudelissĭme, 9. libentissĭme, 10. sero celebrabat.
5. Rhetorica est ars Tu uzupełnij 1.saepius, 2. bene, 3. eleganter, 4. fortius, 5. plus, 6. pulcherrĭme, 7. maxĭme, 8. crudelissĭme, 9. libentissĭme, 10. sero dicendi et persuadendi.
6. Legendi occasio Tu uzupełnij 1.saepius, 2. bene, 3. eleganter, 4. fortius, 5. plus, 6. pulcherrĭme, 7. maxĭme, 8. crudelissĭme, 9. libentissĭme, 10. sero est quam audiendi.
7. Homo elegans Tu uzupełnij 1.saepius, 2. bene, 3. eleganter, 4. fortius, 5. plus, 6. pulcherrĭme, 7. maxĭme, 8. crudelissĭme, 9. libentissĭme, 10. sero vivit.
8. Galli deorum Tu uzupełnij 1.saepius, 2. bene, 3. eleganter, 4. fortius, 5. plus, 6. pulcherrĭme, 7. maxĭme, 8. crudelissĭme, 9. libentissĭme, 10. sero Mercurium colunt.
9. Homines Tu uzupełnij 1.saepius, 2. bene, 3. eleganter, 4. fortius, 5. plus, 6. pulcherrĭme, 7. maxĭme, 8. crudelissĭme, 9. libentissĭme, 10. sero oculis credunt.
10. Tu uzupełnij 1.saepius, 2. bene, 3. eleganter, 4. fortius, 5. plus, 6. pulcherrĭme, 7. maxĭme, 8. crudelissĭme, 9. libentissĭme, 10. sero ratio quam vis.
Uzupełnij zdania odpowiednią formą przysłówka.
eleganter, fortius, plus, pulcherrĭme, crudelissĭme, bene, maxĭme, sero, libentissĭme, saepius
1. Victores victos saepe .......................... tractant.
2. Numquam Romani .......................... pugnaverunt quam ad Cannas.
3. Potius .......................... quam numquam.
4. Pindarus Olympiorum victores omnium poetarum .......................... celebrabat.
5. Rhetorica est ars .......................... dicendi et persuadendi.
6. Legendi occasio .......................... est quam audiendi.
7. Homo elegans .......................... vivit.
8. Galli deorum .......................... Mercurium colunt.
9. Homines .......................... oculis credunt.
10. .......................... ratio quam vis.
Filozofia w Rzymie
W II w. p.n.e. Rzym stał się nie tylko potęgą polityczną, ale i jednym z ośrodków życia kulturalnego, które stworzyli uczeni i filozofowie greccy. Wprawdzie nieprzyjaźnie ustosunkowani do całej greckiej kultury Rzymianie starej daty, jak np. Katon Starszy, przyczynili się do powstania uchwał senatu, na mocy których filozofowie i retorzy greccy zostali wydaleni z Rzymu (173, 161, 155 p.n.e.), stan ten jednak uległ zmianie w 2. połowie II w. p.n.e., gdyż młodzi Rzymianie zaczęli wyjeżdżać do ośrodków nauki greckiej, aby uzupełnić swe wykształcenie. Wtedy obudziło się zainteresowanie także dla filozofii. Weszło więc w modę, że niemal każdy wykształcony Rzymianin należał do jakiejś szkoły filozoficznej, przynależność ta jednak miała przeważnie charakter określonej praktycznej postawy życiowej.

Rzymianie, wychowywani w kulcie życia czynnego i przygotowywani od najmłodszych lat do działalności publicznej, nie byli najlepszym materiałem na filozofów‑teoretyków i nie mieli zrozumienia dla oderwanych spekulacji greckiej myśli filozoficznej. Oczekiwali natomiast od filozofii odpowiedzi na takie konkretne pytania, jak: na czym polega szczęście w życiu i jak je osiągnąć, w jaki sposób uniezależnić się od zmiennych kolei i przeciwności losu, jaki jest najlepszy ustrój państwa, czy istnieją bogowie i życie pośmiertne itp. Oczekiwali przy tym potwierdzenia wartości życia czynnego i jego wyższości nad życiem oddanym wyłącznie sprawom osobistym i rozmyślaniu. Ta praktyczna i trzeźwa umysłowość rzymska nie pozostała bez wpływu na niektóre kierunki greckiej myśli filozoficznej. Przykładem tego jest stoicyzmstoicyzmw wydaniu Panajtiosa (ok. 180–ok. 100 p.n.e.), wybitnego przedstawiciela tzw. Średniej Stoi i jej kierownika w latach ok. 129–ok. 109 p.n.e., który należał do kręgu bliskich przyjaciół Scypiona Młodszego i wiele lat spędził u boku tego wybitnego i wykształconego wodza i męża stanu.

W ujęciu Panajtiosa dumny mędrzec stoicki, pozostający na uboczu ludzkiej gromady i wyznający całkowitą niewrażliwość na wszystko, co w człowieku nie jest chłodnym rozumem, stał się człowiekiem czynu, który swoje siły i zdolności poświęca dla dobra ogółu, i w służbie tej urzeczywistnia najwyższy ideał moralnego piękna. W tym nowym ideale mędrca został uwzględniony społeczny charakter jednostki ludzkiej i zostało powiedziane, że pełnym człowiekiem stać się można dopiero w społeczeństwie. Rzymski ideał prawego człowieka (vir bonus) znajduje odniesienie w jednej z najbardziej wziętej i rozpowszechnionej w epoce hellenistycznej teorii bytu i koncepcji człowieka, zyskującego równocześnie miano mędrca (vir sapiens). Nowa koncepcja ujmowała człowieka jako istotę złożoną nie tylko z rozumu, ale także z innych popędów i sił (uczucia), którym przyznawała należne im miejsce, nie każąc ich tłumić ani tępić, lecz poddać porządkującej sile rozumu i utworzyć piękną harmonijną całość. Wynikiem tej harmonii miała być pogoda ducha (euthymia), a drogą – cnota umiarkowania (gr. sofrozyne, łac. temperantia). To połączenie rzymskiej cnoty (virtus) z grecką mądrością (sapientia) w wydaniu stoickim okazało się bardzo szczęśliwe i doprowadziło do wykształcenia się rzymskiego pojęcia humanitas (szlachetność), której najwybitniejszym przedstawicielem był Cyceron. Stoicyzm ten, już zromanizowany (w wydaniu Panajtiosa, potem Posejdoniosa, jego ucznia), zyskał sobie wśród Rzymian największą liczbę zwolenników, stał się jednym z ważnych elementów tego, co można by nazwać ogólnie pojęciem „rzymskości”. […]
Cyceron posługiwał się formą dialogu, która pozwala przedstawić czytelnikowi poglądy różnych szkół na dane zagadnienie. Sam Cyceron nie był myślicielem oryginalnym: w teorii poznania i rzeczywistości przychylał się do poglądów Nowej Akademii Platońskiej, która – stojąc na stanowisku umiarkowanego sceptycyzmusceptycyzmu– zalecała wybieranie z różnych systemów poglądów najbardziej prawdopodobnych (eklektyzm), potępiając trzymanie się jednego systemu (dogmatyzm) jako wyraz lenistwa i ograniczenia umysłowego. W dziedzinie zagadnień etycznych, religijnych oraz teorii państwa Cyceron zbliżał się do nauki stoickiej w wydaniu Panajtiosa i Posejdoniosa. Pisma filozoficzne Cycerona (wobec zaginięcia wielu dzieł autentycznych) są bardzo cennym źródłem poznania greckiej filozofii.
Źródło: (M. Grzesiowski, Kierunki filozoficzne [w:] Słownik kultury antycznej, red. nauk. R. Kulesza, Warszawa 2012, s. 587–588).
Połącz w pary greckie i rzymskie pojęcia oraz ich objaśnienia.
szlachetność, cnota, mądrość, pogoda ducha, umiarkowanie
| humanitas (łac.) | |
| sofrozyne (gr.) | |
| sapientia (łac.) | |
| virtus (łac.) | |
| euthymia (gr.) |
Sceptycyzm, eklektyzm czy dogmatyzm? Uzupełnij luki w zdaniach.
1. Dobieranie tez światopoglądowych z różnych systemów i łączenie ich w jedną całość to ..................
2. Trzymanie się poglądów jednej doktryny to ..................
3. Stanowisko odrzucające możliwość uzyskania wiedzy wiarygodnej, pewnej to ....................
2. Zwalczał w Rzymie przedstawicieli filozofii i retoryki greckiej. Tu uzupełnij 1. Katon Starszy, 2. Panajtios, 3. Scypion Młodszy, 4. Cyceron
3. Był wybitnym wodzem, mężem stanu, miłośnikiem filozofii i nauki greckiej. Tu uzupełnij 1. Katon Starszy, 2. Panajtios, 3. Scypion Młodszy, 4. Cyceron
4. Pod koniec II w. p.n.e. był kierownikiem tzw. Średniej Stoi. Tu uzupełnij 1. Katon Starszy, 2. Panajtios, 3. Scypion Młodszy, 4. Cyceron
Połącz w pary.
Cyceron, Panajtios, Scypion Młodszy, Katon Starszy
1. W swoich pismach popularyzował wśród Rzymian filozofię grecką. – ................................
2. Zwalczał w Rzymie przedstawicieli filozofii i retoryki greckiej. – ................................
3. Był wybitnym wodzem, mężem stanu, miłośnikiem filozofii i nauki greckiej. – ................................
4. Pod koniec II w. p.n.e. był kierownikiem tzw. Średniej Stoi. – ................................
Romani et Graeci inter se comparantur
(na podstawie: Cicero, Tusculanae disputationes I, 1–3)
Apud Ciceronem leguntur, quae sunt: Meum semper iudicium fuit omnia nostros aut invenisse, aut accepta ab eis fecisse meliora. Nam mores et instituta vitae resque domesticas ac familiares nos et melius curamus et rectius, rem vero publicam nostri maiores certe melioribus temperaverunt et institutis et legibus. In re militari cum virtute nostri multum valuerunt, tum plus etiam disciplina. Iam ea, quae natura, non litteris impetraverunt, neque cum Graecia, neque ulla cum gente comparare possumus. In qua enim tanta gravitas, in qua tanta constantia, magnitudo animi, probitas, fides, in qua tam excellens in omni genere virtus fuit? Nulla cum maioribus nostris comparari potest. Doctrina Graecia nos et omni litterarum genere superabat; in quo erat facile vincere non repugnantes.
Źródło: [w:] Stefan Staszczyk, Jadwiga Daabowa, Zbigniew Sabiłło, Lingua Latina, Warszawa 1959.
Tłumaczenie:Tłumaczenie:
Marek Regulus, bohater I wojny punickiej, wpadł w ręce wrogów. Posłany przez nich do Rzymu miał przekonać senat – za cenę odzyskania wolności – do wymiany jeńców. Senat pod jego wpływem na to nie przystał, a sam Regulus wrócił do Afryki i po długich torturach zginął z rąk wrogów. – 1. GRAVITAS, 2. FIDES, 3. VIRTUS
Horacjusz Kokles, bohater wojny z etruskim królem Porsenną, zauważył wrogów, którzy zbliżali się do Tybru. Wraz z towarzyszami zaczął bronić przeprawy, jednak potem walczył samotnie, dając innym czas na zniszczenie belek wzmacniających most – Pons Sublicius. Rzymianie nadali Horacjuszowi przydomek „Kokles” – „Jednooki”, ponieważ w czasie walki stracił oko. – 1. GRAVITAS, 2. FIDES, 3. VIRTUS
Dopasuj słowa określające cnoty rzymskie do opisów postaci.
VIRTUS, FIDES, GRAVITAS
Wespazjan mimo podeszłego wieku i choroby skrupulatnie wypełniał swoje cesarskie obowiązki. Przed śmiercią powiedział: „Cesarz powinien umierać stojąc” i próbował się podnieść. Zmarł podtrzymywany przez przyjaciół. – ................
Marek Regulus, bohater I wojny punickiej, wpadł w ręce wrogów. Posłany przez nich do Rzymu miał przekonać senat – za cenę odzyskania wolności – do wymiany jeńców. Senat pod jego wpływem na to nie przystał, a sam Regulus wrócił do Afryki i po długich torturach zginął z rąk wrogów. – ................
Horacjusz Kokles, bohater wojny z etruskim królem Porsenną, zauważył wrogów, którzy zbliżali się do Tybru. Wraz z towarzyszami zaczął bronić przeprawy, jednak potem walczył samotnie, dając innym czas na zniszczenie belek wzmacniających most – Pons Sublicius. Rzymianie nadali Horacjuszowi przydomek „Kokles” – „Jednooki”, ponieważ w czasie walki stracił oko. – ................
1. Rok 45 p.n.e., w którym zmarła Tullia, ukochana córka Cycerona z pierwszego, dopiero co zakończonego małżeństwa z Terencją, był jednym z najtrudniejszych w jego życiu. Sytuacja polityczna w Rzymie zmierzała ku wojnie domowej. Był to czas dominacji Cezara, potem nastąpił zamach na jego życie, a Cyceron po raz ostatni angażował się w życie polityczne republiki.
Glauco92(fot.), „Popiersie Cycerona” - widok na całość, Muzea Kapitolińskie, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0
2. Najpierw jednak po śmierci córki Arpinata usunął się z Rzymu i udał do posiadłości w Tuskulum. W ciągu kilkunastu miesięcy w latach 46–44 p.n.e. napisał większość swoich dzieł z zakresu filozofii.
3. Willa, w której powstały: „Paradoksy stoików”, „Rozprawy akademickie”, „Rozważania o granicach dobra i zła”, „Rozmowy tuskulańskie”, traktaty „O starości” i „O przyjaźni”, „O naturze bogów” i „O powinnościach”, właściwie już nie istnieje.
Ruiny rzymskiej willi w Tuskulum. Uważane za pozostałości odbudowanego przez cesarza Trajana domu Cycerona, 1981, wikimedia.org, domena publiczna
4. Jedną z najbardziej znanych i najczęściej cytowanych prac filozoficznych Cycerona jest dialog „Rozmowy tuskulańskie”. Na przestrzeni wielu wieków czytali go filozofowie, uczeni, poeci, politycy i władcy, najchętniej sięgając po ostatnią księgę „Tuskulanek”, czyli rozważania o cnocie.
Strona z manuskryptu „Rozmów Tuskulańskich” ok. 1450-1460, Neapol, wikimedia.org, domena publiczna
5. Pięć ksiąg dialogu, który stanowi fikcję literacką, obejmuje pięć dni rozmów, które miały się toczyć w willi Cycerona w Tuskulum, między osobami oznaczonymi przez niego literami A i M. Tematem ks. I jest pogarda śmierci, II – znoszenie cierpienia, III – łagodzenie zmartwień, IV – afekty i V – cnota i życie szczęśliwe.
Joseph Mallord William Turner, „Cyceron w swojej Willi w Tusculum”, XIX w., Muzeum Ascott, Anglia, wikimedia.org, domena publiczna
6. W ostatniej księdze Cyceron stworzył ideał mędrca, któremu „sama cnota (virtus) wystarcza do szczęścia”, i doszedł do wniosku, że w życiu najważniejsze są: mądrość, męstwo i uczciwość. Cnota to zaś „summum bonum” – najwyższe dobro – dostępne mędrcowi: kto może osiągnąć najwyższe dobro, ten może żyć szczęśliwie.
Połącz w pary łacińskie tytuły dzieł Cycerona i odpowiadające im tytuły polskie.
Paradoxa stoicorum, Laelius sive de amicitia, Cato sive de senectute, Academica, De natura deorum, De finibus bonorum et malorum, De finibus bonorum et malorum, De officiis
| Paradoksy stoików | |
| Rozprawy akademickie | |
| Rozważania o granicach dobra i zła | |
| Rozmowy tuskulańskie | |
| O starości | |
| O przyjaźni | |
| O naturze bogów | |
| O powinnościach |
Słowniki
Słownik pojęć
szkoła filozoficzna założona ok. 387 r. p.n.e. przez Platona w Atenach
przydomek Cycerona utworzony od Arpinum – miejsca, w którym się urodził
trzymanie się poglądów jednej doktryny
dobieranie tez światopoglądowych z różnych systemów i łączenie ich w jedną całość
kierunek filozoficzny zapoczątkowany w Atenach przez Epikura (341–ok. 270 p.n.e.)
doktryna krytyczna, przeciwstawiająca się wszystkim kierunkom głoszącym możliwość pewnego i obiektywnego poznania
grecki termin oznaczający powściągliwość
kierunek filozoficzny zapoczątkowany przez Zenona z Kition (ok. 336–ok. 264 p.n.e.)
jeden z okresów rozwoju stoicyzmu (II–I w. p.n.e.), reprezentowany przez Panajtiosa i Posejdoniosa
cnota męstwa wojennego, obywatelskiego, a także szeroko pojęta cnota
Słownik łacińsko‑polski
Galeria dzieł sztuki
Bibliografia
Jerzy Legowicz, Historia filozofii starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1986.
Kazimierz Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1965.
Ludwika Rychlewska, Dzieje literatury rzymskiej, Wrocław 2005.
Maria Jaczynowska (red.), D. Musiał, M. Stępień, Historia starożytna, Warszawa 2004.
Rzym i my. Wprowadzenie do literatury i kultury łacińskiej, tł. I. Lewandowski, W.M. Malinowski, Poznań 2009.
Słownik kultury antycznej, red. Ryszard Kulesza, Warszawa 2012.
Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1: Filozofia starożytna i średniowieczna, Warszawa 2001.
