Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości
      Uczeń:

      1. zna przyczyny wzrostu znaczenia alternatywnych źródeł energii na świecie;

      2. zna aktualne perspektywy wykorzystania wodoru jako alternatywnego źródła energii;

      3. zna aktualne perspektywy wykorzystania syntezy termojądrowej jako alternatywnego źródła energii.

    2. Umiejętności
      Uczeń:

      1. potrafi uzasadnić potrzebę poszukiwania nowych źródeł energii alternatywnej oraz dążenia do jak najwydajniejszej jej eksploatacji;

      2. potrafi wskazać ograniczenia upowszechniania się na świecie eksploatacji alternatywnych źródeł energii;

      3. potrafi stosować zdobytą wiedzę w życiu.

  2. Metoda pracy Burza mózgów, dyskusja, wykład.

  3. Środki dydaktyczne Duża tablica do pisania, szklanka z wodą.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe – sprawdzenie obecności.

      2. Przypomnienie wiadomości i umiejętności z poprzednich lekcji:

        • które źródła energii określamy mianem alternatywnych?;

        • energia pozyskana z alternatywnych źródeł energii określana jest mianem czystej;

        • alternatywne źródła energii są stosunkowo mało wydajne;

        • energia pozyskana ze źródeł alternatywnych jest droższa, niż ze źródeł konwencjonalnych;

        • głównymi źródłami energii alternatywnej są: energia spadku wody, wiatru, słoneczna, biomasy, geotermalna, morza.

      3. Określenie celu i formy pracy na lekcji.

      4. Podanie i zapisanie tematu lekcji.

    2. Faza realizacyjna

      1. Nauczyciel, zapoczątkowując na forum burzę mózgów, zadaje pytanie: Jakie są przyczyny wzrostu zainteresowania alternatywnymi źródłami energii?

      2. Uczniowie zgłaszają przyczyny.

      3. Nauczyciel zapisuje wszystkie przyczyny na tablicy – nawet te, które wydają się nie być istotne.

      4. Gdy zacznie brakować pomysłów nauczyciel prosi o wskazanie tych przyczyn, które po pewnym zastanowieniu można uznać za nieistotne.

      5. W wyniku dyskusji nauczyciel wymazuje z tablicy nieistotne przyczyny.

      6. Nauczyciel prosi o wskazanie tych przyczyn, które po pewnym zastanowieniu można uznać za najistotniejsze.

      7. W wyniku dyskusji nauczyciel podkreśla na tablicy kilka najistotniejszych przyczyn.

      8. Uczniowie wykonują notatkę.

      9. Nauczyciel pokazuje szklankę z wodą i pyta uczniów: Co się w niej znajduje?

      10. Uczniowie odpowiadają, że woda.

      11. Nauczyciel stawiając szklankę na stole pyta: Czy woda znajdująca się w szklance może być źródłem energii?

      12. Uczniowie (niekiedy przy pewnej pomocy nauczyciela) odpowiadają, że tak – jeśli zostanie wprawiona w ruch, np. wylana ze szklanki, albo podgrzana, w efekcie czego zamieni się w parę.

      13. Jeżeli żaden z uczniów nie wskaże, że źródłem energii może być wodór znajdujący się w każdej cząsteczce wody, nauczyciel przytacza zdanie z Tajemniczej wyspy napisanej przez Juliusza Verne’a w 1874 r.: Wierzę, że pewnego dnia wodór i tlen, z których składa się woda, oddzielnie lub razem będą niewyczerpalnym źródłem ciepła i światła. (Jeżeli któryś z uczniów wymieni wodór jako źródło energii, nauczyciel od razu nauczyciel przytacza zdanie z Tajemniczej wyspy.)

      14. Nauczyciel wyjaśnia, że obecnie wodór wykorzystywany jest głównie w przemyśle petrochemicznym, natomiast jego wykorzystywanie energetyczne ma znaczenie marginalne. Informuje też, że wraz z obniżeniem kosztów jego wytworzenia zacznie on być wykorzystywany na większą skalę – może nawet zastąpi w przyszłości paliwa ropopochodne.

      15. Nauczyciel informuje o prowadzonych badaniach nad syntezą termojądrową, polegającą na zmuszeniu jąder dwóch izotopów wodoru – deuteru i trytu – do zlania się w jedno jądro helu, w wyniku czego powstaje ogromna ilość energii.

    3. Faza podsumowująca

      1. Nauczyciel krótko podsumowuje lekcję.

      2. Nauczyciel przedstawia pracę domową.

  5. Bibliografia [1] A. Makarewicz, S. Piskorz, Przykłady ochrony i racjonalnego kształtowania środowiska – na użytek nauczycieli geografii, [w:] „Geografia w Szkole”, nr 3 (258), 1998, s. 138‑149.
    [2] W. Nierzwicki, Energia, gospodarka, środowisko, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2002.
    [3] T. Bartkowski, Kształtowanie i ochrona środowiska, PWN, Warszawa 1979.
    [4]Raport Greenpeace o elektrowniach wiatrowych, [w:] „Gazeta Wyborcza” z dnia 3 czerwca 2002.
    [5]Drogi, czysty wiatr, [w:] „Rzeczpospolita” z dnia 30 grudnia 2002.
    [6] D. Malinowski, Alternatywne źródła energii: słaby wiatr zmian, [w:] „Gazeta Wyborcza” z dnia 2 listopada 2004.
    [7] G. Yonas, Co dalej z syntezą termojądrową?, [w:] „Świat Nauki”, październik 1998, s. 24‑30.

  6. Załączniki Zadanie domowe
    Na podstawie wiedzy zdobytej w szkole oraz ewentualnie dodatkowych źródeł, wskaż ograniczenia upowszechniania się na świecie eksploatacji alternatywnych źródeł energii.

  7. Czas trwania lekcji 45 minut

R1KAYLTZUAGDM

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 89.67 KB w języku polskim
ROXVFW644t6oS

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim