…przywrócił ziemię na właściwe miejsce – Justyna Zarzycka Prezent
…przywrócił ziemię na właściwe miejsce – Justyna Zarzycka Prezent
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zasady pracy w grupie,
rozumie znaczenia przysłów.
b) Umiejętności
Uczeń:
wyjaśnia motto utworu
potrafi pracować metodą metaplanu,
potrafi pracować zespołowo,
potrafi rozwiązywać problemy w sposób twórczy,
rozwija sprawność umysłową, kreatywność, przełamuje opory przed przedstawieniem własnych pomysłów,
potrafi interpretować przysłowia.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach, dyskusja, metaplan, praca z tekstem
3. Środki dydaktyczne
J. Zarzycka, Prezent, [w:] M. Nagajowa, Słowa znane i nieznane. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy piątej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2004.
Schemat metaplanu (załącznik 1)
Przysłowia związane z wyrazem słowo (załącznik 2)
Słownik frazeologiczny
Słownik wyrazów bliskoznacznych
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.
Następnie dzieli klasę na grupy, w każdej z nich wybierany jest sprawozdawca, lider i lektor. Nauczyciel przypomina zasady pracy w grupie. Każdy z zespołów otrzymuje inne zadanie.
Grupa 1. – Przy pomocy Słownika wyrazów bliskoznacznych znajdź synonimy do wyrazu słowo.
Grupa 2. – Wypisz jak najwięcej skojarzeń do wyrazu słowo.
Grupa 3. – Wypisz przy pomocy Słownika frazeologicznego jak najwięcej związków frazeologicznych z wyrazem słowo.
Grupa 4. – Wypisz jak najwięcej określeń do wyrazu słowo.
Grupa 5. – Wypisz wyrazy pokrewne do wyrazu słowo.
Sprawozdawcy poszczególnych grup relacjonują na forum klasy swoje zadania.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o odczytanie utworu Justyny Zarzyckiej Prezent. Następnie zapisuje na tablicy motto główne utworu: Słowo bardziej boli, niż rana. Zadaje dodatkowe pytania badające stopień znajomości tekstu: Co to znaczy, że słowo może boleć? Jakie słowa mogą boleć? Czy na podstawie słów można ocenić człowieka?
Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Każda z grup pracuje metodą metaplanu. Uczniowie mają za zadanie odpowiedzieć na pytania: Jaki jest Duży? Jaki powinien być Duży? Dlaczego nie jest taki, jaki powinien być? oraz na podobne pytania dotyczące Mikrusa. Uczniowie po zgromadzeniu materiału prezentują wypracowany przez siebie plakat i omawiają go, wnioski zostają zapisane na tablicy.
Przykładowe odpowiedzi:
Duży – Jaki jest? – Lekceważy innych, jest wyższy, silniejszy, dlatego uważa, że warunki zewnętrzne pozwalają mu na poniżanie słabszych. Jaki powinien być? – Powinien być bardziej wyrozumiały dla Mikrusa, nie traktować go z góry. Dlaczego, nie był taki, jaki powinien być? – Nie trafił na silniejszego od siebie, nie poczuł na własnej skórze, jak słowa mogą ranić drugiego człowieka.
Mikrus – Jaki jest? – Jest osobą, która nie miała swojego zdania, bał się przeciwstawić koledze, nie potrafił wypowiedzieć swoich myśli, choć jego rozumowanie było pozytywne. Jaki powinien być? – Bardziej zdecydowany, odważny, jeżeli chodzi o wyrażanie swoich poglądów. Dlaczego, nie jest taki, jaki powinien być? – Bał się ośmieszenia ze strony Dużego, chciał mu się przypodobać, czuł swoją niższość, był zbyt mało dowartościowany (załącznik 1).
Uczniowie, korzystając z wypracowanego przez siebie materiału, wyjaśniają znaczenie zdania zawartego w temacie: …przywrócił ziemię na właściwe miejsce. Wnioski zostają zapisane do zeszytu w formie krótkiej notatki, typu: Nie chodzi przecież w życiu o to, aby wszędzie udowadniać swoją wyższość nad innymi.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie mają połączyć pomieszane części przysłów związanych ze słowami, następnie wybierają jedno i tłumaczą jego sens (załącznik 2).
5. Bibliografia
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, SFS, Kielce 2000.
Rau K., Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów: „burza mózgów” i inne techniki edukacji, Oficyna Wydawnicza GiP, Poznań 2000.
Słownik frazeologiczny, PWN, Warszawa 2005.
Słownik wyrazów bliskoznacznych, PWN, Warszawa 2001.
Zarzycka J., Prezent, [w:] M. Nagajowa, Słowa znane i nieznane. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy piątej szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 2004.
http://www.cytaty.com.pl/szukaj.php?autor=&kategoria=&tresc=Słowa&offset=30
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
Schemat metaplanu
Wnioski ………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………
b) Przysłowia związane z wyrazem słowo
Załącznik 2.
Przysłowia do wycięcia
Podziwiać należy wielkie czyny, | a nie wielkie słowa. |
Prawdę trzeba wyrażać | prostymi słowami. |
Słowa są lekarzem | chorej duszy. |
Trzymaj się tematu, | słowa podążą za nim. |
Kiedy uczciwie żyjesz, | nie dbaj o słowa złych ludzi. |
Mówienie jest wysiłkiem: | nie zdoła człowiek wyrazić wszystkiego słowami. |
Złej nowiny pięknymi słowami | nie osłodzisz. |
c) Zadanie domowe
Jakie znasz słowa, które z pewnością nikogo nie zranią?
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak