Puszka Pandory
Przyjrzyj się reprodukcji obrazu Johna Williama Waterhouse’a. Jaki moment z życia Pandory ukazał artysta? Nazwij (tutaj lub w zeszycie) sytuację przedstawioną na obrazie.
Opisz postać ukazaną na obrazie. Uwzględnij:
przedstawienie postaci,
postawę ciała, gesty,
wyraz twarzy,
ubiór.
Opisz „beczkę”, którą Pandora otrzymała w posagu. Uwzględnij:
kształt,
tworzywo,
kolorystykę,
usytuowanie,
przeznaczenie.
Omówcie elementy tworzące nastrój obrazu. Zwróćcie uwagę na sytuację przedstawioną na obrazie, wyraz twarzy postaci, umiejscowienie sytuacji, porę dnia, kolorystykę i światło.
Wyobraź sobie, jak zmieniły się postawa ciała, gesty, wyraz twarzy Pandory w momencie, kiedy na świat wydostały się smutki, troski, nędza i choroby. Opisz, uwzględniając uczucia Pandory. Wykorzystaj wybrane związki frazeologiczne z poprzedniego ćwiczenia.
Które z podanych przysłów lepiej oddaje przesłanie mitu? Uzasadnij swoje zdanie.
Ciekawość to pierwszy stopień do piekła.
Bez ciekawości nie ma mądrości.
Pandora przypomina pierwszą kobietę biblijną. Określ podobieństwa tych dwóch postaci.
Zarówno biblijna Ewa, jak i Pandora doprowadzają do znaczących zmian w życiu codziennym ludzi. Porozmawiajcie i odpowiedzcie na pytania.
Na czym polegają te zmiany?
Kim byliby ludzie, gdyby Ewa nie zerwała jabłka, a Pandora nie otworzyła beczki?
Co ludzie stracili przez ciekawość tych dwóch kobiet, a co zyskali?